Forfatter |
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg malet bioen udenfor. Har desuden flyttet lidt rundt på mit elektronik, så det står lidt pænere... Er ikke så presset ang. længderne på visse kabler, som før, så derfor kunne jeg lave en ny federe og bedre opstilling 

|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bortset fra, at du uploader verdens mindste billeder, så ser det godt ud :)
Føler du, at du er nået 100% i mål, eller har du opgraderingstanker om bestemte komponenter?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Bortset fra, at du uploader verdens mindste billeder, så ser det godt ud :)
Føler du, at du er nået 100% i mål, eller har du opgraderingstanker om bestemte komponenter? |
|
|
Haha jeg har ellers lige hentet et nyt program til det Det må jo højst fylde 100kb herinde. Så længe i kan se hvad det skal forestille, så er det vel ok..
Ja 100%. Selvfølgelig bliver man aldrig færdig med at opgradere, men har ingen planer for den nærmeste fremtiden. Biffen og dens fremtid bliver nok også sat lidt i bero (måske ), da der er andre planer med at udvide familien.
Men engang kunne jeg godt tænke mig at prøve noget andet processor, de nye Lexicon processorer kommer på et tidspunkt, nok også en afløser i 50k klassen. Så kunne jeg nok godt tænke mig en anamorfisk linse, samt skifte lærredet ud til et ST130 i en lidt større størrelse måske. Projektoren kunne også stå for skud.. 
CSN kommer og kalibrere mine subs nu her, inkl. X30, så det er jeg spændt på at se hvor meget det gir. Har dog meget små forventninger..
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå lidt planer for biffens fremtid... Jeg har det sidste stykke tid vurderet idéen om at bygge min frontvæg om. Så vil jeg bygge en THX væg i stedet for. Det er dog ikke liige pt aktuelt, da økonomien ikke er til det. Men om nogle år Det skal siges at det fungerer fremragende som det er nu, så det er bestemt ikke af den grund, men ren og skær wow effekt.. - vi synes allerede 120" på 4m. afstand er for lille 
Jeg har så besluttet at anskaffe et AT lærred enten Screen Research eller Screen Excellence.
Billedstørrelsen bliver 3,8 - 4m. ca. 170". Formatet 2.35:1 - dvs. et næsten væg til væg billede. Jeg er lidt i tvivl om hvor stort billedet kan tåle at blive uden det bliver irriterende at kigge på. Mit rum er 4,6 bred. Budget ca. 200k. CSN teknik siger jeg kan glemme alt om de billige projektorer, når jeg går op i den størrelse billed. Han vil anbefale en Runco LS10i 3 chips DLP, eller måske noget DLP LED men lysstyrken er ikke for go. Hans beregninger siger jeg vil ende på 20fl. i den billedstørrelse med LS10i. Derudover vil jeg MEGET gerne ha en ana linse. En anden ting er zoom funktion er lav på Runco, så projektoren skal flyttes tilbage i lokalet.
Men men men.. Det var bare lidt fremtidssnak, men det bliver den næste opgrade Der kan rigtig hurtigt ske banebrydende overraskelser indenfor denne branche.
|
Til top |
|
|
Filmtosse Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 935
|
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget lækker hjemmebio du har fået banket sammen  __________________ Mit
|
Til top |
|
|
Stereolab Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 151
|
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende fremtidsplaner!  Hvad angår projektor vil du kunne nøjes med en Runco LS5 (eller for den sags skyld LS-HB) med A-linse, hvis man skal tro Runcos specifikationer. Og de plejer at være særdeles koncervative med deres opgivelser. LS10 er selvfølgelig en bedre projektor, ingen tvivl om det, men prisen er også en helt anden. Hvis jeg selv havde et lille dedikeret rum (hvor der var plads til lyddæmping af projektoren) ville jeg gå efter en LS1. En billig og simpel løsning på et større billede er at rykke tættere på lærredet. Så presser du hellere ikke højttalerne lige så meget ved referenceniveau.  __________________ Mvh
Stereolab
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filmtosse skrev:
Meget lækker hjemmebio du har fået banket sammen 
|
|
|
Takker..
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stereolab skrev:
Spændende fremtidsplaner!
Hvad angår projektor vil du kunne nøjes med en Runco LS5 (eller for den sags skyld LS-HB) med A-linse, hvis man skal tro Runcos specifikationer. Og de plejer at være særdeles koncervative med deres opgivelser. LS10 er selvfølgelig en bedre projektor, ingen tvivl om det, men prisen er også en helt anden.
Hvis jeg selv havde et lille dedikeret rum (hvor der var plads til lyddæmping af projektoren) ville jeg gå efter en LS1.
En billig og simpel løsning på et større billede er at rykke tættere på lærredet. Så presser du hellere ikke højttalerne lige så meget ved referenceniveau.
|
|
|
Hvad jeg har læst af anmeldelser af LS5 ville det knibe på 4 meter. A-linsen hjælper. Men jeg tror ikke det er det rigtige valg hvad angår lys nok.. LS10i har ca. dobbelt op lysstyrke ift. JVC. Jeg vil gerne over 15fl. fra start..
LS1 bliver også rost til skyerne alle steder, så det tror jeg helt sikkert er et godt køb.
|
Til top |
|
|
Stereolab Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2012 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole_M skrev:
Hvad jeg har læst af anmeldelser af LS5 ville det knibe på 4 meter. A-linsen hjælper. Men jeg tror ikke det er det rigtige valg hvad angår lys nok. Der er ikke meget mere lys end min JVC.. LS10i har ca. dobbelt op lysstyrke ift. JVC. Jeg vil gerne over 15fl. fra start..
LS1 bliver også rost til skyerne alle steder, så det tror jeg helt sikkert er et godt køb. |
|
|
Jeg har set Runco LS1 på et 120" Stewart ST130, og der manglede ikke lysstyrke. Super lækkert, skarpt billede, men ikke det bedste sortniveau. En projektor jeg sagtens kunne leve med hvis det ikke var for størrelsen og støjen. Har tidligere haft en BenQ W6000, og blev træt af støjen fra den (selvom billedet var ok), så den er solgt til fordel for en mere støjsvag projektor. Pt. varm på JVC X30, men jeg vender først hjem til Danmark i september, så det passer med lancering af en ny model. Venter lige og ser hvad der sker.  __________________ Mvh
Stereolab
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stereolab skrev:
Ole_M skrev:
Hvad jeg har læst af anmeldelser af LS5 ville det knibe på 4 meter. A-linsen hjælper. Men jeg tror ikke det er det rigtige valg hvad angår lys nok. Der er ikke meget mere lys end min JVC.. LS10i har ca. dobbelt op lysstyrke ift. JVC. Jeg vil gerne over 15fl. fra start..
LS1 bliver også rost til skyerne alle steder, så det tror jeg helt sikkert er et godt køb.
|
|
|
Jeg har set Runco LS1 på et 120" Stewart ST130, og der manglede ikke lysstyrke. Super lækkert, skarpt billede, men ikke det bedste sortniveau. En projektor jeg sagtens kunne leve med hvis det ikke var for størrelsen og støjen.
Har tidligere haft en BenQ W6000, og blev træt af støjen fra den (selvom billedet var ok), så den er solgt til fordel for en mere støjsvag projektor. Pt. varm på JVC X30, men jeg vender først hjem til Danmark i september, så det passer med lancering af en ny model. Venter lige og ser hvad der sker.
|
|
|
Det kunne jeg godt forestille mig. Jeg tror så ikke du må gå højere op, hvis du bruger en 1,0 gain dug eller lavere.
Jeg har også ejet en W6000 - jeg synes dog ikke det var så generende.. Der er JVC gode.. Men eftersom den kommer til at hænge bagerste i biffen, hjælper det også lidt på støjen.. De skulle nu heller ikke støje så meget.
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projektorstøj er ødelæggende for bio-oplevelsen - især ved stille passager i filmen. Min egen Sony VW100 er heldigvis tavs som graven (næsten) .
Vil i øvrigt klart anbefale en anamorfisk linse til cinemascope - det er langt bedre end diverse indbyggede zoomfunktioner.
Men som tidligere nævnt - fed bio!
Må man spørge hvad det har kostet at lave tilbygningen?
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder som en fed plan!
Hvis du har et 100% mørklagt rum, vil JVC'en så ikke kunne lyse et 2.35:1 lærred på ca. 320-350cm bredt op til et
ordentligt resultat? Jeg skal nemlig selv i gang og jeg vil meget hellere prioritere budgettet på lyd og rum pt.
Jeg har selv overvejet BenQ's W7000, da det er en lyskanon uden lige. Så må jeg bare bruge noget software-zoom
eller lignende. Mht. projektor og støjniveau, har du overvejet en hush-box? Simpelthen lukke den inde i en lydisoleret
kasse og suge varmen ud? Det er den tanke jeg går og leger med.
|
Til top |
|
|
Stereolab Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Lyder som en fed plan!
Hvis du har et 100% mørklagt rum, vil JVC'en så ikke kunne lyse et 2.35:1 lærred på ca. 320-350cm bredt op til et
ordentligt resultat? Jeg skal nemlig selv i gang og jeg vil meget hellere prioritere budgettet på lyd og rum pt.
Jeg har selv overvejet BenQ's W7000, da det er en lyskanon uden lige. Så må jeg bare bruge noget software-zoom
eller lignende. Mht. projektor og støjniveau, har du overvejet en hush-box? Simpelthen lukke den inde i en lydisoleret
kasse og suge varmen ud? Det er den tanke jeg går og leger med. |
|
|
Lumens = lysstyrke i cd/m2 x pi x lærredets areal i m2 / lærredets gain Den idelle lysstyrke er 41 cd/m2 Lærredets areal = 3.5m * 3.5m / 16 * 9 = 6.89 m2 Lærredets gain = 0.9 (antaget) Lumens = 41 cd/m2 * pi * 6.89 m2 / 0.9 = 986 lumens Altså har du brug for en projektor der kan levere 986 lumens (med fornuftige farver). Her er ikke medtaget evt. tab i optikken ved lange throw, samt det uundgålige tab over lampens levetid (50%?). Derfor skal du kigge efter en projektor med næsten 1800-2000 lumens (med ok farver)! Det findes vist næsten kun til kommercielle biografer, og de er ikke billige :S
__________________ Mvh
Stereolab
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heldigvis er jeg ikke super kritisk hvad angår farver, så hvis den blot har god nok dybde i billedet samt lys nok, er jeg
good to go. En BenQ W7000 med en ekstern scaler til zoom ville nok være den billigste løsning hvis man skal have lys
nok.
Men de 3-chips DLP'er der omtales i tråden, har de virkelig 2000 lumens med gode farver osv?
|
Til top |
|
|
Stereolab Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en W6000, og i de "modes" hvor den kunne lave et lysstærkt billede var farverne helt i skoven. Selvom du ikke er så krittisk tror jeg ikke du ville være tilfreds. Når det så er sagt, så har jeg ikke set W7000 og den kan jo også 3d, så det kan være at det er blevet bedre.
Jeg ved faktisk ikke præcis hvor mange lumens de 3-chip DLPer kan levere. Det opgives vist ikke af Runco. Der skal du nok spørge en kalibrator med erfaring, eller stole på de max. størrelse opgivelser der er på Runco's hjemmeside.
En A-linse vil hjælpe, samt et lærrede med lidt gain.
__________________ Mvh
Stereolab
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Projektorstøj er ødelæggende for bio-oplevelsen - især ved stille passager i filmen. Min egen Sony VW100 er heldigvis tavs som graven (næsten) .
Vil i øvrigt klart anbefale en anamorfisk linse til cinemascope - det er langt bedre end diverse indbyggede zoomfunktioner.
Men som tidligere nævnt - fed bio!
Må man spørge hvad det har kostet at lave tilbygningen?
|
|
|
VW100 er også ligeså støjsvag som JVC..
Bygningen var her da jeg købte huset. Den kostede 160 kilo.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha 3 chips DLP kan levere rigtig mange lumens. Hvis vi tager udgangspunkt i foot lamberts, så kan mange 3 chips DLP levere 25-30 fl. på 5m. bredt billed. Den omtalte LS10i leverer 1500 i best-mode i en anmeldse jeg har set. Hvis du vil op i rigtig store størrelser, så er det eneste mulighed du har, hvis du vil ha overskud med lys.
Prøvede lige at teste en LS-5 i projector centrals calculator, og der vil jeg ramme ca. 8fl. med AT dug, plus 33% med a-linse. Det er mindre end jeg har nu..
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 10 Juli 2012 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Lyder som en fed plan!
Hvis du har et 100% mørklagt rum, vil JVC'en så ikke kunne lyse et 2.35:1 lærred på ca. 320-350cm bredt op til et ordentligt resultat? Jeg skal nemlig selv i gang og jeg vil meget hellere prioritere budgettet på lyd og rum pt.
Jeg har selv overvejet BenQ's W7000, da det er en lyskanon uden lige. Så må jeg bare bruge noget software-zoom eller lignende. Mht. projektor og støjniveau, har du overvejet en hush-box? Simpelthen lukke den inde i en lydisoleret kasse og suge varmen ud? Det er den tanke jeg går og leger med. |
|
|
Det tror jeg sgu ik. Jo hvis du vælger et lærred med høj gain måske.. Hvad jeg har læst i anmeldelser har W7000 kun ca. 10% mere lys end W6000.
Det var tit det man gjorde med de gamle skrumler til CRT projektorer. Runco LS serien er vist ikke så støjende igen. HVis de er på højde med W6000 vil jeg sagtens kunne leve med det.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
til så stort et billede bliver det sku dyrt.
jeg har set en runco på et 4m bred bio - sidde afstand 4m. billedet er uden sammenligning det bedste jeg har set...mener den
smed ca 30ftlm i eckomode. aftanden var perfekt. men det var den også kun fordi at projektoren kunne genere sådan et
billede. selv de mindste fejl vil skrige i øjnene med den afstand. dugen var screen research clear pix ...kan ikke huske hvad
projektoren hed. Den var dog KÆMPE stor , samt monteret med anamorphisk linse.
jeg tror ikke på at en "almindelig" projektor kan generere et tilfredstillene billede på den størrelse. og ikke mindst - med den
lille afstand til lærredet
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 02 August 2012 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
til så stort et billede bliver det sku dyrt. jeg har set en runco på et 4m bred bio - sidde afstand 4m. billedet er uden sammenligning det bedste jeg har set...mener den smed ca 30ftlm i eckomode. aftanden var perfekt. men det var den også kun fordi at projektoren kunne genere sådan et billede. selv de mindste fejl vil skrige i øjnene med den afstand. dugen var screen research clear pix ...kan ikke huske hvad projektoren hed. Den var dog KÆMPE stor , samt monteret med anamorphisk linse.
jeg tror ikke på at en "almindelig" projektor kan generere et tilfredstillene billede på den størrelse. og ikke mindst - med den lille afstand til lærredet |
|
|
Jeg er klar over det bliver dyrt..
Samtlige af dem som har været i min bio, er alle enige om, at billedet sagtens kunne være større. Det er trods alt "kun" en meter mere 
Men om nogle år er der sket meget, også med projektorerne.. Det er først planen om nogle år, og tror jeg venter til 4k projektorerne kommer.. Jeg vil ærgre mig hvis jeg smed rigtig mange penge på en 2k projektor lige inden 4k kommer.. For tror godt jeg vil kunne hente en smule med 4k i den billedstørrelse.
Jeg er tvunget til at købe a-linse, tror jeg, hvis jeg vælger en DLP med den ringe zoom de har.. Og det vil jeg nok også gøre alligevel, selvom de havde zoom nok..
Desuden er jeg ikke så sikker på, at det vil ligne l**t hvis jeg prøvede med et 4m. bredt billede, eks på min X30.. Bare for sjov skyld. Den har nok zoom til at kunne lave 4m. bredt på 6m. afstand. Lysstyrken ville være den største skam..
|
Til top |
|
|