Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 13:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Trends TA-10.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt rundt for at finde data på RB-10 uden held. Det tætteste jeg kommer på er RB-15. Opgivet til 8 Ohm og dykker aldrig under 6 Ohm, så det må siges at være en pæn og artig højttaler set fra forstærkerens synspunkt.

Som sagt kan TA-10.1 ikke magte stuehøjttalerne (Emilie S-Baby), men de er også meget effektkrævende og opfører sig i det hele taget ikke særligt pænt.

Jeg har fiflet lidt med kabler og er kommet frem til Linn black og VdH Clearwater. VdH gav et markant løft i forhold til de Supra Mini jeg brugte til det gamle kontoranlæg. Linn black er valgt som signalkabel for at lægge en lille dæmper på horndiskanten i højttaleren. Alternativerne, Supra et-eller-andet og Wyrewyzard, gav en lidt frembusende og skinger diskant, især på messingblæsere. TA-10.1 er overraskende afslørende og krævende m.h.t. kabler. Om der er mere at hente på dyrere kabler tør jeg ikke sige. Jeg tror snart overgrænsen for højttalernes detaljerigdom o.s.v. er nået, hvilket jeg bl.a. vurderer ud fra de gange jeg har testet dem på anlægget i stuen.

Ingen tvivl om at denne lille discountkasse er klasser over, hvad prisskiltet indikerer, men der er et par ting, man skal tænke over, inden man kaster sin kærlighed over den.

Den har kun en indgang og der er ingen fjernbetjening. Især det første forhold diskvalificerer den som potentiel forstærker i min stue. Så kan man selvfølgelig købe to og en forforstærker osv., men så begynder prisen at kravle opad, og så er det ikke discount længere.

Man skal finde et par højttalere der er følsomme ellers har den simpelthen ikke kræfter nok til at drive dem. Finder man passende højttalere kan den til gengæld spille med et overskud og en energi, man ikke tror mulig på en 10 Watt forstærker til en flad tusse. Og jo den kan spille rigeligt højt (skrevet af en mand der snart runder 40, så andre kan have en anden mening om lige netop det punkt) i mindre og mellemstore rum.

Mit kontoranlæg består af Trends TA-10.1, Rotel RCD-971 og Klipsch RB-10 plus kabler.

Pris:

Ta-10.1 1250,-

Rotel (købt brugt) 1100,-

Klipsch (købt som demo) 1700,-

VdH Clearwater 2x2 m 240,-

Linn black 650,-

Ialt 4940,-

Jeg tør ikke umiddelbart sammenligne lyden med alt-i-et – og kombianlæg i den prisklasse, for dem kender jeg ikke meget til, men med stueanlægget (hvor der skal lidt mere end et 0 mere på prisen) som reference tør jeg alligevel godt komme med et forsigtigt gæt på, at med et anlæg sammensat nogenlunde i samme stil som dette, får man meget mere kvalitet for pengene.

Lad mig afrunde mine små lommefilosofiske skriblerier med at konstatere, at havde jeg haft dette anlæg på kollegiet for 15 år siden, havde der været både mere lydkvalitet og mere plads til bøger, end det var tilfældet.

Skal vi ikke snart have et hvor-meget-lydkvalitet-kan-man-få-for-5000kr-træf? Jeg stiller gerne op, og er på forhånd sikker på ikke at få ondt i ryggen af at slæbe! Samlet vægt 5-6 kg!

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

hej, så hoppede jeg også på trends vognen.

den er forbundet til mine tabaq højttalere, som er nogle små kvartbølge højttalere bestående af en lille 3" tang band fuldtone enhed.

det er et utrolig dynamisk og detaljerigt setup. de små højttalere er superhurtige og jeg forbavses hver gang jeg hører musik over sættet. ved almindeligt lytteniveau er lyden meget uanstrengt og behagelig.

lige nu er min bærbare bare sat direkte til trends forstærkeren, og det lyder ganske fint. men jeg prøvede også at tilslutte min fars nye rotel rcd1072 og det lød rigtig dejligt.

jeg glæder mig til at prøve forstærkeren på mine tannoy højttalere.

Den Blå Fisk skrev:

Skal vi ikke snart have et hvor-meget-lydkvalitet-kan-man-få-for-5000kr-træf? Jeg stiller gerne op, og er på forhånd sikker på ikke at få ondt i ryggen af at slæbe! Samlet vægt 5-6 kg!

jeg stiller gerne op i dit træf, (bliver det mon afholdt i kbh?). mit lille setup har kostet ca 1700 kr, så der er rigeligt tilbage til en god cd-afspiller.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej Vibe

Lyder også som en spændende kombination, selvom jeg aldrig har hørt fuldtoneenhederne fra Tang Band.

Med hensyn til et træf, så var det nu mest ment i sjov (bemærk smiley), og jeg ved ikke lige hvordan og hvornår jeg skulle få tid til det, men er der interesse for det kunne vi måske godt finde ud af noget.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 August 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Hej Vibe

Lyder også som en spændende kombination, selvom jeg aldrig har hørt fuldtoneenhederne fra Tang Band.

Med hensyn til et træf, så var det nu mest ment i sjov (bemærk smiley), og jeg ved ikke lige hvordan og hvornår jeg skulle få tid til det, men er der interesse for det kunne vi måske godt finde ud af noget.

jeg legede også bare med på din tanke om et træf. min kommentar er også efterfulgt af en smiley.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hvad sker der her? http://www.obadimports.com/page/page/4377302.htm

Er de ved at gå tør for skidtet? Søgte hos et par andre forhandlere rundt omkring i verden og der er resultatet det samme.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 November 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Nogen, der vil forklare de dimser, der sidder imellem batteri og forstærker?

http://www.youtube.com/watch?v=TaK6uCG1pKs

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 November 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Er de ved at gå tør for skidtet? Søgte hos et par andre forhandlere rundt omkring i verden og der er resultatet det samme.

Hej Michael

Jeg har desværre først set din besked nu.

Det ser ikke ud til at linket længere virker. Vil du uddybe hvad der stod?

Mht. til ophør af Trends TA-10.1 har Trends ikke varslet nogle problemer med levering af disse. At flere forhandlere har valgt at fjerne TA-10.1 fra deres sortiment, kan måske skyldes at der er kommet en afløser for TA-10.1 - nemlig TA-10.2.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

TA 10.2 SE koster US$225 i øjeblikket - hvilket grundet den lave dollar er lig kr. 1140,75.

Den lave dollar har tilsyneladende ikke slået igennem på det danske marked endnu?
Så er det vel bare at sætte sig og vente på at det sker...
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 November 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer,

Han bruger en 12V DC/DC konverter.

Hilsner,
Karsten

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Hej Spencer,

Han bruger en 12V DC/DC konverter.

Hilsner,
Karsten

Ja - det siger han selv, men der er to dimser imellem batteri og forstærker.
Den første dims har også en eller anden funktion.
DC til DC kan være for at styre spændingen præcist.
Måske ligger der noget strømbegrænser og/eller støjfiltrering i den første dims?

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
Den Blå Fisk skrev:

Hej Michael

Mht. til ophør af Trends TA-10.1 har Trends ikke varslet nogle problemer med levering af disse. At flere forhandlere har valgt at fjerne TA-10.1 fra deres sortiment, kan måske skyldes at der er kommet en afløser for TA-10.1 - nemlig TA-10.2.

Jeg havde forstået det sådan, at 10.2 var en effektforstærker. Så er det da ikke en afløser.

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

hvis 10W ikke er nok, kunne man så ikke vælge denne klasse T forstærker f.eks. ?

http://cgi.ebay.com/90W-HLLY-TAMP-90-Class-T-CLASS-AMP-AMPLI FIER-TA2022_W0QQitemZ250492449331QQcmdZViewItemQQptZLH_Defau ltDomain_0?hash=item3a52837233
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

jala skrev:
hvis 10W ikke er nok, kunne man så ikke vælge denne klasse T forstærker f.eks. ?

http://cgi.ebay.com/90W-HLLY-TAMP-90-Class-T-CLASS-AMP-AMPLI FIER-TA2022_W0QQitemZ250492449331QQcmdZViewItemQQptZLH_Defau ltDomain_0?hash=item3a52837233

De større Tripath-forstærkere lyder anderledes.
Men er man ligeglad med det, så kan man jo prøve.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 04 November 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ja - det siger han selv, men der er to dimser imellem batteri og forstærker.Den første dims har også en eller anden
funktion.DC til DC kan være for at styre spændingen præcist.Måske ligger der noget strømbegrænser og/eller støjfiltrering i
den første dims?

Den første dims er givetvis bare for at få "cigartænderstik" som passer til DC/DC konverteren. Det er fornuftigt nok at
begrænse spændingen, da chippen puffer ved overspænding, hvilket er noget som Trends ikke dækker på garantien.

Hvad den dybere mening så er med at køre batteridrift, når der indskydes en billig switch mode ting, kan jeg ikke lige
gennemskue.

Hilsner,
Karsten

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 04 November 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har 2 stk HLLY 90W stående, købt hjem som prøver. Begejstringen over lyden var ikke overvældende. Det er 10W tripath
chippen der spiller bedst.

Hilsner,
Karsten

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 November 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Hvad den dybere mening så er med at køre batteridrift, når der indskydes en billig switch mode ting, kan jeg ikke lige
gennemskue.

Det eneste jeg lige kan komme i tanke om, er hvis man skal lave et anlæg til festivalbrug, ved campingområdet.
Om batteriet så kan klare en hel festival på én opladning, er så spørgsmålet.

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 November 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:
MathiasFB skrev:
Den Blå Fisk skrev:

Hej Michael

Jeg havde forstået det sådan, at 10.2 var en effektforstærker. Så er det da ikke en afløser.

Trends TA-10.2P er en effektforstærker, hvorimod Trends TA-10.2 er den integrerede version. TA-10.2 SE anvender ALPS potentiometre samt en kraftigere strømforsyning end den "almindelige" TA-10.2.

jala
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 November 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

tak for hurtigt svar spencer og StudioSound, jeg kender intet til dem udover jeg da har gjort mig mange overvejelser, men er endnu ikke kommet videre :)
Til top Vis jala's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jala

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
Den Blå Fisk skrev:
MathiasFB skrev:
Den Blå Fisk skrev:

Hej Michael

Trends TA-10.2P er en effektforstærker, hvorimod Trends TA-10.2 er den integrerede version. TA-10.2 SE anvender ALPS potentiometre samt en kraftigere strømforsyning end den "almindelige" TA-10.2.

Ok. Tak for det. Så blev jeg lidt klogere.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hov! Og Studiosound har endda fået den nye hjem, kan jeg se.

Er der nogen, der har købt den? Kom med indtryk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 8
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes