Emne: Tandberg setup ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkel Leon: Bare rolig, der er absolut 'no hard feelings'. Det er mere for at gribe det i opløbet  Du er jo ikke den eneste nye her  Fortsæt du bare stilen iøvrigt  Forresten, lamperne til TR220 kan du få på tysk ebay, ligesom lamperne til Sølvsuper 12. Lamperne sælges som lamper til TR2055/2075/2080. De er der også nu
Roky: Jeg havde næsten glemt at du havde de to 180 Watt's mono-trin. De ER bare fede  Jeg antager at dine forældre tæller dagene til du flytter i egen bolig __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rocky efter at have pløjet hele tråden igennem, har jeg jo fugt dit værelses forandring rent Tandbergmæssigt.. Det er sgu
noget af en samling du efterhånden har fået stablet på benene. Men dine kæmper kan da dårligt komme til deres ret i så lille et
rum eller?
Har indimellem tænkt på (som tanten) om der opholder sig mennesker under dit værelse, for det må da dunke godt igennem!
Tante. Tak for pære hint.. Men jeg tror jeg ved hvor jeg kan stampe nogle op i forbindelse med mit job, helt usædvanlige er de
jo ikke. Men det er jo lige før man skal til at opbygge et mindre lager af div. Tandberg stumper, om ikke til sig selv, så til en
anden der står og mangler.
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 18 Marts 2011 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkel Leon skrev:
Rocky efter at have pløjet hele tråden igennem, har jeg jo fugt dit værelses forandring rent Tandbergmæssigt.. Det er sgu noget af en samling du efterhånden har fået stablet på benene. Men dine kæmper kan da dårligt komme til deres ret i så lille et rum eller? |
|
|
Jeg har haft den udsøgte ære, at ha' besøgt Hr. Rocky i hans lyd univers. Det er nærmest som at træde ind i et par hovedtelefoner. Go' lyd i rå mængder  .
Go' dag - X-ray. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne jeg levende forestille mig.. Heller ikke tosset at have en far der er radiomekaniker, når man har hang til aldrende
Tandberg isenkram.
Jeg får lyttet lidt til mine Hifi-System 19 i disse dage, og jeg er så småt nået til den konklusion, at de får lov at spille sammen
med TR200 når den kommer i hus. Så må Mission 751 detroniseres til et skab midlertidigt.
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lige før jeg spammer tråden, men skyder lige et spørgsmål af alligevel.
Jeg har efter Tantes anvisning lavet en dipolantenne til 300 ohms indgangen bag på SS12. Den er lavet af noget almindeligt 1
kvadrat højttalerledning jeg havde liggende, og giver mig et signal på 10 ud af 30 ved placering indendørs. Antennens enden
peger syd/nord.
Jeg blev så lidt træt af at antenneledningen hænger og dingler i vejen, og lavede derfor en mere til at placere udendørs i
stedet. Den blev lavet af alm. lampeledning efter samme anvisninger, og blev hængt op ude under udhænget på huset.
Enderne peger øst/vest. Signalet blev markant ringere, og faldt til næsten 0, og stereomodtagelse er ikke mulig.
I mit værksted har jeg ligeså en dipolantenne som jeg selv har lavet af højttalerkabel, og de vender også øst/vest. Men
giver på TR220 næsten fuldt signal.
Er jeg mon ude i noget med at SS12 er ringere til at hive et godt signal ind, eller er vi ude i at netledning absolut ikke dur til
den slags?
X-Ray: Du skrev og spurte til pæren på bundprintet i TR220.. Jeg har lige i anden anledning haft hatten af SS12, og
bemærkede, at lyset i dennes pære er markant svagere, pærer gløder kun lige. I TR220 er der noget mere blus på.
Leon
|
Til top |
|
|
blabla Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 18 Marts 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leon!
Har du prøvet at dreje antennen 90gr. Antennen skall sidde på tværs af senderen. Så du må have lidt fat i geografien.
Børge
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja da, som du ser i indlægget giver det med TR220 fint signal øst/vest, men SS12 giver elendigt signal øst/vest.
Men nok om det, jeg lever med den antenne der hænger lidt i vejen, og vender nord/syd :o)
Jeg havde låget af TR220 igen i dag, det med at det kunne høres i højttaleren når man rørte ved pæren som er loddet på
bundprintet ved siden af strømforsyningen. Det irriterede mig lidt for meget. Så jeg pillede bundpladen af sjoveren, og sandelig
om der ikke var en 100% kold lodning på pærens ene ben, det sad slet ikke fast.
Så begge ben blev loddet ordentligt på bundprintet, og vupti ingen ballade når man rører ved pæren mere.. Jeg bilder også mig
selv ind, at den brummen der hele tiden har været er blevet markant svagere, men den er der stadig. Om lyd og signal stadig
forsvinder efter noget tid kommer an på en prøve, det har jeg ikke haft tid til endnu.
|
Til top |
|
|
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 630
|
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så spiller tcd-3014a igen fint med alle bånd, undtagen Denon HD-M/90 metalbånd, som er klart ringere end TDK og Maxell metalbånd. Micro små justeringer, azimuth tilbage til 0, og seen bort fra meterne, giver rigtig god lyd plus den bonus, at viserne nu nærmer sig 0 db ved alle indstillinger.
Den udspiller f.eks. Denon DRS-810 så meget, at jeg har solgt den. He he, så kan Denon lære det!
Den er også klart bedre end Pioneer CT-91a, men den beholder jeg dog som backup.
Nu får den Tara Labs RSC 1 kabler, tilsluttes min Copland cd, og så skal I bare se (høre) løjer! Tror jeg ;)
Indtil nu har den kun været dat min reserve cd (en splatter Denon), md splatterkabler, så jeg véd at der sker noget positivt.
Alle optagelser er lavet både med og uden dolby for at se, om det skulle gøre en forkel, som kunne vise en dolby kredsløbsfejl, men de var eens.
Men jeg vil dog gerne finde en Tandberg expert, som kan kigge på meterne, da de må være fejlbehæftede.
ps: hvor kan man købe en afmagnetiseringsenhed til kassettedecks?
Tak til alle!
Redfox
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal gi dig billedtråd skal jeg Tante :o)
TR 220 bliver jo behandlet pænt og nænsomt, også selvom hun er et problembarn.
Træet skreg efter at blive ordnet, det var fuldstændig udtørret.. Så det har fået en omgang med korn 600 og en ordentlig tur
med teaktræsolie, hvilket gav træet den helt rette glød igen. Dog er det ikke mæt endnu, så det får en tur om dagen de
næste 4-5 dage, så skal den nok blive rigtig fin.
Havde lige bundpladen af igen i dag, for at fjerne gammel nikotin fra den, og lagde mærke til, at der er løbet noget brunt
stads ud af strømforsyningen, som er tørret ind (var til at fjerne med en negl og lidt sprit. Ligeledes ser det ud som om, at
der på et tidspunkt er løbet et eller andet ud af den store grønne lodrette kondensator, eller hvad det nu er for noget.
Men den har kørt i 4 timer i træk i eftermiddag uden at falde ud, så det har klart hjulpet at lodde den pære ordentligt.
Brummet er der stadig, men bliver ikke gradvist øget som før, nu holder det det samme niveau, som er liiige lidt for
irriterende hvis man spiller lavt.
Men en pæn dame bliver hun nu (og ja, jeg har godt set, at volumenknappen ikke fik helt nok med vatpinden :o) ).
Hold så godt fast... Først nu, da jeg sad og lagde billederne op, slog det mig hvorfor sørensen trådstarter hedder Tante
Berg.. Det tog sgu sin tid :o)
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 19 Marts 2011 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante: Ja, det var meget sjovt at prøve dem. Men det var bare en anelse for voldsomt til mit værelse. Desværre havde jeg
"kun" Tandberg TR2080 som pre dengang - Jeg husker de spillede med OK punch - Lidt tilbagelænet i lyden, og ej at
forglemme; evnen til at kunne spille højere her på værelset end jeg nogensinde har gjort - absolut nul forvrængning. En ting
jeg til gengæld var vild med var designet - Tidløst!
Der har faktisk aldrig været problemer med lydtryk og forældre her i huset - Jeg kokkerer dog også et par gange om ugen
eller tre så
Onkel Leon og X-ray - Det staves Roky - Mit navn har ikke noget med Rocky filmene at gøre
Onkel Leon: Ja det gik lige pludseligt stærkt med at prøve en masse Tandberg grej. Desværre har jeg aldrig lyttet til de
bedre pre og tunere (3001A  ) , det kommer nok en dag. En erfaring jeg har gjort mig er at 3000 serien har voldt mig
flere kvaler end hvad godt er. Min 3026A (effekt) som jeg ellers syntes var ret fed, lavede hurtigt unoder (dårlige
stikforbindelser og dårlige lodninger). Jeg havde nær måttet sælge den som defekt, selvom den var near mint kosmetisk.
Samme problem oplevede jeg med en anden 3026A, som min far for lang tid siden sendte ind til autoriseret
Tandbergmekaniker. Også han opgav at få liv i den
Pre'en 3038A gjorde musikken kedelig og grå, ja mere er der ikke at sige om den.
Jeg bor hjemme i hus, så naboer er ikke et problem  . Neej, jeg har ikke så voldsomt meget 3D perspektiv - Men mit
rum er ret dæmpet, så jeg har et rimelig godt resultat trods alt- Her er ikke noget bumlebas.
X-ray - Jeg mener kun du hørte TR2080 pre og 3026A kombinationen? - Der er endnu mere punch kun med TR2080.
Jeg ved ikke hvad det er, men når jeg sniglytter på grej rundt omkring, savner jeg altid den lethed drive og sjæl som 2000
serien præsterer
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkel Leon: TR220 er da blevet hammerflot!
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stiv: Tak for et flot re-load af mit billede  Jeg fik ikke selv lige gjort noget ved det. Du skal iøvrigt være velkommen til at kigge de resterende 350 cd'er igennem  Du får en PB lige om et øjeblik.
redfox: Du efterspørger noget der kan afmagnetisere din TCD3014. Jeg har været en tur 'ude på lagret', da jeg mente at der lå en afmagnetiserings-enhed....  Og sørme, dér lå det. Jeg købte det dengang sammen med min TCD3014 som jeg købte engang i 1987 eller 1988.
Sådan ser det ud:
Der er manual med på hhv engelsk, tysk og fransk.
Jeg har lige tjekket det i min TCD300. Der er stadig liv i batteriet  Det er flot efter mere end 20 år på bagen  Det fremgår ikke hvem producenten er. Det er som sagt købt i KT-Radio der sidst i 1980'erne  Var det noget __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante: Desværre har ikke taget før billeder, og klart har det pyntet, men der er lidt vej endnu. Håber den engang kommer til at
virke 100%.
Nu I snakker 2075 Mark I & II, hvad for en af dem er det så lige man skal kigge efter, og hvordan er det nu man ser forskel?
Leon
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkel Leon: Der er flere visuelle forskelle på hhv TR2075(produceret i 1975 og 1976) og TR2075 mkII(produceret i 1977). De seks drejeknapper på TR2075 har sorte visere. Det har TR2075 MkII ikke:
Knapperne er ikke så 'groft' riflede, som de er på TR2075. TR2075 MkII igen:
Og i Rio-palisander:
Der endnu en markant forskel. TR2075 har en 'stereo'-knap, som man kan se på nedenstående billede:
På Tandberg TR2075 MkII hedder knappen 'tone defeat'. Når den trykkes ind kører lyden udenom tonekontrollerne.
Lyden er ganske anderledes i TR2075 MkII og TR2080, sammenlignet med TR2075. Det var lydidealet der ændrede sig der midt i 1970'erne. Tandberg røg med på den 'nye' bølge i 1977
Iøvrigt er det også den tid hvor 'den sorte pest' begyndte at hærge.....
Jeg håber at dette giver lidt mening, Onkel Leon __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkel Leon skrev:
og lagde mærke til, at der er løbet noget brunt
stads ud af strømforsyningen, som er tørret ind (var til at fjerne med en negl og lidt sprit. Ligeledes ser det ud som om, at
der på et tidspunkt er løbet et eller andet ud af den store grønne lodrette kondensator, eller hvad det nu er for noget. |
|
|
Lækkende kondensatorer burde vel strengt taget byttes, men det er måske ikke noget en ægte vintage nørd går så meget op i
 ?
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader jeg eksperterne afgøre, men er det det som giver brummet skal den helt sikkert udskiftes.
SS12 er nu også begyndt at drille mere end hvad godt er. Nogle gange forsvinder lyden i venstre kanal, og bliver erstattet af
sus. Slukker man og tænder igen løser det som regel problemet en kort tid. Da jeg før tændte var der ingen lyd overhovedet,
blot sus i begge kanaler. Der skulle så tændes og slukkes nogle gange før der var lyd. Mystisk.!
Træværket på TR220 er igen søbet godt ind i olie, et senarie der vil strække sig over det meste af den næste uge hvis den skal
være helt perfekt!
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot beskrivelse der - ang. TR2075. Flot sat op .
Onkel Leon - Jeg går ud fra at vi stadig satser på TR200 .
Jeg var heldig forleden, at få et par Tandberg radioer - De ryger dog direkte i mit container lager - som det ses. De bliver gemt fordi, at der på begge er meget pæne covers/finer i Rio palisander .

Hilsen X-ray. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 20 Marts 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja for søren X-Ray.. jeg kan næsten ikke vente til den lille TR200 kommer i hus! Hellere i går end i dag! Ski da ikke tosset med
et containerlager :o)
Tak for fyldestgørende beskrivelse Tante, man skulle jo nødig købe den forkerte når den tid kommer.
Skulle andre få lyst til at give træværket olie, så husk lige at brænde kludene bagefter, da de kan selvantænde
Tante: Hvorfor søren har du skudt din cdafspiller af, den var da fed. Skal du være helt analog igen?
Din 2075 har High filter 1 & 2. Beskærer de bare på hvert deres frekvensområde eller hvad?
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|