Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 17:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Hvorfor skriver de forskellige magasiner ikke bare = Den lyder godt og glemmer alt om at bruge tid på helt fuldstændig ligegyldige og intetsigende målinger ?

Nu synes jeg jo trods alt der er forskel på at man laver et hjemmebyg projekt som man hygger sig med, og hvor formålet i sagens natur er at man selv skal være tilfreds, og på at konstruere en højttaler der skal sælges til slutbrugere. Jeg er sikker på at Holgers højttalere kunne forfines meget nemt ved at lave nogle målinger og konstatere om der var noget der kunne forbedres, men det har han så valgt at lade være med - fred være med det, han skal jo ikke sælge dem til nogen. Hvis han har det bedre med at sætte sig ned og lytte på sine højttalere som de er, i stedet for at bruge det halve af sit liv på at forsøge at gøre dem perfekte, så har jeg faktisk svært ved at finde et usympatiske i dét. Jeg tror mange hifi-entusiaster har en - hemmelig eller ikke hemmelig - misundelse overfor dem der er i stand til at sige "så, nu er det som det skal være", og så sætte sig ned og nyde sit anlæg uden at sidde og tænke på hvad det næste der skal tweakes på nu skal være. (for andre er jagten på dét mål man aldrig når, i sig selv målet, og det er jo fair nok). 

[/QUOTE]
Ja man kan blive ved

Jeg er nu den type der skruer mit eget selv og er jeg tilfreds, så er jeg lidt ligeglad med hvad andre synes.............. Alligevel synes jeg nu det er en hel del nemmere at lave en ordentlig HT ved at måle sig frem og lytte til sidst.

-------------------------------

Prøv at tænke lídt som en KOK, han røres heller ikke det hele sammen, og så først smager til sidst, og med garanti, første opskrift kokkereres i flere omgange med de justeringer, der skal til. Jeg synes det er kanont spændende at læse anmeldelse af enheder, låne enheder af forskellig type med hjem til test mod hinanden i en selvbygget testkasse. Jeg flytter også rundt på højttalernes placering ift. vægge, og jeg har oplevet kæmpe forskelle i lydgengivelsen ved bare at flytte kasserne 30 cm. Jeg bruger også fase og modfase til at teste forskellige sammensætninger. Det bedste jeg kan bruge til at bedømme "udviklingsprojektet" er mine egne ører - de der subjektive dimser ;-) ;-) .... og med et vink til Svend P, så vil jeg tilføje at jeg faktisk også er ingeniør - men til alle: der findes mindst to slags ingeniører - dem der er meget akademiske, og så dem der "benytter tommelfingerregler og tips". Jeg siger ikke den ene er bedre end den anden, men ens arbejdemetoder og tilgang til løsning af opgaver er vildt forskellige. Optimalt, burde man nok ønske sig en kombination :-O :-)

Selvbyggere har minimum to fordele. De kan bygge kasser der passer til den kombination af forskellige mærker af enheder helt efter smag (ja, også med 7 hjul ;-) ) og de kan bygge kasser der passer til deres lydrum. Derudover kan de løbende udskifte enheder, filtre, spoler og kabler helt som de lyster og som de økonomisk formår. Hurra for fleksibilitet.

--------------------------------------

Jeg mangler bare at høre noget DIY der er skruet sammen, uden at måle på det og uden at ta højde for det mest alm - som så også lyder godt.

Men måske er det de mange enheder der gør at det lyder som det gør ?

--------------------------------------

Fra vestsjælland til Holger4  er der ikke langt, så fyr op under den 4-hjulede og bliv overrasket :-)

[/QUOTE]

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Pallas: Du skriver jo bare så meget, som holder 100% i min lydverden. Jeg kan høre, at vi har helt nøjagtigt samme opfattelse af metode til fremstilling af god lyd .

Hvad spiller du selv på? Du lyder som om, at også du er en ægte selvbygger .

PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

...og så løb jeg tørt for power .... på den bærbare altså  ... men til gengæld vågnede Holger så :-) tak for komplimenten, nu er jeg jo også lidt klogere på hvad der rør sig i din hifi verden.

HVAD JEG SPILLER PÅ - Altså udover sax      Jeg er på en længere projektrejse, for jeg mistede hele mit grej i en vandskade sidste juli 2007, og så er der jo pludselig frit slag, men også mange komponenter, der ikke er til at drive op igen. Så pt. er det kun mit fremtidige sommerhus anlæg/soveværelse anlæg *GGGGG* ... og det holder jeg lidt lav profil med. Besøget hos dig var meget inspirerende, og det flyttede nok lidt rundt på min indkøbsliste :-)

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Piobyte: Jeg spiller ALT muligt: Mezzoforte, Stan Getz, jazz i almindelighed, akustisk guitar osv osv. Jeg tør jo dårligt at skrive, at jeg også til tider hører trance, for så kommer lille David bare og kalder mig for "T-Hansen-dreng" - med det gør jeg altså!!

Høre jeg sgu da også  Trance skal da også formidles godt. Der faktisk nogle ret hæftige indspilninger med trance på marked, dog vinyl

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg godt nok ikke magtet at læse alle 12 sider, så kommer bare med min kommentar til højttaleren: Det ser dælme skidt ud.  Nogensinde hørt om step respons? Eller udfasning?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Nu har jeg godt nok ikke magtet at læse alle 12 sider, så kommer bare med min kommentar til højttaleren: Det ser dælme skidt ud.  Nogensinde hørt om step respons? Eller udfasning?

Måske du skulle prøbe at læse de 12 sider (eller bare de første par stykker), så vil du se at emnet er berørt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Jeg synes folk er blevet noget frelste i deres kommentarer og måden de gør knuder på sig selv, for at rose designet til skyerne. Det er hifi-relativisme så det gør noget!

Det er vel ikke noget forkert i at påpege, at designet ikke ligner noget der findes i en kommerciel højttaler, uanset pris? Og at der er nogle uundgåelige fysiske forhold, der nødvendigvis må have en indflydelse på lyden? 

Hvis jeg lavede en bil med 7 hjul, var det jo også helt naturligt at spørge, hvorfor har Ferrari ikke lavet en bil der har det?

Det er da ikke fordi jeg ikke kan påskønne "mere ER mere" princippet", men spis nu lige brød til. Jeg kommer sådan til at tænke på, da Homer skulle designe sin egen bil: 

Sidder med præcis samme følelse! Hvis man lægger sådan nogle radikale højttalere ind på siden, og man endda kalder den verdens bedste, skal man da også være klar til at tage en diskussion op om, hvorfor det lige er, at disse højttalere er bedre end det, kommercielle producenter kan lave. Der er jo ingen grund til at støtte ham bare fordi han bliver fornærmet over vi er nogen der ikke synes hans højttalere er fede?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

Måske du skulle prøbe at læse de 12 sider (eller bare de første par stykker), så vil du se at emnet er berørt.

Det er gjort nu :)

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Sidder med præcis samme følelse! Hvis man lægger sådan nogle radikale højttalere ind på siden, og man endda kalder den verdens bedste, skal man da også være klar til at tage en diskussion op om, hvorfor det lige er, at disse højttalere er bedre end det, kommercielle producenter kan lave.

Slettet. Tror ikke dine spredehagls brokkerier bidrager med noget positivt til tråden. Du bedes bidrage med noget konstruktivt i stedet for at føre personrelaterede kampe.  

/Mastervol

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
RogueAgent skrev:

I stand corrected - i al fald det ene spørgsmål blev besvaret..!

Jeg må indrømme at jeg er blevet mere nysgerrig efter at have læst baggrunden for det. To ting mangler dog stadig, efter min mening: For det første står der (såvidt jeg kan se - nu skal jeg jo passe på..! ) stadig ikke noget om tolerancen over frekvensspektret, altså hvor meget der afviges fra linearieten.

Lidt gemt af vejen, men det står nederst

The port tunes the box to a resonant frequency of 22 Hz giving the Lunare a –3 dB frequency of 20 Hz, with no room gain included.

Jeg ved godt jeg fluekn*pper lidt nu, men det betyder jo bare at niveauet er faldet 3 dB ved 20 hz, i forhold til gennemsnitsniveauet - men siger stadig ikke noget om hvor store afvigelser der er ved frekvenser over 20 hz. (jaja - jeg skal nok lade det ligge nu... )

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Woar der sker noget her.

Højttaleren er sikkert sjov, og kan spille højt. Men Hifi tror jeg næppe den bliver. Hifi normen kræver +/- 3dB, og det tror jeg næppe den højttaler overholder. Så HiFi, nej det er den ikke.

Det vil sige at bl.a. Wilsons ht ikke er hifi?

Fase er definitionen på sammenhæng, sån på jydsk. Hvis ikke enhederne "spiller i takt", vil det forvrænge. Og de enhed spiller ikke i fase. Afstandende diskanterne imellem vil lave udfasninger. Det er en naturlov der ikke er til at komme uden om.

nævn tre ht, hvor fasen er i orden?

Og den med at store membraner forvrænger mindre grundet mindre BL forvrængning i spole/magnetsystemet holder ikke altid. Man skifter BL forvræningen ud med membranopbrydninger istedet. Studier har vist at man har svært ved at høre BL forvrængning før det er meget slemt.

BL = forvrængning? Hvad forstår du da ved BL? Den største forvrængning fra enheder ligger i membrankonstruktionen...!!! Dernæst bundstyr/ophæng og magnetsystemer...

Men jo, den er sikkert sjov. Men ikke hifi.

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

PALLAS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Woar der sker noget her.

Højttaleren er sikkert sjov, og kan spille højt. Men Hifi tror jeg næppe den bliver. Hifi normen kræver +/- 3dB, og det tror jeg næppe den højttaler overholder. Så HiFi, nej det er den ikke.

Det vil sige at bl.a. Wilsons ht ikke er hifi?

Fase er definitionen på sammenhæng, sån på jydsk. Hvis ikke enhederne "spiller i takt", vil det forvrænge. Og de enhed spiller ikke i fase. Afstandende diskanterne imellem vil lave udfasninger. Det er en naturlov der ikke er til at komme uden om.

nævn tre ht, hvor fasen er i orden?

Og den med at store membraner forvrænger mindre grundet mindre BL forvrængning i spole/magnetsystemet holder ikke altid. Man skifter BL forvræningen ud med membranopbrydninger istedet. Studier har vist at man har svært ved at høre BL forvrængning før det er meget slemt.

BL = forvrængning? Hvad forstår du da ved BL? Den største forvrængning fra enheder ligger i membrankonstruktionen...!!! Dernæst bundstyr/ophæng og magnetsystemer...

Men jo, den er sikkert sjov. Men ikke hifi.

Jeg vil mene, at så længe der ikke er målinger, der modbeviser at her spilles HIFI, ( - selvom det nok er det eneste OBJEKTIVE vi har at gå efter, som måle-frynserne ;-) :-) kan sige god for uden at lytte til HT'erne ... og hvem er man også, at man skal godkende - jeg forstår dog sagtens skepsis, for det, der rokkes ved her, er jo troen på en metode til at bygge ypperlige højttalere, mens man har fuldt styr på enheder og kasser mm. ..... omgivelser :-))  så er påstande dømt fra billeder mm. formodentlig ikke så forfærdelig konstruktive bidrag. Måske kunne det være sjovt for Holger at få en måling. Hvad med tinyzero, kunne han måle? Var han tekniker?

Holger, jeg håber at få tid til at komme igen fredag.

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Bjarkefedegaard: Hvis du havde læst hele eller bare noget af forløbet, ville du også vide, at når jeg kalder mine højttalere for verdens bedste, så er der en god portion dril i det. Jeg ved jo, at der er så mange herinde, som på det nærmeste føler sig stødt og fornærmet over sådan en overskrift, og derfor kunne jeg ikke dy mig fra at gøre det - og netop DU er én af dem. Noget helt andet er jo, at de ÈR verdens bedste - i hvert fald for mig, for INGEN andre højttalere kan det, som MINE kan, og hvis jeg kunne bevise det, gjorde jeg det gerne. Som der står flere steder i tråden snart, så aflægger Janils (Jan, som har anmeldt gear for High Fidelity siden 1988) mig et besøg på fredag - spændende .

Mange har gjort et KÆMPE nummer ud af at forklare, at mine højttalere på ingen måde kan spille hi-fi. De SØDE af dem siger, at jeg sikkert har en sjov lyd, men hi-fi bliver det aldrig. De mindre søde, ja, de håner mig bare - tak for det. MEN hvis high fidelity betyder høj troværdighed (hvilket det jo gør), så er det jo NØJAGTIGT det samme som at sige, at det skal lyde autentisk, right? Det kunne være sjovt at lave en A/B-test mellem mine højttalere og et trommesæt eller måske en sax. Jeg ved, at det vil ligge tæt på hinanden lydmæssigt men også niveaumæssigt, fordi højttalerne er helt i stand til at reproducere MINDST samme lydtryk........øøøøøøh, spiller en live sax mon i fase? Ja, hvad kan jeg dog sige? Til jer, som håner mine høttalere uden belæg for det og begrunder det med, at jeg ikke har måleudskrifter til at dokumentere lyden - gud være med jer.

