Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 17:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ole_M bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:
The Elite skrev:
[

Der er nok af muligheder. Det lyder rigtig spændende med fibergips. Det er ret nyt ikke? Så lige nogle reklamer med det her til aften.

Men man siger jo, at et perfekt afstemt rum skal være en blanding af dæmpning og diffusion. På en måde må der ikke være for meget eller lidt af det ene og det andet.

Men der skal hvertfald arbejdes omhyggeligt med akustikken. Det er trods alt temmelig væsentligt. Vil du så heller ikke anbefale mig at lave en basabsorberende bagvæg? Det er det CSN-teknik har gjort i hans biograf.

fibergips skule ud over gode akustiske ejenskaber være god til resonenser så du opnår rum som er fri for mærklige lyde ,,, hvad der angå en basabsorberende bagvæg så er der en god løsning så du skal nok arbejde med løsning  i stil som Christian CSN har brugt i sin hjemebio...(der hvor der kan viser sig at bliver problematisk  er hvis man læver alle 4 væge på den måde så bliver bas "spist" helt) men med kun en bagvæg er der rigtig godt...

hvis du vælger at bruger troldtek til lofter som jeg synes er bedste/biligste løsning så skal du huske af haver ca.7-10 cm rockwol bagved for at opnå optimal resutet... ud over det er der en god ide at sprøjte mæle den i sort/grå iden du seter den op da den kan være serdeles svært at mæle med mælerrule...

hvis rumet skal bruges til musik lytning så skal den være perfekt afstemt ang difusion,reflersion og dempning... men når vi snakker desideret film rum så er der på mange af de nett sidder der beskaftiger sig med akustiken den  første prioritering kontroleret og genemtænkt  dæmpning da de synes at den er klar den vigtiste faktor...

[/QUOTE]

Ja man kan jo ligeså godt hente inspiration andet steds fra. Det er rockfon plader CSN har brugt til sin bagvæg. De koster ingenting, men skulle være ganske fortrinlige til netop det formål. Det er også rockfon plader han har brugt til hans stjernehimmel. Det skal jeg så godt nok ikke ha i min bif.

Men kan man ikke købe dem i matsort farve. Det mener jeg faktisk er muligt. Jeg ved så ikke om det er dyrere. Tror sgu jeg hopper med på vognen troldtekt til loftet. Jeg ved faktisk ikke hvad der er oppe over træbrædderne nu, men der er vel en form for lægter. Det må jeg lige se.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har en masse Rockfon plader til at ligge jeg har fået på div byggepladser, det er det bedst absoberende materiale man kan bruge imod lyd, har jeg ladet mig hører.
Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
Jeg har en masse Rockfon plader til at ligge jeg har fået på div byggepladser, det er det bedst absoberende materiale man kan bruge imod lyd, har jeg ladet mig hører.

Var det en hentydning til at du gerne vil af med dem da?  Hvor store er de, og hvad farve osv.? Jeg skal som sagt bruge dem til min bagvæg.

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

rockfon er bare ike rockfon de har mange førskelige modeler... og hvis vi snaker om dem som er fra 2 til 5 cm tykke så er derres absorberings evne ikke gode nok at de skal  kune fungere som  bas absorbere, da de ikke fanger noget i de dybe toner... du kan læse om deres specifikationer på rockphons hjemmeside..... alternativ er ecophon http://www.ecophon.com/dk/

men du kan bruge rockfon eller ecophon og så haver "x" antal cm isolering bagved så er du godt kørende med din basabsorberende bagvæg

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:

rockfon er bare ike rockfon de har mange førskelige modeler... og hvis vi snaker om dem som er fra 2 til 5 cm tykke så er derres absorberings evne ikke gode nok at de skal  kune fungere som  bas absorbere, da de ikke fanger noget i de dybe toner... du kan læse om deres specifikationer på rockphons hjemmeside..... alternativ er ecophon http://www.ecophon.com/dk/

men du kan bruge rockfon eller ecophon og så haver "x" antal cm isolering bagved så er du godt kørende med din basabsorberende bagvæg

Du ved åbenbart en del om akustik. Hvornår skal du i gang med at lave din egen bio?  Mener at ha læst, at CSN har brugt rockwool bagved, og så sat rockfon plader udenpå, og til sidst malet dem.

Men skal man ikke stadig ha gips imellem isolering og rockfon plader?

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Ser rigtig spændende ud. Glæder mig til at se hvad det ender med i forhold til lyddæmpning og høre dine erfaringer.
Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
sonny73 skrev:

Du ved åbenbart en del om akustik. Hvornår skal du i gang med at lave din egen bio?  Mener at ha læst, at CSN har brugt rockwool bagved, og så sat rockfon plader udenpå, og til sidst malet dem.

jeg tænkte nok at CSN har brugt rockwool bagved rockfon ellers giver der ingen mining...

NEJ du SKAL ikke have gips imelem isolering og rockfon , hvis du pladsere gips imelem så dreber du ALT efekt af isolering da alt lyd vil bliver reflekteret tilbage i rumet når den ramer gips... og så er der ingen nytte af isolering som skule ellers fange de uonskede lyd refleksioner  ...

og NEJ NEJ  du må IKKE mæle de fleste rockpon plader hvis du mæler dem så luker du deres porositet og mindsker betydlig deres effekt...

du kan huske at jeg har dumet mig geveldig med akustiken i vores ny hus og skal nok  bruger en lille fornu for at ratte på de fejl... så jeg kan lover dig at jeg har "magisteret" alt om akustik nu for at finde den bedste og optimale løsning til vores hjem.. 

hvad der angå mit hjemebio projekt så går der nok nogen  år endnu da rumet som jeg  skal bruges til det er nu okuperet  af sønen ... så jeg må live med vores stue bio...men når jeg får lavet de akustiske endringer i stuen så bliver der også rigtig godt

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:
The Elite skrev:
sonny73 skrev:

jeg tænkte nok at CSN har brugt rockwool bagved rockfon ellers giver der ingen mining...

NEJ du SKAL ikke have gips imelem isolering og rockfon , hvis du pladsere gips imelem så dreber du ALT efekt af isolering da alt lyd vil bliver reflekteret tilbage i rumet når den ramer gips... og så er der ingen nytte af isolering som skule ellers fange de uonskede lyd refleksioner  ...

og NEJ NEJ  du må IKKE mæle de fleste rockpon plader hvis du mæler dem så luker du deres porositet og mindsker betydlig deres effekt...

du kan huske at jeg har dumet mig geveldig med akustiken i vores ny hus og skal nok  bruger en lille fornu for at ratte på de fejl... så jeg kan lover dig at jeg har "magisteret" alt om akustik nu for at finde den bedste og optimale løsning til vores hjem.. 

hvad der angå mit hjemebio projekt så går der nok nogen  år endnu da rumet som jeg  skal bruges til det er nu okuperet  af sønen ... så jeg må live med vores stue bio...men når jeg får lavet de akustiske endringer i stuen så bliver der også rigtig godt

Ja og han har ikke kun brugt de normale 100mm. Mener det er 2-300mm. bagved. Kan rockfon pladerne købes i andre farver end hvid eller base?

Nej det var det jeg tænkte. Man skal tænke sig gevaldigt om når man arbejder med akustik.

Det var også 1. prioritet da jeg kiggede på hus - at hjemmebioen hvertfald ikke skulle ha mindre plads end de 20kvm. den var før

Jeg har ikke tænkt mig at isolere gulvet. Jeg bygger som sagt podie og 1-2 forhøjninger til stolerækkerne. Skal de bygges med spånplade eller MDF træ, altså den vandrette flade? Jeg har så tænkt mig at isolere deri selvfølgelig. Men på selve gulvet har jeg tænkt mig bare at ligge et tykt gulvtæppe (der skal selvfølgellig også gulvtæppe på podiet og forhøjningerne) Hvad med afstivning til opbygning af podie og forhøjninger. Skal det bygges på traditionel vis eller afstives?

*mmj*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Hej. ja her er også en der bygger et lille hifi bio, måske noget i denne her stil du vil have?

det er hvad jeg kalder selvbyg,,,,,

http://72.9.159.100/avs-vb/showthread.php?t=1101299

Til top Vis *mmj*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *mmj*

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

*mmj* skrev:

Hej. ja her er også en der bygger et lille hifi bio, måske noget i denne her stil du vil have?

det er hvad jeg kalder selvbyg,,,,,

http://72.9.159.100/avs-vb/showthread.php?t=1101299

Flot håndværk. Så omfattende behøver mit nu ikke blive

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet godt i gang med nedrivningen mm. i min kommende biograf. Jeg er ikke rigtig begyndt at opbygge den endnu, men har mere eller mindre fundet alle de oplysninger jeg skal bruge til opbygningen. SÅ nu er det bare med at komme i gang  Jo mere jeg kommer i gang, desto mere glæder jeg mig til at se det færdige resultat. Det bliver så kanon fedt. Jeg har i de sidste hvertfald 10 år drømt om det her, at få et rum jeg kan lave hjemmebiograf i. Den drøm bliver nu realiseret - det er fantastisk. Og det er utrolig spændende at arbejde med.

Der ligger 200mm. isolering på loftet, og tværgående spær med forskalling. Jeg sætter troldtekt loft op. Får pladerne mandag, og så skal de sprøjtemales sorte allesammen. Hele biografen bliver kulsort, og så indbygger jeg nogle spots i troldtektpladerne, hvor jeg køber formentlig en Logitech harmony 1100 med IR extender. Så den bliver programmeret til at kunne tænde, slukke og dæmpe lyset

Her har jeg været i gang med at skjule højttaler kabler. I starten troede jeg ikke mine kabler var lange nok, men heldigvis var alle lange nok, idét jeg vælger at lave et DIY rack i siden af forsatsvæggen. Der er masser af plads til lærredet samtidig, også et cinemascope engang

Her har jeg så været i gang med at male rockfon pladerne. De måler 1200*1200*40mm.

Bagvæggen. Ekstra med kabel til den kommende basabsorberende bagvæg. Alle kabler skjules i enten loft eller væg.

Left side rear speaker - her skal venstre ss150 hænge

Right side rear speaker - her skal højre ss150 hænge.

Efter gulvet blev taget af, og brædderne i loftet fjernet, er akustikken blevet noget mere dæmpet. Det har hjulpet ufattelig meget. Dampspærren skal påsættes igen.

I morgen får jeg besøg af en kammerat, så skal vi ha trukket strømkabler fra el-skabet  tværs over loftet. Desuden skal HDMI kablerne trækkes og strømkabel til projektoren.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Husk nu man kan aldrig få for mange disp. rør til at ligge div steder til kommende stikk og hvad ellers der nu skal bruges. Jeg er selv elektriker, så min bio er spækket med stikkontakter og flere seperate tilgange til anlægget, edb stik plus antenne stik.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig, ville jeg trække alt i rør, også højttaler kabler, det gør det så meget nemmere at at trække nye kabler hvis man skulle vælge det engang i fremtiden. Alt din el burde heller ikke trækkes i kabler, men i rør. Well det er bare min mening og erfaring. Good luck

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Jeg havde faktisk også overvejet at ligge kablerne i nogle flexrør jeg har købt, men eftersom de ikke var store nok, eller kun lige præcis store nok, så droppede jeg det. Jeg havde egentlig mest tænkt på det fordi jeg troede strømpe på type8 ville blive filtret ind i rockwool. Det bliver de så ikke alligevel, så kunne jeg ikke se nogen fordele ved det. Hvis man bruger rør, kan du alligevel ikke være 100% sikker på, at kablet kommer helt igennem, og at du får det nye helt igennem.

Regner ikke med min type8 skal udskiftes lige med det samme. Det er super godt kabel, og der er en go balancegang imellem den og CV8 som jeg bruger til s150.

De kabler fra el-skabet der skal trækkes, er kun vil aircondition og projektor. Der skal flyttes 3 stikkontakter derovre, og så har jeg allerede 2 bag racket, alle med jord.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

okay :) Jeg har lagt 45mm rød flexrør fra reciever til front højttalerne og 20mm flex til alle baghøjttalerne, samt et 45mm rød flexrør op til projektoren i tilfælde af nye kabler skal trækkes op til den. og ellers div rør ned til hvor alt mit AV udstyr skal stå :)

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Fronthøjttalere og subber er ikke noget problem, for forsatsvæggen bygger jeg så jeg kan gå bagved. De skal ikke skjules. Alt der hedder kabelrod er slut heldigvis. Type8 er rimelig tyk jo, da der er 8 ledere i hver. De går jo aldrig til, og jeg trækker 2 HDMI kabler til projektoren. Der skal jeg jo heller aldrig bruge flere.

Så regner med at det går

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

der siger lovende ud ....u he der bliver fantastisk akustik i rumet med alt  der rockwol du har ....

hvad har du brugt af mæling for de coral rplader du har købt.?

du SKAL i der mindste trake PVC rør fra førsterker og så til projektor... der går rigtig sterke på HDMI side , tænk bare på 1.1 sidste år 1.3 nu er vi på 1.4 hvad bliver der næste...

du kan bruge de her rør de er tyke nok

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8976&n=30 100

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:

der siger lovende ud ....u he der bliver fantastisk akustik i rumet med alt  der rockwol du har ....

hvad har du brugt af mæling for de coral rplader du har købt.?

du SKAL i der mindste trake PVC rør fra førsterker og så til projektor... der går rigtig sterke på HDMI side , tænk bare på 1.1 sidste år 1.3 nu er vi på 1.4 hvad bliver der næste...

du kan bruge de her rør de er tyke nok

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8976&n=30 100

Hej Sonny boy

Ja jeg troede kun der lå 100mm. på loftet. De ser massive ud de pvc rør du foreslår, men der er jo nogle problemer med dem. For det første er de 4 og 5cm. tykke, det er alt for meget. For det andet er de ikke bøjelige. Du skal tænke på, der skal bores huller igennem alle spærene hele vejen, og så skal de kunne drejes med kablerne (det har jeg gjort med type8). Det med HDMI bliver ikke nødvendigt. Det er jo kun standarden der ændres, kablerne bliver ikke "forældet", så jeg tror ikke jeg gider bruge flex dertil heller.

Øhm jeg blev forslået en syntetisk spraymaling. Den fordamper med det samme den rammer overfladen, og trænger altså slet ikke ned i rockfonen, så den er endnu bedre end den rockfon anbefaler, som er en regulær maling på vandbasis. Jeg købte 5 bøtter i jem&fix, de koster 40,- stk. Så det var til at komme over.

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

jeg har selv købt ca 24 m2 af de samme rockfon plader,, men konen er ikke så glad for den overfleder de har... så nu må jeg ser hvad der skal sker...

krios har en mære stue venlig udsende  og da hun har set prøver af den så bliver der svært , jeg har modtaget prøver fra ecofon og dæres overflader på model "focus" er også mære glasfilt angig.... ud over der har jeg fundet  fram til en svensk producent af de akustiske plader og de er en del biigere and rockfon/ecofon ...

så min jagt på akustisk regulerig fortseter...

PS: der kan være jeg køber anthems reciver og bruger deres rum korektion,,, så kan der være at jeg kan bliver fri for at går i arbejdstøj med  akustiske plader

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 12 Februar 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Nå så du købte 2 kasser så? Det havde jeg egentlig også forudbestilt, men sprang fra i sidste sekund da jeg stod der.

Overfladen ser da ganske pæn ud?? Mine ser du slet ik strukturen i fra afstand, nu kan du kun se den helt tæt på. Det er vel bare sådan rockfon ser ud??

Ved der er noget billigere slags lydisolering der hedder Sonoc. Lidt billigere skulle det være, men også kun lidt.

Du må jo sige hvis du er interesseret i at bytte over med en kasse af dine rockfon. Så kan det godt tænkes vi kan finde ud af noget med noget AudioQuest kabler. Jeg har flere strømkabler jeg skal af med hvis du er interesseret. Iså fald - PM

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes