Forfatter |
|
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 630
|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tante Berg,
Tak for tilbudet, men jeg har faktisk een mangen til.
Jeg skiftede batteriet, og prøvede den. Den ødelagde så mine kalibreringsindstillinger... Jeg vil ikke anvende den igen. Den ryger i bøtten. Jeg ved ike hvorfor, men jeg tager ikke chance igen.
Redfox.
|
Til top |
|
|
blabla Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til X-Ray!
Lidt tilbage i tråden spurgte du om lampen i spændingsregulatoren lyste svagt.
Jeg har et problem med en Sølvsuper 12 hvor lampen ryger såsnart den er skiftet.
Transistoren og zenerdioden er OK. Fejlen skal vel næppe findes i nogen af de kredsløb der har en filtermodstand foran. Skal jeg søge de steder hvor de 22V går direkte til en transistor. Såvidt jeg kan se går de 22V ikke direkte til en kondensator der evt, kan vær kortsluttet.
Har du et godt råd inden jeg fortsætter??
På forhånd tak.
Børge
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her sidder jeg, stille og roligt med morgenkaffen, og så er det alligevel ved at ende helt galt, da jeg falder over denne Tandberg reiseradio
Beskrivelsen af den lægger sig meget tæt op af min egen, som dog er en TP41. Og jeg har intet gjort ved min  De har begge en AM-skala der står fast. Og hvad så, er der måske nogle der vil spørge  Jo, tjek prisen...  Jeg troede at det var en fejl, men han gider faktisk ikke at besvare bud på under 2500 kroner. Godt nok norske kroner, men alligevel...
Niks, der følger ikke batterier med!
Og nej, forsendelsen er ikke med i prisen!
Det har unægteligt givet undertegnede blod på tanden  Det ender med at jeg får råd til at leve som jeg gør! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
jazzbear Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2010 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Her sidder jeg, stille og roligt med morgenkaffen, og så er det alligevel ved at ende helt galt, da jeg falder over denne Tandberg reiseradio
Beskrivelsen af den lægger sig meget tæt op af min egen, som dog er en TP41. Og jeg har intet gjort ved min De har begge en AM-skala der står fast. Og hvad så, er der måske nogle der vil spørge Jo, tjek prisen... Jeg troede at det var en fejl, men han gider faktisk ikke at besvare bud på under 2500 kroner. Godt nok norske kroner, men alligevel...
|
|
|
Pene og velfungerende eksemplarer går for rundt 1.000,- NOK, så her må
det være en som tror på julenissen, hvis dere kjenner det begrepet i
Danmark
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
blabla skrev:
Til X-Ray!
Lidt tilbage i tråden spurgte du om lampen i spændingsregulatoren lyste svagt.
Jeg har et problem med en Sølvsuper 12 hvor lampen ryger såsnart den er skiftet.
Transistoren og zenerdioden er OK. Fejlen skal vel næppe findes i nogen af de kredsløb der har en filtermodstand foran. Skal jeg søge de steder hvor de 22V går direkte til en transistor. Såvidt jeg kan se går de 22V ikke direkte til en kondensator der evt, kan vær kortsluttet.
Har du et godt råd inden jeg fortsætter??
På forhånd tak.
Børge |
|
|
Nu spurgte jeg Onkel Leon som jeg gjorde - bare for at kredse os en lille smule ind på hans problem - han er jo ikke tekniker. Det mener jeg da til gengæld at du er .
Det eneste der lige umiddelbart sidder direkte på de 22V er C1101. Nu sidder der vel ikke en "skalalampe" dér i forsyningen? Har du prøvet at trykke alle knapper ud - altså så ingen er inde i funktion? Jeg har tidligere haft fejl på selve serieregulatoren Q1101 - med samme resultat! Fjern evt. belastning og sæt en kunstig på! Er lidt i tvivl om hvordan den vil opføre sig, hvis ensretteren har en defekt!
PøjPøj - med den! Er du ikke fra Århus?
Hilsen X-ray. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
blabla Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mr. X-RAY!
Tak for dit svar.
Jeg må bare gå slavisk til værks og tage det hele fra en ende.
Jo, det er Århus/Risskov med Beomaster/Beolab 5000.
Mange hilsener.
Børge
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
redfox: Okay, jeg har således ikke flere skud i bøssen  Har du fjernbetjeningen også, til din TCD3014
TCD3014 med fjernbetjening (trådløs):
Onkel Leon: Du skriver at Sølvsuper 12 er begyndt at 'falde ud'. Så vil jeg anbefale dig at begynde at 'massere' samtlige trykknapper. Det er meget ofte dem der er problemet. Husk på hvor meget støv og røg og hvad har vi, som de har kunnet samle i alle disse år. At trykke på knapper!
Og så er der lidt lækkerier, til dig, Onkel Leon. Her er en ret sjælden TR2075 (sandsynligvis fra slutningen af 1976) i sort:
TR2075 (1975 og 1976) med masser af lys:
Og TR2075 MkII (fra 1977):
TR2075 MkII fik en 'lillebror', også i 1977, nemlig TR2055:
TR2055 findes både med knapper med sorte visere på, og med de 'nye' og mere rundede og knap så dybt riflede drejeknapper, inkl. tunerknappen. TR2055 har kun FM-tuner. Og 'kun' A og B udgang, i modsætning til TR2075,TR2075 MkII og TR2080, som har A, B og C  (Bemærk, der er ikke noget der hedder 'TR2075 MkI'. Det er bare TR2075  ).
TR2055 har de almindelige tonekontroller for bas og diskant, hvor de store har bas, mellemtone og diskant  Tonekontrollerne på TR2055 er IKKE tvedelte, som de er på TR2075, TR2075 MkII og TR2080. Der kan altså ikke justeres mere i den ene side, end i den anden side. Lyden i TR2055 er efter samme ideal som TR2075 MkII og TR2080 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der står endda næste bud ved 10000 kr, på auktionen for den reiseradio  . Manden må jo være bindegal  Lyden i TR2055 er forøvrigt efter samme ideal som i den første TR2075, ikke som i mk2'eren  . I hvert fald mit eksemplar, som er den med de sorte visere - så er spørgsmålet om dem med de "nye" knapper også lyder anderledes? Her er min:
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har forøvrigt også gammeldags trafo, selvom den er fra '77
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utroligt så rent det print ser ud, har du renset det?
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
jeg kommer i tanker om en der engang skrev/fortalte at TR2055 var bygget af det der var 'tilovers' fra hhv TR2075 og TR2075 MkII, inden man gik helt over til TR2080. Så gætter jeg på at den måske endda findes med både den gamle og den nye lydsignatur
[/QUOTE] Det har jeg aldrig hørt - det var da en interessant oplysning  . Spøjst er det i hvert fald at den er et halvt kilo tungere end en 2075'er. Måske pga trafoen? Jeg har renset printet lidt med vatpinde, men det var nu ikke fordi det var så snavset at det gjorde noget
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 630
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tante Berg,
Nej den har jeg desværre ikke, men kunne utrolig godt tænke mig, altså fjernbetjeningen.
Den tr2055 i sort er altså rigtig flot!
Redfox
|
Til top |
|
|
Qbiq Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 72
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette var good news Tante!  Jeg ble litt bekymret når jeg så responsen/velkomsten fra "vintage.dk"  MEN, (dersom ingen andre har nevnt det her før meg og håper tjenesten virker fra det store utland) jeg anbefaler dere å ta en kikk på : http://www.elektronikkbransjen.no/arkiv/ Man har scannet og gjort tilgjengelig ~75 års Norsk radiohistorie (Det norske bransjemagazinet - siden 1937.. still going strong) og deriblandt masse tandberg o.l. (no affilliation what so ever, men jeg ble så happy når jeg så dette !) fantastisk bra tiltak! håper det ikke er for OT? http://www.elektronikkbransjen.no/ er hovedsiden (dere har sikkert noe lignende i DK oxo)
Tante Berg skrev:
Anderz: Tak for din melding, som allerede er effektueret Også til dig, Onkel Leon
Så tak for meldingerne, drenge Vi bliver her! Jeg skal beklage .....
Tråden er ca 4 1/2 år gammel. Jeg har i den tid fået lukket min profil(på min egen foranledning og åbnet igen efter få dage), flyttet tråden til 'vintage'-afdelingen og tilbage igen, og nu prøvet at 'flytte' den til et andet site. INTET af det har været godt..... Tråden skal være her. Basta!!
Så får I til gengæld her lidt at savle over |
|
|
__________________ TDL Monitor TL, Denon PMA-2000r, Squeezebox Duet, Beresford Caiman DAC, NAD 6300M
+ Vintage Setup (Snell/Marantz)
+ AV Setup (Yamaha, Samsung, Energy, Canton)
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke nogle fede højttalere. Hvad er deres fysiske dimensioner?
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Qbiq: Takker  Nej, det var ikke noget hit at prøve at rykke over til vintage....det var faktisk ganske surrealistisk. Helt utenom det vanlige  Jeg undres til stadighed over at man ville splitte tråden op i samtlige underkategorier. De er måske lidt lagsomme i opfattelsen derovre, eller rettere, måske den stedlige redaktør blev fornærmet over ikke at få sin vilje. Det må de om, jeg skriver altså kun i én tråd. Basta!  Og hidtil har det ikke været et problem. Her på sitet er der vist en bred accept af denne tråd  Jeg kigger med derovre. Men der sker for det første uendeligt lidt... og emnerne er pænt kedelige.
Det er ganske enkelt for gumpetungt derovre. Jeg har indtryk af at folk vejer deres ord på en guldvægt, for ikke at udelukke sig selv fra det årlige 'hifi'-træf i Jylland. Det er faktisk lidt trist. Det virker næsten sekterisk som det foregår. Okay, nu fik jeg luft og nok om dem derovre.
Tak for et fantastisk link!  Der er jo læsestof til mange måneder fremover(og jo, det kan også læses fra det stor udland  ) Lidt ærgeligt at man ikke kan kopiere billeder. Der er mange fine Tandberg-reklamer  Så må vi jo 'nøjes' med de fede slogans de lavede dengang
Tunghør: Var de defekte, de Hifi System 15  Hvis ikke, hvorfor så pille i dem  Som de siger ovre på den anden side af dammen; 'If it ain't broken, don't fix it'. Det er der ualmindeligt meget sandhed i.
Det er påfaldende så mange pilfingre der er rundt omkring, og jeg krummer altid tæer. Hvad er det der får folk til at tro at de 'ved meget mere' end de folk der producerede grejet og arbejdede med det i årevis  Så hermed en opfordring: FINGRENE VÆK!!
Det får lynhurtigt karakter af det fordrukne sludder om kabler. Nye kabler lyder bedre end gamle. Selvgjort er velgjort....osv osv. Så fingrene væk, hvis det ikke fejler noget. Please __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
De trængte/trænger til en overhaling! Alle hjørner bagtil på den ene højttaler slået af - jeg mistænker de har kørt mobildiskotek på et tidspunkt. Det har de med 93 db / 2 watt følsomhed sikkert også været været gode til  -og så er de så ridsede at der må en nedslibning til, så alt må ud - ikke noget at rafle om. Mens jeg så er derinde, så ordner jeg altså delefilter, som der forøvrigt allerede er uoriginale kondensatorer i. Men det trængte åbenbart også! Nu er de immervæk også fra '1970?  De skal nu nok blive pæne - selvom de kom med klistermærke på toppen, og filtdupper på bagsiden (som i at de skal ligge ned i en bil ret ofte) så har tidligere ejer alligevel passet på dem. Jeg tror han har været glad for dem  Edit: og så er det vel heller ikke værre derovre - skal vi ikke bare sige, at det ikke gik?
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante: SS12 har skam fået masser af knapmassage, men det hjælper nu ikke noget på det problem.
Når nu TR220 har fået den sidste olie  så kommer den ind og erstatter SS12 indtil den længe savnede TR200 lander på
matriklen her. Så må vi leve med den sagte brummen så længe, for Tandberg skal der være i huset!
|
Til top |
|
|