Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 08:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ole_M bio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 37
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 December 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
The Elite skrev:

3m... haha jeg har 2*7m. & 6m. til centeren = 16000,- dertil kommer 35m. type8  Hvad bruger du til bagkanalerne?

Reference level. Det er ikke et udtryk jeg anvender  Jeg ser film så det lyder godt, altid. Undtagen når familien osv. er på besøg. Jeg har spillet på 0 nogle få gange. Ellers står den mellem -5 - -8 afhængig af filmen. Men glæder mig til mine MX350 får lov at folde sig ud rigtigt på de 40kvm. Min gamle bio var kun 20kvm. Når jeg spillede på reference level bavægede membranerne sig næsten ik. Så meget var der skruet ned for dem. Med andre ord var det overkill med 2 stk´s på 20kvm. Unødvendigt, men hva faen  Generelt kommer hele anlægget mere til sin ret med et stort rum. Rummet bliver 5*8m.

Ser du altid film på reference level?

NEJ!

jeg syntes at mange film har en meget pågående dialog ved reference. som regel....når jeg er alene hjemme står den på ca -5. Mit er sat op så 0db er reference (75db på alle kanaler)

Helt enig. Det er det lille minus de M&K´ere har. Det havde jeg nemlig også, men regner med det bliver anderledes når det kommer i større lokale. Jeg kunne spille lidt højere efter jeg skiftede til RX-7, og det bliver også anstregt når jeg skruer alt for højt op. På -5 og længere ned går det fint, nogle film -3/4 måske.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 December 2010 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
p.las skrev:
The Elite skrev:

3m... haha jeg har 2*7m. & 6m. til centeren = 16000,- dertil kommer 35m. type8  Hvad bruger du til bagkanalerne?

Reference level. Det er ikke et udtryk jeg anvender  Jeg ser film så det lyder godt, altid. Undtagen når familien osv. er på besøg. Jeg har spillet på 0 nogle få gange. Ellers står den mellem -5 - -8 afhængig af filmen. Men glæder mig til mine MX350 får lov at folde sig ud rigtigt på de 40kvm. Min gamle bio var kun 20kvm. Når jeg spillede på reference level bavægede membranerne sig næsten ik. Så meget var der skruet ned for dem. Med andre ord var det overkill med 2 stk´s på 20kvm. Unødvendigt, men hva faen  Generelt kommer hele anlægget mere til sin ret med et stort rum. Rummet bliver 5*8m.

Ser du altid film på reference level?

NEJ!

jeg syntes at mange film har en meget pågående dialog ved reference. som regel....når jeg er alene hjemme står den på ca -5. Mit er sat op så 0db er reference (75db på alle kanaler)

Helt enig. Det er det lille minus de M&K´ere har. Det havde jeg nemlig også, men regner med det bliver anderledes når det kommer i større lokale. Jeg kunne spille lidt højere efter jeg skiftede til RX-7, og det bliver også anstregt når jeg skruer alt for højt op. På -5 og længere ned går det fint, nogle film -3/4 måske.

jeg syntes ikke at det er anstrengt. de høje toner bliver bare rigtig høje men M&Kerne tilføre ikke noget som ikke er der. har haft nogle JBL Array 800 hjemme på prøve. De var mere behagelige , men manglede attach og presicion.....specielt panoreringer var meget diffuse.

jeg ved at nogle THX godkendte processore har en THX indstiling hvor den ruller en anelse af på diskanten.

Når det er sagt , er der nogle film.... en hel del faktisk ,som lyder fantastisk på reference niveau. TDK. Startrek the movie. Knowing - bare et udpluk som jeg husker som gode

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 08 December 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Men det er sjovt med de M&K´ere, for de er meget sarte. De afslører ALT (hvilket sætter ekstreme krav til udstyret de skal spille sammen med), og så kræver de mere power end man lige først tror når man ser dem. Men jeg er også ret sikker på at rumkorrektionen i MC12 vil kunne dæmpe de høje toner tilpas. For det er jo kun når man kommer op i ekstreme lydniveau det bliver "ubehageligt". Kender en der har s150 på 12kvm. med MC12 EQ foran. Der er ikke nogen tegn på "for aggressiv top" selv ved +5 level. Man sidder 2,5m. fra centeren, og det er ekstremt højt. Han sagde også at rumkorrektionen gør ufattelig meget, vel at mærke på den rigtige måde.

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Sendt: 09 December 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
Men det er sjovt med de M&K´ere, for de er meget sarte. De afslører ALT (hvilket sætter ekstreme krav til udstyret de skal spille sammen med), og så kræver de mere power end man lige først tror når man ser dem. Men jeg er også ret sikker på at rumkorrektionen i MC12 vil kunne dæmpe de høje toner tilpas. For det er jo kun når man kommer op i ekstreme lydniveau det bliver "ubehageligt". Kender en der har s150 på 12kvm. med MC12 EQ foran. Der er ikke nogen tegn på "for aggressiv top" selv ved +5 level. Man sidder 2,5m. fra centeren, og det er ekstremt højt. Han sagde også at rumkorrektionen gør ufattelig meget, vel at mærke på den rigtige måde.

mc-12eren er også mere varn og behagelig en mv/rv-5.

Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 18 Januar 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Så er det snart tid til at påbegynde "project homecinema"  Jeg vedlægger her lidt billeder, så i kan se rummet det hele skal laves i. Desuden ligger jeg også nogle billeder ind af min stue, så i kan se hvordan jeg nu har anvendt nogle af mine gamle enheder fra min gamle biograf, som jeg ikke kommer til at skulle bruge i min kommende bif.

Biografen bliver 5*8m. Altså også en rigtig go størrelse samt aflangt rum.

GO FORNØJELSE

Stuen består af; Panasonic tv, Pioneer dvd-optager samt viasat hd-boks. Jeg leder efter et stereoanlæg til stuen.

Kabelrodet skal der selvfølgelig lige styr på.

Som i kan se er der ikke gjort noget som helst ved rummet endnu, men da rummet blev bygget som en tilbygning til huset i 2006 er det isoleret, samt der er trukket separat strømgruppe KUN til det rum. Perfekte betingelser til go lyd. Der er desuden lavet kraftstik i rummet, samt trukket adskillige stikkontakter MED perfekt jordet forbindelse. Jamen altså, hvad mere kan man forlange. Man skulle jo tro rummet er lavet til formålet  Der venter mig et kæmpe projekt. Det første jeg skal i gang med er at få loftet pillet ned, og gulvet pillet op. Jeg ved endnu ikke om jeg sætter troldtekt loft op, eller det bliver hulgips (akustisk gips). Jeg har brug for en kæmpe dæmpning af rummet, og det skal der virkelig arbejdes meget med. Men der skal selvfølgelig også laves indervægge over det hele med rockwoll. Bagvæggen har jeg tænkt mig at bygge som en stor basabsorbent med rockfonplader. Derudover skal der laves to stolerækker, indtil videre med 7-8 sæder. Jeg vil også lave et podie foran lærredet, der indeni vil jeg skjule mit elektronik med et elegant højttaler stof foran. Til sidst vil jeg lægge gulvtæppe i hele biografen. Jeg vælger bevidst ikke at skjule s150/mx350 til at starte med.

Derudover installerer jeg aircondition så der hele tiden er optimal temperatur til oplevelserne

Til sidst skal jeg ud og finde ny projektor. Har solgt min BenQ W6000, og regner med at købe en JVC til den tid. Har længe ønsket mig en JVC da jeg bla. jagter det fabelagtige sortniveau. Om det bliver en helt ny fra X-serien, eller en af de ældre må tiden vise.

*mmj*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

spændende glæder mig til at se det færdige projekt.

Ps, husk nu en masse fotos!

Til top Vis *mmj*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *mmj*

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

der lyder som veldig interesent projekt du har kerstet dig i .... u he de murstens væge dem skal du nog arbejde med de er super grime til akustiken...

der bliver dejlig stor biograf...

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

mmj; skal nok poste billeder løbende.

Sonny; ja det er de. Men der skal selvfølgelig laves indervægge der også. Mon ikke det kommer helt af sig selv så?

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

da jeg har dumet mig geveldig da vi fik byget vores ny hus så har jeg været rund omkrig i de ny udstilings huse for at søge inspiration til forbedting af min akustik og jeg vil sige at troldtek fungere VESENTLIG bedere og mere effektiv and akustiskgips med huler...

den absorbere lyd med sin hele overfleder mens akustik gips absorbere  kun vis antal % afhengi af antal af huler og størelse...

*mmj*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

det her kan man vel også bruge. men det regner jeg godt med i ved

http://www.thomann.de/dk/auralex_acoustics_roominators_proje ct_2.htm

Til top Vis *mmj*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *mmj*

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:

da jeg har dumet mig geveldig da vi fik byget vores ny hus så har jeg været rund omkrig i de ny udstilings huse for at søge inspiration til forbedting af min akustik og jeg vil sige at troldtek fungere VESENTLIG bedere og mere effektiv and akustiskgips med huler...

den absorbere lyd med sin hele overfleder mens akustik gips absorbere  kun vis antal % afhengi af antal af huler og størelse...

Nå så troldtekt fungerer væsentlig bedre end hulsgips. Nogle siger så også at troldtekt er for meget dæmpning. Hvad skal man tro på? Men troldtekt er meget billigere jo. Det er jo ca. 1/4 af prisen ift. hulgips.

Jeg går også og overvejer hvad der skal på væggene. Selvfølgelig gips, men enten noget gulvtæppe, kinopanel som den rigtig dyre løsning, eller måske noget helt tredje.

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

*mmj* skrev:

det her kan man vel også bruge. men det regner jeg godt med i ved

http://www.thomann.de/dk/auralex_acoustics_roominators_proje ct_2.htm

Haha det var formentlig ment som en joke. Det skal ikke ind i min biograf hvertfald. havde det i overvejelserne i min gamle, men der flyttede jeg direkte ind i rummet med biografen, og havde ikke mulighed for at lave noget som helst om. En sms1 afgjorde valget der

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
sonny73 skrev:

Nå så troldtekt fungerer væsentlig bedre end hulsgips. Nogle siger så også at troldtekt er for meget dæmpning. Hvad skal man tro på? Men troldtekt er meget billigere jo. Det er jo ca. 1/4 af prisen ift. hulgips.

Jeg går også og overvejer hvad der skal på væggene. Selvfølgelig gips, men enten noget gulvtæppe, kinopanel som den rigtig dyre løsning, eller måske noget helt tredje.

jeg trå ikke at du kan lave for meget dæmpning , i melemtone og diskant frekvenser ... der hvor der kan overdempes er hvis du laver for store bas felder så alt din bas biver spist... i de rigtige biografer er der næsten ingen efterklang de er hel lyd døde...

du kan prøve at læse lidt om fibergips , den er ikke så hård som almenlig gips der kune være en løsning til væge

citat:

Fibergips
Forskellige institutters prøvninger bekræfter FERMACELL fibergipspladernes gode lydisolerende egenskaber. Kigger du på vores konstruktioner i vores konstruktionsoversigt finder du lydisoleringsværdierne for de forskellige vægopbygninger. Bemærk her, at vægge med FERMACELL fibergips er simplere opbygget, fylder mindre og enklere at udføre end traditionelle gipskartonvægge med tilsvarende lydisoleringsværdier. Fibergipspladens gode lydisolerende egenskaber kommer derfor for alvor til sin ret i koncertsale, i lejlighedsskel, i etageadskillelser, mellem værelser og lignende steder

link

http://www.fermacell.dk/html/den/dk/fermacell_referencer.php

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

sonny73 skrev:
The Elite skrev:
sonny73 skrev:

jeg trå ikke at du kan lave for meget dæmpning , i melemtone og diskant frekvenser ... der hvor der kan overdempes er hvis du laver for store bas felder så alt din bas biver spist... i de rigtige biografer er der næsten ingen efterklang de er hel lyd døde...

du kan prøve at læse lidt om fibergips , den er ikke så hård som almenlig gips der kune være en løsning til væge

citat:

Fibergips
Forskellige institutters prøvninger bekræfter FERMACELL fibergipspladernes gode lydisolerende egenskaber. Kigger du på vores konstruktioner i vores konstruktionsoversigt finder du lydisoleringsværdierne for de forskellige vægopbygninger. Bemærk her, at vægge med FERMACELL fibergips er simplere opbygget, fylder mindre og enklere at udføre end traditionelle gipskartonvægge med tilsvarende lydisoleringsværdier. Fibergipspladens gode lydisolerende egenskaber kommer derfor for alvor til sin ret i koncertsale, i lejlighedsskel, i etageadskillelser, mellem værelser og lignende steder

link

http://www.fermacell.dk/html/den/dk/fermacell_referencer.php

Der er nok af muligheder. Det lyder rigtig spændende med fibergips. Det er ret nyt ikke? Så lige nogle reklamer med det her til aften.

Men man siger jo, at et perfekt afstemt rum skal være en blanding af dæmpning og diffusion. På en måde må der ikke være for meget eller lidt af det ene og det andet.

Men der skal hvertfald arbejdes omhyggeligt med akustikken. Det er trods alt temmelig væsentligt. Vil du så heller ikke anbefale mig at lave en basabsorberende bagvæg? Det er det CSN-teknik har gjort i hans biograf.

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
[

Der er nok af muligheder. Det lyder rigtig spændende med fibergips. Det er ret nyt ikke? Så lige nogle reklamer med det her til aften.

Men man siger jo, at et perfekt afstemt rum skal være en blanding af dæmpning og diffusion. På en måde må der ikke være for meget eller lidt af det ene og det andet.

Men der skal hvertfald arbejdes omhyggeligt med akustikken. Det er trods alt temmelig væsentligt. Vil du så heller ikke anbefale mig at lave en basabsorberende bagvæg? Det er det CSN-teknik har gjort i hans biograf.

[/QUOTE]

fibergips skule ud over gode akustiske ejenskaber være god til resonenser så du opnår rum som er fri for mærklige lyde ,,, hvad der angå en basabsorberende bagvæg så er der en god løsning så du skal nok arbejde med løsning  i stil som Christian CSN har brugt i sin hjemebio...(der hvor der kan viser sig at bliver problematisk  er hvis man læver alle 4 væge på den måde så bliver bas "spist" helt) men med kun en bagvæg er der rigtig godt...

hvis du vælger at bruger troldtek til lofter som jeg synes er bedste/biligste løsning så skal du huske af haver ca.7-10 cm rockwol bagved for at opnå optimal resutet... ud over det er der en god ide at sprøjte mæle den i sort/grå iden du seter den op da den kan være serdeles svært at mæle med mælerrule...

hvis rumet skal bruges til musik lytning så skal den være perfekt afstemt ang difusion,reflersion og dempning... men når vi snakker desideret film rum så er der på mange af de nett sidder der beskaftiger sig med akustiken den  første prioritering kontroleret og genemtænkt  dæmpning da de synes at den er klar den vigtiste faktor...

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2008
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:

jeg kan kun sige at Lexicons effektrin levere varen. men det er jo basalt set også crown der ligger indeni. det borger jo for kvaliteten

Jeg troede det var Harman Kardon komponenter, der sad indeni Lexicon? Er Lexicon ikke ejet af Harman gruppen

Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
p.las skrev:

jeg kan kun sige at Lexicons effektrin levere varen. men det er jo basalt set også crown der ligger indeni. det borger jo for kvaliteten

Jeg troede det var Harman Kardon komponenter, der sad indeni Lexicon? Er Lexicon ikke ejet af Harman gruppen

Lexicon er ejet af Harman Kardon. Lexicon er dog H&K´s "luksus" mærke. Det er ikke det samme som Harman Kardon. Lexicon er bedre på samtlige parametre. Deres Logic7 er heller ikke det samme som det der sidder i Harman Kardon´s produkter. Prisen er også væsentlig anderledes

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
martin_p skrev:
p.las skrev:

Lexicon er ejet af Harman Kardon. Lexicon er dog H&K´s "luksus" mærke. Det er ikke det samme som Harman Kardon. Lexicon er bedre på samtlige parametre. Deres Logic7 er heller ikke det samme som det der sidder i Harman Kardon´s produkter. Prisen er også væsentlig anderledes

Jeg gir dig ret i alt du skriver, ved godt at Lexicon er über på alle områder, troede bare det var harman selv der lavede dem, som en slags sær klasse produkter. Skulle jeg ikke komme forbi engang, og hører dit grej? Så kunne du jo komme forbi og se mit setup, selvom det ikke kan måle sig med dit :)? Vil så gerne hører Miller og Kreisel højttalerne spille

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

martin_p skrev:
The Elite skrev:
martin_p skrev:
p.las skrev:

Jeg gir dig ret i alt du skriver, ved godt at Lexicon er über på alle områder, troede bare det var harman selv der lavede dem, som en slags sær klasse produkter. Skulle jeg ikke komme forbi engang, og hører dit grej? Så kunne du jo komme forbi og se mit setup, selvom det ikke kan måle sig med dit :)? Vil så gerne hører Miller og Kreisel højttalerne spille

Det er også Harman der selv laver dem. Det er bare ikke samme komponenter der sidder inde i. Ligesom Harman også ejer JBL. Nogle ganske seriøse mærker de har

Du må meget gerne kigge forbi når jeg bliver færdig med projektet. Det synes jeg da bare ville være kanon. Men det bliver nok først engang til sommer det hele står færdigt. Du kan jo følge med her på siden.

martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:
martin_p skrev:
The Elite skrev:
martin_p skrev:
p.las skrev:

Det er også Harman der selv laver dem. Det er bare ikke samme komponenter der sidder inde i. Ligesom Harman også ejer JBL. Nogle ganske seriøse mærker de har

Du må meget gerne kigge forbi når jeg bliver færdig med projektet. Det synes jeg da bare ville være kanon. Men det bliver nok først engang til sommer det hele står færdigt. Du kan jo følge med her på siden.

Vil jeg rigtig gerne :) Men du skal sevfølgelig være velkommen til at kigge forbi her, når du engang får tid

<< Forrige Side af 37 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes