Forfatter |
|
Bulletdodger Branchemedlem

KT Radio
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 04 Juni 2011 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
Jeg vil gerne have monteret mine Miller&Kreisel på vægen, da de efter sigende, skulle være afhængig af bagvægen som baggaffel.
|
|
|
...Ah hva'?  Baggaffel...?? Hvad er det?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 06 Juni 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev der installeret klimaanlæg i min kære bio 

Det skal primært bruges som varmekilde i de kolde måneder. Men jeg kommer også til at bruge det som afkøling om sommeren. Desuden kan det også affugte, hvilket ikke bliver aktuelt da jeg har vinduer. Lydniveauet 24db - så godt som lydløst. Desuden er der en light-off funktion, så dioder ikke forstyrrer oplevelserne.

Jeg skal ha bygget et tag til det på et tidspunkt. Det bliver så først engang til næste år formentlig.
Nu skal jeg ha sat det sidste molton op, mørklægningsgardiner, og så skal ss150 hænges op 
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 06 Juni 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bulletdodger skrev:
JackD skrev:
Jeg vil gerne have monteret mine Miller&Kreisel på vægen, da de efter sigende, skulle være afhængig af bagvægen som baggaffel.
|
|
|
...Ah hva'?  Baggaffel...?? Hvad er det?
|
|
|
Måske ikke det rigtige ord at bruge, det jeg mener er at vægen bruges til at frembringe et højere lydtryk, da energien ikke bliver absorberet af højtaleren, da energien når membranen bevæger sig henholdsvis fremad og bagud ikke går tabt i at kabinnetet flytter sig. Jeg ved ikke om det er den rigtige måde at forklare det på. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 07 Juni 2011 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|

Dette billede er taget præcist fra sweetspot, bedste plads i biffen.

Dette billede er taget præcist fra en af pladserne på bagerste række.
Molton stoffet er pillet ned. Det er hjemme og blive syet til, så det passer 100% I morgen skal jeg ud og købe mørklægningsgardiner. Dem fra min tidligere bio er ikke brede nok desværre.
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 03:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole
Det ser sku godt ud, glæder mig til at komme forbi og høre/se det færdige resultat  __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
power watt Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 948
|
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 06:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Front højtaler ser ud sat til stereo lyd da der meget lidt luft mellem den skulle de ikke stå længer ud til siderne ?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
Hej Ole
Det ser sku godt ud, glæder mig til at komme forbi og høre/se det færdige resultat 
|
|
|
Hej Bo
Ja det var hyggeligt sidst. Du kommer bare, og ringer hvis du bliver i tvivl om noget med din egen bio. Måske jeg kan hjælpe dig.
Snakkes og go arbejdslyst i din nye bio.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
power watt skrev:
Front højtaler ser ud sat til stereo lyd da der meget lidt luft mellem den skulle de ikke stå længer ud til siderne ? |
|
|
Fronthøjttalerne sidder i hver side af lærredet, for at gi så præcis en gengivelse som muligt (som de ville gøre med et akustisk lærred). Det bedste ville være at sætte dem bag et lydtransperant lærred, men da mit lærred ikke er det, vælger jeg den her løsning. Og da jeg gerne vil ha et lydtransperant lærred af en ordentlig kvali, inkl. jeg gerne vil ha scope med masking, gerne motoriseret, inkl. en sneijder linse - ja så er vi over 100k Desuden er der også nogle fordele med en sådan løsning jeg har lavet, så nu når jeg så godt som hele vejen ved bare at lave det med mit nuværende grej, på en gennemtænkt måde.
Jeg skal ikke bruge min bio til stereolytning, det er film 95% af tiden M&K´erne kan heller ikke spille musik.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 13 Juni 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg også fået lavet lidt her i pinsen Nu er anlægget blevet sat ind, baghøjttalerne sat op osv. Det begynder sgu at ligne en rigtig bio.

Så skal jeg ha sat stikdåserne op på væggen bag racket. Jeg bruger to Supra MD-06 EU stikdåser. Jeg skal på udkig efter en ny surroundprocessor på et tidspunkt. Køber en af de nye Lexicon processorer, der kommer på markedet til efteråret. Hvornår det bliver - det er ikke fastlagt. MV-5 er fremragende, og har så absolut ikke behov for at skifte 
Har tre hylder i overskud. De kommer måske i brug på et eller andet tidspunkt.

Beslaget og kablerne (TYPE8) ses overhovedet ik fra siddepladserne. Højttalerne hænger 6cm. fra væggen. Jeg har brugt disse beslag til at hænge ss150 på. De medfølgende beslag til ss150 er ubrugelige hvis du benytter tykke kabler samt bananstik, så der måtte ofres nogle andre. Til gengæld får jeg så højttalerne væk fra væggen.
I morgen skal jeg ha hængt mørklægningsgardiner op. Mangler stadig at hænge et par af molton tæpperne op.
Det ser ud til at biografen måske allerede står færdig til d. 1. Juli - måske. Så skal den så testes igennem omhyggeligt, kalibreres, og til sidst finindstilles. Det bliver kanon 
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det snart en færdig biograf 

Et eller andet sted skulle de jo hænge 

Kabelrodet. Med så tykke kabler hele vejen rundt kommer det hurtigt til at se roddet ud, men kun i teknikrummet. Jeg har opsat mine strømskinner, begge med perfekt jordet forbindelse.

Jeg kom til at undvære en hylde, da mit AudioQuest Hawkeye manglede 10cm. for at kunne nå. Nu står min HTPC på tre havefliser.

Så fik jeg købt tre skamler. Jeg måtte droppe at lave den aflange puf jeg gerne ville ha, da vi ikke lige kunne regne ud hvordan den blev lavet stabilt og pænt. De tre puffe hører til stolene, og er også købt i Jysk.
I næste måned får jeg min nye projektor. Så skal hele biffen kalibreres og så er den ellers køreklar 
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Så er det snart en færdig biograf 

Et eller andet sted skulle de jo hænge 

Kabelrodet. Med så tykke kabler hele vejen rundt kommer det hurtigt til at se roddet ud, men kun i teknikrummet. Jeg har opsat mine
strømskinner, begge med perfekt jordet forbindelse.

Jeg kom til at undvære en hylde, da mit AudioQuest Hawkeye manglede 10cm. for at kunne nå. Nu står min HTPC på tre havefliser.

[IMG]border=0 src="uploads/TheElite/2011-06-18_214433_P1010229.JPG" width=321 height=240>
[IMG]style="WIDTH: 321px; HEIGHT: 241px" border=0 src="uploads/TheElite/2011-06-18_214456_P1010225.JPG" width=319 height=147>
Så fik jeg købt tre skamler. Jeg måtte droppe at lave den aflange puf jeg gerne ville ha, da vi ikke lige kunne regne ud hvordan den blev lavet
stabilt og pænt. De tre puffe hører til stolene, og er også købt i Jysk.
I næste måned får jeg min nye projektor. Så skal hele biffen kalibreres og så er den ellers køreklar  |
|
|
Hej Ole.
Hvor langt sidder du fra lærredet af? Og hvor stort er det? Det begynder sku at ligne noget
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 19 Juni 2011 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Jeg sidder 3,85m. fra lærredet ved de forreste stole, og 5m. fra de bagerste. Lærredet er 104". Jeg havde ca. samme siddeafstand i min gamle bio, altså 3,85m. Synes det passede fint.
|
Til top |
|
|
Bulletdodger Branchemedlem

KT Radio
Bruger siden: 26 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 374
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig lækkert ud og det er sådan noget som det her, der kan få mig til at overveje at flytte fra byen og ud i en forstad, så man kan få et hus. Men jeg er nok for meget bymand, til at det nogen sinde sker. Så jeg "nøjes" med hjemmebif i en stue i min herskabslejlighed og er glad for tolerante naboer.
Jeg har desuden fundet ud af, at hvis man spiller højt nok, kan man ikke høre dem klage....
Mht. placering af dine fronthøjttalere, så er det perfekt i forhold til billedets størrelse, men overvej evt. at placer L/R med tweeterne ud til siderne i stedet for mod center. Af en eller anden grund giver det som regel mere præcision.... Og det er jo ikke svært at bytte tilbage, hvis du er uenig.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bulletdodger skrev:
Det ser rigtig lækkert ud og det er sådan noget som det her, der kan få mig til at overveje at flytte fra byen og ud i en forstad, så man kan få et hus. Men jeg er nok for meget bymand, til at det nogen sinde sker. Så jeg "nøjes" med hjemmebif i en stue i min herskabslejlighed og er glad for tolerante naboer.
Jeg har desuden fundet ud af, at hvis man spiller højt nok, kan man ikke høre dem klage....
Mht. placering af dine fronthøjttalere, så er det perfekt i forhold til billedets størrelse, men overvej evt. at placer L/R med tweeterne ud til siderne i stedet for mod center. Af en eller anden grund giver det som regel mere præcision.... Og det er jo ikke svært at bytte tilbage, hvis du er uenig.
|
|
|
det er lidt sjovt at du nævner det med tweeterne. jeg har lige skiftet mine s150 ud med den helt nye udgave. på de gamle var der ikke nogle højre/venstre. jeg havde dog valgt at vende diskanterne udaf. på de nye ER der en højre/venstre. der vender diskanterne ind af.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Hej Peter
Jeg sidder 3,85m. fra lærredet ved de forreste stole, og 5m. fra de bagerste. Lærredet er 104". Jeg havde ca. samme siddeafstand i min gamle bio, altså 3,85m. Synes det passede fint.
|
|
|
jeg er spændt på at høre hvad du siger til lyden fra dine fronter - med tanke på at de står meget lavt. jeg har også selv været bange for at højre/venstre front ikke står langt nok ude . jeg tænker på den sædvanlige trekant
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bulletdodger skrev:
|
|
|
Tak for komplimentet. Mht. placeringen af L/R har jeg min bekymring, ligesom jeg også har med subberne. Hvordan agerer de ved at stå sådan. Har overvejet at vende diskanterne udad. I min gamle bio vendte de som de gør nu, men der stod de også ved siden af lærredet. Ellers så vender jeg dem bare om.
Det bliver spændende at få liv i det 
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
The Elite skrev:
Hej Peter
|
|
|
jeg er spændt på at høre hvad du siger til lyden fra dine fronter - med tanke på at de står meget lavt. jeg har også selv været bange for at højre/venstre front ikke står langt nok ude . jeg tænker på den sædvanlige trekant
|
|
|
I min gamle bio havde jeg stort set ingen trekant L/C/R. Centeren var kun sænket 10cm. ift. fronterne. Og det fungerede fantastisk. Fronterne står 20cm. under ørehøjde, men er vinklet så de rammer ørehøjde i sweetspot.
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke du skal være nervøs for den lave placering - specitl ikke når højttalerne skjules. Jeg har modsat dig, placeret mine højttalere meget højt og vinklet dem ned. Når man ser på højttalerne synes jeg man bemærker, at de er placeret højt, men når lærredet kommer ind foran og skjuler dem, bemærker man det slet ikke.
Din tålmodighed bvliver da godt nok sat på en prøve mens du går og venter på at få det hele sat til :)
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Tror ikke du skal være nervøs for den lave placering - specitl ikke når højttalerne skjules. Jeg har modsat dig, placeret mine højttalere meget højt og vinklet dem ned. Når man ser på højttalerne synes jeg man bemærker, at de er placeret højt, men når lærredet kommer ind foran og skjuler dem, bemærker man det slet ikke.
Din tålmodighed bvliver da godt nok sat på en prøve mens du går og venter på at få det hele sat til :)
|
|
|
Jeg tror heller ikke det bliver et problem, det er også hvad folk har fortalt mig. Men eftersom jeg aldrig før har prøvet at skjule mine højttalere, ja så er alt det her nyt for mig. Men som min sunde fornuft siger mig, så fungerer det jo også i rigtige biografer, hvor højttalerne er placeret langt under/over ørehøjde. Jeg tror slet ikke man bemærker det. Prøv eks. at ta centerhøjttaleren generelt - der hører man slet ik at alt tale kommer fra den lille højttaler.
Men måske i stereoperspektiv det ikke er nogen go idé at højttaleren står under ørehøjde... Jeg skal så ikke bruge mit system til musik.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
p.las skrev:
The Elite skrev:
Hej Peter
Jeg sidder 3,85m. fra lærredet ved de forreste stole, og 5m. fra de bagerste. Lærredet er 104". Jeg havde ca. samme siddeafstand i min gamle
bio, altså 3,85m. Synes det passede fint.
|
|
|
jeg er spændt på at høre hvad du siger til lyden fra dine fronter - med tanke på at de står meget lavt. jeg har også selv været bange for at
højre/venstre front ikke står langt nok ude . jeg tænker på den sædvanlige trekant
|
|
|
I min gamle bio havde jeg stort set ingen trekant L/C/R. Centeren var kun sænket 10cm. ift. fronterne. Og det fungerede fantastisk.
Fronterne står 20cm. under ørehøjde, men er vinklet så de rammer ørehøjde i sweetspot. |
|
|
Det var i forhold til lyttepositionen jeg mente......altså det med trekanten
|
Til top |
|
|