Forfatter |
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik jeg nogen sinde bragt disse 3 billeder i denne tråd?
Nu er de ihvertfald så nyd dem. De blev taget på Herning stumpemarked for nogen år siden af undertegnede.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anderz: Tak for billederne. Jeg kan ikke huske at jeg har set dem før. På øverste billede er det både en gammel og en 'nyere' Sølvsuper 11(man kan se det på knapperne). Den ældste står øverst.
Der findes faktisk folk med indgående kendskab til Tandberg, der hævder at Sølvsuper 11 har den allerbedste tuner som nogensinde er kommet fra Tandberg  Dog er der ikke meget 'drøn' på forstærkersiden. Men det var heller ikke så vigtigt dengang i starten af 1970'erne.
Og så en flot TP41. Jeg har selv sådan en. Jeg bruger den dog ikke, da jeg har rigeligt med lyd i min 2V'er
Gætter jeg rigtigt, hvis jeg antager at du købte B&O-grejet på det nederste billede?
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Anderz Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1221
|
Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej desværre jeg endte med en Beomaster 1900, nogen manualer samt nogen originale vægbeslag til Beovox højtalere som passer til de fleste som har.
Jeg har dog en holdning til at samle. Hvis det ikke benyttes ja så er det svært at forsvare det så tilbage til '70rnes B&O er kun meget lidt og det er hvad jeg vil kalde det løse som er kommet ind uden de store planer.
Et spørgsmål er dog kommet frem i dagens lys og går på old school B&O i de næste 20 år. Hvordan med at holde det serviceret? Opbyg en velfungerende samling mens du kan? Det er dog noget jeg vil tro at alle hifi brands vil døje med inklusive Tandberg.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anderz: Jeg er meget enig i at man skal være varsom med bare at samle til huse. Jeg gør det ikke selv. Men der er nogle der gør det. Problemet er at apparaterne sjældent(aldrig) bliver bedre af bare at stå i bunden af et skab i årevis.
Men okay, vi har også hver især forskellige indgangsvinkler. For mit eget vedkommende har manøvren gået ud på at få et velspillende Tandberg setup. Og det fik jeg  Og så stoppede indkøbene. Jeg har et par små-recievere og to-tre sæt små højttalere i overskud. Og det er fint med mig
Hvor længe man kan holde liv i det lækre gamle grej, det vil tiden vise. Og hvis man selv kan lave noget på grejet, så er man virkelig på vej. Jeg kan selv alt det mekaniske, og jeg kan også lodde. Men det kniber med at søge på fejl i elektronikken. Jeg kender heldigvis en der kan, og som endda har hjertet med i det
Iøvrigt med hensyn til at købe ind, så er der folk der ser det som 'investeringsobjekter'. Det er ganske få produkter der kan ryge i den kategori. Og det er et stort slid og slæb
Fra Tandberg-brochure ca 1967:
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg lagt sidste hånd på rengøring af mit lækre Tandberg setup. Min pladespiller, Tandberg TT500 fra omkring 1970, står nu og skinner som det sig hør og bør
Før:
Efter:
Knapperne:
Den fik også et strint olie ned i lejebrønden. Den spiller fantastisk  Den er HELT klar til at afspille dette album, som jeg afhenter senere i dag:
Den glæder jeg mig til at få i hus. Efter min ringe mening, så er dette årets bedste danske udgivelse, måske endda årtiets bedste udgivelse
Her kan man forvisse sig om hvor suveræne Spids Nøgenhat er
Go' Tandberg-weekend derude
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 06 November 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen
Længe siden.. alt for længe siden, men nu er jeg tilbage igen.
Jeg er på jagt efter noget større Tandberg end mine TR200 og TR220. Kende I nogle som ligger inde med noget brugbart i
forholdsvis god stand. Ria forstærkeren skal være i orden da jeg endelig har fået pladespiller igen.
Lad mig høre fra jer på 60718946 eller her i tråden.
Hav den dejligste aften.
Hilsen
Leon
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 12 November 2013 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det da egentlig lidt morsomt hvis man tænker kun i overskriften af denne artikel fra Tandberg tilbage i 1978 i Hi-Fi Revyen: http://www.worldofhifi.dk/?page=galleries&album=hele_hi- fi_revyen-78&img=147
"Et Tandberg anlæg, er det bedste at skrue ned for" - I dag ville man nok tænke når man så den overskrift... Øøh er det virkelig så dårlig lyd, at man bliver nød til at skrue ned, og de så har forbedret Tandberg for at være ekstra god til at skrue ned for, hehe.
Ja det må ligge i det uvisse, men lidt sjovt er det da. 
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 13 November 2013 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green: Det er lige mine ord, det der  Det har altid slået mig hvor godt mit eget Tandberg setup spiller, selv ved meget lav volume, så jeg er helt enig i reklamen
Her bliver der skruet ned for en TR2075
Tak for linket i øvrigt. Især afsnittet med Hifi Revyerne. Det må ha' været noget af et hestearbejde at lave? Bravo
Sjovt at bladre rundt i : Hifi Revyen (1978 - 1999)
Onkel Leon: Velkommen tilbage  Jeg har sendt dig en PB
|
Til top |
|
|
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
Sendt: 13 November 2013 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh, du mener hi-fi revyen. Hi Fi årbogen er noget andet.
Det var den der startede årbogs udgivelserne fra forlaget audio - dem med High Fidelity - tilbage i 1973. Altså en del år før
konceptet blev planket i en light udgave med væsentligt mindre antal produkter i hver kategori og ikke mindst væsentligt færre
detaljer om produkterne - det du kender som HiFi Revyen.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 13 November 2013 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-type: Tak for at du gjorde mig opmærksom på min Fejl 40  Den er rettet. Og så har du ret i at 'Revyen' var en light-udgave i forhold til Hifi Årbogen. Jeg kan godt huske begge to.
Go' dag, derude __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 15 November 2013 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg
Hyggeligt der er liv i tråden igen, efter lidt fravær fra Tandberg lyden
fandt jeg et lille pænt junioranlæg til senior, rigtigt lyden er lidt strammere
i Tr220, men til gengæld er er TL 1520 lidt blødere i lyden, og efter alle
loppefundene valgte jeg et velfungerende anlæg i næsten mint stand.
og det spiller jo rigtigt lækkert, ved høj eller lav lydstyrke.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2013 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gråskæg: Hyggeligt at høre fra dig igen  Det ser rigtigt fint ud, dit lille setup. Jeg vil godt tro at TR220 med TL1520 er et godt match  Der må være noget nær perfekt synergi. TR220 har jo ikke så mange kræfter, men med de mindste højttalere fra 'TL'-serien så er det vel ikke så ringe endda  Jeg ved at du har stillet dig selv det vigtigste spørgsmål af dem alle; Lyder det godt  Og længere er den ikke
Min mor burde også ha' et sæt TL1520 til hendes TR220. Men hun er ikke til at rokke. Hun har et sæt Beovox CX50. De er meget tunge at drive(de lyder fedt på min TR2075). Nu spiller min mor ikke særligt højt, og hun er glad for grejet som hun har. Men der er ikke synergi i det. Nå, pyt
Man kan svagt ane mit gode gamle Tandberg setup i baggrunden
Jeg havde gang i min Zoom H2n(mikrofon) i går. Jeg har lånt albummet 'Jodle-Knud' med Kashmir fra 1971. Der er et eneste nummer fra denne fede skive på youtube. Det vil jeg forsøge at lave om på  Indtil videre er der denne optagelse, hvor jeg lader kassettebåndet (som jeg selv har optaget på min TCD300 fra 1972) køre og musikken spiller i stuen, og jeg optager 5 numre. Det er altså det bedste jeg kan levere, indtil jeg finder ud af at få et analogt signal IND i min pc. Det kommer
Kashmir har intet at gøre med bandet af samme navn, der spiller i vore dage. Sådan ser Kashmir-albummet ud:
Og bagsiden:
Det swinger godt nok! Direkte optagelse fra Tandberg-hulen: Kashmir (Jodle-Knud) 1971
God fornøjelse, og go' Tandberg-lørdag __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Gråskæg Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja selv en valgaften på 24-7 lyder bedre på en Tandberg Radio  da jeg skulle optage
nogen julebånd ville tonehoved broen ikke slå til når jeg trykkede på play, men efter
adskillelse af TCD 310'eren og samling igen fungerede den perfekt, så nu skal den nok
kun ha' sin daglige motion.
|
Til top |
|
|
rock Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2013 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 50
|
Sendt: 21 November 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hmm... Ja det er åbenbart et tilfældigt navnesammenfald. Jeg synes heller ikke rigtig nålen lignede som jeg huskede den. Det skulle også undre mig hvis de havde samarbejdet med et japansk firma. Tyske Dual er sikkert "right on the money".
|
|
|
Tandberg TT 5000 er en Japansk spiller av fabrikkmerket Tayo ( Toshiba ).
Luxor 3002 S og Radionette modell 5000 er den samme som Tandberg TT 5000
Bland ikke TT 5000 og TT 500 sammen
Det er to vidt forskjellige platespillere.
Tandberg TT 500 er basert på Thorens modifisert 150
Muligens solgtes både TD 165 og TD 150 med Tandberglogo uten videre nummeringer/navn.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 27 November 2013 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gråskæg: Hvor er det smukt at se på  At din TCD310 MkII ikke ville trække tonehovedbroen op til båndet kan skyldes størknet fedt(evt. kombineret med en slap fjeder). Gymnastik kan tit gøre underværker. Jeg har selv haft min egen TCD300 på briksen for nyligt. Det er et større arbejde at komme ind til de tre kugler som gerne står fast i størknet fedt. Jeg brugte nav-fedt som jeg har til min cykel. Hvis det er helt galt, så må du komme ud med den. Så skal jeg nok gi' den en kærlig hånd
rock: Jeg kan ikke kommentere på dit indlæg(men du har utvivlsomt ret) og jeg har ikke tiden til at finde indlægget som du citerer fra. Dog vil tage hatten af for at du har læst op på tråden  'Krenzler' har vist ikke været med i flere år nu
Jeg har brugt oceaner af tid i den forgangne uge på at optage gammelt dansk vinyl på min pc. Bare det at finde ud af hvordan, tog noget tid. Men nu er der hul igennem!
Jeg bruger jo en bærbar pc, og de er vist født uden 'line in', de fleste af dem. Men man bruger bare mikrofonindgangen  Man skal så lige ind og skrue ned og helt ned de rigtige steder på mikrofonen.
Musikken=lp'en spiller på Tandberg TT500 igennem Tandberg TR2075 og ud af hovedtelefonudgangen og ind i pc'en. Derved bliver volume-knappen styrende for hvor højt der optages. Og så kan man 'farve' lyden efter behag. I TR2075's tilfælde er det både bas, mellemtone og diskant. Sådan!
Jeg bruger programmet Wavelab som fulgte med da jeg købte min mikrofon(Zoom H2n). Men der findes gratisprogrammer, blandt andet Audacity . Man kommer ikke udenom at der skal redigeres i det, især ved optagelse fra vinyl og kassettebånd. Audacity er til både optagelse og redigering.
Men ellers er der et lille optageprogram på eens pc i 'Tilbehør'-menuen, dog uden mulighed for redigering.
Her er optagelsen igang  (Elendig billedekvalitet, jeg ved det).
Jeg har fundet de gode gamle Kashmir på nogle noget obskure sites. Jeg har optaget fra online sites til min båndoptager. Derfra videre tilbage til min pc. Og nu ligger det fulde album på youtube. Iøvrigt et fantastisk album fra 1972
Kashmir - 'Forår'  Tjek det ud.
Og her er lige lidt brugeroplysning. Tandberg Studio Monitors til salg i København. De er så lidt dyre, men flotte er de og på originale understel. Jeg kender ikke sælger.
Go' dag derude __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Gråskæg Forum Bruger

|
Sendt: 30 November 2013 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et smukt anlæg fra ebay, mindes jo de gamle Hi-Fi System 11 højtalere på TR200 med glæde,
men er nu så godt tilfreds med mit nuværende anlæg. Ja hvis jeg får problemer med TCD 310'eren
igen vil jeg være glad for en hjælpende hånd, men jeg gav kanten af tonehovedbroen lidt WD40
på en vatpind og så har den daglige motion gjort underværker.
|
Til top |
|
|
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 30 November 2013 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i tråden det er vist tid til, jeg lige ligger en lille hilsen forbi. Jeg vil indrømme at jeg er ved at blive temmelig pjattet med det fine Tandberg ! Kan
godt lide det fine design. Et stort spørgsmål hvornår gik Tandberg konkurs eller stoppede de ?
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 01 December 2013 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i fuld swing her med at hive vinyl over på pc, og videre ud i verden  Jeg vender tilbage ganske snart. Indtil da skal vi lige ha' rystet os allesammen sammen med et påtaget smil. Tjek denne video om en nordmand i Danmark og hvor op-ad-bakke det er, selvom vores sprog er meget nært beslægtet.
Sid ned og kig med. Mon ikke der er en enkelt der kniber en tåre når man ser HVOR svært det er at begå sig på dansk? Jeg tror det
Nordmand med punkteret cykel et sted i Danmark.
Go' Tandberg-aften derude __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2013 kl. 06:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gråskæg: Jeg så godt ovenstående setup på ebay. Det var vist fra USA. Smukt er det. Men det var godt nok dyrt. Jeg mener at det var over 3000 kr at sælger lagde ud med. Det er alligevel alt for meget. Og som et lille kuriosum, så har jeg setup'et på billedet. Det står inaktivt ude i klædeskabet. Sølvsuper 10 og et sæt HiFi System 11  Det har ikke kostet mange 100 kr-sedler, og det skal det da heller ikke, synes jeg. Så går det sjove jo af
Sonic: Jeg kan godt forstå hvis du føler dig lidt fristet af det klassiske og dog nærmest tidsløse design som Tandberg står for. Det er meget smukt. Men man skal ikke kun lade øjnene afgøre hvad man køber  Jeg må anbefale dig at høre på noget af det også, og helst et komplet Tandberg setup(forstærker og højttalere).
Du spørger om hvornår de gik konkurs. Det gjorde de mindst et par gange op igennem 1980'erne og 1990'erne, så vidt jeg husker. Og til allersidst endte Tandberg med at blive drevet fra en mindre lejlighed i Oslo, hvor den lille 'Troll' blev produceret af en lille håndfuld dedikerede mennesker. Lejligheden udbrændte i 1999 og det var Tandberg-lyd's endeligt.
Tandberg Troll står øverst på racket. Den kunne også fås i sort. Jeg har aldrig hørt den, men den skulle spille fantastisk med sine 25 Watt i 8 Ohm
Jeg har efterhånden uploadet alle mine obskure danske lp'er, til youtube. Det er en langsom proces, men jeg gør det gerne. De kan måske inspirere nogen derude til at dykke ned i vores guldgrubbe af god, dansk musik fra en næsten svunden tid. Jeg har fået et helt andet syn på de fleste af mine lp'er  Fordi jeg har være 'tvunget' til at høre dem fra start til slut. Det er sundt og det kan jeg varmt anbefale. Slow-listening....
Udover at musikken er rigtig god, så er det såmænd lyden af henholdsvis min Tandberg TT500(pladespiller) og min Tandberg TR2075(reciever), som nu kan ernammes på youtube
Et godt eksempel er Lise Reinau - Portræt af en stemme, fra 1971 Den lp er i utrolig god stand. God fornøjelse
Rigtig god Tandberg-dag derude __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der verserer et hårdnakket rygte her i Danmark om endnu et par Tandberg Studio Monitor's som har skiftet ejer. Det er jo altid forbundet med et vist vemod at høre noget sådant.....
Der kan være mange bevæggrunde til at skille sig af med Tandberg Studio Monitor's, ingen tvivl om det, men ussel mammon bør ikke være en af dem. Faktum er jo at man aldrig glemmer hvor godt de lyder, og ligemeget hvad man sætter i stedet, så bliver det aldrig det samme
Jeg har selv prøvet det. Fra sidst i 2006 og et år frem havde jeg Tandberg Studio Monitor's her i stuen. Og lyden havde og har aldrig været bedre. Men jeg blev for entusiastisk og spillede alt for højt...Så i respekt for mine naboer og for at beholde tag over hovedet, ja så solgte jeg dem og købte de noget mindre TL3520.
Jeg er rigtig glad for mine TL3520, som er den næstbedste højttaler til Tandberg TR2075  Men der er en bid vej op til niveauet til Tandberg Studio Monitor's, det ved jeg godt.
Havde jeg boet i hus, så havde jeg uden tvivl haft dem endnu. Men sådan er virkeligheden ikke.
Jeg drømmer ikke om Studio Monitor's så længe jeg bor hvor jeg bor. Men jeg vil da opfordre til at man holder godt fast i dem derude, hvis man har sådan et sæt  De er ikke så nemme at 'skaffe' igen, hvis man lader dem fare i et svagt øjeblik  Mit eget sæt røg til Norge, som en del andre sæt også gør. Det bliver et kæmpeprojekt at få dem til Danmark igen, når behovet igen opstår
Rigtig go' Tandberg-weekend derude
|
Til top |
|
|