Forfatter |
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle laver et flydende gulv. CSO ved jeg laver det i mange af de bioer han bygger. Det betyder at gulvet bliver støbt, så gulvet ikke har forbinndelse med væggene. Han siger det forbedrer bassen "markant". Ham bowiecool der er på Recordere, har fået lavet sådan et gulv. Jeg skal over og besøge ham når hans bio er færdig, så glæder jeg mig til at bedømme hans basgengivelse. Han kører med en SB1250 sub.
Min akustiker har jeg kommunikeret med over telefonen. Han havde mange brugbare råd. Han fik målene, og fortalte mig grundlæggende hvordan jeg skulle lave de forskellige ting.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Nogle laver et flydende gulv. CSO ved jeg laver det i mange af de bioer han bygger. Det betyder at gulvet bliver støbt, så
gulvet ikke har forbinndelse med væggene. Han siger det forbedrer bassen "markant". Ham bowiecool der er på Recordere, har fået lavet sådan et
gulv. Jeg skal over og besøge ham når hans bio er færdig, så glæder jeg mig til at bedømme hans basgengivelse. Han kører med en SB1250 sub.
Min akustiker har jeg kommunikeret med over telefonen. Han havde mange brugbare råd. Han fik målene, og fortalte mig grundlæggende hvordan
jeg skulle lave de forskellige ting. |
|
|
Må jeg spørge om hvem det er?
Akustikerens kommer ned til mig i næste uge. Jeg er også spændt på at høre hvad der skal ske. Jeg kunne forestille mig at der bliver noget mere
absobanter til efterklang , da mit rum er meget lille. Han vil ogsåcfinde en anden løsning til bassen, da den ellers vil tage for meget plads i det lille
rum jeg for. Men det bliver en bette egoist bio med 3 stk bio stole. Jeg har valgt at bibeholde mit lærred , på trods af at jeg kommer til at sætte ca 3
meter fra det - det er 234 bred. Men der er faktisk hvad thx anbefaler som det optimale........når det er 2.35 format. Jeg køber nok en screen
exelence 4k AT dug . Det er så godt som umuligt at spotte huller
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lovede ham ikke at oplyse hans navn..
Bredden på det kommer også til at passe fint fra 3m. afstand, især hvis du kun ser bluray.
|
Til top |
|
|
scantek Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 11 November 2011 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Superfed bio du har fået bygget dig!
Vil du ud med hvor du har købt de forskellige materialer ? Skal bruge mange af de samme til mit bio projekt. Tænker især på :
Troldtekt, Molton, Tæpper og Nålefilt.
Mvh.
Michael
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 11 November 2011 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hej Michael
Mange tak for ordene 
Jeps det kan du tro jeg vil. Altså mange af tingene kan du købe i et byggemarked.
Troldtekt pladerne kan du få i et hvert byggemarked. Jeg købte stort set alle mine materialer i Bygma. Troldtekt pladerne fik jeg i 240*60cm. og de koster lige godt 100,- pr plade. De kan også fås i 120*60cm. De blev så krydsprøjtet med en malerpistol to gange. Farven matsort refleksfri glans 3 fra B&J.
Molton brugte jeg også i min gamle bio, og det købte jeg ved en lille forhandler i Hørning. Kan ikke huske firmaet. Prøv at google det. Der er flere som sælger det. Meget anbefalelsesværdigt..
Gulvtæppet købte jeg i tæppeland. Det kostede 149,- pr. kvm. Kan ikke huske modelnavnet.
Og nålefilten fandt jeg i Bauhaus. Det koster 29,- pr. kvm.
Go fornøjelse..
|
Til top |
|
|
scantek Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Hej hej Michael
Mange tak for ordene 
Jeps det kan du tro jeg vil. Altså mange af tingene kan du købe i et byggemarked.
Troldtekt pladerne kan du få i et hvert byggemarked. Jeg købte stort set alle mine materialer i Bygma. Troldtekt pladerne fik jeg i 240*60cm. og de koster lige godt 100,- pr plade. De kan også fås i 120*60cm. De blev så krydsprøjtet med en malerpistol to gange. Farven matsort refleksfri glans 3 fra B&J.
Molton brugte jeg også i min gamle bio, og det købte jeg ved en lille forhandler i Hørning. Kan ikke huske firmaet. Prøv at google det. Der er flere som sælger det. Meget anbefalelsesværdigt..
Gulvtæppet købte jeg i tæppeland. Det kostede 149,- pr. kvm. Kan ikke huske modelnavnet.
Og nålefilten fandt jeg i Bauhaus. Det koster 29,- pr. kvm.
Go fornøjelse..
|
|
|
Tak skal du have - kan det passe at det er disse : http://www.bygmaonline.dk/pi/Troldtekt_Agro_staldplade_15539 5_3493.aspx ?
Jeg skal lave mit projekt i en kælder, og for at undgå evt. problemer med fugt gennem væggene, overvejer jeg at smide troldtekt på væggene også.
Det nålefilt du har på væggene, er det med gummibagside - altså en slags gulvtæppe ?
På forhånd tak
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 12 November 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe tror jeg har set din tråd på Recordere - det bliver et spændende projekt. Hvor stort bliver rummet?
Ja det ligner dem der. Du kan så få flere forskellige slags. Den jeg har valgt er den de kalder "fin" perforeret. Det er forresten også billigere for dig at købe de store plader fremfor 120*60cm. Så vil jeg foreslå dig at opsætte dem i forband, ligesom jeg har gjort.. Det ser bedst og mest prof ud, og så ses det heller ik hvis samlingerne ikke rammer hinanden 100%.
Husk at du skal ha rockwool bagved troldtekten for at det fungerer ordentlig. Så får du til gengæld også en absorberingsevne som er bedst af alle plader out there - også samtlige rockfon/ecophon plader.
Tror du det bliver pænt med troldtekt på væggene også? Hvordan skulle troldtekt forhindre fugt, ift. hvis du fik gips op eks. Du er nødt til at fjerne årsagen til hvordan fugten opstår. Prøv at hive fat i en tømrer - han vil nok kunne finde årsagen ret hurtigt. Du kan også risikere at der dannes skimmel. Husk også udluftningskanaler, især når det laves i en kælder (hvis den da er lukket selvfølgelig). Ellers kan du installere en varmepumpe som jeg har gjort. Den har også en funktion som affugter lokalet..
Lige præcis ja. Det er meget tyndt, og der er et meget tyndt lag gummi på bagsiden. Det er utrolig lækkert at arbejde med, og gir en fed stemning i rummet. Det kan fås i alverdens farver. Til at sætte det fast på væggene, skal du bruge en bestemt lim samt en tandspartel. Det tørrer rimelig hurtigt op, efter ca. 15min. og så bliver altså bare hængende Mange bruger det også som gulvtæppe.
|
Til top |
|
|
scantek Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2011 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Hehe tror jeg har set din tråd på Recordere - det bliver et spændende projekt. Hvor stort bliver rummet?
Ja det ligner dem der. Du kan så få flere forskellige slags. Den jeg har valgt er den de kalder "fin" perforeret. Det er forresten også billigere for dig at købe de store plader fremfor 120*60cm. Så vil jeg foreslå dig at opsætte dem i forband, ligesom jeg har gjort.. Det ser bedst og mest prof ud, og så ses det heller ik hvis samlingerne ikke rammer hinanden 100%.
Husk at du skal ha rockwool bagved troldtekten for at det fungerer ordentlig. Så får du til gengæld også en absorberingsevne som er bedst af alle plader out there - også samtlige rockfon/ecophon plader.
Tror du det bliver pænt med troldtekt på væggene også? Hvordan skulle troldtekt forhindre fugt, ift. hvis du fik gips op eks. Du er nødt til at fjerne årsagen til hvordan fugten opstår. Prøv at hive fat i en tømrer - han vil nok kunne finde årsagen ret hurtigt. Du kan også risikere at der dannes skimmel. Husk også udluftningskanaler, især når det laves i en kælder (hvis den da er lukket selvfølgelig). Ellers kan du installere en varmepumpe som jeg har gjort. Den har også en funktion som affugter lokalet..
Lige præcis ja. Det er meget tyndt, og der er et meget tyndt lag gummi på bagsiden. Det er utrolig lækkert at arbejde med, og gir en fed stemning i rummet. Det kan fås i alverdens farver. Til at sætte det fast på væggene, skal du bruge en bestemt lim samt en tandspartel. Det tørrer rimelig hurtigt op, efter ca. 15min. og så bliver altså bare hængende Mange bruger det også som gulvtæppe.
|
|
|
Hehe, jeps har gang i en tråd derinde 
Rummet er pt. 6x4 meter.
Ok, det var bare de eneste de havde på deres webshop, men må nok bare ud i en af deres butikker så.
Jeg har ikke fugt i væggene, men tænker bare at de kan ånde noget mere hvis jeg ikke lukker helt af med isolering og gips. Vil også gerne undgå at rummet bliver alt for småt.
Er det isoleringen der er den afgørende absorbandt i dine vægge, eller nålefilten, og har du også rockwool i loftet under troldtekten ?
Mvh.
Michael
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 13 November 2011 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også en go størrelse..
Rummet bliver ikke mindre hvis du sætter gips op i stedet. Du skal bare sørge for at der ikke opstår stående bølger, da to
modstående hårde flader skaber det. Jeg bruger pt noget molton som er opsat forskudt på væggene, og alt hvad der hedder
stående bølger er helt væk. Nålefilten er så tynd, så den virker ikke som en absorbant, men mere bare for at gi en hyggelig
stemning, samt sorte vægge overalt. Isoleringen i væggene er ikke en absorbant, den medvirker dog til varmeregningen, samt
til at dæmpe rummet bedre. Bagvæggen har jeg til gengæld bygget som en stor basabsorbant, med 150mm. rockwool - 50mm.
hulrum - samt 40mm. rockfon koral. Hulrummet er med til at absorbere yderligere ned i basområdet. Jeg har en fantastisk
akustik, og basgengivelsen er helt i top.
Jeg har 200mm. rockwool oppe bagved troldtekten..
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2011 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Rummet bliver ikke mindre hvis du sætter gips op i stedet. Til gengæld får du en slags indbygget diffusion i væggene. Så skal du bare sørge for at
der ikke opstår stående bølger, da to modstående hårde flader skaber det. Jeg bruger pt noget molton som er opsat forskudt på væggene, og alt hvad
der hedder stående bølger er helt væk. Nålefilten er så tynd, så den virker ikke som en absorbant, men mere bare for at gi en hyggelig stemning,
samt sorte vægge overalt. Isoleringen i væggene er ikke en absorbant, den medvirker dog til varmeregningen, samt til at dæmpe rummet bedre.
Bagvæggen har jeg til gengæld bygget som en stor basabsorbant, med 150mm. rockwool - 50mm. hulrum - samt 40mm. rockfon koral. Hulrummet er
med til at absorbere yderligere ned i basområdet. Jeg har en fantastisk akustik, og basgengivelsen er helt i top.
Jeg har 200mm. rockwool oppe bagved troldtekten.. |
|
|
Hejsa Ole .
Du skriver at Molton eliminere stående bølger - hvordan det.......ved at det er en ældre besked.
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 26 December 2011 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lidt svært ved at finde ud af hvilke højttalere du anvender de forskellige steder?
det ser mega lækkert ud!
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 26 December 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
The Elite skrev:
Rummet bliver ikke mindre hvis du sætter gips op i stedet. Til gengæld får du en slags indbygget diffusion i væggene. Så skal du bare sørge for at der ikke opstår stående bølger, da to modstående hårde flader skaber det. Jeg bruger pt noget molton som er opsat forskudt på væggene, og alt hvad der hedder stående bølger er helt væk. Nålefilten er så tynd, så den virker ikke som en absorbant, men mere bare for at gi en hyggelig stemning, samt sorte vægge overalt. Isoleringen i væggene er ikke en absorbant, den medvirker dog til varmeregningen, samt til at dæmpe rummet bedre. Bagvæggen har jeg til gengæld bygget som en stor basabsorbant, med 150mm. rockwool - 50mm. hulrum - samt 40mm. rockfon koral. Hulrummet er med til at absorbere yderligere ned i basområdet. Jeg har en fantastisk akustik, og basgengivelsen er helt i top.
|
|
|
Hejsa Ole . Du skriver at Molton eliminere stående bølger - hvordan det.......ved at det er en ældre besked. |
|
|
Jeg har opsat to store stykker molton forskudt for hinanden (ses ikke på billederne). Før havde jeg to hårde vægge lodret for hinanden, trods jeg har nålefilt på. Det var ret så tydeligt, at molton gav en enorm forbedring. Når jeg laver klappetesten, er der ingen genlyd noget sted i rummet. Det havde jeg før.. Det er ikke så meget der skal til for at eliminere stående bølger..
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 26 December 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear skrev:
jeg har lidt svært ved at finde ud af hvilke højttalere du anvender de forskellige steder?
det ser mega lækkert ud!  |
|
|
Det står ellers beskrevet flere steder, bla. i min signatur.. M&K 150 system 7,2 
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
p.las skrev:
The Elite skrev:
Rummet bliver ikke mindre hvis du sætter gips op i stedet. Til gengæld får du en slags indbygget diffusion i væggene. Så skal du bare sørge for at
der ikke opstår stående bølger, da to modstående hårde flader skaber det. Jeg bruger pt noget molton som er opsat forskudt på væggene, og alt hvad
der hedder stående bølger er helt væk. Nålefilten er så tynd, så den virker ikke som en absorbant, men mere bare for at gi en hyggelig stemning,
samt sorte vægge overalt. Isoleringen i væggene er ikke en absorbant, den medvirker dog til varmeregningen, samt til at dæmpe rummet bedre.
Bagvæggen har jeg til gengæld bygget som en stor basabsorbant, med 150mm. rockwool - 50mm. hulrum - samt 40mm. rockfon koral. Hulrummet er
med til at absorbere yderligere ned i basområdet. Jeg har en fantastisk akustik, og basgengivelsen er helt i top.
|
|
|
Hejsa Ole . Du skriver at Molton eliminere stående bølger - hvordan det.......ved at det er en ældre besked. |
|
|
Jeg har opsat to store stykker molton forskudt for hinanden (ses ikke på billederne). Før havde jeg to hårde vægge lodret for hinanden, trods jeg
har nålefilt på. Det var ret så tydeligt, at molton gav en enorm forbedring. Når jeg laver klappetesten, er der ingen genlyd noget sted i rummet. Det
havde jeg før.. Det er ikke så meget der skal til for at eliminere stående bølger.. |
|
|
Jeg har også en form for ringning , når jeg klapper i hænderne. De eneste hårde flader jeg har er gulv og loft, hvor der på gulvet er et relativt blødt
gulvtæppe . Der er faktisk værst i den del af rummet, hvor der er mest arbsorbation - screenwall og ca 2m frem er der 100mm mineraluld.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
The Elite skrev:
p.las skrev:
The Elite skrev:
Rummet bliver ikke mindre hvis du sætter gips op i stedet. Til gengæld får du en slags indbygget diffusion i væggene. Så skal du bare sørge for at der ikke opstår stående bølger, da to modstående hårde flader skaber det. Jeg bruger pt noget molton som er opsat forskudt på væggene, og alt hvad der hedder stående bølger er helt væk. Nålefilten er så tynd, så den virker ikke som en absorbant, men mere bare for at gi en hyggelig stemning, samt sorte vægge overalt. Isoleringen i væggene er ikke en absorbant, den medvirker dog til varmeregningen, samt til at dæmpe rummet bedre. Bagvæggen har jeg til gengæld bygget som en stor basabsorbant, med 150mm. rockwool - 50mm. hulrum - samt 40mm. rockfon koral. Hulrummet er med til at absorbere yderligere ned i basområdet. Jeg har en fantastisk akustik, og basgengivelsen er helt i top.
|
|
|
|
|
Jeg har opsat to store stykker molton forskudt for hinanden (ses ikke på billederne). Før havde jeg to hårde vægge lodret for hinanden, trods jeg har nålefilt på. Det var ret så tydeligt, at molton gav en enorm forbedring. Når jeg laver klappetesten, er der ingen genlyd noget sted i rummet. Det havde jeg før.. Det er ikke så meget der skal til for at eliminere stående bølger..
|
|
|
Jeg har også en form for ringning , når jeg klapper i hænderne. De eneste hårde flader jeg har er gulv og loft, hvor der på gulvet er et relativt blødt gulvtæppe . Der er faktisk værst i den del af rummet, hvor der er mest arbsorbation - screenwall og ca 2m frem er der 100mm mineraluld. |
|
|
Jeg sætter nok noget rigtigt akustisk materiale op på et tidspunkt - kinopanel ville være fedt.. Det er også meget pænere..
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
Sendt: 04 Februar 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev der bestilt en Oppo-93 Så bliver min PS3 sendt på pension som ren blurayafspiller. Den bliver dog stående så ungerne kommer til at kunne spille på den.
Desuden går jeg med tankerne om at udskifte lærred og projektor. Jeg tænker på at anskaffe eller bygge et CIW lærred, så jeg kan få et cinemascope billed der er markant større end 104". Gerne min. 120". Så vil jeg maske af i siderne med de gardiner der allerede hænger der nu til 16:9. Valg af dug er uklart, men en Stewart ST130 kunne være interessant, især med den størrelse billed, og det lys den smider tilbage.
|
Til top |
|
|
Stereolab Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 151
|
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder godt med Oppo'en. Skifede selv min PS3 ud med en Oppo BDP-93, så det kan du sagtens glæde dig til.
Mht. til lærred mener du så CIH? hvis du bruger sidemasking?
__________________ Mvh
Stereolab
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad gør PS3'eren ikke godt nok, siden du vil have dedikeret afspiller?
Fedt med lærred - dit rum fortjener også et meget større billede! Hvor lang sidder du for lærred? Dividér din siddeafstand med
1,26 og du har en god regel for bredden på dit 2.35:1 lærred.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stereolab skrev:
Lyder godt med Oppo'en. Skifede selv min PS3 ud med en Oppo BDP-93, så det kan du sagtens glæde dig til.
Mht. til lærred mener du så CIH? hvis du bruger sidemasking?
|
|
|
Hvis CIH er det med sidemasking, så er det det jeg godt kunne tænke mig ja.. Hvis jeg skal op i et større 16:9 lærred med masking for oven og forneden, bliver 16:9 formatet for det første for stort fra 3,85m afstand, og for det andet bliver det alt for højt, da alle højttalere står under lærredet. Jeg vil gerne op i 125 - 130" - det stiller så godt nok krav til valg af dug samt projektorens lysoutput..
|
Til top |
|
|