Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 07:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Verdens bedste højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 115
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Klart man kan bygge en højtaler kun ved hjælp af sine øre ellers burdes ens øre sgu blive røde.

En frekvenskurve er kun for at kunne imponere kunden og bilde ham ind at produktet er godt. Faktisk er det kun en test og på alle test er der usikkerheder og den har ens øre ikke. En frekvenskruve kan desuden bruges til at styre fabrikantens kvalitettest og opfylde interne krav.

Kurven giver et fingerpeg om hvor der evt. er problemer. Men i det øjeblike højtaleren er færdig kan den smides ud - Den er kun rent lir.
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Jep! Pointen er nemlig, at den oprindelige, veldefinerede tyske industrinorm er så forældet og dermed stiller så begrænsede krav, at det meste vil kunne overholde den - og andre officielle definitioner findes ikke...

Enig!!! - "og andre officielle definitioner findes ikke..."

Det lader imidlertid til at flere har deres helt egen skarpt definerede version i HiFi (High Fidelty - høj troværdighed). Det er for mig ok, men lad os alle acceptere, at vi ikke er ens og blot respektere, at vi har forskellige preferencer...

Selv hvis man har røven fuld af penge, bliver man nødt til at indgå kompromisser, når man skal vælge sin lyd. Os almindelige jævne borgere skal indgå lidt flere kompromisser, men fælles for alle er, at den enkelte vælger sine kompromisser.

For nogens vedkommede er Cervin Wega det bedste komprommis, for andre er det en System Audio reolhøjtaler. For reol højtaler manden, ser Holgers højtaler måske lidt tåbelig ud, Cervin Wega manden er måske dybt misundelig. Men der er da ingen der har patent på, hvad der er rigtigt og forkert - specielt dem der ikke har hørt dem endnu...

Holgers højtalere er for store til, at de må stå i min stue (jeg behøver ikke at spørge, da jeg kender svaret). Men jeg respektere sgu da, at manden ønsker dynamik, realistiske lydtryk og formentligt tæt på full range frekvens respons. For mit eget vedkommende ønsker jeg ikke helt så meget lydtryk (eller der er andre ting der er vigtigere... da jeg ikke kan få det hele). Hver mand sin smag...

At sige, at han har indgået de forkerte kompromisser, svarer i min verden til at sige,

- at det er forkert, at din livret er lasagne

- at det er forkert, at din ynglingsfarve er grøn, da blå er klart pænere

osv. osv.

Vær kritisk, stil gerne uddybende spørgsmål, men respekter, at Holger har sine egne preferencer - og de er rigtige for ham.

Holger lader ikke til at have meget kritisk at sige om sine højtaler, så er han nok glad for dem, dermed er det suverænt det helt rigtige valg han har taget...

Til Holger: hvad synes du bedst om ved dine højtalere og hvad er du ikke så tilfreds med?

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Der er masser af eksempler på en HT der måler skidt, men lyder godt.

Også Ht´ere der måler fremragende, men lyder ad h...... til.

Jeg kan ikke blive mere enig !

Har et godt og helt nybagt eksempel:

....jeg har kigget efter hovedtelefoner i nogen tid og de modeller jeg er faldet for ( udfra lyttetests ), har jeg bagefter fundet ud af er de mest frekvensulineære, typisk med drops i området 500 hz - 4 khz. Her er det fine at rumakustik ikke spiller ind, her er det individuelle øre på spil.

heltny skrev:

Målinger siger ikke så fandens meget om lyden, men alligevel synes jeg det kunne være spændende at se målinger på sådan en lettere usædvanlig HT som Holgers.

Kunne være sjovt først at lytte og "måske" falde i svime over lyden og først bagefter se en måling. Uanset om den kurve skulle vise sig at ligne en bjergetape i tour de france, eller være ret som en lineal, ændrer ikke at højttaleren måtte lyde godt.

heltny skrev:

Spørger man, så er man en tåbe.

Så jeg spørger ikke mere, men svarer lige dig og Janils

Håber at du fortsætter med at svare andre, jeg synes at du generelt både stiller gode spørgsmål og svarer godt for dig.

( vil give janils ret i at det er vigtigt at henvise til hvem man hentyder til på side 7 og 9 ).

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

nocd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

GOTO enheder måler af HT..... De er samtidig verdens dyreste enheder og kan spille som fuglende synger.... målinger er fint men kun en
rettesnor....
Til top Vis nocd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nocd

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Målinger er ikke alt, men det er forbandet svært at høre Holgers højtalere, ved mindre man besøger ham. En frekvenskurve, kan dog alt andet end lige give et fingerpeg.

Problemet med målinger er bare, at man skal have udstyret, lidt viden om målinger og gide at bruge tiden... og så giver de kun et fingerpeg....

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Målinger er ikke alt, men det er forbandet svært at høre Holgers højtalere, ved mindre man besøger ham. En frekvenskurve, kan dog alt andet end lige give et fingerpeg.

Med eller uden rumakustiske forhold ? ....der kan være stor forskel, en vigtig faktor at tage i betragtning.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

nocd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2008
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

der er ikke noget hifikomponent afligevel som er neutralt eller korrekt lydende ej heller det udstyr som bruges i studierne....... så glem det lyder det
godt i dine ører så skal du være glad og lade være med at p***e på andres anlæg, husk på nogen vil have stor lyd andre lille.... eller er det
pengepungen der bestemmer det... nuer er jeg i tvivl.....om alting er tænk over en målemikrofon... er den korrekt? og er optagelsen? cden?
delefilterkomponenterne? elektroniskdelefilter? enheder? kabinet? rum? NEJ Kan i have en fortsat god søndag
Til top Vis nocd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nocd

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Holger har formået at lave en tråd, der i snit har givet 40+ indlæg pr. dag og 2000+ visninger pr. dag. Det må da være rekord????

Vi er nu på side 11 og tråden er 5 dage gammel...

Så hjalp det da med hans provekerede overskrift...

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

God smag kan ikke måles
!

Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
janils skrev:

heltny skrev:
dfms skrev:
På side 9 er der godt nok et par eks. på nogle selvfede udtagelser

Også på side 7

Hvorfor skriver i ikke, hvad det er for "udtagelser" i er så utilfredse med - i stedet for de der vage antydninger?
Er det janteloven der skinner igennem - eller er man bare pr. definition "selvfed", når man tror på sig selv?

Synes bare det er spøjst, at DFMS som rakker ned på os der gerne ville se lidt målinger på denne HT og høre lidt om delefrekvenser osv....................... Selv "efterspørger" målinger på hans egne HT i en anden tråd.

Moral er godt, dobbeltmoral må være dobbelt så godt

Janils, fra min side skal der ikke herske tvivl om hvem der laver de bedste test/skriverier i High Fidelity............... Det gør du UBETINGET.................... og håber der kommer en fin, ærlig og god "anmeldelse" ud af dit besøg hos Holger.

JEG ser ihvertfald frem til hvad du mener om denne HT............... Holger mener den er fremragende, og det synes jeg er rigtig fedt............ ingen tvivl om det............... måler den fælt, så er det den lyd han kan li og så kan alle andre være bedøvende ligeglade.

Men jeg har aldrig set en HT opbygget sådan der og slet ikke målinger af en sådan.............. og DERFOR synes jeg det kunne være spændende.

Tænk sig, hvis den var ultralineær......................... Så har Holger4 ikke bare verdens bedste HT, men sikkert også nogle af de bedste ører

Og så gider jeg ikke skrive mere i denne tråd.............. Venter spændt på at Janils har været på besøg hos Holger4

Jeg ville, som det vist fremgår ganske tydeligt tidligere i tråden, også frygteligt gerne se nogle målinger. At jeg gerne vil det betyder ikke, at jeg har noget som helst problem med Holger4s højttalere. Jeg ville ALDRIG lave noget, der bare antydningsvist minder om dem, selv, men jeg kunne godt tænke mig at høre dem, se målinger på dem og høre Holger4 fortælle om dem.

Det jeg prøver at sige med dette - og som det er mit indtryk, også er en del af Heltnys pointe - er, at det virker lidt som om, nogen har tilbøjelighed til at glemme, at det, der gør et sted som hifi4all muligt, er at vi er nysgerrige og gerne vil have vores nysgerrighed tilfredsstillet. Svarene på folks spørgsmål i denne tråd er uendelig meget mere interessante, end diverse personers dom over et afbilledet sæt højttalere, de efter al sandsynlighed aldrig nogensinde kommer til at høre.

Mvh.

- I øvrigt synes jeg, at det er lidt sjovt, at snakken om målinger hele tiden drejer sig om frekvensgang. Det er jo ikke nødvendigvis den mest interessante måling...

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

- I øvrigt synes jeg, at det er lidt sjovt, at snakken om målinger hele tiden drejer sig om frekvensgang. Det er jo ikke nødvendigvis den mest interessante måling...

Ja se der har du en pointe, hvad med faseforhold.  

( noget man må bøje sig for, som værende yderst interessant for hvad sit anlægs forstærker ser ind i )

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Janils: Jeg må nok indrømme, at de højttalere, du her fremviser, må siges at være flere numre større end mine - mon de kan spille hi-fi? Det bliver vildt interessant at få dig på besøg til session på fredag. Jeg håber, at du er helt ærlig i dine udtalelser, hvilket jeg har meget klart på fornemmelsen, at du er  - det bliver skide-spændende.

Niels_arl: Hvad kan jeg bedst lide, ved mine højttalere? At de er store - DÈT er fedt GG . Jeg er nok NØDT til at skrive, at det VAR en joke . Nej, det fedeste er, at de kan lyde som en lille bitte forfinet højttaler, som kan gengive forfinet musik blødt og detaljeret, og samtidig er de i stand til at give et BRAG at et lydtryk HELT rent uden forvrængning - det må da være det, jeg er mest tilfreds med. Så synes jeg jo også, at det er fryd, at sytemet spiller helt lineært (ha ha ha, nu får jeg sikkert IGEN skideballe ) ned til 20 Hz inkl. sub. Fik jeg forresten fortalt, at mit anlæg (som på billede) står på en lille sub (TCB) med to stk. JBL 18" 2243. Det var dengang den vildeste og dyreste 18'er fra JBL. Nå men, det var jo ikke det tråden skulle handle om - kan bare lige fortælle, at den spiller fra 40 hz og neeeeeed og får tilført 2 x 1.000 watt RMS .

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hvad spiller du mest af musik . Jeg hænger på til på fredag  

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Holger - når du nu siger"neeed".. hvad vil det så sige? (Undskyld.. har du målt.. kunne så være en replik.. men måske blot en test-tone eller noget?)

Man kunne fristes til at gætte på, at de laver output helt ned til 5-10 Hz.. hvilket jo ikke høres, men bestem føles.

Mon ikke de 2 x 18" slår en SVS sub alligevel ?

Blot nysgerrighed på den efterhånden hypede ydeevne af dine mastodont-feinsmecker-monitorer

Mvh. Offcourse

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Offcourse: Ja, som sædvanligt har jeg jo ikke målt - fik jeg nogensinde fortalt, at jeg ikke er målemand ? Jeg har nemlig lige præcis en skive, hvor der er en masse toner på. Ved 20 hz kan jeg i hvert fald ikke høre, at niveauet er faldet. Sværre er det at vurdere, om det forholder sig ligeledes ved 15 hz, da det jo ikke længere er hørbart,  men der er i hvert fald masser af niveau dér også. Ved 10 hz er der stadig gang i den, men her er det selvfølgelig endnu mere udstrakt, at det kun er vinduer og døre der BLAFRER - og ingen lyd som sådan. Jeg er helt sikker på, at elefanterne har en anden opfattelse. I øvrigt tak for din seriøse tilgang til tråden.

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Piobyte: Jeg spiller ALT muligt: Mezzoforte, Stan Getz, jazz i almindelighed, akustisk guitar osv osv. Jeg tør jo dårligt at skrive, at jeg også til tider hører trance, for så kommer lille David bare og kalder mig for "T-Hansen-dreng" - med det gør jeg altså!!

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Har du nogensinde lyttet til Birelli Lagrene og Sylvain Luc. De har lavet et guitar-album de kalder "Duet" - hvor de bl.a. spiller en del på selve guitar-kassen etc. Vild fedt synes jeg - og utroligt levende og ærlig akustisk guitar-lyd.

Track Listings:
1. Time After Time
2. Douce Ambiance
3. Estate
4. Made In France
5. La Ballade Irlandaise
6. Isn't She Lovely
7. Road Song
8. Zurezat
9. Stompin' At The Savoy
10. Les Amoureux Des Bancs Publics
11. Blackbird
12. Syracuse
13. Looking Up

Editorial Reviews:  It's almost too easy to tag a pair of French guitarists with the Django Reinhardt label, but in the case of Sylvain Luc and Bireli Lagrene's beautiful new Duet, there are moments when the tag is wonderfully accurate. Throughout a swinging rendition of Reinhardt's "Douce Ambiance" and the classic "Stompin' at the Savoy," Luc and Birelli display an affinity for the legendary French jazzman's subtle swing and Gypsy modalities that goes well beyond a mere copycat gesture. The pair are equally masterful in turning pop songs like Cyndi Lauper's "Time after Time" and Stevie Wonder's "Isn't She Lovely" into gorgeous jazz balladry. Luc and Lagrene play off one another with an almost telepathic ease, and their delicate rapport lights up the pared-down instrumentation of two acoustic guitars, whether they're getting subtly funky on Wes Montgomery's "Road Song" or fingerpicking through the Beatles' "Blackbird." Jazz guitar aficionados may find some of DuetJohn McLaughlin, Al Dimeola, and Paco de Lucia's hugely popular Friday Night in San Francisco. Duet's appeal comes from making masterfully rendered, stripped-down music that shines."

Den har en god måde at vise attack og dynamik på.. og også en masse finere perspektiv og placering i rummet etc.
Hvis du har mulighed for at prøve det - så kan det jo være det faldt i din smag.
(Og undskyld det lange indlæg...

Og mere on-topic.. Uha - 10 Hz er godt nok noget der rykker i maven. Lyder vildt. Kan næsten ikke vente til at høre fra næste besøgende.. måske overveje en smut-forbiér selv en gang hvis logistikken kan gå op i en højere enhed.

Igen - mvh. Offcourse

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

Piobyte: Jeg spiller ALT muligt: Mezzoforte, Stan Getz, jazz i almindelighed, akustisk guitar osv osv. Jeg tør jo dårligt at skrive, at jeg også til tider hører trance, for så kommer lille David bare og kalder mig for "T-Hansen-dreng" - med det gør jeg altså!!

Jeg kender ikke så meget til Trance ( alderen du ved  ) men det er da en solid blandet  smag du har.

Det der Bireli Lagrene kan jeg også anbefale , det er svingende gypsy guiter meget inspireret af

Django Reinhardt med et pift jazz/blues til tider .

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:

God smag kan ikke måles
!

Ergo kan dårlig smag heller ikke...

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 27 Juli 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Se nu begynder vi at snakke musik i stedet for højttalere .... det er et godt tegn!

<< Forrige Side af 115 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes