Forfatter |
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 21 December 2013 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen alle sammen  Det er sørme længe siden, men det hænger nok sammen med, at jeg længe har måttet nøjes med Luxman forstærkning  Men for et par måneder siden, var der så gevinst; en Huldra 8, til den rørende sum af 200 kroner   "> Edit: Jeg kan ikke få den til at vise billeder, og var nødt til at prøve at uploade, for at se om den alligevel gjorde det, når jeg indrykkede indlægget  . Hvis der er nogen der kan fortælle mig, hvad jeg gør galt, så skal I få nogle billeder af smuksakken
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 21 December 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
TANDBERG - 'EMERGENCY RESCUE TEAM' AT YOUR SERVICE
Tunghør: Værsgo. Billederne er fra en mail du sendte. Det ser fint ud
Jeg har fået en ide. Jeg vil sammenligne og teste mine to stk Tandberg TM4 mikrofoner gennem TCD300 båndoptager, kontra min mikrofon 'Zoom H2n '. Og med en lydfil for hver af dem, så eventuelle læsere her kan høre med og selv vurdere det ca 40-45 årige grej op mod det nymodens pjattede grej . Det bliver i morgen søndag, og det synes jeg selv lyder lidt spændende
Go' Tandberg-lørdag __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2013 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hahaha  Fedt Tante! Så er der lidt at se på - men jeg har nu taget nogle billeder i en bedre opløsning. Tror endda endelig jeg har fået det til at virke - så mere følger
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2013 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg det vist endelig til at lykkes - det var godt nok omstændigt!  Nok om det - her er smuksakken    "> Smækfyldt med lækre metalhus Rifa kondensatorer - der stadig dur, her en bagatel af 45-48 år senere. Det er sørme kvalitet så det batter    "> Og lyden er også derefter - de 10 gamle watt lyder bare fantastisk!  . Spiller sammen med mine hifisystem 15'ere, og det er ikke noget ringe match Og denne gang har jeg vist været heldig, at fange et apparat der virker! Næsten i hvert fald - den spiller ikke FM i stereo - nogen der har et bud, på hvad det kunne være? Det er i hvert fald i småtingsafdelingen. Den har nu kørt i et par måneder, og det uden udfald - så nu er jeg ved at få klaret det sidste, inden den kommer i den nyslebne og olierede kasse  Men så kan jeg jo foreløbig nyde synet af al elektronikken - og det gør jeg!    ">
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 December 2013 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....ja, og den dejlige varme den udsender.... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2013 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bliver heldigvis ikke mere end håndlunken - som de gamle receivere skal være Mit eksemplar er forøvrigt nummer 09870 - kunne være sjovt, hvis der var nogen der vidste, hvilken årgang den er?
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunghør: Det er bare fedt, det der  Og den spiller overraskende godt, til trods for de beskedne 10 Watt. Det skal man dog ikke lade sig narre af. Den kan godt!  Tillykke med den, Tunghør  Engang i det nye år må vi ha' prøvet min TR2045 på dine HiFi System 15. Måske der er noget godt i vente der også
allanowich: Det er mere en illusion om at den varmer. Alene det lækre lys gør jo en varm om hjertet i denne mørke tid
Jeg har leget med mikrofoner i dag. Min Zoom H2n sat op mod to stk Tandberg TM4 som optog på Tandberg TCD300. Jeg kan så konstatere at der er lidt med noget stelforbindelse, og min TCD300 får ikke slettet båndet 100%. Når dét er sagt, så er de to gamle Tandberg TM4 ikke så dårlige endda. Jeg valgte at læse højt fra et Tandberg-katalog fra 1970, som er det eneste som jeg har på dansk(side 28 og 29).
Jeg har vekslet mellem de to kilder, da jeg lavede den endelige fil. Den starter med Zoom og skifter ved 1.08 og TM4 kører til 1.58 hvor Zoom så kører til 2.55 og TM4 kører til 3.43 hvor Zoom tager over frem til 4.46 hvor TM4 så runder af. Det er dog ret tydeligt hvad der er hvad
Mine frembringelser kan høres her: Zoom H2n versus Tandberg TM4
Der er måske nogle der vil opleve noget fuglekvidder og cikader i baggrunden. Den er go' nok. Jeg ville lige tjekke om især Tandberg TM4 kunne fange noget baggrundsstøj. Det kunne de godt. Det er nemlig ikke noget problem med min Zoom  Baggrunden er sounds from jungle
Jeg må sige at jeg er imponeret over hvor nemt det er at integrere det gamle grej her i 2013. I de glade dage i 1970'erne solgte man Tandberg Fasett under mottoet: 'Leg med lyd'. Det motto kan man passende bruge om hele Tandberg's sortiment
Go' Tandberg-søndag __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 22 December 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg*
......ja, det må man sige. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2013 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de kan sagtens, de 10 herlige gamle watt!  Tror også den er et godt match til Hi-fi system 20, og det skal da også prøves ved lejlighed. Regner med at det nok er dem, den ender med at spille sammen med, men det får stå sin prøve  Og det kunne være sjovt at prøve TR2045 på Hi-fi system 15! Det er jo altid godt at prøve nye kombinationer, og blive klogere  Nu har jeg fået hørt din mikrofontest, og du har da rigtignok fået noget brum, ved mikrofonoptagelse  . Ellers gør de TM4'ere det godt ja! Godt gået, af Tandbergs budgetmodel, indenfor mikrofoner, og med så mange år på bagen
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den varmer i hvert fald godt om hjertet   Jeg skal forøvrigt se at få lavet en bedre antenne, end den stump ledning den har fået indtil videre  . Måske det er alt der skal til, før at den fanger FM i stereo? Jeg har ellers haft Tandberg receivere, hvor 30 centimeter ledning var nok, til at den tog stereo!  Men måske der skal lidt mere til her? Hvordan er det nu du laver antenner Tante - er det ikke noget med et 140 centimeter stykke ledning, som er forbundet i enderne, vandret placeret, og så med yderligere ledning ned til receiveren?  Eller der er måske andre, som har en god og nem opskrift, på en fornuftig FM antenne?
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2013 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik klaret en fm-antenne - der var jo selvfølgelig masser af vejledninger rundt omkring  Huldraen fanger da vist også endnu flere stationer end før - men dog stadig ikke i stereo... Det må komme senere!
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 25 December 2013 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hohohohoho, glædelig jul allesammen
Tunghør: Måske er der noget der er groet fast/til i tunerdelen i din Huldra 8  Her er et eksempel på hvordan man laver en FM-stueantenne:
Jeg har lavet to filer med optagelser fra henholdsvis to styk Tandberg TM4 og min Zoom H2n. Der er ikke meget halløj med Zoom H2n. Den er bare fed. Meget nem at betjene og lyd i verdensklasse
Men hvordan er det så fat med Tandberg TM4? Kan de noget? De er immervæk fra slutningen af 1960'erne og op til starten af 1970'erne
De er faktisk ikke så dårlige endda. På nedenstående links kan man høre to ens filer. De er optaget samtidigt, selvfølgelig  Dog er der noget brummeri på linket til Tandberg TM4. Det kommer fra min Tandberg TCD300. Jeg har fundet ud af at jeg skal undlade at optage særligt højt. Så må jeg skrue tilsvarende op for recieveren når jeg smider det optagede ind på min pc, hvilket jeg gjorde. Jeg medgiver at det er langhåret, det her
Igen har jeg et 'lydtæppe' kørende i baggrunden. For at høre om især Tandberg TM4 fanger noget af det. Og det gør de skam
Min Zoom H2n:
(Bemærk at Zoom H2n står på foden fra en Tandberg TM4. Passer perfekt)
Og en enkelt Tandberg TM4:
Jeg har selvfølgelig optaget uden vindhætter, da jeg vil ha' så meget som muligt med  Og så er der ellers mere højtlæsning fra Tandberg's produkt-katalog anno 1970  Denne gang om Tandberg HiFi højttalere, men også en passus eller to om arbejdsforholdene på Tandberg's fabrikker i 1970  . Denne gang har jeg ikke klippet de to filer sammen. Man skal veksle mellem to browservinduer, hvis man vil ha' en rigtig A/B test :
Zoom H2n
og
to styk Tandberg TM4
Med ønsket om en fortsat glædelig Tandberg-jul derude
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Frank Rønning Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 26 December 2013 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Ønskere dere en fortsatt God Jul og et Riktig Godt Nytt Tandberg-År 
Her er litt av de Tandberg jeg har. Det tar tid å bygge opp komplett samling.
En takk til X-Ray og det var morsomt å hilse på Tante Berg.
Frank Rønning

|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 26 December 2013 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frank Rønning: I lige måde  Jeg var bare med som 'arme og ben'  Det var skønt at møde (endnu) et passioneret menneske. Og sikken en skøn hund du har. Ligeså gemytlig som sin ejer
Jeg må ærligt tilstå at min pli forbød mig at fortælle dig at jeg var den og den. Hvis vi havde snakket om diverse obskure tråde om Tandberg(  ), så havde jeg fortalt det på stedet!  Men ikke ude af kontekst.
Du skal vide at jeg beundrer dig for den måde du har indrettet dig på. Det ser helt perfekt ud, i min verden!
Fint billede iøvrigt, af toppen af isbjerget
Her er lige et gammelt billede fra engang i 2007. Fedt billede, og jo, det ER Tandberg Studio Monitor man kan skimte i baggrunden
Fortsat glædelig Tandberg-jul derude
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Frank Rønning Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 28 December 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er også enig med deg at de første TR2075 som kom i mars 1975 er de som varmer mitt hjerte. De har den første utgaven av forforsterker. De har den varmeste lyden av alle, men det er dessverre flere som er ødelagt av ukyndige reperatører. Har hatt mange TR 2075 i hus her og har også måtte gå inn på serviceskjema til TR 2075 MK11 for at det skulle stemme med det som var montert. 
Slik ser trafo ut i de første som kom våren 1975
Frank Rønning
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 30 December 2013 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, god baghjul til alle! Vi er vist næsten derhenne, hvor jeg tør ønske et godt nytår  Frank: Ja, vi har godt lagt mærke til, at trafoen i TR2075 skifter til en sort på et tidspunkt - og er også kommet frem til, at de guldfarvede, må være de tidligste  . Ellers ligner de nu hinanden til forveksling, så vidt jeg kan se, er der også brugt de samme komponenter i dem med den sorte trafo? De har da i hvert fald stadig de lækre grønne Plessy(?)  Jeg har gjort lidt ved Huldra 8'eren, og da jeg pludselig havde fået lidt mislyd (især på stemmer) på FM-tuneren, og opdagede at det vist sad på "fjern afk" knappen, så kastede jeg mig over endnu en rens af den. Denne gang fik den Berner, da jeg tænkte at der nok skulle skrappere midler til, end WD40. Og denne gang hev jeg også den sølvfarvede skærm af, der hvor ledningerne førte hen - og de fire potmetre fik så WD40, og lidt motion. Det tog det meste af det, men jeg har stadig en smule - det er dog ikke grelt, og jeg lever fint med det indtil videre   "> Og så er der jo fint besøg i morgen, så jeg synes det var på tide, at den kom tilbage i kassen! Dog kunne jeg ikke nære mig for, lige at nyde synet af elektronikken en sidste gang   "> Og så er den i kassen!   "> Foreløbig har den indtaget ærespladsen, som det sig hør og bør
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2013 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør: Det ser godt ud  Imponerende Huldra 8
Jeg har prøvet at finde noget med nytår og Tandberg, men der er ikke noget. Til gengæld faldt jeg over en blog af Sofi Lundin med dette billede:
Tjek dette link: Radio Norge Ganske interessant læsning.
Manden på billedet hedder Shyam Bajaj og er fra Mumbai(tidligere Bombay) i Indien, men han var faktisk i Norge i 1964 og blev der i to år, hvor han arbejdede på Tandberg's fabrik i Oslo. Han hængte endda ud med Vebjørn Tandberg  Manden tog ved lære og sugede til sig og lavede sin egen lille forretning i Mumbai, som blot hedder 'Norge Audio'
Den eksisterer i bedste velgående: Norge Audio
Alt dette er meget relevant i lyset af hvor stort indtryk som Vebjørn Tandberg gjorde på denne mand. Og kvalitetssansen blev dermed bragt til det store subkontinent
Vebjørn Tandberg and Shyam Bajaj outside Tandberg's property in Oslo 1964
Og så er der kun at ønske jer allesammen et rigtigt godt Tandberg-nytår  Pas godt på jer selv når nu krudtet skal fyres af
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
Sendt: 06 Januar 2014 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg
'Køre' du stadig med din TT500 pladespiller ?
Jeg har et armbord med 'kulearm' og org headset i overskud, hvis det kunne være i din intr.
mvh evox
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2014 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tanten er, fornuftigt nok, fortrukket til varmere himmelstrøg, men kommer hjem om små to uger. Men jo, han kører da stadig med sin TT500  Og jeg har fået min Huldra 10 tilbage fra eftersyn. Den fejler vist ikke noget grelt, men kunne godt trænge til et par nye kondensatorer hist og pist. Særligt de orange syndere, som også X-ray har advaret mig imod, trænger. Det havde jeg bare ikke lige fået gjort noget ved  , men nu skal det være, og jeg har bestilt hjem til, at den kan få en lille omgang! En af synderne ses midt i billedet, kamufleret i orange plastikhus   "> Men den er heldigvis ikke mere syg, end at den godt gider synge lidt   "> God weekend!
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
Sendt: 17 Januar 2014 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm......har han så taget sin 2075'er med på ferie, eller må den godt være alene hjemme
Man må håbe, at han overlever uden, eller at der findes noget andet Tandberg, der hvor han er.......
Vi andre kunne også godt trænge til lidt sol og varme.
evox
|
Til top |
|
|