Forfatter |
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået set nogle film?
Jeg surfede lidt, og fandt dette kit: http://www.velodyne.com/vproducts/detailpdf/Mic-5_Details.pd f
Er det hvad ham fra CNS-Teknik bruger?
Er lige lidt nysgerrig omkring, proceduren, så håber du kan besvare et par spørgsmål :) Sender SMS-1 sweeps eller pink noise
ud når den måler? Og når han bruger de 5 mikrofoner, måler de så alle samtidigt, eller laver han én måling for hver mikrofon
ved at skifte input på den boks i mit link?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas boy
Ja jeg har fået set en hel del film. Ja det ligner det kit Christian kommer med. Jeg har ikke fået mit kalibreret af ham endnu. Sidst blev det udsat.
SMS1 sender sweeps ud når den måler, 25 gange.
Han måler med op til 5 på een gang ja. I min gamle bio brugte han kun 3, da der kun var en sofa. I min nye kommer alle 5 i brug og på een gang. I min gamle var der en verden til forskel fra den auto med een mic, og så til manuel med 3 mic.
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry jeg er spørge-Jørgen i din tråd :) Hehe. Men har selv gået og tænkt på det med flere mics så man ikke skal flytte den
ene X antal gange under målingen hele tiden. Jeg kan bare ikke få det til at give mening hvis det blot er en boks som laver et
gennemsnitligt output ud fra 5 individuelle inputs af en sweep-måling.
Mikrofonerne har jo forskellig afstand fra subwooferen/højttalerne og lyden rammer derfor mikrofonerne på forskellige
tidspunkter. Nu er jeg ikke inde i den præcise matematik bag de forskellige transfer funktioner, men jeg ville bare tro, at det
ville give et forkert billede når samme lyd ankommer med tidsforskydelse mellem de forskellige mikrofoner. Medmindre man
på forhånd angiver det korrekte delay for hver mikrofon i forhold til "reference-mikrofonen".
Hvis der er andre i tråden der ved mere, så kunne det være interessant med input
Endte du egentligt nogensinde med at supplere med Vicoustic akustikpaneler eller fandt du det unødvendigt?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt forstå din tankegang, og det er vel også sådan det hænger sammen, at laver man en gennemsnitsmåling flere positioner i rummet, så får man ikke helt så go gengivelse som hvis man optimere den på een enkelt pladsering. Om forskellene så ender med at være så små, så du dårligt kan skelne forskellen, så du får suveræn bas på begge rækker...
Mit forslag ville være at du kunne prøve at ringe til CSN. Han ved formentlig lidt mere om det hele end mig. Du skal nok bare forvente en laaaang salgstale 
Vicoustic er ikke glemt. Jeg havde bestilt dem hos ktradio til en go pris, men de havde dem i restordre igen og igen og igen. Til sidst valgte jeg at vente lidt, og fordi jeg overvejer at købe nogle andre. Jeg brugte acoustic weave pladerne i min gamle bio, og har en del af dem til at ligge som ikke bliver brugt. De er væsentlig billigere, og så er det diffusere, ikke absorption. Det tror jeg ville være et bedre valg. Så skal jeg bare ha købt to pakker mere af dem, malet dem, så tror jeg det kunne blive godt.
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Jeg kan godt forstå din tankegang, og det er vel også sådan det hænger sammen, at laver man en gennemsnitsmåling flere positioner i rummet, så får man ikke helt så go gengivelse som hvis man optimere den på een enkelt pladsering. Om forskellene så ender med at være så små, så du dårligt kan skelne forskellen, så du får suveræn bas på begge rækker...
Mit forslag ville være at du kunne prøve at ringe til CSN. Han ved formentlig lidt mere om det hele end mig. Du skal nok bare forvente en laaaang salgstale 
Vicoustic er ikke glemt. Jeg havde bestilt dem hos ktradio til en go pris, men de havde dem i restordre igen og igen og igen. Til sidst valgte jeg at vente lidt, og fordi jeg overvejer at købe nogle andre. Jeg brugte acoustic weave pladerne i min gamle bio, og har en del af dem til at ligge som ikke bliver brugt. De er væsentlig billigere, og så er det diffusere, ikke absorption. Det tror jeg ville være et bedre valg. Så skal jeg bare ha købt to pakker mere af dem, malet dem, så tror jeg det kunne blive godt.
|
|
|
Hej
Jeg er lidt nysgerrig omkring disse diffusere.
Skal de være på bagvæg eller bag højtalerne?
Er det disse du bruger?
http://hificable.dk/produkter/6-diverse-tilbehoer/126-acoust ic-weave-3d-tiles/
Det er vel 12 stk. Der hver især måler. Se nedenstående
Measurements Length: 13 in / 33 cm Width: 12 in / 30.5 cm Height: 2.25 in / 5.7 cm Thickness: .04 in / 1 mm
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Jeg kan godt forstå din tankegang, og det er vel også sådan det hænger sammen, at laver man en
gennemsnitsmåling flere positioner i rummet, så får man ikke helt så go gengivelse som hvis man optimere den på een
enkelt pladsering. Om forskellene så ender med at være så små, så du dårligt kan skelne forskellen, så du får suveræn bas
på begge rækker...
Mit forslag ville være at du kunne prøve at ringe til CSN. Han ved formentlig lidt mere om det hele end mig. Du skal nok
bare forvente en laaaang salgstale 
Vicoustic er ikke glemt. Jeg havde bestilt dem hos ktradio til en go pris, men de havde dem i restordre igen og igen og
igen. Til sidst valgte jeg at vente lidt, og fordi jeg overvejer at købe nogle andre. Jeg brugte acoustic weave pladerne i min
gamle bio, og har en del af dem til at ligge som ikke bliver brugt. De er væsentlig billigere, og så er det diffusere, ikke
absorption. Det tror jeg ville være et bedre valg. Så skal jeg bare ha købt to pakker mere af dem, malet dem, så tror jeg
det kunne blive godt. |
|
|
Hvis han er til messen til efteråret kan jeg tage snakken med ham. :)
Mht. diffusere, hvor skal de placeres henne? Jeg ville ikke placere dem for langt fremme i rummet. Efter hvad jeg har læst af
materiale omkring rumopbygning til hjemmebio, så skal de placeres omkring hver baghøjttaler. Den først halvdel af rummet
hvor højttalere er, skal være én stor absorberende del og så med lidt diffusere bagtil i rummet for at opnå større
rumfornemmelse. Gerne omkring hver baghøjttaler. Hvad har din akustik-gut anbefalet dig?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man diffuserer på siddevæggene, da det er den flade lyden bevæger sig bedst tilbage i rummet på. Dem der gør det på front/bagvæggen (inkl. jeg selv dengang ) får ikke en skid udnytte af det. Jeg pillede dem ned igen - men er blevet klogere sidenhen.
Min akustikker har fortalt mig at det skal gøres hen ad siddevæggene, som var det en reflektion til højttalerne. Moderne biografer bruger en slags akustikpanel ala den her type stort set over det hele på begge sidevægge. CSO har fortalt at den er perfekt til brug på siddevæggene i biografer/hjemmebiografer, idét den absorberer og diffuserer i én og samme plade (han har selv opsat den på kritiske steder i hans privat biograf). Den er monteret på den måde, at den er afkoblet fra den ordinære vægflade. Den skulle være helt suveræn til biobrug. Pris 600,- pr. kvm. inkl. moms. Jeg vil SÅ gerne ha haft dem i min bio, men prisen.... 
Den formel du foreskriver har jeg aldrig hørt om.
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Man diffuserer på siddevæggene, da det er den flade lyden bevæger sig bedst tilbage i rummet på. Dem der gør det på front/bagvæggen (inkl. jeg selv dengang ) får ikke en skid udnytte af det. Jeg pillede dem ned igen - men er blevet klogere sidenhen.
Min akustikker har fortalt mig at det skal gøres hen ad siddevæggene, som var det en reflektion til højttalerne. Moderne biografer bruger en slags akustikpanel ala den her type stort set over det hele på begge sidevægge. CSO har fortalt at den er perfekt til brug på siddevæggene i biografer/hjemmebiografer, idét den absorberer og diffuserer i én og samme plade (han har selv opsat den på kritiske steder i hans privat biograf). Den er monteret på den måde, at den er afkoblet fra den ordinære vægflade. Den skulle være helt suveræn til biobrug. Pris 600,- pr. kvm. inkl. moms. Jeg vil SÅ gerne ha haft dem i min bio, men prisen.... 
|
|
|
Så var det godt man ikke bestilte nogen. På hjemmesiden er der vidst at de er sat bag ved fronthøjtalerne. Hvis det aligevel ikke virker, når de er monteret således, er der jo ingen grund til at bestille  __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
The Elite skrev:
|
|
|
Så var det godt man ikke bestilte nogen. På hjemmesiden er der vidst at de er sat bag ved fronthøjtalerne. Hvis det aligevel ikke virker, når de er monteret således, er der jo ingen grund til at bestille 
|
|
|
Tænker du på Acoustic Weave pladerne fra Hificable.dk? De billeder der er derinde er bla. fra min gamle bio. Og det virkede overhovedet ik. Det var et stort mislykket eksperiment.
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Man diffuserer på siddevæggene, da det er den flade lyden bevæger sig bedst tilbage i rummet
på. Dem der gør det på front/bagvæggen (inkl. jeg selv dengang ) får ikke en skid udnytte af det. Jeg pillede dem ned
igen - men er blevet klogere sidenhen.
Min akustikker har fortalt mig at det skal gøres hen ad siddevæggene, som var det en reflektion til højttalerne. Moderne
biografer bruger en slags akustikpanel ala den her type stort set
over det hele på begge sidevægge. CSO har fortalt at den er perfekt til brug på siddevæggene i biografer/hjemmebiografer,
idét den absorberer og diffuserer i én og samme plade (han har selv opsat den på kritiske steder i hans privat biograf). Den
er monteret på den måde, at den er afkoblet fra den ordinære vægflade. Den skulle være helt suveræn til biobrug. Pris 600,-
pr. kvm. inkl. moms. Jeg vil SÅ gerne ha haft dem i min bio, men prisen.... 
Den formel du foreskriver har jeg aldrig hørt om. |
|
|
Hmm, er ikke helt enig i den måde at gøre det. Måske til musik, hvor man ønsker at rummet bliver mere "levende", men til
film, kan jeg ikke se hvorfor reflektioner fra sidevæggen skal bekæmpes med diffusion.
Kan du ikke forklare hvad du mener med: Man diffuserer på siddevæggene, da det er den flade lyden bevæger sig bedst
tilbage i rummet på.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo sådan de gør i de rigtige biografer.
Hvis du har et rum som mit 6,4 * 4,6m, så er de to siddevægge den eneste lodrette flade fra frontvæg til bagvæg. De bruges til at gøre rummet "levende", og det er derfor man ofte vælger at diffusere på siddevæggene. Men en egentlig fremgangsmåde som er den bedste ALTID, er måske svær at opfinde. Rummet skal jo heller ikke være en stor absorption over det hele. Kinopanel diffuserer og absorberer i en og samme akustikplade - genialt.
Kan du se logikken i det jeg skriver?
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 31 Juli 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
JackD skrev:
The Elite skrev:
|
|
|
Så var det godt man ikke bestilte nogen. På hjemmesiden er der vidst at de er sat bag ved fronthøjtalerne. Hvis det aligevel ikke virker, når de er monteret således, er der jo ingen grund til at bestille 
|
|
|
Tænker du på Acoustic Weave pladerne fra Hificable.dk? De billeder der er derinde er bla. fra min gamle bio. Og det virkede overhovedet ik. Det var et stort mislykket eksperiment.
|
|
|
Ja, det er disse jeg tænker på. Det var da godt jeg lige hørte ad, inden jeg bestilte. Så er de penge sparet  __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 01 August 2011 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
The Elite skrev:
JackD skrev:
The Elite skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja, det er disse jeg tænker på. Det var da godt jeg lige hørte ad, inden jeg bestilte. Så er de penge sparet 
|
|
|
Men har du plads på siddevæggene, så er de sikkert ganske fine til prisen. Overvejer selv lige nu om jeg skal male dem og montere dem. Overvejer også lidt om jeg skal købe det Kinopanel i stedet for. Kan nøjes med 10kvm. dvs. 5k til den pris jeg har forhandlet mig frem til sidst jeg undersøgte det.
|
Til top |
|
|
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
Sendt: 01 August 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2011 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
JackD skrev:
The Elite skrev:
JackD skrev:
The Elite skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja, det er disse jeg tænker på. Det var da godt jeg lige hørte ad, inden jeg bestilte. Så er de penge sparet 
|
|
|
Men har du plads på siddevæggene, så er de sikkert ganske fine til prisen. Overvejer selv lige nu om jeg skal male dem og montere dem. Overvejer også lidt om jeg skal købe det Kinopanel i stedet for. Kan nøjes med 10kvm. dvs. 5k til den pris jeg har forhandlet mig frem til sidst jeg undersøgte det.
|
|
|
Det har jeg ikke, det er ikke muligt. Det lyder da spændende, hvis du får de kino paneler. Der er garenteret rigtig god akustik i din bio allerede. Hvis jeg havde pengene og dit rum, ville jeg nok prøve det ad. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ligger udenfor min liga.  __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 29 August 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg købt sådan en fætter til min bio

Logitech Harmony 1100 + RF>IR extender 
Har fået at vide den skulle være super nem at indstille.
Desuden har jeg fået hængt lidt molton op forskudt for hinanden foran og ud for forreste stolerække. Der havde jeg en lille efterklang, som er væk nu. Det er dog den midlertidige løsning. Film som er mixed med normal lydstyrke, ser jeg på -3db - 0db, hvilket ikke er anstrengende som førhen. Fedt, da det er der ens anlæg topperformer.
Jeg går lidt og overvejer om jeg skal investere i noget måleudstyr, en M-audio mobilePRE, og så lave nogle REW målinger af mit rum.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Ole.
hvad er dit gulv lavet af?
jeg skal selv til igang med et meget lille rum - men det er bedre end ingenting.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lavet af spånplade. Hele bygningen er løftet med/på spær, hvor der så ovenpå er lagt spånplade.
Det bliver spændende at se din nye bio 
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Det er lavet af spånplade. Hele bygningen er løftet med/på spær, hvor der så ovenpå er lagt spånplade.
Det bliver spændende at se din nye bio  |
|
|
Så har du slippet for alt for meget beton - en Ren bas synder.
Hvor meget har du haft akustikeren ind over?
|
Til top |
|
|