Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 01:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Heltny: Sorry, jeg var ikke klar over, at DU SELV var T-Hansen-mand .

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hey,

TadMan> Jeg snakker ikke om BL som i en statisk parameter, men BL som værende varabel i forhold til membranvandring. Langt de fleste af alle dine t/s parameter bunder et eller andet sted i BL, og hvis BL ændre sig over membranvandring, ændre de sig også.

Her kan du se BL over membranvandring for et traditionel magnetsystem
BL kurve

Fluxintensiteten er ikke liniær i gabet, og afgrænses heller ikke skarpt. Derfor er BL ikke liniær over vandring. Ergo, BL forvrængning.

Igen når jeg snakker Le snakker jeg ikke om en statisk måling af Le. Problemmet er at spolen er mere induktiv når den er "nede" end når den er "oppe" (på vej ud af gabet).

De to uliniariteter er de vigtigste at få på plads.

Du kan læse mere om de to emner her : http://www.klippel.de/

Men jo, membranopbrydninger er heller ikke gode, og kommer med store membraner.

På siden her :
http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=15
kan du se overhung og underhung der er BL uliniære i alm magnetsystemer. De to sidste er BL liniær i alm magnetsystemer.

Læs mere om uliniariteter her :
http://www.klippel.de/pubs/Klippel%20papers/Loudspeaker%20No nlinearities–Causes,Parameters,Symptoms_06.pdf

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Heltny: Sorry, jeg var ikke klar over, at DU SELV var T-Hansen-mand .

Det er jeg, men UDVIDET.............. idet jeg bygger på en lidt anderledes måde
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hey,

Tadman > Snakker du om akustisk eller elektrisk fase? Jeg tror også du er lidt ude på et skråplan hvad angår impedans.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Heltny: Okay, fryd

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Er der stadig nogen, som kan huske Custom 50, byggesættet fra AT Audio, med enheder fra Celestion (10" bas, 10" slave, 4" mellemtone og diskantdome i et 50-60 liter kabinet)? Vi skal så vidt jeg husker tilbage til 70'erne.

Det er faktisk den eneste højttaler, som jeg med sikkerhed kan huske blev markedsført på sin evne til at gengive firkant-kurver. Og så vidt jeg ved, er præcis denne evne lig med korrekte faseforhold i hele frekvensområdet. Hvorfor synes jeg ikke at jeg træffer på denne egenskab eller måling i hverken reklamer eller tests af højttalere i dag? Er der overhovedet nogen, som bruger firkantmålinger?

Det synes jeg er ret relevant, for nu har alle mulige skældt ud over at der ikke er blevet målt på holgers højttalere, men netop det med fasen, som skulle være problemet med alle disse enheder, måles åbenbart heller ikke af nogen andre?

Eller kan man sige at step-måling giver noget af samme information? Ellers er det da gået tilbage for højttalerkonstruktørerne siden Custom 50, og så er holgers højttalere måske lige så gode som så mange andre, som heller ikke er målt på denne parameter?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hey,

Fasen (den akustiske) måles nemmest ved at vende fasen på hver anden enhed. Jo mere de så faser ud, des mere er de i fase når de er koblet rigtig til. Og jo, fasen bliver målt og er vigtig når man laver højttalere.

Se her :
Sådan her måler min 2vejs normalt :

Og sådan her når fasen på diskanten er vendt:

Tegn på bedre fase findes vidst ikke.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

jammen så lad dog manden værre han har lavet nogle højttalere som han er glad for og så skal han hakkes ned bare fordi at han ikke har målt på dem hvad med og høre noget musik i stedet for 
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

....og så lige en genudsendelse herunder, fra side 8 af "Verdens ubetinget allerbedste super hifi højttaler mk II"

På billedet skal vi lege legen, find Holger ....hvem finder ham først (?) 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

nej nu må du s.. stoppe skal vi til og lege nu

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:

Jeg vil håbe, at der er nogen, som efterhånden læner sig op ad en advarsel for at blive ved og ved med at latterliggøre og nedgøre andres grej...
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hvordan måles Psyko-akustik?  Og findes der en korrektionsværdi?
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

ja det har snart udviklet sig til noget fra folkeskolen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Bjarkefedegaard: Hvis du havde læst hele eller bare noget af forløbet, ville du også vide, at når jeg kalder mine højttalere for verdens bedste, så er der en god portion dril i det. Jeg ved jo, at der er så mange herinde, som på det nærmeste føler sig stødt og fornærmet over sådan en overskrift, og derfor kunne jeg ikke dy mig fra at gøre det - og netop DU er én af dem. Noget helt andet er jo, at de ÈR verdens bedste - i hvert fald for mig, for INGEN andre højttalere kan det, som MINE kan, og hvis jeg kunne bevise det, gjorde jeg det gerne. Som der står flere steder i tråden snart, så aflægger Janils (Jan, som har anmeldt gear for High Fidelity siden 1988) mig et besøg på fredag - spændende .

Mange har gjort et KÆMPE nummer ud af at forklare, at mine højttalere på ingen måde kan spille hi-fi. De SØDE af dem siger, at jeg sikkert har en sjov lyd, men hi-fi bliver det aldrig. De mindre søde, ja, de håner mig bare - tak for det. MEN hvis high fidelity betyder høj troværdighed (hvilket det jo gør), så er det jo NØJAGTIGT det samme som at sige, at det skal lyde autentisk, right? Det kunne være sjovt at lave en A/B-test mellem mine højttalere og et trommesæt eller måske en sax. Jeg ved, at det vil ligge tæt på hinanden lydmæssigt men også niveaumæssigt, fordi højttalerne er helt i stand til at reproducere MINDST samme lydtryk........øøøøøøh, spiller en live sax mon i fase? Ja, hvad kan jeg dog sige? Til jer, som håner mine høttalere uden belæg for det og begrunder det med, at jeg ikke har måleudskrifter til at dokumentere lyden - gud være med jer.

Til jer, som har en mere "praktisk"  og FORSTÅENDE  indgangsvinkel, vil jeg sige, at det er dejligt for jer, at I bruger jeres ører som slut-resultat-sensor. Det må da være ørerne, det handler om her.......FEDT MANNER, DEN MÅLER SKIDE-GODT - SÅ OP I BAGDELEN MED HVORDAN DET LYDER, FOR JEG HAR JO EN UDSKRIFT PÅ, AT DET SKULLE LYDE GODT.

Salig er den enfoldige.

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

ja og min fars bil er bare sejere end din fars

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Jeg vil håbe, at der er nogen, som efterhånden læner sig op ad en advarsel for at blive ved og ved med at latterliggøre og nedgøre andres grej...

Hvem, hvor ? fortæl 

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg synes altså at den højttaler ser super cool ud. Er selv vild med store højttalere og lydtryk.

Synes da ikke der er nogen grund til at nedgøre sådan en spændende højttaler men jeg kipper i stedet lidt med flaget over sådan en højttaler i en tid hvor højttalere helst skal være usynlige for at de mange mænd overhovedet får lov til at få dem ind i stuen - og tro mig med 6 år som sælger i Hi-Fi Klubben og 4 år i expert taler jeg af erfaring....

Flere af den slags højttalere;-)

Venligst

PJ

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Slettet. Jeg håber meget hurtigt at du begynder at opføre dig på en helt anden måde og tager råd til efterretning, ellers kender du konsekvenserne som beskrevet i retningslinjerne!

/Mastervol

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Fasen er meget vigtig, og jeg tror alle akustiske instrumenter spiller i fase.

Et trommesæt er et godt eksempel. Et rock-sæt har måske 5 toms, diverse bækkener og hihat, en eller to lilletrommer og en eller to stortrommer.

Smid 12-15 mikrofoner på og I skal hører udfasninger. Foran trommesættet er den akustiske lyd klart defineret og står som mejslet i luften, men hovsa - bag pulten i kontrolrummet lyder det hele udtværet og diffust og smækket i lilletrommen er pludselig væk.

Mikrofonerne skal placeres meget præcist ift. hinanden for ikke at få alvorlige udfasninger.

Det samme sker når mange enheder der spiller det samme frekvensområde placeres sammen. Ved mikrofonerne er det den samme lyd der fanges af mange mikrofoner med forskellige afstand og dermed forskellig i tid (fase). Trommesættet derimod aflevere en kaskade af lyde, men de det er forskellige lyde fra forskellige "enheder" og derfor er der ingen faseproblemer.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes