Forfatter |
|
pekaill Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2011 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 22 Juni 2013 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har puslet litt med den ene TR1000 forsterkeren i dag, og etter en grundig rens av alle brytere og potmetre så spilte det bedre. Det er fortsatt litt lyst, men det ble bedre.
Takk for tipset angående delefilter. Ene spolen var faktisk løs på koblingsbrettet for delefilteret. Jeg limte den fast samtidig med at jeg fikset kantene.
Det er mulig at de nye skumkantene skal spilles inn før det hele er på plass.
Er TL3520 litt "lyse" i lyden?
|
Til top |
|
|
pekaill Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2013 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da har jeg prøvd et tips som opprinnelig kommer fra Steen Duelund: Do(WC)-papir! Billigste Duelund-tweaket som finnes?
Tapet fast toalettpapir foran diskanten og mellomtonen der det opprinnelig har vært skumgummi, og da falt det på plass! Balansen er nå så mye bedre, og jeg synes ikke jeg mangler noe i oppløsning!
Spesielt S-lyder er nå mykere og langt mere troverdig
Har hørt litt på Kind of Blue, og bassen kom bedre frem, uten at diskanten ble kjedelig.
Vil prøve å finne noe svart skumgummi eller filt som passer for å gjenskape det som var originalt.
TR1000 forsterkeren driver høyttalerene godt.
|
Til top |
|
|
pekaill Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da har jeg brukt høyttalerne jevnlig siden sist, og synes bassene har løsnet litt. Lyden har helt klart blitt bedre.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 04 August 2013 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
pekail: Tillykke med dine TL3520  Om de er lyse i lyden generelt, tror jeg ikke. Men de er ret forskellige. Mit første sæt lød ret lyse i det, men mit nuværende sæt lyder som jeg kan lide dem. De hælder mere over a la Studio Monitors, uden sammenligning iøvrigt. Og dog, de kan altså godt levere, også i bassen  Jeg antager at der kan være noget på delefiltret der kan været lidt træt i det, her 35 år senere.
Jeg vil anbefale dig at ha' antennerne ude, og finde en reciever der 'passer bedre' til TL3520. TR2025 og opefter
Og så blev det min tur til at skifte skalasnor på min mors elskede Tandberg TR220. Det har jeg aldrig prøvet før. Men jeg læste 'Onkel Leons' indlæg et par sider tilbage og downloadede servicemanualen. Og der var lige de informationer jeg skulle bruge  Og det endte heldigvis med at den var tip-top iorden, da jeg var færdig med den. Og min mor var lykkelig  Det sværeste ved operationen var at greje hvor lang snoren skulle være. Jeg fik vist lavet min mors skalasnor en anelse kort, men da først den sad der, så kørte den aldeles perfekt. Jeg har lavet en reserve snor, just in case(og lidt længere). Den lange snor er nu 74 cm og den anden snor skal være ca 33 cm, men mål endelig på den gamle snor.
Jeg købte snoren her: LavprisElektronik
Jeg kan desværre kun svinge mig op til at smide et par små billeder af apparatet, men lidt har da også ret  Min mors TR220 har nu spillet derovre i over 7 år nu:
Go' Tandberg-søndag __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
Sendt: 13 August 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg
Går under overvejelse af at anskaffe mig en 2075'er.
Hvad er forskellen mellem den 'gamle' og så mk2'eren
Jeg har hørt, at 2'eren virker mere 'klinisk' i lyden.
Hvad er dine erfaringer (hvis nogen må ha' Tandberg-erfaring, må det vist være dig....)
Jeg har aldrig selv hørt en 2075'er, 'kun' en 2045'er og det var jo ikke så ringe..
Men hvis en dag, mine Scandyna A25 skulle skiftes ud (måske til 3520) er det jo rart med lidt flere kræfter.
mvh evox
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
evox: Du har hørt rigtigt, TR2075 MkII er lavet med det 'nye' lyd-ideal, der kom ca midt i 1970'erne. Klinisk er nok lidt i overkanten, selvom det er svært med superlativer. Analytisk er et andet ord. Anyway, mig og et par venner var enige om at lyden var 'lysere' og måske knap så fed bas, som på TR2075. Det må være en smagssag. Det var ikke TR2075 MkII vi hørte her, men TR2080, som dog er helt mage til, men med anden skala og farve på skalaen. Jeg blev endnu gladere for min TR2075 efter at ha' haft den udsøgte fornøjelse at høre TR2080 her i huset og på Tandberg Studio Monitor's
TR2075 MkII(kun produceret i 1977)
TR2075(1975 og 1976)
Af deciderede forskelle i udseende mellem TR2075 og TR2075 MkII er der først og fremmest knapperne(samme antal og placering på begge apparater). TR2075 har sorte 'visere' på de seks bred-riflede drejeknapper(ikke den store på skalatrækket), på TR2075 MkII er knapperne ren aluminium og ikke særligt bred-riflede. Og så er der en enkelt funktion der er helt anderledes. På rækken af de nederste trykknapper har TR2075 en knap der hedder 'stereo'. På TR2075 MkII hedder denne knap 'tone defeat'. Så jo, der er minimale forskelle
Lige et par billeder mere:
TR2075 MkII
og min egen foretrukne model:
TR2075
1976/77 er også årene hvor den sorte pest begyndte at hærge. Mig bekendt er langt størstedelen af TR2075 MkII og TR2080 lavet med sortmalede træsvøb. Det er ret sjældent for TR2075. Den findes som regel med flot træfinér-svøb. Selv har jeg Rio-palisander, men den findes også i nød, teak og vist nok også eg. De allersidste TR2075 findes nok med sort svøb også
For alle tre(TR2075,TR2075 MkII og TR2080) gælder at højttalerne skal være 'tunge' at drive. Jeg har TL3520(drifteffekt 4 Watt) som har vist sig at være helt perfekt til TR2075. Jeg har engang lånt et sæt TL5020(12" bas med blot 2 Watt i drifteffekt), men de er for letdrevne til TR2075 og de andre.
TR2080, som kom i 1978 og var med i henved små 4 år og den sidste af de store analoge recievere fra Tandberg. Denne er iøvrigt med Rio-palisander svøb.
Personligt synes jeg at priserne er løbet lidt løbsk for disse tre recievere. Men jeg hører da stadig om folk der gør nogle gode kup  Is i maven må være vejen frem. Held og lykke med det
P.S. Jeg spiller på snart tredje måned på TR2045, blot fordi jeg også har sådan en. Og den er jeg også ovenud tilfreds med på TL3520
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den fine beskrivelse af TR2075/2080.
Så lærte jeg lige et nyt udtryk i hifi-verden - DEN SORTE PEST......(som jeg i øvrigt syntes er flot....  ) smag og behag.
Hvordan med reservedele og er der noget jeg skal være 'obs' på.
Is i maven skal jeg nok ha'. Jeg har jo min Sansui AU-999 som står her og spiller ind til da.
evox
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
evox: Selv tak. Det er jo altid en fornøjelse at øse af sin viden  Med hensyn til reservedele, så kan jeg kun tale for mig selv. Jeg har alle dage haft et par komplette lampesæt på lager, just in case.
De kan næsten altid findes på f. eks. ebay i Tyskland: Lampe-sæt
Udover min egen TR2075, så servicerer jeg jo også min mors TR220. Og de har de samme skalalamper. Det er nu ikke fordi de går så ofte. Men vær næsten 100% sikker på at hvis apparatet bliver flyttet/sendt, så ryger der sandsynligvis en lampe eller to.
Jeg har til gengæld fundet ud af, at hvis jeg i det daglige trykker 'light dim' ind, så jeg kun har halv styrke på lyset, så holder lamperne nærmest evigt. Og selvfølgelig blænder jeg op med fuldt lys på, når jeg enten har gæster eller bare vil nyde synet en mørk aften. Det er bragende flot
Min egen TR2075 for efterhånden en del år siden:
Og så en meget sjælden TR2075. Jo, der blev skam lavet et par håndfulde i sort
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2013 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sort......så er den flottere som 'normal' bare med sorte sider og top
evox
|
Til top |
|
|
pekaill Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var heldig (tror jeg..) med å finne en billig TR2075 mkI. Denne er nå på vei hjem til meg i posten.
Jeg gleder meg veldig til å prøve denne selv. Etter all balubaen i denne tråden så må jeg si at jeg er nyssgjerrig på hva som venter
Neste helg arrangerer jeg et vintagetreff hvor det står en receiverduell på programmet. Det skal bli artig å se hvilken som blir stående igjen som vinner!
Mere inormasjon her: http://norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=46&t=1651 &sid=f78eeb1d0748b759593b3f78759fcfc7
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 20 September 2013 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes den spiller godt (har selv TR2080, som lyder som en TR2075mkII )
Især på nogle højttalere som er lidt tunge at trække.
Kan man lide den lidt slanke og detaljerede lyd, er den et godt bud på en receiver fra den tid. Synes personligt den
spiller bedre end Pioneer SA9800 (som burde have samme lydfilosofi)- Jeg har testet dem op mod hinnden. Pioneer
har mere fylde i bunden, men er ikke nær så raffineret som TR2080.
Designet holder stadigvæk, og jeg bliver overrasket hver gang den får spilletid, hvor god lyd der kommer ud af den, i
mente hvor gammel den er
|
Til top |
|
|
bl@bazic.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 05 Oktober 2013 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har idag fundet en Tandberg Højttaler omskifter.
Nogen her der kender en sådan og måske har nogle oplysninger om den. Måske et diagram.
På forhånd tak
Børge  05_205120_Tandberg_Bagside.jpg"> __________________ Børge
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 12 Oktober 2013 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ja da, har set den anti-nørd film, som bevæger sig på et populært niveau (her i denne tråd)  Stærkt gået __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
stiv: Tak for roserne. Og godt at du følte dig underholdt  Det er hårdt arbejde at redigere og klippe, men det er det hele værd, når nogen synes om frembringelserne
Det er mere en feature end en film. Billederne er udelukkende for at youtube vil acceptere filen. Når man har set de første 3-4 minutter har man set(næsten) alle billeder: Tandberg roadtrip
pekail: Har du fået din TR2075? Og hvis ellers den spiller, hvad synes du så om den?
Roky: Det er jo skønt at høre at du stadig har Tandberg TR2080  Har din far så stadig sin Tandberg TR2075 MkII?
Her er en Tandberg reklame fra starten af 1970'erne. Det drejer sig om TR1000, TCD300 og TL2510. Lækre sager
Go' Tandberg-søndag __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
bl@bazic.dk skrev:
Har idag fundet en Tandberg Højttaler omskifter.
Nogen her der kender en sådan og måske har nogle oplysninger om den. Måske et diagram.
På forhånd tak
Børge 05_205120_Tandberg_Bagside.jpg"> |
|
|
Kan godt huske den. den blev brugt i en ungdoms klub jeg gik i, fra 77' til 80'. Her blev den brugt til anlægget i hele klubben. Men det er hvad jeg kan sige. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 15 Oktober 2013 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
På nedenstående billede er 'vi hjemme hos' Louis Armstrong i starten af 1960'erne:
Det så ganske fornuftigt ud
Her er en interessant artikel fra Dagbladet(Norge) sidste år om passionen for Tandberg, som heldigvis lever i bedste velgående: DET RIKTIGE VALGET
Selv president John F. Kennedy valgte Tandberg da han fikk installert hemmelig overvåkingsutstyr i Det Hvite Hus i 1962., som der står et sted i artiklen
Jeg kan også lige nævne Stevie Wonder, der valgte Tandberg TR2075 MkII, dengang i 1977
Og her er så manden bag alle herlighederne, nemlig Vebjørn Tandberg.
(Begge billeder er fra artiklen i Dagbladet)
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i huset er der ualmindeligt langt mellem nyanskaffelserne, da det hele heldigvis bare spiller og jeg har hvad jeg skal bruge. Dog manglede jeg et sæt højttalere til soveværelset. Og gerne et sæt der passer til TR2075. Jeg har derfor købt et sæt Fasett'er tilbage fra en kammerat, som ikke brugte dem mere
Prisen var hyggelig og fair. Så nu spiller der et sæt orange Fasett'er i køkkenet, et sæt TL3520 i stuen og et sæt sorte Fasett'er i soveværelset. Det hele sat til min TR2075
Her er seneste skud på stammen:
Og så er det i disse dage at tråden fyldte 7 år, nemlig 15. oktober, 2006. Utroligt som tiden går....
Go' Tandberg-weekend __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 19 Oktober 2013 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige over, og tak for endnu et par gode indlæg
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky: Tak for de pæne ord
Jeg går og lytter til min Tandberg TCD300 (båndoptager).
Jeg havde den skilt godt og grundigt ad i går. Tid for det store 5-års eftersyn og rensning, indvendigt og udvendigt  Og det viste sig at jeg aldrig har haft låget af denne båndoptager. Den har altid bare spillet(jeg har den fra første ejer). Jeg pillede remmene ud(en rem til capstan'er og en rem til tæller) og lagde dem i en skål med vinduesrens i nogle timer, så de kunne friske lidt op.
Så pillede jeg 'ankeret' ud, som slæden med tonehoveder/trykruller kører på. Der sidder tre kugler derinde under, og de sidder fast i størknet fedt/vaseline. 'Ankeret' blev overhældt med WD40 og så tørret godt og grundigt af. Herefter nyt fedt i de tre slidser som kuglerne kører i. Jeg bruger nav-fedt, som jeg har i huset til min cykel.
Jeg rensede tonehoveder og trykruller(acetone) og så støvsugede jeg apparatet så godt det er muligt. Som kronen på værket fjernede jeg det oldgamle skum som knapperne lægger an til på indersiden af frontpladen. Det gamle skum er nu så porøst at det bare drysser ned i bunden af apparatet. Jeg satte nyt i. Det er det samme 'skum' som man bruger til at sætte ruder i med. Det virker præcis som det skal og den har nu fået lidt federe 'gang' på knapperne
Her er indersiden på TCD300, med nyt skum til knappernes anslag:
Nu kan min TCD300 forhåbentlig spille videre i mange, mange år endnu. Ganske utroligt  Iøvrigt imponerende mekanik inde i denne type båndoptagere
Den spiller sk... godt!
Nu mangler jeg blot at give min pladespiller, Tandberg TT500, en fransk vask og strygning, så står hele setup'et og skinner som næsten nyt igen  Blandingen af støv og tobak sætter sine spor. Men det gør jo at man kan se hvor man er nået til
|
Til top |
|
|