Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: horn og rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Ja, vi magler bare lige at PerSkåning begynder at lege lidt med på dette område 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Ja, vi magler bare lige at PerSkåning begynder at lege lidt med på dette område 

det koster penge og  det må jo ikke koste noget ellers bruger man ikke ferit

mvh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hov, den tror jeg nu lige du bør æde i dig igen

Iøvrigt fremgår det tydeligt mange steder at neodynium koster mere end alnico, men vi er da enige for så vidt at jeg også gerne så alnico anvendt mere

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

http://www18.ocn.ne.jp/~tnk/page034.html

der findes mange alnico typer og neo typer  det kan godt være du har ret men jeg tviler

da cobalt er sygt dyrt og det indgår ligsom i alnico

mvh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan garantere dig at SÅ kostbart er det heller ikke, men det er de små styktal som gør det dyrt - og så det faktum at køberne er enthusiaster som er villige til at betale hvad det end koster

og ikke at forglemme  -  den japanske ZEN mystik

Et andet punkt kunne også være at alnico skulle være særdeles vanskeligt at efterbearbejde

Men god lyd er vel svært at prissætte - og godt humør for den sags skyld

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Bruger siden: 01 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har endelig fået JBL H3100 horn (fra S3100 = mini everest) og JBL 276ND (neodynium) drivere og JBL 2225 15" basser. Nu skal jeg så til at igang, og vil lige høre om nogen har gode råd til delefilter??

Jeg havde kun tænkt mig at bruge disse 2 enheder, men i princippet kunne jeg måske overtales til en supertweeter (som K2 serien) eller en 10" midbas, hvis der er nogen af jer der har gode erfaringer med dette.

Dette er mit første DIY projekt, så jeg er lidt på bar bund og uerfaren

Mvh Vern

Til top Vis vern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vern

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 19 Februar 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

JBL 2225H er lige blevet ændret til LE14H1

Mvh Verner

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

vern skrev:

JBL 2225H er lige blevet ændret til LE14H1

Mvh Verner

hej vern

der er mange løsninger  skal du havre en ht der går dybt så syntes jeg jbl 2231 er det bedste valg

delt ved ca 650hz 12db .

et onken kab med altec 416a er også et super valg går ikke så dybt men er til gengæld

stort og stramt lydbillede.

og har man penge er der selvfølgelig tad enheder eks 1601a i et 160 liters reflex delt ved 650 hz

det rykker men det koster.

jbls 14 tommer går ikke ned og lyder lidt pa agtigt  le1400nd kan bruges men går ikke under

50 hz og den lyder lidt disco agtigt

mvh michael

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Der er iøvrigt en lille diy rørforstærker på vej her

http://www.tubelab.com/SimpleSE.htm

Til dem som drømmer om en billig kvalitets røramp, så er der en chance i UK nu - små 5000kr for nedenstående lækre sag 

http://www.ornec.com/productimagedetails.php?pimagedescripti on=100186/10018695-L.jpg

http://www.ornec.com/products/EU/0/Melody/

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg kan garantere dig at SÅ kostbart er det heller ikke, men det er de små styktal som gør det dyrt - og så det faktum at køberne er enthusiaster som er villige til at betale hvad det end koster

og ikke at forglemme  -  den japanske ZEN mystik

Et andet punkt kunne også være at alnico skulle være særdeles vanskeligt at efterbearbejde

Men god lyd er vel svært at prissætte - og godt humør for den sags skyld

Alnicomagneterne forsvandt i en periode pga handelsrestriktionerne med Sydafrika (Cobolt). Glem ikke at alnico tidligere var magnetmaterialet i selv billige enheder. De fleste af Scan Speaks oprindelige enheder var med rørmagneter af alnico inkl. de oprindelige udgaver af M13 og 3806 (38mm domen) for ikke at tale om de mængder af svinebillige Gamma basser Audioscan kastede i grams  til de danske selvbyggere. Nu har industrien solgt deres drejebænke og  vænnet sig til billige sintrede ferritmagneter og fred være med det  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Nu har industrien solgt deres drejebænke og  vænnet sig til billige sintrede ferritmagneter og fred være med det  

Jooo.... billige ved jeg ikke. Den eneste forskel (feltmæssigt, B [T]) er at ferrite har et noget større volumen for den samme værdi B [T]. BxLxi (feltxlængdexstrøm) i en spole kan jo ikke mærke (trådløs ), fra hvilken magnet materiale, feltstyrken er produceret fra.

Såå, igen, hvordan lyder et magnetfelt  ?

HIlsen Flemming

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Det er altså ikke for at man kan høre forskel på magneter, men fordi forskellige magnetmaterialer får membranen til bevæge sig forskelligt ved forskellige frekvensområder, således gør neodyniummagneter at membranerne i JBLs horndrivere får en mere lineær frekvensgang end med ferrit magneterne. feks. 2425/2426 som er med ferrit magnet skal bruge mere kompliceret delefilter end 275nd/276nd som er baseret på samme design. På 2425/2426 skal der altså korrigeres for uregelmæssigheder som ikke i samme grad er tilstede i 275nd/276nd udelukkende pga magneten (ifølge udvikler af disse drivere Fancher Murray, JBL)

http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=3885& ;page=2&highlight=275nd

sådan forstår jeg det i hvert fald.

Vern

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej Vern,

Jeg er nu ikke helt sikker på at jeg forstår det på samme måde. Jeg mener at det eneste bevægelige er membranen og det er dens opførsel der mere eller mindre godt kommer til udtryk igennem kompressionen. Man kan så vælge at kompensere i delefilter eller af mekanisk vej at pådampe membranen forskellige eksotiske ting som man mener har en til formålet gavnlig effekt på lydgengivelsen.

Hvis der skulle være noget "fusk" i det homogene magnet felt må det komme fra randen af magnetfeltet hvor jern ringen stopper. Det er gældende for ethvert magnetfelt skabt ligegyldig af hvad materiale.

Det vil egentlig svare til at vi skulle til at foretrække lysnet forsyningen fra Studstrupværket fremfor Asnæs værket ud fra den betragtning at generatoren i det ene anlæg var en ABB og i det andet en Siemens. Hver især har forskellig virkningsgrad afhængig af generator opbygning. Men vi får dog alle leveret 230 VAC med den effekt vor måletavle nu er sat til

Min pointe er at en højtaleres sound ikke kan komme fra det homogene magnetfelt men derimod fra det mekaniske svingningssystem som membran og spole udgør. Her er jeg så enig om, at der er voldsom lydmæssige forskelle de forskellige principper imellem!!

Hilsen Flemming

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

http://www.audioheritage.org/html/projectmay/technology/1500 al.htm

flux modulation og demagnetization er forklaret rimeligt i teksten

Der er næppe tvivl om at JBL gennemgår kun denne omfattende design process med at optimere systemet til alnico magnet, hvis der virkelig er fordele ved det

Om det så virkelig er umagen værd er en anden sag - og for mit eget personlige vedkommende kan mindre nu gøre det,

jeg kan såmænd få tilfredsstillende lyd ud af en 500-1000 kroners bas enhed - men det kan da godt være at man er blevet lidt gammel og kedelig når man siger "godt nok"

MEN jeg kunne nu godt bruge en mellemtone med alnico

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Musicus,

Jo den store fordel ved alnico er styrken pr. volumen. Som artiklen også beskriver er der forbundet såkaldt fluxmodulation (spolens egen mod påvirkning af feltet fordi spolen bevæger sig) og demagnetization (den førnævnte fluxmodulation der "ombetrækker" alnico magneten ved kraftig arbejde med spolen = stor strøm igennem) ved arbejdet med spole i et magnetgab.

Men det er uafhængig af det valgte magnetmateriale. Alnico er særligt følsom overfor førnævnte påvirkninger, det er ferrite ikke. De store anstrengelser der er udført på ferrite vil JBL så overføre på deres ultimative bas (1500al) og derved få noget godt ud af det (meget kraftigere magnetfelt).

Hvis ellers JBL kunne lave en ferriteklods med samme styrke ville der ikke være nogen forskel. De andre besværligheder kommer fra den svingende masses princip (underhung). Magnet feltet kunne ligesågodt være lavet som en elektromagnet (dc).

Hilsen Flemming

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Flemming, prøv og læs det igen

Det fremgår helt entydigt at alnico er MINDRE følsomt overfor flux modulation under normal drift, altså MINDRE følsomhed overfor svingspolens elektromagnetiske felt - derved opnås bedre værdier for "dynamic distortion"

Overskrides denne grænse "kollapser" alnico dog - dvs. når spolens elektromagnetiske felt overstiger det permanente magnetfelt

Det står i afsnittet om "bending" af det permanente magnetfelt, forårsaget af svingspolens felt - hvilket modstås bedre af alnico, under en vis belastning  

Problemet med alnico magnetens totale kollaps ved hård belastning er bl.a. løst ved overdimensionering og kobberringe i magnetfelt, foruden exstensiv køling

Det fremgår desuden tydeligt at den moderne teknik og design af "motoren" med ferritmagneter er udviklet som en nødvendighed, da det viste sig sværere at lave gode magnetsystemer med ferrit end det havde været hidtil med alnico

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med dig, Musicus. Men på det nuværende stade i udvikling af enheder, ihvertfald hos JBL, så er deres ferrite magneter ligeså anvendelige som alnico. Enig i de besværligheder der er forbundet med de 2 typer (flux modulation og demagnetisering).

Disse besværligheder er tildels opstået fordi der benyttes et princip som kun ganske få enheder overhovedet bruger, nemlig "underhung" hvor svingspolen er centreret i et magnet felt som er højere end svingspolens højde! Den ubetingede fordel er en meget lav 2 og 3 harmonisk forvrængning da der ikke er rand effekter i det globale magnet felt. Min pointe er at dette magnetfelt kan ligesågodt være produceret af en ferrit magnet som en alnico!

Mange af de gamle velrenommerede alnico bas enheder er lavet som "underhung" og i en direkte sammenligning med konventionelt opbyggede enheder (svingspolen højrer en magnetgabet=rand effekt forstyrrelser =>større 2 og 3 harmonisk forvrængning) sværger purister ofte til disse og derved har alnico opbyggede enheder nærmest fået "helte" status. Men dette beror altså kun på svingningssystemets princip og ikke magneten som kunne være lavet af hvad som helst, bare der var styr på magnetfeltet (flux mod., demag., volumen pr. flux etc...)

Det skal iøvrigt ikke forstås sådan at jeg ser rødt når alnico nævnes  Mine 15" basser (K145) er et par Alnico kæmper på 11.7 Kg og de levere varen i mit hjørnehorn

Hilsen Flemming

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hans skrev:

Tjek lige denne tråd hos vore norske venner :

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi1;action=display;num=1163851052

Ja nice det er jo næsten flovt at være dansker når man kikker i denne tråd.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:
Hans skrev:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi1;action=display;num=1163851052

Flovt, fordi vi ikke har lige så godt gear, eller... ?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
MC955 skrev:
Hans skrev:

Flovt, fordi vi ikke har lige så godt gear, eller... ?

jeg forstår heller ikke hvad du mener, mit eget system er mange klasser over de viste anlæg, bygger selv mine forstærkere tilmed, og spiller kun med trioder...

de andre anlæg herinde fra senser og goto er på linje med de japanske high end anlæg, så...

jeg vil sgu ikke spiller med Lowther, kun tad eller goto med be er godt nok til mine sarte ører...

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes