Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 September 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Wymax: Nu bliver du primitiv!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 September 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Wymax: Nu bliver du primitiv!

Hmm... Skrev du ikke netop "Han får kun max, hvad han fortjener af ballade igen"? For mig lyder det som om at nu skal han have hvad han fortjener?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 September 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Vi skal ikke diskutere heltny, krammeacoustics eller andre tråde, vi skal diskutere Holger4's fine højttalere.

Så hold den nu på sporet, det burde være muligt at få et fortsat god debat. Som jeg ser det, så er der en hel masse der misforstår hinanden lige nu, så send en PB hvis I ikke forstår hinanden. Og så vil jeg ikke engang ind på hvad jeg gør af fremtidige personrelaterede indlæg.  (---> Papirkurv)

Mvh

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 September 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvor grænsen for forum'ets anvendelse og graden af deltagelse går, for jeg er egentlig selv en af dem der helst ikke vil blive forviklet i alt for meget - for det har jeg hverken tid eller lyst til, som det asociale røvhul jeg er  Man kan blande sig i uendelig meget, såsom klubber og små "foreninger" der mødes til hifi-messer, men personligt gider f.eks. jeg ikke alt det hurlumhej.

Min opfattelse af heltny's "historie" i denne tråd er at han har en meget seriøs indstilling til højttalerudvikling, og ud fra hans lære og opfattelse burde det ikke være muligt at opnå et godt resultat med diskant-/mellemtone-opsætningen. Og jeg skal ikke udtale mig om rigtigt eller forkert her.

Der var nogle kritiske røster til konstruktionen til at starte med... Nogle af disse personer var så på lyttebesøg hos Holger4 og måtte overgive sig til den store lyd. Det jeg husker bedst var f.eks. Janils der gik fra at være skeptiker til at være overbevist - ja, jeg syntes nærmest det var frelst, idet den næste kritiske kommentar (kan ikke huske fra hvem) næsten affødte et angreb fra Janils' side. Det kan også være at jeg har overfortolket netop denne situation, men fælles for alle dem der har været på besøg er at de stiller sig om som en forsvarsmur efterfølgende og gang på gang nærmest udfordrer heltny til at skulle på besøg for at blive overbevist.

Personligt tror jeg at heltny har trukket følerne til sig fordi denne forsvarsmur virker en kende agressiv og fordømmende til tider, fordi han ikke gider bruge tiden på denne sag længere, og nok også fordi han er bange for at "problemerne" måske ikke er så slemme endda og at højttalerne lyder godt - ikke fordi han så "taber", men fordi han med eftertryk vil få at vide at han "tabte".

Det er så min udlægning af det hele, og den divergerer sikkert fra alle andres

Først tak for dit svar , dernæst vil jeg lige trække op hvad jeg mener, ved at vise nogle tænkte eksempler på deltagelsesgrader:

Grad1: Udsagn = Flotte højttalere ( observatør )

Grad2: Udsagn = Flotte højttalere, man bør få målt sine højttalere ! ( observatør, informer )

Grad3: Udsagn = Flotte Højttalere, du skal have målt dine højttalere og jeg ved hvorfor, hvordan ! ( observatør, informer, hjælpeguide )

Grad4: Udsagn = Flotte Højttalere, du skal have målt dine højttalere og jeg vil hjælpe dig ! ( observatør, informer, hjælpeguide, aktør ) 

Ovennævnte kunne være bud på hvordan deltagelse foregår. Her mener jeg at den grad af hjælp man udgiver sig for, bør være den grad der handles med.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Holger4:

Lad os nu sammen gøre Mastervol glad.

Din gode ven Jydepotten opfordrer dig til at gøre som i brobiz reklamen ("Nu tar du dig en slapper Sanne"), derfor på med Shubidua's Vuffelivov, spil den af ud over dine monster box'e, bed lille Holgerom at rende dansende rundt efter egen hale, alt imens du skyller en kølig Brown Ale ned og nyder hele scenariet.   

Jeg lover dig at du er tilpas bagefter.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Kramme: Ha ha ha ha ha ha  - den er jeg helt med på, min ven. Det, som måske er lidt "problemet" med min tråd, er, at jeg jo bare ville vise mine højttalere frem uden at være interesseret i evt. at skulle forbedre dem på nogen måde - for de ér jo færdige. At jeg så samtidig ikke helt kan bidrage med målinger og teoretika bag konstruktion, gør, at den store debat måske kan gå lidt i stå - I don't know. Der kommer flere og lytter, og det vil selvfølgelig resultere i flere indtryk og bridrag til tråden, og måske kommer der også en clio-mand på besøg en dag, som jeg i øvrigt stadig har kontakt med, som tidligere nævnt. Kongruens har foreslået/opfordret mig til at lave en play-list, så I kan se, hvad jeg har udsat alle de besøgende for. Om det er relevant or not, det ved jeg ikke, men jeg synes da i hvert fald, at det er god idé, så den kommer.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 September 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Playlisten er velkommen - der var da liiige et par numre jeg godt ville have refference på herhjemme.

Herudover vil jeg da sige, at du - trods alt - og heldigvis - stadig udvikler videre på dit setup - nu med slanger fra loftet, tunede filter-settings etc.

Så - du er ikke gået i stå - men er nået til den sidste miniature-tweak-fase, hvor de fine detaljer evalueres, testes (A-B ) og den bedste setting overlever.

Respekt for en til stadighed åben indstilling.

Det "fineste" jeg vil kunne tilbyde er formodentligt en frekvens-respons-kurve.. målt med et kompenseret RadioShack analog-målemeter via Room-EQ-Wizard programmet.
Det er ikke Clio, men kan da sikkert give svar på om det er lineært eller tæt på ned under 15-20 Hz, og om der er rutsjebaner undervejs.
Jeg ville så vælge at måle i sofaens bedste plads, og lade det være referencen, da alle mulig andre steder for mig ikke giver stor mening.
Og så kunne man evt. vælge at måle både ved 75 og 90 dB.. og måske 110 for sjov skyld.. blot for at se om der er hold i mine oplevelser fra demo-aftenen om at det bibeholder lineariteten "opad i dB"

Men - det vil vise sig om jeg kan nære mig ifht. at give snurre-rundt-delen en tur i møllen også - der er nogle ting såsom Master and Commanders startsekvens med søslag etc. jeg godt gad høre i "live volumen"-- med fare for at jeg fik lyst til at skrue ned undervejs

Nå - godt at se at der stadig er plads til både afstikkere og "retur-bolde" i god ro og orden også - det varmer mit jydske hjerte at se roen falde over tråden.. trods alt.

Mange varme Hifi-hilsner til alle - både 4", 5", 6½", 10", 12", 15" og 18"-folket, som hver især har valgt efter ambitioner, pengepung og den til tider påvirkende WAF-faktor .

Fortsat go´ aften - Offcourse

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Sendt: 18 September 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

kære holger,,,du fik sådan set sagt en del her før mig..eller har prøvet men....

har ikke været meningen at,bruge tråden til opsøgning og hjælp til forbedring af ht er..

tjaaa..kan kun tilslutte mig dette,men selvfølgelig vil der komme gode ment forslag,om den ene og anden måde at forbedre på,da 98% af sitet har hifi ens lydaspekter som fikspunkt for god lyd...

men det originale budskab var ,hør engang hvor glad jeg er kommet ud af det med ,disse alternativer..det ikk hifi men knald go lyd syndtes jeg..mvh RENE-H

rene-h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2006
Sendt: 18 September 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

men jeg vil da åbne alle sanser,nu

for gode råd,navnligt da jeg har set hvor tarveligt nogle folk,mener det er når man ikke er lydhør overfor hifi ens overdådige verden,fuld af facit på god lyds opståen,men også 20-30 års erfaring med oliekølede domer og silkebløde teflonbelagte melmentoner mm..og det skal da udnyttes..så jeg har nok været for sort hvid...så vil da nok trække på disse kræfter efter behov..håber ikk HELTNY har opgivet helt..for vi alle kan vel blive opslugt af en mission   ikk..mvh RENE-H

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Kramme: Ha ha ha ha ha ha  - den er jeg helt med på, min ven. Det, som måske er lidt "problemet" med min tråd, er, at jeg jo bare ville vise mine højttalere frem uden at være interesseret i evt. at skulle forbedre dem på nogen måde - for de ér jo færdige. At jeg så samtidig ikke evner helt at bidrage med målinger og teoretika bag konstruktion, gør, at den store debat måske kan gå lidt i stå - I don't know. Der kommer flere og lytter, og det vil selvfølgelig resultere i flere indtryk og bridrag til tråden, og måske kommer der også en clio-mand på besøg en dag, som jeg i øvrigt stadig har kontakt med, som tidligere nævnt. Kongruens har foreslået/opfordret mig til at lave en play-list, så I kan se, hvad jeg har udsat alle de besøgende for. Om det er relevant or not, det ved jeg ikke, men jeg synes da i hvert fald, at det er god idé, så den kommer.

Uanset hvad, så er tråden da allerede til ug, kryds og slange. Alle de fine anmeldelser fra besøgende kan ingen tage fra dig.

Hunden bider skiltet, som sidder på hver sin højttaler, må da for fa'en holde de eventuelt fremtidige måle-besøgende, med skjulte nysgerrige skruetrækkere væk. Hvis målinger ikke er nok for dem, begynder det at lugte af manipulation. Må jeg på det kraftigste anbefale dig at sende Holger i pleje og anskaffe en lejet glubsk vagtpost.

Det lyder fremtidigt som flere spændende sceancer. Jeg kan kun sige at jeg glæder mig og hvis tråden stadig er i live til jul, så vil jeg med glæde gerne se dine twin-towere dekoreret med julepynt.

PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Sendt: 18 September 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Kramme: Det gik galt for transerne....nu ligner de kuffertfisk  ..har du modgift???

Holger: Jeg glæder mig til playlisten.

Wymax: for sidste tredjedel af tråden kunne man godt mene som du, men første del var anderledes, hvor alle misforstod hinanden - desværre.

Heltny: Hvis man skal læse om teorien bag målinger og anvendelse af måleresultater, kan du anbefale god litteratur eller www?

Generelt, det er jo helt vildt underholdende her, ja ligefrem svært at komme i seng :-)

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 19 September 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

God nat - så da....

Offcourse

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 06:57 | IP-adresse registreret  

PALLAS skrev:

Kramme: Det gik galt for transerne....nu ligner de kuffertfisk  ..har du modgift???

Argggh, så har du ikke læst ordentligt på lektien  ....jeg skrev udførligt i den medfølgende instruktion at effekt-transerne ikke måtte ligge i olieopløsningen i mere end 1 time, hvis de ligger i længere tid krymper de og får funktion som småsignal-transer. Nu kan jeg ikke huske om dit udgangspunkt var effekt-transen O12IL eller andet ? modgiften = løsningen er typisk at sende ca. 10000 VAC kortvarigt ( ca. 1 sek ) ind på fiskeben 1 og 3, kufferten spræller herefter som en gal i ca. 2 min, åbn herefter kufferten helt op, lugten af fiskeolie bør være forsvundet. Luk afslutningsvis kufferten i og din effekt-trans er igen funktionsdygtig. Husk at skifte olien på ny.

Offcourse_dk26 skrev:

God nat - så da....

Offcourse

Er du gal mand, han er gået kold, ham der.

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Play list

Her er så de musikstykker, som jeg har udsat alle besøgende for:

Kaj & Andrea (Best of)

Rød Gummibåd

I’m a Barby girl

Hæ hæ ;-)

Dionne Farris – Blackbird

Andreas Vollenweider – Stella

The Simpsons – God bless the child

Mezzoforte – Roller coaster

Level 42 – Heathrow

Klaus Schønning – Fire ceremony

Ed Thigpen Rhythm features – Cloud break

Ben Harper – Whipping boy

Self Portrait - Les tonstons Makoude

Trouble Mind – When things go wrong (sax-solo)

Niels Efternavn – Night train (trommesolo med den tidligere danske trommeslager for Saga)

Saga – Brief Case

Yello – Planet Dada

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Ved du om man kan få de første tre på HDCD?

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Kongruens: Ja da, mine ér da i det format .

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 September 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Holger lyver lidt her, fordi jeg opfattede ikke de 3 første nr. Måske jeg bare blundede lidt mens anlægget blev varmet op :) Omvendt savnede jeg Bamse og Kylling. Der er rytmer i deres  plader.!

Ærbødigst Mik112 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

PALLAS skrev:

Argggh, så har du ikke læst ordentligt på lektien  ....jeg skrev udførligt i den medfølgende instruktion at effekt-transerne ikke måtte ligge i olieopløsningen i mere end 1 time, hvis de ligger i længere tid krymper de og får funktion som småsignal-transer. Nu kan jeg ikke huske om dit udgangspunkt var effekt-transen O12IL eller andet ? modgiften = løsningen er typisk at sende ca. 10000 VAC kortvarigt ( ca. 1 sek ) ind på fiskeben 1 og 3, kufferten spræller herefter som en gal i ca. 2 min, åbn herefter kufferten helt op, lugten af fiskeolie bør være forsvundet. Luk afslutningsvis kufferten i og din effekt-trans er igen funktionsdygtig. Husk at skifte olien på ny.

Urghhhh er du vimmer mand...... jeg lod effekt-transerne ligge i ET DØGN istedet, og nu står jeg midt i et forplantnings-cirkus, hvor der står O12IL ud af effekt-dyserne hvor jeg kan ane sprællende og livlige mini-transerne vildt igang med forplantningen. På grund af, at de har nået nano-størrelse og kan ikke forebygges med nuværende midler, begynder det at ligne en flydende lejrskole, hvor ben 1 og ben 3 er både svære at identificere og derefter at holde i ro under VAC-proceduren. Jeg ramte mig selv i låret, og fornemmer nu en voldsom uro samt en lettere hævelse. Dog kvier jeg mig ved at anvende 10000 VAC på området.....Jeg er ude i tanker om mytteri lige nu, og har derfor lukket kufferten......alt imens jeg holder på låret

PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Play list

Her er så de musikstykker, som jeg har udsat alle besøgende for:

Kaj & Andrea (Best of)

Rød Gummibåd

I’m a Barby girl

Hæ hæ ;-)

Dionne Farris – Blackbird

Andreas Vollenweider – Stella

The Simpsons – God bless the child

Mezzoforte – Roller coaster

Level 42 – Heathrow

Klaus Schønning – Fire ceremony

Ed Thigpen Rhythm features – Cloud break

Ben Harper – Whipping boy

Self Portrait - Les tonstons Makoude

Trouble Mind – When things go wrong (sax-solo)

Niels Efternavn – Night train (trommesolo med den tidligere danske trommeslager for Saga)

Saga – Brief Case

Yello – Planet Dada

Var der ikke noget musik fra Desperado, hvor de havde glemt at trække hende op? Spansk sang?

Og så Tom Waits - men det var godt nok ikke din

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 September 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Der var tilhvertifald et medbragt nr. med Diamond Rio... Unbelivevable..... Nr. 5 .Det rykker!

Rent score - nummer! Og som efter min beskedne mening lød rigtig godt på Holgers anlæg. 2 sekunder efter start, var der lækker steg i lokalet, og så kan i jo forestille jer hvordan det var gået hvis hele CD' blev fyret af  Ren tøsefælde musik

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes