Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 05:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ole_M bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Mange tak mester. Glæder mig til at komme ud og se din bio, når den bliver færdig

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008
Sendt: 09 Juli 2011 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

The Elite hvor langt er du med din bio, kommer der snart nogle flere billeder? Jeg håber snart jeg kan kigge forbi til en demo, eventuelt se et par film ;)
Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
The Elite hvor langt er du med din bio, kommer der snart nogle flere billeder? Jeg håber snart jeg kan kigge forbi til en demo, eventuelt se et par film ;)

Biffen er kommet i gang. Har selv kalibreret det hele, og det spiller maks  Mangler lige nogle små kalibreringer - finpudsning.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Jamen hvor bliver invitationen så af? Kommer der billeder af det endelige resultat?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jamen du har jo fået en invitation, når det er færdigt. Selvfølgelig kommer der billeder af det færdige resultat, lytteindtryk, der
er en del forandring ift. min gamle bio

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig som et lille barn til at se det færdige resultat :) Håber også du kigger herud og ser min.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juli 2011 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
Jamen du har jo fået en invitation, når det er færdigt. Selvfølgelig kommer der billeder af det færdige resultat, lytteindtryk, der
er en del forandring ift. min gamle bio

jeg vil gætte på at du kan spile meget højere, uden at de lyder presset

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 10 Juli 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

The Elite skrev:
Jamen du har jo fået en invitation, når det er færdigt. Selvfølgelig kommer der billeder
af det færdige resultat, lytteindtryk, der er en del forandring ift. min gamle bio

Det kan jeg nemlig. For at komme med en hurtig konklusion, så virker rummet mere levende, men på en mere behagelig
måde end før, og største forandring ift. min gamle er spillet imellem surroundkanalerne. Det har givet et kæmpe hop i den
rigtige retning, idét at jeg sidder midt i rummet. Det gir en fantastisk rumfornemmelse, og sammenspillet imellem ss og ss-
back. Der er nøjagtig samme afstand til alle surroundhøjttalerne. Med andre ord; Logic7 er mere uundværligt end det var
før. Centeren har ændret sin klang til den mere bløde side, hvilket har bevirket at jeg kan skrue helt op uden aggressiv
spillestil. Sammenspillet mellem fronterne lyder ligeså ægte som før, med den meget bioagtige spillestil. Jeg har lavet en
auto kalibrering af min sms1, og de to mx350 sidder lige i skabet. Jeg har kun lavet en måling på den bedste plads. Man har
mulighed for at lave flere målinger efter hinanden med sms1, og det tror jeg jeg vil prøve
Anden ting som også er blevet forbedret er, at ingenting rasler når der rigtig kommer et dybt brøl fra 20hz området. Ved
afspilning af War of the World, som er en stor opgave for subberne, spiller de bare det som skal være der, ingenting i
rummet som ryster o.lign.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
p.las skrev:

The Elite skrev:
Jamen du har jo fået en invitation, når det er færdigt. Selvfølgelig kommer der billeder
af det færdige resultat, lytteindtryk, der er en del forandring ift. min gamle bio

Det kan jeg nemlig. For at komme med en hurtig konklusion, så virker rummet mere levende, men på en mere behagelig
måde end før, og største forandring ift. min gamle er spillet imellem surroundkanalerne. Det har givet et kæmpe hop i den
rigtige retning, idét at jeg sidder midt i rummet. Det gir en fantastisk rumfornemmelse, og sammenspillet imellem ss og ss-
back. Der er nøjagtig samme afstand til alle surroundhøjttalerne. Med andre ord; Logic7 er mere uundværligt end det var
før. Centeren har ændret sin klang til den mere bløde side, hvilket har bevirket at jeg kan skrue helt op uden aggressiv
spillestil. Sammenspillet mellem fronterne lyder ligeså ægte som før, med den meget bioagtige spillestil. Jeg har lavet en
auto kalibrering af min sms1, og de to mx350 sidder lige i skabet. Jeg har kun lavet en måling på den bedste plads. Man har
mulighed for at lave flere målinger efter hinanden med sms1, og det tror jeg jeg vil prøve
Anden ting som også er blevet forbedret er, at ingenting rasler når der rigtig kommer et dybt brøl fra 20hz området. Ved
afspilning af War of the World, som er en stor opgave for subberne, spiller de bare det som skal være der, ingenting i
rummet som ryster o.lign.

Det er sku bare fedt når alting flasker sig.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 11 Juli 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Færdig biograf på 30kvm.

Her kan I se bygningen som er en tilbygning til huset. Bygningen kostede 160k da den blev bygget i ´06. Til næste
sommer skal jeg ha givet træværket olie, og ha malet det. Hvilken farve er endnu usikkert.

Anlægget skjules med et tykt molton stof som er på begge sider af lærredet, som jeg har lavet med skinnesystem, så det
kan trækkes fra og for. Måske planen er at lave det motoriseret engang, ligesom rullegardinerne og molton for vinduerne.

Forhøjningen er hævet 26cm. over gulvhøjde.

Indhakket til de nederste stole.

height=253>

Klimaanlæg så der altid er optimal temperatur til oplevelserne  Skal bruges som varmekilde i de kolde
måneder, afkøling i de varme måneder.

Min længe ventede drøm. Jeg synes er det bedste billede man kan få under 100k. De giver et fantastisk lækkert "feel" af
billedet. Jeg tænker på kontrasten og sortniveauet.

Tilsluttede stik; Supra strømkabel med Supra stik - AudioQuest HDMI-X - IXOS 458 HDMI.

Rullegardin samt molton. Rullegardinet er opsat for at opsluge det meste lys. Molton tager det sidste samt medvirkende til
en super akustik. Meget anbefalelses værdigt.

Bagvinduet!

height=220>

height=181>

Skiltene kom op på bagerste højre sidevæg. De passer fint ind, da farverne matcher den sort/hvide.

Mit elskede Lexicon grej  - der kommer en ny processor ind på et tidspunkt. Effekten forbliver her for evigt.

Overlook.

height=180>

height=205>

height=197>

Lige et par hurtige screenshots. Det jeg ville illustrere med de billeder, er fornemmelsen af sortniveauet, der er uden
konkurrence i prisklassen. Jeg ville opnå lidt bedre sort, samt lidt mere lys, hvis jeg skiftede til en Studiotek 130. Læg også
mærke til at der er knaldsort rundt om lærredet.

height=323>

height=296>

Teknikrummet. Med separat elskab til biffen

Hvor er jeg dog glad for at slippe for at skjule alt det l**t...

Min kære kæreste synes jeg skulle ha en popcornmaskine  - poser og alt hvad der skal bruges. Hun synes det høres
til. 

Lidt søde sager på lager

Alle de her bliver skiftet ud med enten en Nevo eller Logitech Harmony 1100. Alt elektronik, lys, klima kommer til at køre
over unifjernbetjeningen

Det var de færdige billeder. Med andre ord, jeg er ekstrem stolt over det jeg har bygget. Jeg har lavet alting selv, pånær
installation af klima. Jeg har det sådan med alting, at jeg kan se det for mig, og så kan jeg udføre det.

Nuværende udstyr;

Lexicon MV-5 processor

Lexicon RX-7 effektforstærker

M&K 150 7,2 surroundsystem (s150, ss150, mx350)

Velodyne sms1 EQ-boks

JVC DLA X30 (ISF kalibreret, Chief RPA-elite beslag)

Lissau LS Frame 120" (2.35:1) m. ISF & veltex

PS3 60gb

Medion 8828 HTPC (M-audio audiophile 192 high-end lydkort, Nvidia geforce 8600GS high-end grafikkort, 4gb
ram, 5,75 TB harddisk)

AudioQuest kabler;

4 stk. NRG4 (MV-5, RX-7, mx350)

3 stk. NRG3 (Oppo, HTPC, PS3)

3 stk. CV-8 (s150)

4 stk. Type8 (ss150)

4 sæt Diamondback (MV-5 > RX-7)

2 stk. Sub3 (mx350)

Hawkeye (MV-5 > Oppo)

3 stk. HDMI-X

Q-feet (Oppo)

Andre kabler;

2 stk. IXOS 458 HDMI

Supra strømkabel (strømskinner, projektor)

2 stk. Supra stømskinner MD06-EU.

Alle strømkabler er tilsluttet Supra strømskinner. Begge strømskinner er tilsluttet jordforbindelse. Alle
strømkabler er fasevendt, så det hele spiller i fase.

Oplevelser med den nye biograf.

Under hele processen har jeg haft en professionel akustikker inde over projektet. Han har været en utrolig
taknemmelig hjælp (ellers ville jeg ha dummet mig godt og grundigt undervejs) Bioen er som sagt lavet i en tilbygning til
huset. Rummet var 40kvm. til at begynde med, og efter flere måneders hårdt arbejde er det altså endt på 30kvm. Havde
sagt inden jeg købte huset, at jeg helst ikke ville ha mindre end 20kvm. som min gamle bio var. Nu har jeg været i adskillige
biografer, både venners og på diverse messer, og forskellen mellem et lille rum og et stort rum er kollossal. Hvilket jeg også
har oplevet hos mig (det kommer jeg ind på senere)... Jeg vil ikke komme ind over hvordan jeg har bygget rummet, for det
synes jeg jeg har vist med adskillige billeder tidligere. Men jeg kan sige så meget, at jeg i hvertfald har brugt 15 pakker
rockwool. Rummet er blevet dæmpet super godt. Vil tro uden at vide det, at det er nede imellem de 0,3 - 0,5s, som er
"kravet" til dæmpning. Det skal min akustikker måle for mig.

Trods jeg har fået at vide, at det var den måde man skal bygge det på, hvis man ikke ville bruge et AT lærred,
så havde jeg min bekymringer. Det har der så ikke været nogen grund til. Alt spiller bare 110%. Det er virkelig glad for

Den største overraskelse har været sammenhængen mellem bagkanalerne. Det er godt nok blevet fantastisk.
Grunden til det er selvfølgelig at jeg sidder i midten af rummet, med en helt anden vinkel og afstand til alle baghøjttalerne.
Forreste stolerække er placeret 0,5m. fra midten af rummet bagud. Derudover er den anstrengte dialog blevet fuldstændig
elimineret, og nu kan jeg godt se film på reference uden det lyder anstrengende. Mine erfaringer er så også at M&K´erne er
meget sårbare overfor en for lang efterklang, fordi de er så meget fremme i skoene.

Har lavet en auto kalibrering af sms1 boksen, og den kom ud med en perfekt måling. I min gamle bio var den
ubrugelig. Jeg har dog ikke helt ens bas på begge rækker. Der vil jeg prøve at lave flere målinger, hvis det er muligt. Det
bedste ville være at få den manuel kalibreret af måske CSN-teknik. Det var han dygtig til i min gamle bio. Der er lidt for
meget bas på bagerste række.

På billedsiden. JVC´en er suveræn, ingen tvivl om det. Sortniveau, kontrast, hele den måde man opfatter
billedet på, er blevet markant bedre. Jeg har til gengæld fået et gevaldigt skridt nedad i lysstyrke. Det betyder nok at jeg
skifter pæren ved 1000 timer. Har omkring 10fl. i billedet nu i high-mode, hvor jeg havde 15fl. med BenQ´en i low-mode,
dvs. ca. 17fl. i high-mode. Lysstyrke er vigtig. JVC´erne er ekstrem støjsvage - 19db i high-mode

Budget til at bygge biffen;

Træ, gips, isolering og hyldeknægte - 12.000,-

Troldtekt akustikloft - 3.000,-

Rockfon koral - 2.500,-

Stuklister og lim - 2.000,-

Biostole og skamler - 5.500,-

Maling - 750,-

Gulvtæppe, nålefilt, lim og metalskinner - 8.000,-

Lysspots mm. - 1.000,-

Klimaanlæg og installation 7.000,-

Alt i alt = 41.750,- (tallene er afrundet)

Nu er biografen altså færdig, og der skal nu bare nydes film. Nu kommer de kolde måneder også snart... Det er
så hyggeligt og fedt man har fået en rigtig bio nu  En drøm jeg har haft i mange mange år. Den er nu gået i opfyldelse

Af fremtidsplaner småopgaver har jeg følgende;

- universal remote.

- en ny Lexicon processor på et tidspunkt...

- måske noget DIY afmaskning af de sorte bjælker. Jeg vil så lave afmaskningen udenpå mit nuværende
lærred. Så det beholder jeg. Kun for oven og for neden. Jeg har idéen i hovedet hvordan jeg vil lave det. Det bliver
formentlig ikke motoriseret, men stadig en pæn løsning.

- måske noget Vicoustic Flexipanel A50 til væggene. Tror dog ikke det er nødvendigt, men hvis, så er det det
jeg køber.

Håber de sidste mange måneder har givet inspiration til nogle gør_det_selv folk  Jeg er bare SÅ glad for at
resultatet er blevet så godt. Der er lagt ca. 350 timer i projektet, dvs. 5 måneders arbejde når man gør det selv

En stor tak skal der lyde til venner, familie samt min akustikker som har været med i projektet hele vejen.

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Det er sgu gennemført Må være fedt at læne sig tilbage efter alt arbejdet og kunne slappe af og være tilfreds!

De 0.3-0.5ms undrer mig dog lidt. Lyder mere som det anbefalede krav til f.eks. et klasselokale. Til biografer er det langt
strengere krav. Se evt her:   http://www.jblpro.com/catalog/support/ getfile.aspx?docid=864 &doctype=3

EDIT: Den ødelægger mit link.. H4A er ikke Mac-venlig. Der er ikke mellemrum mellem 864 og &
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 11 Juli 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Tak champ...

Det kan godt være det er lidt lavere. Hvad anbefaler Harman/JBL? Kan ikke lige komme ind på dit link.

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Tak champ...

Det kan godt være det er lidt lavere. Hvad anbefaler Harman/JBL? Kan ikke lige komme ind på dit link.

Det er forskelligt alt efter rumstørrelse. Under 0.15s for små rum ca. Prøv at læs dokumentet. Det er interessant læsning for nørder som os :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Sendt: 11 Juli 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

super fed bio du har fået lavet dig der det har været meget spændende at følge med i dit projekt kan godt forstå du er glad og tilfreds hvem der bare havde sådanne en biosuper fed bio du har fået lavet dig der det har været meget spændende at følge med i dit projekt kan godt forstå du er glad og tilfreds hvem der bare havde sådanne en bio
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Der er sku blevet rigtig fedt Ole. Jeg er dybt misundelig
Det bliver ikke inden for de næste par år vi flytter.........såh det.

Hvor varm bliver din rx-7 ?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 11 Juli 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Den bliver let lun. Den opnår en bestemt temperatur efter et godt stykke tid, og så bliver den heller ikke varmere, uanset brug (hvad jeg har erfaret indtil videre hvertfald). Den har 7-8cm. luft over sig, på siderne og bagud rigeligt.

Nå overvejer I simpelthen at sælge huset for at du kan få en større dedikeret bio?

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hey skal jeg ikke komme forbi onsdag og hører dit setup?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 11 Juli 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Onsdag kan jeg ikke desværre Martin. Hvad med torsdag eller fredag?

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2011 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Torsdag sounds great  Har du ferie?

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne