Forfatter |
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
30 kvm er godt nok også noget af et rum. Godt du har et par subs, der kan give lidt "jordskælv"  Og som du har bygget det, tror jeg det ikke det bliver bedre i din prisklasse. du har virkelig gjort noget stort ud af det. Jeg kan forstille mig det har været til ganske fornuftige penge, hvis man ser bort fra dit udstyr, som jo ligger i den lidt dyre ende.  Ja når man kommer op i det prisleje, ændre lyden sig ikke længere, men der dukker somregel nogle detaljer op, som man måske ikke har hørt før, eller svagt har kunne høre, men netop træder mere frem i lydbilledet. Og det er jeg selv villig til at betale ekstra for. Men når man er på su, så er det rigtig svært at få det man vil have. Jeg har så valgt at købe noget jeg synes lyder fornuftigt og senere hen, kan jeg købe det jeg virkelig brænder for. Jamen LG'en koster 4000 kr. Det er et LCD tv 42", Full HD. Kontrast på 70.000:1, 100hz Motion flow. og så understøtter den 24p og andre gode ting. Og da jeg køre med mediacenter, så fungere et plasma ikke hos mig, jeg er så bange for burn in. Jeg surfer nemlig en del fra sofaen. Og det vil være rigtig trist med en processlinje smeltet fast i skærmen. Så jeg holder mig til LCD. Og så må jeg kalibrere det så godt som jeg nu kan. ISF-kalibrering er vidst halv peberet.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det bliver spændende at høre det færdige resultat Jeg havde jo kun 20kvm. i min gamle biograf. Subwooferne kommer til at folde sig mere ud, og så tror jeg den automatiske kalibrering i SMS1 bliver nok. Så jeg ikke behøver kalibrere den manuelt igen. Det kan jeg nemlig ikke inde ud af.
Hvis jeg nu skal lægge hovedet på blokken, så blev jeg en lille smule skuffet, da jeg opgraderede til Lexicon. Forskellen var betydelig ja, men havde dog regnet med lidt mere godaw. Og i øvrigt minder spillestilen meget om Marantzéns, så det var dejligt. Det der til gengæld er fedt ved at købe udstyr i den klasse er, at man ikke behøver opgradere foreløbig. Eks. er jeg sikker på min RX-7 skal spille hos mig i mange mange år fremover, ligesom M&K´erne også bliver her 
Det med "burn in" er vist ikke så stort et problem længere. Kender ikke den model du henviser til, men Panasonics plasma tv kan tilnærmelsesvis blive meget korrekte ved at rode lidt med brugerindstilligerne, så en kalibrering er ikke et must, absolut ik! Jeg er ellers meget kritisk, men jeg kan sagtens leve med mit tv´s fabriksindstillinger.
Biografen render op i ca. 30k for materialer, inkl. møbler. Og det er så billigt - og så også kun fordi jeg kan bygge det hele selv. Ellers kunne du nok godt ligge en 40-50k oveni i arbejdsløn. Så skal jeg så ud og ha ny projektor også. Regner med at købe en JVC HD350.
Men hvis du har lyst, så må du da gerne komme ned forbi til et visit, når det står færdigt.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, desværre er det sådan når man kommer så langt op i pris, at det ikke spiller dét bedre. Det er bare de få detaljer som træder mere frem, der gør lytteindtrykket bliver lidt bedre. Men det koster jo hvis man vil have alt hvad hedder detaljer, desværre  Jeg tør simpelthen ikke prøve mig ad med plasma. Ærgre mig over jeg ikke vil gøre det, pga plasma's flotte farvegengivelser. Men jeg må nøjes, og så være på den sikre side. LCD'er kan efter min mening også komme til at gengive et ok billede, dog først når de bliver kalibreret. 30k? Wow. Det er godt nok også billigt!!!  Jeg foretrækker også selv at bygge selv. Mine absorbenter lavede jeg selv. Jeg syntes ikke der var nogen grund til at købe et færdigt produkt. Så ville det nok koste et par tusinde. Jeg brugte selv kun for nogle få hundrede kroner i materialer, og en weekend ud af kalenderen. Det lyder tiltalende. Det kunne vi sagtens finde ud af. Og også lige at få ansigt på folk herinde fra.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja LCD´erne er også gode, nogle af dem. Er dog mere til plasma generelt.
Ja hvis jeg skal prøve at splitte det lidt ad, uden jeg dog færdig med at købe materialer, men ved hvad de sidste ting kommer til at løbe op i;
loftet 3k - rockfon 2,5k - el + lys 1k - isolering 4k - træreglar/gipsplader + div skruer 5k - klimaanlæg 4k - gulvtæppe 5k - biostole 7stk. 5k - maling 1k - filt til væggene 1,5k - stuklister 1k
Det giver efter min hovedregning 33k Det er jeg meget tilfreds med.
Hehe man kan hvad man vil jo 
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også selv meget facineret af det gode billede på plasma. Men jeg må desværre holde mig til den sikre side. Jeg surfer mange timer om dagen. Så min processlinje vil sikkert være brændt fast efter en uges tid  Så LCD må jeg desværre tage. Men well, det kan jo kun være bedre end det Medion jeg sidder ved nu!!  - Jeg synes du er sluppet godt afsted med de priser :) Men gør det selv, kan man jo komme langt med. Og hvis bare man har skruet hænderne nogenlunde på, så kan man lave mere end man lige regner med.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man kan sådan set lave alt jo. Det skal bare udføres ordentligt - ellers så skal man la vær Det er hvertfald min holdning til det.
Hov hov, min Medion HTPC har jeg virkelig været glad for, og den virker upåklageligt 
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja præcis. Man skal bare ikke begynde at gå udover sine egne evner Hehe! Ja, jeg bliver desværre aldrig gode venner med Medion. Jeg valgte selv at bygge min HTPC, da jeg har nogenlunde kendskab til PC hardware. Og så er det lidt sjovt at rode med selv, synes jeg også.
|
Til top |
|
|
nkt1 Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
Sendt: 01 April 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har med spænding fuldt med i tråden og læst den igennem.
Ser rigtigt godt ud med loftet, sidevæggen og bagvæggen. Jeg har kontaktet dig tidligere på Recordere.dk, og skal nu snart selv igang med min hjemmebio, når vores nye hus står færdigt og det er jo fantastisk at lade sig inspirere af tråden her :-).
Jeg var jo lidt imod at lave bagvæggen de 25cm da der var et vindue i midten af bagvæggen - men jeg har faktisk muligheden (fordi vi får en pæn stor kælder) at indrette et andet ca 30m2 stor kælderrum (Uden vinduer) til hjemmebio i stedet for det oprindelige tiltænkte rum, og her kan jeg lave bagvæggen de 25cm, samt bygge anlægget samt højttalere ind i bagvæggen - så nu er det bare at lade mig inspirere af tråden her, så keep up the good work :-)
Har bare ikke pengene til at købe det anlæg du har stablet på benene, men mindre kan vel også gøre det.
Fortsat god arbejdslyst, og tjekker lige siden her en gang i mellem for at se om du er kommet videre.
God weekend,
Nicolai
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 02 April 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
nkt1 skrev:
Hej,
Har med spænding fuldt med i tråden og læst den igennem.
Ser rigtigt godt ud med loftet, sidevæggen og bagvæggen. Jeg har kontaktet dig tidligere på Recordere.dk, og skal nu snart selv igang med min hjemmebio, når vores nye hus står færdigt og det er jo fantastisk at lade sig inspirere af tråden her :-).
Jeg var jo lidt imod at lave bagvæggen de 25cm da der var et vindue i midten af bagvæggen - men jeg har faktisk muligheden (fordi vi får en pæn stor kælder) at indrette et andet ca 30m2 stor kælderrum (Uden vinduer) til hjemmebio i stedet for det oprindelige tiltænkte rum, og her kan jeg lave bagvæggen de 25cm, samt bygge anlægget samt højttalere ind i bagvæggen - så nu er det bare at lade mig inspirere af tråden her, så keep up the good work :-)
Har bare ikke pengene til at købe det anlæg du har stablet på benene, men mindre kan vel også gøre det.
Fortsat god arbejdslyst, og tjekker lige siden her en gang i mellem for at se om du er kommet videre.
God weekend,
Nicolai
|
|
|
Hej Nikolai
Nå fedt at høre du fandt en løsning/rum til at lave en ordentlig akustisk bagvæg. Men husk, det gør ikke noget væggen bliver dybere end min er blevet. Jeg har jo også et vindue i midten. Det har jeg sluppet fint afsted med at beholde Kunne ikke nænne at lukke det, selvom det måske ville være det bedste. Det er nu rart et eller andet sted, at der også kan komme lys ind, og man kan åbne vinduerne for udluftning Jeg skal så lige ha lavet lidt mere ved vinduetpartiet. Jeg skal ha lagt en spånplade på på 25mm, så den flugter med vindueskarmen, spartlet op, og så ha sat noget tyndt sort filt på, så det bliver en stor flade, uden synlige kanter - (det bliver dog først noget af det sidste) Vindueskarmen er blevet 40cm. dyb Men jeg vil jo hænge molton scenestof for vinduet. Det kommer så til at absorbere på den del af "fladen". Det er virkelig lækkert for lyden det stof. Brugte det meget i min sidste bif, og det gav et enormt løft i lyden, grundet det er så tykt og tungt.
Er faktisk kommet et godt stykke videre. Forsatsvæggen er snart helt færdig. Har lavet hele væggen, og er nu i gang med at bygge kammeret. Dernæst skal racket selvfølgelig også lige laves 
Men sig endelig til hvis du får problemer undervejs.
PS; Jeg skjuler ikke mine baghøjttalere.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 03 April 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg kommet lidt videre siden sidst. Jeg har arbejdet med forsatsvæggen det sidste stykke tid. Den er nu færdig, så godt som da. Mangler at finpudse Men resultatet er jeg meget tilfreds med Nå, men det er nok billederne I er mest interesseret i... 

Forsatsvæggen! Den er bygget 85 cm. ude fra den ordinære væg.

Racket skal jeg i gang med næste uge. Har hylderne, men mangler nogle hyldeknægte, og et par andre små remedier. Lågen til skabet kommer til at flugte med resten af væggen. Hullet ind til soundwall´en kommer ligeledes til at flugte med resten af væggen.

Desuden har jeg været i gang med en masse spartle arbejde i dag. Så skal det bare pudse til, og så forfra.

Et kig ind i soundwall´en. 250mm. isolering på bagsiden og toppen. På siderne er der 100mm. Den er ekstrem lyddød, hvilket også er et krav for at det skal fungere optimalt. Gulvtæppet kommer også derind at ligge.

Den er 223 cm. bred, og mit lærred er 230 cm. Så det passer så godt som perfekt.
HADER at arbejde med rockwool.

Jeg har plads så jeg kan lave et 3,5m. bredt cinemascope lærred engang. 1,2m. mere at gi af For jeg har nemlig ikke mere plads til et større 16:9 lærred i højden. Der er ikke mere at gi af.
For næste gang jeg skal ha lærred bliver det et cinemascope.

Rummet er blevet betragteligt mindre, men stadig stort og med idéelle mål I baggrunden ses klimaanlægget.
Det var så det. I morgen skal jeg ud og købe de sidste byggematerialer til forhøjningen til stolerækkerne.
Hygge 
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
Sendt: 03 April 2011 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad farve skal rummet være? Jeg var så heldig at få en ny type sort mat maling til mit rum, så alt lys forsvinder, dvs jeg får ingen refleksioner eller genskær fra projektoren, eller lyskilder i rummet.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 03 April 2011 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sort det hele. Jeg skal ha sådan noget sort filt gulvtæppe halløj på væggene, så der skal ikke males. Det giver sådan en lækker stemning. Sort gulvtæppe med lidt hvidt på gulvet. Colorado fra garant, hvis du kender den. Og loftet bliver også sort. Desuden skal jeg ha lavet en bluray, dvd, cd reol på venstre væg.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 09 April 2011 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg i gang med at bygge DIY racket. Det skulle gerne meget snart stå færdigt, så alt finpudsningen kun mangler 

Her er jeg i gang med at bygge racket. De to øverste hylder laver jeg så de kan bære lidt ekstra. Min RX-7 skal stå på øverste hylde, og MV-5 på nr. 2 hylde. Grunden til jeg også har lavet hylde nr. 2 med ekstra kraftige hyldeknægte er, at min nuværende processor skal udskiftes til en af de kommende nye Lexicon processorer, som nok kommer til at veje noget mere. Den nuværende MC-12 vejer næsten 20kg. Jeg laver 6 hylder, og nederst skal min HTPC stå Håber der er hul igennem til det trådløse netværk når det er færdigt, men det tror jeg der er. Ellers trækker jeg et kabel derind, så jeg altid har fuld båndbredde.

Her er byggematerialerne til forhøjning til stolerækkerne. Det bliver hævet 25cm. over gulvhøjde. afstivet (fri for resonanser), fyldt med isolering 250mm. og til sidst spånplade Så skulle den være hjemme. Jeg bygger forhøjningen hele vejen over, ikke noget med den kun bliver hævet der hvor stolene står. Det er efter min mening den hurtige, mindre fede løsning. Så laver jeg et lille trin i hver side samt ved indgangen, plus en fordybning ind til de nederste stole, så kanten af stolene kommer til at flugte med trinnet.

Isolering dertil. Det skulle gerne være væk i næste uge. Det er det sidste isolering jeg skal bruge 
I næste uge skulle jeg gerne være færdig med racket, forhøjningen, samt jeg skal i gang med at bygge en bluray/dvd/cd reol på venstre væg, størrelse 0,75m. bred*2m. høj.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 09 April 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|

Det her billede er i øvrigt et jeg tidligere i min tråd har linket til. Biografstolene bliver de samme som dem på billedet. Samme antal også, mine bliver bare byttet rundt, så der kommer 4 for oven, og 3 for neden. Puffene/skamlerne skal jeg også kopiere Synes det ser smart ud. Mine bliver nok bare med et andet mønster, ikke helt så iøjnefaldene.
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 12 April 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:

Det her billede er i øvrigt et jeg tidligere i min tråd har linket til. Biografstolene bliver de samme som dem på billedet. Samme antal også, mine bliver bare byttet rundt, så der kommer 4 for oven, og 3 for neden. Puffene/skamlerne skal jeg også kopiere Synes det ser smart ud. Mine bliver nok bare med et andet mønster, ikke helt så iøjnefaldene.
|
|
|
Hej Ole
Det var faktisk også den bio, som jeg brugte til inspiration til min gamle bio Stolene er kanon gode, og til 1.000 kr pr stk er det et røverløb !! Glæder mig til at se nogle flere billeder, når du kommer videre med projektet....
Bo __________________ BenQ W5000
Lissau White Flex 120"
M&K 750 system 7.1
Panasonic BD35
Supra-Cables
|
Til top |
|
|
martin_p Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 401
|
Sendt: 13 April 2011 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bowiecool har du et link til din bio?
|
Til top |
|
|
BowieCool Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 13 April 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 13 April 2011 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
BowieCool skrev:
The Elite skrev:

|
|
|
Hej Ole
Det var faktisk også den bio, som jeg brugte til inspiration til min gamle bio Stolene er kanon gode, og til 1.000 kr pr stk er det et røverløb !! Glæder mig til at se nogle flere billeder, når du kommer videre med projektet....
Bo
|
|
|
Hej Bo
Han har go stil ham Mikael, hvem han så end er. Kom frit frem fra gemmerne hvis du læser det her 
Synes også stolene er flotte, og siddekomforterten er over alt forventning til 1000,- Men hvordan mon han har fixet den med skamlerne. Er det nogle skumgummi madrasser han har bukket, med et eller andet stift indeni?
Glæder mig også til at se din bio Bo, når den står færdig 
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
|
Sendt: 15 April 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg snart færdig med at bygge. Så mangler jeg kun finpudsningen I grove træk er jeg færdig på søndag.
Her er lidt flere billeder;

Her har jeg været i gang med at afstive forhøjningen.

Selv trinene er afstivet og fyldt med isolering - 100mm. 

Forhøjningen er hævet 26cm. over gulvhøjde.

Færdig forhøjning til de bagerste stole. Jeg havde plads så jeg kunne ha lavet 2 forhøjninger, men så ingen grund til det, da 7 stole er rigeligt. Jeg har aldrig haft flere end 7 på besøg i biffen, og får det sikkert heller aldrig.

Resterne af træét Jeg har dog en del spånplade tilbage som jeg skal bruge til at bygge blurayreolen med.

Jeg får 8 hylder i racket i stedet for 6, så jeg kommer ikke til at mangle hylder. I værste fald kan jeg jo stille to apparater ovenpå hinanden.
Det var så det. I morgen skal ja ha sat de sidste 2 hylder ind i racket, og så begynder jeg på reolen 
Regner med anlægget ryger ind om ca. 2 mdr.
|
Til top |
|
|
Emil Killer Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 78
|
Sendt: 15 April 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig fedt ud. Hvem der bare havde tiden (og pengene  ) til sådan en bio! Glæder mig meget til at se, hvordan projektet skrider frem. Hvad med et rødt "biograf-gardin" foran lærredet, der naturligvis skal kunne fjernstyres med en remote?  Det vil da få vennerne til at tabe underkæben.
Held og lykke med projektet herfra
|
Til top |
|
|