Til jer, som har en mere "praktisk"  og FORSTÅENDE  indgangsvinkel, vil jeg sige, at det er dejligt for jer, at I bruger jeres ører som slut-resultat-sensorer. Det må da være ørerne, det handler om her.......FEDT MANNER, DEN MÅLER SKIDE-GODT - SÅ OP I BAGDELEN MED HVORDAN DET LYDER, FOR JEG HAR JO EN UDSKRIFT PÅ, AT DET SKULLE LYDE GODT - godt gået, Måle-Åge.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hey,

tadman> Kunsten er ikke at lave en højttaler der er til at holde ud af høre på. Altså ikke gør noget forkert. Wilson har jeg ikke hørt, men nej, nogle af dem måler helt hen i hegnet. Men bare fordi det er dyrt, er det ikke nødvendigvis rigtig.

Procentmessigt stammer den største mængde forvrængning fra uliniariteter i motorsystemet. BL og Le uliniariteter i langt de fleste designs.

Bare fordi der ikke findes mange "korrekte" højttaler, et det ikke ensbetydende med at det SKAL være ukorrekt for at lyde godt. Kunsten er jo netop at lave noget det både måler godt, og lyder fantastisk. Ikke mange kan det, og de får så bare højttaleren til at lyde ok, så der ikke er noget der stikker af.

Ville du købe en forstærker der var lige så uliniær som Wilson? CD? Pickup?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Så så - ikk så sur - Der er jo ingen der ligefrem håner dig............... Nogle spørger bare til f.eks målinger.

Vi kunne også ha spurgt om hvor mange liter hver 18" har at spille i, om der kompenseres for bafflehæv/drop, eller niveauet "bare" er sænket i hele enhedens område, til "passende" niveau osv.

Det må være fordi "andre" føler sig stødt over at der spørges til målinger............... Der er jo temmeligt nærliggende at spørge om, på sådan et forum her.

Men fred da være med de højttalere og lad målinger være målinger.............. De spiller som du vil ha dem til og så kan jeg faktisk ikke se hvad du skal bruge Janils´s vurdering til.

Jeg er nået dertil hvor jeg ikke engang gider læse hvad han skriver om dem, for den mindste modstand, så går folk fuldstændig i lås................. Baglås..................... Istedet for at snakke/skrive om selve emnet.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
Bare fordi der ikke findes mange "korrekte" højttaler, et det ikke ensbetydende med at det SKAL være ukorrekt for at lyde godt. Kunsten er jo netop at lave noget det både måler godt, og lyder fantastisk. Ikke mange kan det, og de får så bare højttaleren til at lyde ok, så der ikke er noget der stikker af.

Måske overfortolker jeg, måske vurderer vi det forskelligt når vi siger "ikke gør noget forkert", men for mig at se er det netop en sværere kunst end de fleste gør det til, at undgå at noget stikker af. Jeg vil netop hellere have en højttaler der ikke gør noget åbenlyst forkert, end én der er super-god på en lang række områder, men så falder tydeligt igennem på ét enkelt punkt. Det synes jeg rent faktisk at langt flertallet af de "gængse" højttalere gør - og sjovt nok er der en tendens til at jo dyrere højttalerne bliver, jo sværere er det at finde nogen der "bare" gør tingene uden fejl, fordi der skal noget ekstraordinært til for at få folk til at betale mange penge for en højttaler. Det er lidt som om man netop glemmer at sørge for at der ikke er noget der stikker af. Og, som jeg tror jeg nævnte tidligere, som lytter har mange en tendens til at sætte i en uendelig jagt på minutiøse forbedringer på enkeltstående områder, i stedet for at gøre hvert enkelt punkt "godt nok", og så gå videre til næste punkt. Derfor ender mange med et system hvor visse enkeltstående ting er helt vildt fantastiske, og andre ting falder igennem. Det er oplagt at mistænke Holger's system for at være netop sådan et system (fantastisk dynamik, men hvad med resten?). Men ret beset er dét anlæg hvor man har gravet sig fuldstændigt ned i stereoperspektiv, ikke mindre kompromitteret, det er måske bare sket på andre områder.

Anyway: Det jeg ville sige er bare at jeg faktisk ser det som et kompliment hvis man siger at der ikke er noget der stikker af.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det jeg mener er, at det er nemt at lave en højttaler der ikke gør noget forkert (dermed sagt på jydsk, heller ikke gør noget rigtig). Kunsten er jo netop at lave en højttaler der gengiver alt med samme niveu uden at det lyder dårligt/stikker af. Men netop lyder faktastisk. Det er der meget få højttalere der gør. De dæmper sig somregel ud af problemmerne, deraf ikke-liniær frekvensgang. Det er for mig at se en måde at give op på.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Heltny: Hvis du læser, så har jeg ikke bedt Jan om, at han ligefrem skal anmelde mine højttalere. Jeg anede jo ikke, at han var High Fidelity-mand, da jeg inviterede ham. Han aflægger mig et besøg PRIMÆRT for hyggens skyld!!!!! Og hvis man ikke kan kalde det at håne, når man sammenligner mit projekt med "T-Hansen"- bling bling, som bare mangler blå lysdioder, hvad vil du så kalde det, Heltny???

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:
Heltny: Hvis du læser, så har jeg ikke bedt Jan om, at han ligefrem skal anmelde mine højttalere. Jeg anede jo ikke, at han var High Fidelity-mand, da jeg inviterede ham. Han aflægger mig et besøg PRIMÆRT for hyggens skyld!!!!! Og hvis man ikke kan kalde det at håne, når man sammenligner mit projekt med "T-Hansen"- bling bling, som bare mangler blå lysdioder, hvad vil du så kalde det, Heltny???

I din anden tråd skriver du:

Jeg kan ikke rigtigt se, at det skulle være et problem at regne sig frem til delefrekvens mellem disk. og ml.tone, da de jo har sit eget "kabinet".

JBL kommer til at sidde i 7,5 liter pr. stk. Desværre har jeg ikke parametre på enheder, og DAT har det heller ikke, selv om de er købt dér :-(. Så dér er selvfølgelig et problem, i hvert fald hvad angår følsomhed.

Og så forstår jeg egentligt godt at T-hansen kommer med ind i billedet.

Iøvrigt ser blå lysdioder godt ud................. Eller jeg synes det er verdens bedste lysdiode og har den i mit eget DIY

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 28 Juli 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

tadman> Kunsten er ikke at lave en højttaler der er til at holde ud af høre på. Altså ikke gør noget forkert. Wilson har jeg ikke hørt, men nej, nogle af dem måler helt hen i hegnet. Men bare fordi det er dyrt, er det ikke nødvendigvis rigtig.

Procentmessigt stammer den største mængde forvrængning fra uliniariteter i motorsystemet. BL og Le uliniariteter i langt de fleste designs.

Ville du købe en forstærker der var lige så uliniær som Wilson? CD? Pickup?

Hej

Det er ikke fordi denne tråd skal ende ud i off topic, men det du skriver er altså noget vrøvl. BL er tråd gange gauss, og det vil så sige, at BL er udtryk for dit samlede styrkeforhold. Maxwell derimod siger noget om magnetens størrelse. Man kan ud fra gauss, BL og Maxwell sige en masse om, hvordan enheden er konstrueret mht størrelse i gabet osv. Le indgår jo på sin vis i dit BL produkt, men kun som en indikator om, hvor meget tråd der er viklet om spolen.

Forvrængning ligger hovedsageligt i membranen, se bare hvor mange tiltag der ligger i dette. Forvrænning ligger heller ikke i impedansen, men enhederne som sådan. Impedansen siger noget om fasen!!!

Fasen er det store mysterium og problem for alle, idet folk normalt kigger på frekvenkurven - men man skal altid se først på det samlede impedansforløb. Her ligger enhedernes fejl og egenskaber åbenbaret. For at opnå fasekorrekthed, skal alle dine enheder enten fra start være hele liniære, eller også skal der korigeres digitalt efterfølgende. En impedanskurve skal derfor altid være som en som en streg, for at kunne tale om fasekorrekthed.

Endvidere har vi et problem i basområdet som er ret overset, idet fasen vil vende op til flere gange pga de peaks der vil forekomme ved rummets påvirkning at bassen. Her kan man kompensere ved at placere bassen i et hjørne med et relativt lavt Q, eller kompensere ved rumkorrektion. Men fasekorrekte købe ht skal man lede læne efter, især da de få som er på markedet, alligevel ikke tager hensyn til rummets fasedrej af bassen.

vh

ps. Har lige købt den sidste nye DEQX, da jeg netop vil have alle disse parametre i orden!

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes