Forfatter |
|
Pølsemanden Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tar sku hatten af for ham Holger, det er sku en ordentlig højttaler han har fået banket sammen der. Jeg vil give ham ret i at det vigtigste ved en højttaler er at den er dynamisk og at den kan spille ordentligt ved et realistisk lydtryk. Efter min mening kan små højttalere ikke gengive musikken rigtigt, det er ikke fysisk muligt for en 5" at gengive en 22" stortromme, så jeg mener også at man bliver nød til at have nogle store enheder til at tage sig af det dybe, og for den sag også i mellemtonen synes jeg at det virker bedre når man kommer op i størelse på enhederne. Jeg vil også til dels give jer ret i at fasen er vigtig, men den er næsten umulig at få korekt, hvilket også ses i næsten alle konstruktioner der findes i dag. Hvis man laver en lille 2 vejs vil det være muligt, men en 4 eller 5 vejs er det umuligt andet man benytter en masse digitale filtre, og så mener jeg man er ligevidt. Jeg mener også at målinger skal tages med et gran salt, da det er ørene/øjnene som man skal bruge mest. Jeg bruger altid mine ører til at lave mine konstruktioner med, men når jeg synes jeg er ved at være der ryger det lige en tur igennem Clioen for at se om det nu også passer at det spiller godt. Det gør det sjældent, men jeg har lært af bitre erfaringer at det kun er meget lidt jeg skal ændre nu fordi jeg synes jo at det lyder godt. Flere gange har jeg lavet rigtigt meget om efterfølgende for at få målingerne lige i skabet, hvilket har resulteret i at jeg ikke synes at den i sidste ende spillede rigtig musikalsk mere og dynamikken forsvandt. Det kan godt være at min hørelse er for dårlig til at jeg kan nyde mikro-detaljer, men det er heller ikke det jeg gider at lytte til, det er musik jeg vil høre, og helst live.
Jeg har rodet en del med studio højttalere igennem mit arbejde, og her bruger man også rigtig mange enheder for at få det til at spille, det er ikke ualmindeligt at man har 8 enheder i hver side for at man får dynamikken med og det lyder rigtigt mens man optager. Det er tit at man bruger enheder op i 22" for at man kan føle musikken ordentligt. Hele skidtet bygger man ind i vægen, og nogen gange ligner det løjn når man er færdig med at montere det, men så smider men noget stof ud over og så ser man ikke at det ligner l**t.
Jeg er flere gange blevet overrasket over hvordan en konstruktion spiller, selv om det på papiret ikke er i orden, så jeg tror sagtens på at Holgers højttaler kan spille himmelsk, og gad da godt gi den et lyt en dag, så tillykke med din "Verdens bedste højttaler" Holger, jeg synes den ser fed ud.  
Jeg glæder mig til at læse anmeldelsen her efter på fredag.
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse: Jeg kunne ikke falde i søvn pga. varmen , så jeg har netop bestilt den spændende plade, du anbefalede . Cdon.com havde den til 139,-  __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Jeg vil håbe, at der er nogen, som efterhånden læner sig op ad en advarsel for at blive ved og ved med at latterliggøre og nedgøre andres grej...
|
|
|
Hvem synes du der skal have en advarsel, kunne være fedt med et navn. 
|
Til top |
|
|
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uuhh.. glæder mig til at høre om den falder i din og "bassernes" smag.  Øv - opfattede ikke lige der var fragtfri uge, Det skulle jeg da have set...  - fragten er altså bare drønet helt i himlen hvis man ikke samler sine indkøb i bunker efterhånden... hvis man finder et tilbud, kan fragten jo udgøre halvdelen af prisen totalt set...  Nå - spændende at høre - både om du synes om Lagrene og Luc´s guitar-tryllerier, og fredagens kommende lytter-indtryk. Mon tråden er blevet 40 sider lang inden fredag?  (På godt og ond) Hvis den går i stå - kan du jo overveje at krydre med en liste over alt det gode gear på subben.. dvs. forstærkere etc. (Jaah - kom nu!!  ) Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|

Lidt om anlægget: Nederst ses nogle af CD'erme  .
Fra højre: Til diskanterne elektronisk over 5300 hz: 1 stk. Vincent SP-993 (60 A-watt, derefter et godt stykke over 200 watt i A/B-drift). Den lyder faktisk helt fantastisk, selv om den ligger i den billige ende (18.800). Før kørte jeg med to stk. Sugden Symmetra monoblokke på 50 A-watt, men der var slet ikke nok power. Jeg havde troet, at det var rigeligt, men jeg har været nødt til at revidere min opfattelse af, hvor meget energi der faktisk ligger i dette område - og det er MEGET.
Til 6,5"'ere 150-1700 hz: 1 stk. Yamaha P-7000 studieforstærker (2 x 750 watt).
Til billede  : Panasonic DVD-afspiller.
Forforstærker: Sugden Sígnature 41 med bedre indvendig kabelføring.
Trillebørhjulslange  . Denne forhindrer tilbagekobling til cd'en, når jeg spiller højt, så den ikke står og "sampler" - akustisk tilbagekobling kunne man måske kalde det - ligesom med vinyl.
Øverst: Vincent CD-S6 med rør. Den spiller blødt og lækkert.
I midten: To stk. JQN PM-10002, den ene til 18'ere i front 40-150 hz (2 x 1800 watt i 4 ohm), den anden til 2 stk. 18'ere i sub (2 x1000 watt i 8 ohm). Det er jo en kineser-ting på godt og ondt, men den spiller med varme og glød, som JEG ikke før har hørt, og så har den jo bare så ekstremt mange krafter, at det gør helt ondt. Det er i hvert fald den vildeste amp, jeg nogensinde har prøvet, og det indbefatter min tid som mobildiskotek-knægt, hvor vi ellers lejede nogle monstre af forstærkere, når vi skulle spille store job. I ørvrigt sidder der en 20 A/ T sikring i røven på dem - iiiih, de kinesere altså  .
Til 3"ere 1700-5300 hz: 1 stk. Rotel RB-980x brokoblet pr. side (300 watt) Det er genbrugsforstærkere, men de spiller skide-godt.
Øverst: En lille hjemmbygget sag, som min private hi-fi-doktor, Bo, har bygget. Det er et lille sub-filter, som skærer 24 dB ved 10, 20 og 30 hz, som kan vælges individuelt. Jeg kører selv med alle tre filtre slået til på en gang - så kan jeg ikke skære stejlere.
Til venstre: Nederst en hjemmegjort  trækasse isoleret med gips!!! Jeg har nemlig smidt mine trafo'er fra de store bas-forstærkere derover, fordi de afgav en brum, som jeg ikke kunne leve med. Og hold da op, det var et gedemarked. Til projektet skulle nemlig fremskaffes stik og kabler af (af mig) tidligere uset karat. KÆMPE-store udendørs stik blev anvendt og kabler på tykkelse med mine underarme. Jeg fik jo at vide af doktoren, at vi her talte om at skulle overføre helt VILDT mange A.
Resten er til surround: Denon POA-2200 til baghøjttalere, NAD 2600 brokoblet til center og øverst en Teach equalizer 2 x 12 bånd. Denne er helt uundværlig. Hvis jeg ikke havde den, kunne jeg ikke overføre sub-signal fra mín dvd (den har 5.1 i røven) til fronthøjttalere uden at monostille hele herligheden. Der er IKKE andre løsninger, og jeg har endnu ikke været inde i en hi-fi-butik, som kunne forstå løsningen. Det er bare således, at der ingen bas er OVERHOVEDET i L og R, når jeg kører 5.1 - alt bas ligger i sub out, og siden det jo er et mono-output, er jeg jo nødt til at lokke signalet ind i min EQ først for at føre det videre op i min forforstærker i STEREO bagefter. Lød det helt hen i vejret  ? Alt til surround er i øvrigt genbrugsguld.
Alle watt-angivelser er selvfølgelig i RMS, og to uafhængige faser skal der til, for at sikringen ikke ryger.
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret |
|
|
__________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver da ikke stereo af at en monosignal kommer ind ien eq. Det bliver blot dobbelt mono. Kunne du ikke bare bruge en Y-splitter?
Hvordan styrer du totalniveauet i Surround?
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen: Det bliver da SELVFØLGELIG ikke stereo med bare 2 x mono, men når jeg trækker signalet ud af eq igen, er det blevet til to isolerede monosignaler, som ikke går ind og lægger signalet sammen, når jeg kører dem videre op i forforstærker i samme indgang, hvor jeg har monteret front, L R, fra dvd. Helt i orden, at du spørger, men jeg var næsten klar over, at det ville skabe undren  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok.. Efter så mange kommentarer føler jeg at jeg skylder holger noget konstruktivt feedback. Ja okay holger. Jeg tror ikke du kan overbevise hifi4all om at det er verdens bedste ht, men hvis du synes det er den bedste - så ER det verdens bedste - for dig that is.
Jeg er sikker på den kan spille højt og imponerende dybt og dynamisk. Og det kan jeg egentlig godt lide, det har vel også sin charme . Derudover ser det ud til at du giver dem nok effekt, og det er godt at se. Jeg ville gerne høre dem til en komsammen hvis det var, men det bliver nok ikke til noget pga. afstanden. Delvist har du ret, målinger siger vel ikke så meget. Men godt arbejde. De kan imponere de fleste du får på besøg kan jeg regne ud.
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4, du er da, om nogen, en sand ENTUSIAST og det lyser ud af dine beskrivelser..
Bliv ved med det....
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Kjeldsen: Det bliver da SELVFØLGELIG ikke stereo med bare 2 x mono, men når jeg trækker signalet ud af eq igen, er det blevet til to isolerede monosignaler, som ikke går ind og lægger signalet sammen, når jeg kører dem videre op i forforstærker i samme indgang, hvor jeg har monteret front, L R, fra dvd. Helt i orden, at du spørger, men jeg var næsten klar over, at det ville skabe undren . |
|
|
Jeg kan stadig ikke helt se hvor du får surround fra (ved godt der er 5.1 out på DVD'en men du skal jo også kunne skrue op og ned)? Har du en surround forforstærker et sted, eller? De fleste blot lidt moderne surroundforstærkere kan smide LFE signalet ud til fronterne, så man ikke behøver at lave dit trick.
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interfacelift: Ja, du har helt ret, for selv om folk nok er klar over, at systemet kan frembringe magtfulde niveauer, så gør de alligeveller i bukserne og sidder tilbage med en nærmest fortabt og undrende mine på, når de har hørt/MÆRKET demo  . Men IGEN, så er det unikke jo ved dette system, at det SAMTIDIG formår at gengive blødt, silket, detaljeret og luftigt - og DEN ER DER IKKE MANGE, SOM KØBER HERINDE  . Det er da også NU okay - jeg har vænnet mig til, at sådan er dét bare  . __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen: Jeg kører jo bare front L R fra dvd op i anlæggets eksisterende forforstærker.
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Copman: Tak, min ven  __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Kjeldsen: Jeg kører jo bare front L R fra dvd op i anlæggets eksisterende forforstærker. |
|
|
Så er det pro-logic
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo bare helt almindelig - i min verden - 5.1-surround, hvor jeg tildeler hver amp sit specifikke signal, og det kører faktisk okay  __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Kjeldsen: Jeg kører jo bare front L R fra dvd op i anlæggets eksisterende forforstærker. |
|
|
Hvad så med resten af kanalerne? Du skrev du også har bagkanaler og center?
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, sorry, ikke for at være spids, men jeg skrev i beskrivelse af systemet her på samme side, at jeg har en Denon til mine bag og en Nad til min center.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Holger4 skrev:
|
|
Så er det pro-logic
|
|
|
Det bestemmer DVD'ens muligheder. 5.1 out-put fra DVD'en kan både være DTS og Dolby digital. Men, det kræver en 5.1 kanals forfor-stærker, med mindre man har lyst til at justere alle effektforstærkerne hver gang man ønsker at skrue op eller ned.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holger4 skrev:
Ja, sorry, ikke for at være spids, men jeg skrev i beskrivelse af systemet her på samme side, at jeg har en Denon til mine bag og en Nad til min center. |
|
|
Jeps, det er effektforstærkere, men hvis ikke de får signalet fra en surround preamp, men fra en stereoforforstærker, hvor du kun bruger front LR fra DVD, så har du stadig kun et stereosignal i alle dine højttalere. Det er derfor jeg efterlyser en surround pre-amp i dit system, hvor du har koblet alle udgangene fra din DVD på (jeg går ud fra den har 5.1 output).
Hvis din DVD har master volumen, så er alt jo på plads, men det har jeg bare aldrig set før.
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

|
Sendt: 29 Juli 2008 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører DTS, når formatet ellers ér til det. Både Denon og Nad er fast indtillet i niveauer til surround. Det eneste jeg skal justere, er forforstærker, som skal stå lige nøjagtigt i pos. kl. 12, så passer den til resten af systemet - NEMT . Efterfølgende sker niveauregulering jo selvfølgelig bare på DVDs "master". __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|