Forfatter |
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 15 April 2011 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen mange tak Er selv meget tilfreds med resultatet. Alle røde farver har jeg valgt at undgå, da jeg har den holdning, at hvis man vælger den røde "originale" biograffarve, så skal resten af møblementet passe dertil. Det kommer mit ikke til, så vælger den mere neutrale sort/hvide Men i stedet for rødt gartin/tæppe, vælger jeg sort, bare ikke foran lærredet.
Men det er da planen engang i fremtiden, at jeg hvertfald skal ha scope lærred. Om jeg så laver et gardin der kan trækkes for - motoriseret og det hele, må tiden vise, men det er ikke et must. Scope er desværre vildt dyrt.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 17 April 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg færdig med det helt store byggeri Nu skal jeg snart til at ha gulvtæppe/filt på væggene - det glæder jeg mig til.
I dag har jeg lavet blurayreolen, samt lidt af indgangspartiet.

Bluray reolen mm. Øverst plads til cd´er, hylde 2 og 3 plads til bluray, og hylde 4, 5 og 6 plads til dvd/bluray Så skal jeg bare ha lavet en dobbeltlåge til det, og så skal der selvfølgelig også filt på det.

Færdigt rack med 8 hylder plus en hylde nederst til min HTPC. Mangler lige at sætte bundpladen på, for skal lige ha spartlet lidt dernede ved kanten, plus gulvtæppe. Alt derinde bliver malet hvidt.

Indgangspartiet! Har fået sat en plade på, så det fungerer som et stort trin, afstivet og isolering deri også Skal lige ha spartlet lidt ud som i kan se, plus gulvtæppe til sidst.
Det var alt for denne gang. Det næste stykke tid skal gå med at få spartlet det sidste færdig, og så skal loftet også ha en ekstra tur med malingen 
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 19 April 2011 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser kanont godt ud! Jeg er spændt på at se det færdig resultat. Lad mig hører, hvorfor du lige har valgt M&K 150 systemet, frem for andre? Rummet skal SLET ikke bruges til musik?
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 19 April 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg også selv Det bliver SÅ spændende at se og høre det når det bliver færdigt.
Kort fortalt, fordi det slår alt andet under en 250k. Det er hjemmebio lyd i ordets bedste forstand. Rigtig biflyd. Blev introduceret for det hos nogle kammerater, hvorefter jeg bestilte et komplet 7,2 system Det er det ubetinget bedste køb jeg nogensinde har gjort i hjemmebiffen. Opevelsen (med det rigtige grej) er mildest talt overvældende 
Min egen bio i min gamle lejlighed står nok på en top 5 over bedste systemer jeg nogensiden har hørt. Det bliver blot endnu bedre i min nye bio. Rigtige biografer er lydmæssigt bedre på nogen punkter, dårligere på andre. Billedmæssigt dårligere generelt, grundet ulemperne ved KÆMPE billedstørrelser. De har ikke den samme skarphed som de fleste hjemmebio projektorer i "alm." størrelser lærred.
Joh jeg hører da musik engang imellem, men sjældent. Det kan man også se på de komponenter jeg har udvalgt. Det er i hjemmebiografen de topperformer.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 19 April 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Awesome! Jeg stod nemlig og tænkte om det ikke også skulle spille musik, selvom det nu er en hjemmebif. Det er måske fordi jeg selv høre en del musik på mit grej, og der vil jeg sige det performer ganske fint. Og til film brug, performer det også fint.  Men spændende at læse din tråd, der sker lidt!
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
Sendt: 19 April 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
Det er jeg også selv Det bliver SÅ spændende at se og høre det når det bliver færdigt.
Kort fortalt, fordi det slår alt andet under en 250k. Det er hjemmebio lyd i ordets bedste forstand. Rigtig biflyd. Blev introduceret for det hos nogle kammerater, hvorefter jeg bestilte et komplet 7,2 system Det er det ubetinget bedste køb jeg nogensinde har gjort i hjemmebiffen. Opevelsen (med det rigtige grej) er mildest talt overvældende 
Min egen bio i min gamle lejlighed står nok på en top 5 over bedste systemer jeg nogensiden har hørt. Det bliver blot endnu bedre i min nye bio. Rigtige biografer er lydmæssigt bedre på nogen punkter, dårligere på andre. Billedmæssigt dårligere generelt, grundet ulemperne ved KÆMPE billedstørrelser. De har ikke den samme skarphed som de fleste hjemmebio projektorer i "alm." størrelser lærred.
Joh jeg hører da musik engang imellem, men sjældent. Det kan man også se på de komponenter jeg har udvalgt. Det er i hjemmebiografen de topperformer.
|
|
|
"Kort fortalt, fordi det slår alt andet under en 250k" Puhaa er det ikke en farlig udmelding at komme med? Jeg glæder mig til at se Jonas_H's bio når den engang er færdig, jeg tror hans nye jbl'er kommer til at lyde sindsyg godt, og hans budget ligger også langt fra de 250Kilo som du nævner. Jeg tror tit det er rummet det også kommer an på, hvor godt det er bygget, og hvilke materialer man har brugt.
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 19 April 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
martin_p skrev:
The Elite skrev:
Kort fortalt, fordi det slår alt andet under en 250k. Det er hjemmebio lyd i ordets bedste forstand. Rigtig biflyd. Blev
introduceret for det hos nogle kammerater, hvorefter jeg bestilte et komplet 7,2 system Det er det ubetinget bedste køb
jeg nogensinde har gjort i hjemmebiffen. Opevelsen (med det rigtige grej) er mildest talt overvældende 
Min egen bio i min gamle lejlighed står nok på en top 5 over bedste systemer jeg nogensiden har hørt. Det bliver blot
endnu bedre i min nye bio. Rigtige biografer er lydmæssigt bedre på nogen punkter, dårligere på andre. Billedmæssigt
dårligere generelt, grundet ulemperne ved KÆMPE billedstørrelser. De har ikke den samme skarphed som de fleste
hjemmebio projektorer i "alm." størrelser lærred.
Joh jeg hører da musik engang imellem, men sjældent. Det kan man også se på de komponenter jeg har udvalgt. Det er i
hjemmebiografen de topperformer.
|
|
|
"Kort fortalt, fordi det slår alt andet under en 250k" Puhaa er det ikke en farlig udmelding at komme med? Jeg glæder mig
til at se Jonas_H's bio når den engang er færdig, jeg tror hans nye jbl'er kommer til at lyde sindsyg godt, og hans budget
ligger også langt fra de 250Kilo som du nævner. Jeg tror tit det er rummet det også kommer an på, hvor godt det er bygget,
og hvilke materialer man har brugt. |
|
|
Hvis man er til M&K's lyd (generel "studie-lyd"), så tror jeg The Elite har ret - så ligger 150-systemet højt oppe i toppen.
(Tror dog det ville få kamp til stregen af et komplet JBL LSR6332 system!). Jeg er overbevist om, at The Elite vil foretrække
M&K fremfor mine kommende JBL. Men jeg er på den anden side også overbevist om, at jeg vil foretrække JBL'erne fremfor
M&K. Alt afgøres af præferencer i sidste ende
Men uanset hvad kommer det til at lyde fantastisk i dit kommende rum! Det er så fedt du gør så meget ud af opbygningen!
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 19 April 2011 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jo og det er også muligt jeg får slag over nakken for det Dem tager jeg med.
Men det er måske også bare jeg har armene så langt over hovedet med de M&K´ere stadigvæk. Men selvfølgelig skal man kunne li deres lyd. Det er jo altid en smagssag. Tror også Jonas´s bio bliver fantastisk, og jeg forventer da også vi alle bliver inviteret derover  
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
Sendt: 19 April 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den gode mand har jo lovet os en invitation til øen, så mon ikke.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 29 April 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt projekt.
Har du fået målt rummet efterhånden som du har arbejdet frem , eller....
Der er nemlig også en stor fare for at overdæmpe. Bla cinemax i Århus syntes jeg har det problem. Der er åbenbart nogle helt bestemte
efterklangstider man skal forsøge at opnå.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 30 April 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det har jeg ikke gjort. Men har tænkt meget over efterklangstiden. Man siger jo så at til bio´er er meget lav efterklangstid at foretrække. Rigtige biografer er jo generelt kendetegnende ved at de er meget dæmpet = meget lav efterklangstid. Men selvfølgelig, hvis du skulle opnå helt perfekt akustik, så skulle der en akustikker ud og rummet skulle laves derefter.
Hvordan oplever du cinemaxx i Århus for dæmpet?
Men jeg tænker meget over akustikken, og har en idé om hvor jeg har tænkt mig at ende. Men allerede nu er efterklangstiden lav derude. Har fået købt gulvtæppe og metalskinner til forhøjningen, og næste uge skal jeg ud og hente sort nålefilt til væggene. Så begynder jeg at sætte det op. Det skal på i det meste af biffen. Har desuden fået købt de sidste to stole, så jeg nu har 7 ens. Har fået sat låger i bluray reolen og på elskabet. Så lidt har jeg da fået lavet på det sidste. Desuden har jeg fået spartlet det sidste færdigt, samt malet lidt bla. loftet, som nu er færdigt. Det har hjulpet meget at få malet pletterne samt skruerne.
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole....
Er du kommet videre med din bio ?
Jeg har haft min tømmer ude og kigge på min kommende bio i dag. Vi skulle lige ha lavet en indkøbsliste over de ting jeg skal bruge til den. Jeg satster på at gå igang i næste måned  __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
Hej Ole....
Er du kommet videre med din bio ?
Jeg har haft min tømmer ude og kigge på min kommende bio i dag. Vi skulle lige ha lavet en indkøbsliste over de ting jeg skal bruge til den. Jeg satster på at gå igang i næste måned 
|
|
|
Hej Bowie
Joh deeet. Jeg er da i gang. Jeg er ved at sætte nålefilt på væggene Det er egentlig rimelig nemt og lækkert at arbejde med. Var lige ude og kigge på stuklister i går. har fundet dem jeg gerne vil ha tror jeg, det bliver feeee. Skal faktisk i gang derude nu i dag. Det er gået lidt langsomt det sidste stykke tid pga. et kvindemenneske - og en del arbejde...
Det bliver spændende. Hvad har du tænkt dig at sætte på væggene? Jeg kopierer jo din idé fra den gamle bio med det filt på væggene.
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg laver sidevæggene i 15 mm fibergips + sort nålefilt (10-20 cm Rockwool bag). Bagvæggen bliver lavet i Ecophon Wallpanel (20-30 cm Rockwool bag). Loftet bliver Ecophon Sombra A.
Jeg vælger at lukke alle vinduerne til (sætter solfilm på dem, så man ikke kan kigge ind på rockwool´en). Jeg får lavet genvex, så der bliver ingen problemer med udlufningen. Man kan jo ligeså godt gå "All in"  __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg kommet lidt videre siden sidst. Jeg har fået spartlet færdig, malet loftet færdig, sat låger i, og nu er jeg så i gang med at sætte nålefilt op Det går rent ud sagt strygende.

Mangler at sætte bundplade i racket. Det gør jeg når gulvtæppet er lagt dér.

Selv karmene er dækket af filten.

Har fået købt højttalerstoffet til at skjule højttalerne. Det skal laves når gulvtæppet er lagt. Gulvtæppet bliver ført derind også.

Biffen beklædt i sort - det er utrolig lækkert og nemt at arbejde med det nålefilt. Det kan varmt anbefales. billigt...? Njaa måske lidt dyrere end hvis man satte malerfilt op og malet det. Alt nålefilt sort/gråt + lim, står mig i 4k. Alene limen er halvdelen. det er ret pebret. Jeg kommer så også til at bruge 20l 

Bluray/dvd/cd reolen - med låger. Hele skabet skal betrækkes med sort nålefilt, dog ikke indvendig 

Lågen til elskabet. Den skal betrækkes med grå nålefilt, ligesom resten af rummet også bliver. Der bliver desuden lagt samme gulvtæppe som i biffen.

Det var alt for denne gang. Det næste stykke tid skal gå med at få sat det sidste filt op, samt lagt gulvtæppe på. Akustikken er rigtig go derude nu. Der er en lille efterklang stadigvæk, men det skal jeg nok få ordnet 
En af dagene kommer mutti og tager mål til molton scenestoffet. I stedet for at lave en låge til racket, har jeg besluttet bare at opsætte molton foran. Altså så det kan trækkes fra/for. Der kommer så molton på begge sider af lærredet fra gulv til loft (ligesom i en rigtig bio). Molton til begge sideruderne, samt bagerste rude. Og så til sidst også indgangsdøren 
Glæder mig som et lille barn til mit livsværk står færdigt 
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 12 Maj 2011 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
Jeg laver sidevæggene i 15 mm fibergips + sort nålefilt (10-20 cm Rockwool bag). Bagvæggen bliver lavet i Ecophon Wallpanel (20-30 cm Rockwool bag). Loftet bliver Ecophon Sombra A.
Jeg vælger at lukke alle vinduerne til (sætter solfilm på dem, så man ikke kan kigge ind på rockwool´en). Jeg får lavet genvex, så der bliver ingen problemer med udlufningen. Man kan jo ligeså godt gå "All in" 
|
|
|
Hvor stor ender biffen med at blive når byggearbejdet er færdigt?
Jeg har lavet bagvæggen med 150mm. rockwool, 50mm. hulrum og der udenpå 40mm. rockfon koral. En korrekt opbygget basabsorberende bagvæg.
Jeg forstår simpelthen ik det med vinduerne?? Irriterer det dig ik at ha nogle vinduer du ikke kommer til at bruge? Det vil det gøre ved mig.
Hvorfor lader du ikke bare vær med at lave dem, hvis du alligevel ikke vil bruge dem? Jeg overvejede også at lukke vinduerne, men jeg synes sgu det er fint der kan komme lys og liv ind, hvis man skal bruge dagslyset. Man kan jo lave nogle løsninger som er nøjagtig ligeså goe som hvis der ikke var vinduer, men faktisk med fordele i stedet.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 17 Maj 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
UPDATE... De sidste dage har jeg knoklet for at få sat det sidste nålefilt op. Det blev jeg helt færdig med i dag - både det sorte og det grå

Mit rackskab falder nu fuldstændig sammen med væggen. Den lille åbning/mellemrum ses ikke fra siddepladserne.

Filt på kanterne til forhøjningerne.

Vinduet på bagvæggen - beklædt med filt.

Indgangspartiet!! Med sort filt på kanter og leder Gulvtæppe kommer der også på.

Lågen til elskabet. Den falder fuldstændig sammen med resten af væggen.

Her har jeg været i gang med at sætte lys op. Det gir et behageligt og godt lys.

Så skal jeg også ha stuklister derude, og jeg skal i gang med at sætte kabellister op. Godt man ikke har dem i biffen længere 
Det var så alt for denne gang. Nu skal jeg i gang med gulvtæppet. Det glæder jeg mig til - osse til 
Jeg skal desuden ha diffuseret på begge siddevægge. Det er ret vigtigt, nu hvor jeg har absorberet rummet tilstrækkeligt. Har en del acoustic weave paneler tilbage fra min gamle bif. Skal lige se om de ville kunne klæde biffen. Det er nemlig netop en diffuser, ikke en absorber. Har også kigget lidt på dem her. Det vil dog blive en dyr fornøjelse, da jeg har tænkt mig at diffusere hele vejen ned at begge sidevægge, i nogle kolonner af en art.
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
BowieCool skrev:
Jeg vælger at lukke alle vinduerne til (sætter solfilm på dem, så man ikke kan kigge ind på rockwool´en). Jeg får lavet genvex, så der bliver ingen problemer med udlufningen. Man kan jo ligeså godt gå "All in" 
|
|
|
Jeg har lavet bagvæggen med 150mm. rockwool, 50mm. hulrum og der udenpå 40mm. rockfon koral. En korrekt opbygget basabsorberende bagvæg.
Jeg forstår simpelthen ik det med vinduerne?? Irriterer det dig ik at ha nogle vinduer du ikke kommer til at bruge? Det vil det gøre ved mig.
Hvorfor lader du ikke bare vær med at lave dem, hvis du alligevel ikke vil bruge dem? Jeg overvejede også at lukke vinduerne, men jeg synes sgu det er fint der kan komme lys og liv ind, hvis man skal bruge dagslyset. Man kan jo lave nogle løsninger som er nøjagtig ligeså goe som hvis der ikke var vinduer, men faktisk med fordele i stedet.
|
|
|
Det oprindelige rum måler 5,55 x 4,40. Der ryger så 80 cm til fortsatsvæg + 20 cm til bagvæg. sidevæggene bliver også 20 cm mindre (der skal være plads til filmreol indbygget i dem).
Dvs, at bio´en bliver 4,55 lang og 4,00 bred (18,2 m2).
Vinduerne er af typen loft til gulv 180x90 cm (4 stk i alt). En dobbelt lige midt på bagvæggen, ikke optimalt I min gamle bio var pladerne kun væk fra vinduerne, når der skulle noget frisk luft ind. Det bliver som sagt ikke noget problem i den nye bio, da der er genvex instaleret.
Ang vinduerne, så bliver jeg også nødt til at tænke på, hvordan det ser ud udefra, hvis du forstår. Eller hvis jeg engang vil sælge huset 
Glæder mig til at komme forbi og se din bio, det kan jo være, at der er noget, jeg ikke har tænkt på....
__________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
The Elite skrev:
BowieCool skrev:
|
|
|
|
|
|
Det oprindelige rum måler 5,55 x 4,40. Der ryger så 80 cm til fortsatsvæg + 20 cm til bagvæg. sidevæggene bliver også 20 cm mindre (der skal være plads til filmreol indbygget i dem).
Dvs, at bio´en bliver 4,55 lang og 4,00 bred (18,2 m2).
Vinduerne er af typen loft til gulv 180x90 cm (4 stk i alt). En dobbelt lige midt på bagvæggen, ikke optimalt I min gamle bio var pladerne kun væk fra vinduerne, når der skulle noget frisk luft ind. Det bliver som sagt ikke noget problem i den nye bio, da der er genvex instaleret.
Ang vinduerne, så bliver jeg også nødt til at tænke på, hvordan det ser ud udefra, hvis du forstår. Eller hvis jeg engang vil sælge huset 
Glæder mig til at komme forbi og se din bio, det kan jo være, at der er noget, jeg ikke har tænkt på....
|
|
|
Ja det tager desværre noget plads at bygge den. Men det bliver meget federe end bare at knalde det ind i rummet, og sætte nogle absorbenter op osv. Jeg er heldigvis i den situation, at mit rum var 40kvm. fra start, men jeg mister også 10kvm. i opbygningen. Men Brinkens homecinema som vi har snakket lidt om, er heller ikke større end 25kvm. 
Kan selvfølgelig godt følge dig i det med at hvis/når huset skal sælges igen, så er det nok en fordel med vinduer.
Hvor meget lofthøjde får du?
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2011 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lofthøjden er 2,40 men jeg skal jo ha Ecophon Sombra A op, så der ryger jo lige 10 cm __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|