Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 11:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Trends TA-10.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Delaney skrev:
MathiasFB skrev:

Jeg havde ellers håbet på at den kunne spille højt, da de har en følsomhed på: (2,83 V/1m): 91,5 dB. Den kommer vel ikke til at spille højere af, at man gør den til en ren effektforstærker?

Findes der en "lille" forforstærker, på størrelse med den?

Mvh Mathas

Jeg havde to stk TA-10.1 tilsluttet mine Dali 870 med en følsomhed på 91 dB, og de kunne spille pænt højt. Jeg prøvede kun en enkelt gang at max'e forstærkerne, men der var det altså også HØJT.

Nogle forforstærkere har et gain på eksempelvis 10 dB. Med sådan en er du kørende. Dantimax har en, hvis du kan samle selv. Den er ret så lille. Det er den vej, jeg har valgt, men der er sikkert også andre forslag.

Er det så højt, at det er tæt på grænsen, hvor de begynder at forvrænge ligefrem?

Preamp'en ser spændende ud.  Har du et billede af den færdige løsning af den?

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Er det så højt, at det er tæt på grænsen, hvor de begynder at forvrænge ligefrem?

Preamp'en ser spændende ud.  Har du et billede af den færdige løsning af den?

Altså om der er forvrængning eller ej, afhænger vel af om forstærkeren er løbet tør for damp eller ej. Lydstyrken spiller ikke ind (medmindre man spiller så højt at højttalerne forvrænger.) Derfor vil en mindre følsom højttaler forvrænge ved lavere lydtryk end en følsom højttaler.

Forstærkerne spillede godt op i mine højttalere, så længe man ikke ønskede at rive malingen af vægene. Der er samtidig en del mere liv i mine Klipsch med en følsomhed på 99 dB.

Jeg har ikke læst noget review af Dantimax forforstærkere, men på forskellige fora, også udenlandske, får de rigtig gode omtaler. Jeg tror der er billeder af den færdige løsning på nettet. Jeg har ikke nogle billeder af min forforstærker, da jeg ikke har fået skåret huller i kabinettet endnu.

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at jeg vil undersøge muligheden for at låne en med hjem. Der er vel også 14 dages returret på nettet.

Mvh Mathias

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Jeg tror, at jeg vil undersøge muligheden for at låne en med hjem. Der er vel også 14 dages returret på nettet?

Mvh Mathias

Jo der er naturligvis 14 dages fuld returret.

Hilsner,

Karsten

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Tak for det. Det vil jeg da lige overveje. Hvad koster sådan en at sende hver vej?

Mvh Mathias

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Tak for det. Det vil jeg da lige overveje. Hvad koster sådan en at sende hver vej?

Mvh Mathias

Det koster 60 kr med Post DK.

Hilsner,

Karsten

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 27 Maj 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Så er det da værd at prøve

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Er du kommet længere med dine overvejelser ang. den lille forstærker? Jeg har sendt dig et lille tip i din inbox.

doller14
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juni 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Fik min Trends i torsdags
så her mine erfaringer
Den er genial, den farver ikke lyden og spiller højt nok til mit brug.
Bruger den som alm. forstærker og er sat sammen med Pure DAB radio, Cambridge dvd afspiller(ja undskyld dette brud på de hellige HIFI regler,
men har ikke haft penge eller plads til en ordentlig cd dåse)og et par Jamo D430 højtalere. (Sensitivity (dB - 2,8V / 1m) 88 og Impedance (Ohm)
4)

Eneste minus må bestemt være kvaliteten af terminalerne bagpå, og at RCA terminalerne er lige lovligt store til mine signalkabler, så disse skal
voldes voldsomt for at komme på.

samlet 5 ud af 6 stjerner herfra
/Doller

Til top Vis doller14's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doller14 Besøg doller14's Websted

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 August 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Efter at have taget tilløb i nogle måneder og have andre ting at bruge tid og penge på, er jeg nu sprunget på TA-toget. Første gang i mit liv, jeg har købt nyt grej, jeg ikke har hørt i forvejen.
Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Har du fået den, eller blot bestilt? Jeg er spændt på at høre, hvad du synes om den. Hvad skal du bruge den til at trække?

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Indtil videre kun bestilt. Den skal stå i kontoret og spille sammen med et par Klipsch RB-10. Var på jagt efter noget der fylder så lidt som muligt. Project har faktisk også lavet et par meget nuttede kasser (for- og effektforstærker) i klasse D, men nu blev det Trends, bl.a. inspireret af denne tråd.
Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 August 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:
Indtil videre kun bestilt. Den skal stå i kontoret og spille sammen med et par Klipsch RB-10. Var på jagt efter noget der fylder så lidt som muligt. Project har faktisk også lavet et par meget nuttede kasser (for- og effektforstærker) i klasse D, men nu blev det Trends, bl.a. inspireret af denne tråd.

En Trends med Klipch (92db) spændt foran får du ingen problemer med at få lyd og dynamik i kontoret. Og de vil kunne spille relativt højt. Havde på et tidspunkt JMR ht (91db)´er sat til. De spillede højt nok til at jeg ikke syntes det var behageligt. (kan ikke li´høj musik).

Min Trends/Audio Pro (87db)/DAB radio sammensætning har nu kørt 24-7 i 15 mdr. (har aldrig været slukket.) Det lyder bare helt fint.

Og som andre i tråden har antydet om mht. kvaliteten. Ja, RCA tilslutningerne og et par andre småting er ikke af den bedste finish/kvalitet. men ampen i sig selv retfærdigør prisen fuldt ud

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Klipsch opgiver RB-10 til 90dB, men det gør nok ikke den store forskel. Den spiller rigeligt højt på mit lille kontor. Er lige kommet ind ad døren. Og jeg er smårystet. Det er det vildeste, jeg nogensinde har fået for en flad tusse.

RBerne har jeg haft sluttet til anlægget i stuen og lige ud af kassen, lyder det som om Trends på flere punkter næsten spiller lige op med min Primare I30 i stuen. I hvert fald på de højttalere. Det er skræmmende! Tror ikke, jeg tør sætte den til højttalerne derinde.

Delaney
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Ja den er god ikke? 

Det er en skæg hobby. Man får sig altså nogle overraskelser engang i mellem. Skynd dig at sætte den til i stuen. Det skal da prøves.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Ja, det må jeg lige prøve ved lejlighed, men det er nogle helt andre højttalere med en noget lavere følsomhed, så mon ikke I30 trods alt trækker det længste strå der.

Men der er som sagt ingen tvivl om at med RB-10 er forskellen mellem I30 og TA-10 minimal så længe der ikke spilles alt for højt.

Jeg vender tilbage med et par indtryk, når jeg har leget med den et par uger.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Ok! Den kan ikke magte højttalerne i stuen. Slet ikke. Lyden er meget "flad", som fruen udtrykte det, da vi hørte et par LPer i aftes. Men, who cares. Den er købt til de små effektive højttalere i kontoret og der gør den det forbløffende godt til prisen.

Jeg kan følge anmelderne langt hen ad vejen, men at den skulle kunne spille op med forstærkere til 10x prisen, er nok at tage munden lidt for fuld. Efter at have udsat den for lidt af hvert, høres det tydeligt, at den taber overblikket, hvis tingene bliver for komplicerede. Den får ikke detaljerne med, når der f.eks. er knald på Rachmaninovs flygler eller Satrianis "Summer song". Det kan de fleste forstærkere til 5000 heller ikke, så det er egentlig ikke en kritik af TA-10.

Nok lidt for tidligt at udtale sig om, men jeg fornemmer, at den hæver niveauet lidt i øvre mellemtone, hvilket især høres når der kommer blæseinstrumenter på. De er meget langt fremme og kan være en del af forklaringen på, at folk finder den så dynamisk.

Hvad mener I andre?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 August 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Det med forstærkere der taber overblikket, kan du også opleve fra forstærkere med kæmpe trafo og lytbank, når de konstrueret dårligt.

Mange gange skyldes det at højttalerne er en hårdere belastning, end højttalerproducenten vil indrømme.

De har gerne nogle målemetoder, der ikke siger det hele.

En overkommelig impedanskurve, uden hårde fasedrej, er det den lille Trends skal have.
Hvis impedansen på højttalerne dykker bare en anelse under det forstærkeren kan klare, klapper den sammen som et korthus.

Forstærkere der ikke klarer sig godt under 4 ohm, behøver ikke at udvise nogen svaghedstegn, så længe højttaleren aldrig dykker derunder.

Jeg spiller med et sæt B&W Matrix 805, der dykker til 5 ohm.
Det fungerer fint.
Kunne jeg få en 100 watter med samme opløsning og hul igennem, ville jeg gerne eje den.
(Tror faktisk ikke den findes)

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Det er der nok noget om. Den har absolut heller ingen problemer med mine RB-10 og kan spille meget højere end jeg nogensinde kommer til på kontoret.

Hvad er dit indtryk af mellemtonen? Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det er forstærkeren eller højttaleren, der giver et løft i det område. Jeg har haft RB-10 sat til i stuen og der gjorde de det ikke. Der var det mere øvre bas/nedre mellemtone, der blev lidt fremhævet.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 August 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Hej Spencer

Det er der nok noget om. Den har absolut heller ingen problemer med mine RB-10 og kan spille meget højere end jeg nogensinde kommer til på kontoret.

Hvad er dit indtryk af mellemtonen? Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det er forstærkeren eller højttaleren, der giver et løft i det område. Jeg har haft RB-10 sat til i stuen og der gjorde de det ikke. Der var det mere øvre bas/nedre mellemtone, der blev lidt fremhævet.

Jeg tror det afhænger af impedanskurven, om der kommer betoninger eller ej.
Man må som sagt prøve sig frem, med hvad der virker.
Så er det jo heldigt at forstærkeren er nem at tage med, i en jakkelomme.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes