Forfatter |
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 28 Februar 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg selv begyndt at rode lidt med min gamle TR2045. Den har været stillet væk i 1 1/2 år, efter at den 'døde' fuldstændigt. Ingen lyd eller lys. Jeg satte idag strøm til den og der var fuldt lys, også i stereolampen  Jeg vidste dog godt at det var for godt til at være sandt. Jeg slukkede den og tændte igen. Og nu var stereolampen død, eller rettere tuneren var. Intet signal. Og den lange lampe på billedet(til højre) gløder ikke mere. Jeg HAR tjekket lampen, som er okay, og prøvet en anden lampe også, just in case. Men intet liv....er der nogen der ved hvad der kan/skal gøres? For problemet med min TR2045 er tilsyneladende i for-forstærkerdelen....
Billedet er af for-forstærkeren, med power-kontakten i den sorte boks til venstre:
X-ray, over til dig
Og så passerede tråden endnu en milepæl  Det er godt nok imponerende at der stadig er liv i den. Og stadig med masser af kød på  Tak for alle jeres input gennem de sidste lidt over 4 år
Onkel Leon: Jeg fandt bemeldte nummer med Slowhand på youtube. Jeg er bare ikke til ham....beklager  Men du kan selv ryge på youtube og tjekke den her! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 28 Februar 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det hende du er brændt varm på Tante  Pengene er ikke gået til tandlægen, det er sikkert.!
Jeg vil også rigtig gerne have et velment og godt råd til mit problem som er omtalt på forrige side
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 28 Februar 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med jubilæet! 5000 indlæg er godt nok vildt  Godt at se du er begyndt at pille lidt i apparaterne igen, Tante. Jeg vil godt høre den 2045 på dine 3520'ere  Prøv at tjekke stikkene der forbinder printene. Det var problemet på min 2055'er - der kravlede stikket mellem for- og effektdelen simpelthen ud. Jeg plejer at sætte apparatet til at spille, og når den så falder ud, så trykker jeg lidt på stikkene med en spisepind. Dit problem lyder lidt mere avanceret, Onkel Leon. Godt nok kan brum også komme af en dårlig forbindelse, men med et lille knald i højttalerne, så er det måske mere sandsynligt at det er en dårlig kondensator? Du må se at få lagt vejen forbi ham reparatøren du kender
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest , en tråd over 5000 indlæg er fantastiskt. Nå, for mig at se umiddelbart, ser det ud til at være en kold lodning - et eller andet sted. Dårlig printbane : eks osv. Fejlsøg og du vil finde
mvh space
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har just stillet Tandberg TR2045 tilbage i klædeskabet. Det her er ikke noget jeg kan. Jeg har en mistanke om at noget er feset af i forforstærkeren. For den lange lampe gløder ikke. Resten er bare dødt. Lyset i skalaen tæller ikke da det er to ledninger direkte fra trafoen. Men stereolampen er en en god indikator. Strømmen kommer ikke igennem den lange lampe, og videre ud i apparatet. Fejlen må ligge før dén lampe(den er mage til skalalamperne på TR220, TR2055 og TR2075/2080).
Spaceman 2: Tak for tippet (og tilliden), men dette er uden for mit gebet. Jeg skal vide hvad der er galt. Så skal jeg nok skifte det. Fejlsøgning på gamle radioer har jeg kun meget sjældent haft held med. Og dette ville være spild af min tid, da jeg ikke aner noget om at måle eller fejlsøge. Stik mig noget mekanik, så skal jeg nok fikse det. Men ikke et forforstærker-print i en gammel reciever. Der må en kapacitet på banen
Iøvrigt...printbrud... Mig bekendt har vi i de forgangne lidt over 5000 indlæg her i tråden kun haft ét eneste dokumenteret printbrud. Jeg mener at det var X-ray der kunne konstatere et sådant på en TPA300 som han engang købte af undertegnede. Der er intet brud på nogle af printene på min TR2045. Jeg HAR kigget og gjort ved
Seansmiller: Hun er for lækker!!  Hun har været væk fra youtube i et par måneder, men nu er hun heldigvis tilbage og mere skræmmende og frygtindgydende end nogensinde  Tjek hende her: Partytime! Jeg har 'subscribed' hendes konto. Det hele er så gennemført elendigt, så jeg er stærkt underholdt af hende  Respekt!!
Er det kun her i huset at dette site forekommer langsomt? Jeg bliver både gammel, gråhåret og langskægget når jeg venter på respons...:
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
blabla Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 01 Marts 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Spaceman_2
Når du skal fejlsøge efter en løs forbindelse, som oftest er en koldlodning i printet.
Der to muligheder: 1. den gammeldags med at banke forsigtigt på komponeter og lodninger. Det skal ske med en lille gummihammer elller en lille træpind, du kan fx. trække et kort stykke gummislange, gerne dobbelt, på en lille træpind.
Metode 2 er at sprøjte kuldespray på lodningerne, det køler loddestedet ned til -30 - -40gr.C.
Held og lykke med foretagendet.
Børge
|
Til top |
|
|
blabla Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jævnfør tråden om rensning af kontakter
M..v. h. Børge

|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det blevet tid til at se lidt på den Sølvsuper 12 som Santa Tante begavede mig med. Umiddelbart spiller den fint, men
som tidligere skrevet er der ikke lys i fætteren. 6 pærer er bestil via e-bay, og dukker snart op. Jeg havde lige låget af den i
dag, og opdagede, at der mangler en finsikring. I hvert fald er der en tom holder på printet. Jeg har prøvet af sætte en
tilfældig sikring i holderen, men det kom der ikke lys i sjoveren af, så pærerne er jo sikkert som forventet sprunget.
Skal der være en særskilt lille pære i signalmeteret, eller bliver det bare oplyst af de 6 pærer?
Mit spørgsmål er, hvilken sikring skal der sidde i holderen, som i øvrigt sidder på printet med alle 6 pærer?
Som det ses på billedet er holderen lidt sort i det??
Umiddelbart er det en fin radio, dog syntes jeg at TR200/220 er noget bedre til at trække stationer ind.
Tak for svar om sikringen.
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Her har du diagrammet omkring lamperne.

Og her et link til SS12 Diagram.
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2011 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
12V 2A er det rigtig læst?
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkel Leon skrev:
12V 2A er det rigtig læst? |
|
|
Sikringen er en helt normal 250V 2AT .
Go' dag. __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så var det heldigt at det var sådan nogle jeg købte
Men faktisk er der lys i sjoveren nu, og det ser rigtig hyggeligt ud. Eneste anke er, at nogle af pærerne sidder klods op af
skalasnoren, så jeg håber ikke den bliver brændt over. Jeg glemte i min iver, at tjekke om der er små pærer i skalanålene,
da jeg havde hatten af apparatet, men det må jeg tjekke en anden dag. Som jeg regnede med, lyser pærerne fint
signalmeteret op.
Nogle der ved om der skal være lys i skalanålene i en SS12?
Tog lige et hurtigt snapshot, desværre uden blitz, for så forsvinder det hyggelige
Så Tante Berg, nu er der liv i den dejlige dame igen.. Endnu engang tak!
Er der nogle der ligger inde med en håbløs defekt SS12 er jeg aftager til træet, de forrige ejere har ridset navn i toppladen
med voldsomme typer. Evt. kan jeg bejdse det mørkere og give det olie?! Men det forsvinder navnet jo ikke af, men dog
bliver træet pænere.
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå du er da osse så fiks på fingrene Stiv.. Jeg have ikke tid til at beskære osv. men tak for hjælpen!
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 04 Marts 2011 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
stiv skrev:
Sådan ser den SS12 ud med fuld blus på rart at se der er gang i Tandberg-tråden   |
|
|
Onkel Leon: Den ser da rigtig fin ud nu  Jeg er glad for at den er havnet et sted hvor den bliver brugt og ikke mindst værdsat  Har jeg forstået dig rigtigt(?), kom der bare lige pludseligt lys i den, eller har du modtaget nye lamper? Så vidt jeg husker er der ikke en separat lampe i signalmeteret. Det er lyst op af skalalamperne.
Go' weekend
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej da, jeg købte lamper via e-bay, og som jeg skrev, så bliver signalmeteret lyst op af de andre lamper, og har ikke selv
lampe. Der manglede også en finsikring til lamperne.
Kan du huske om skalanålene skal have lys i sig?
Radioen bliver skam brugt flittigt hver eneste dag nu TR220 er blevet ustabil.
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Radioen blev skilt ad igen, og gjort ren efter alle kunsten regler, så nu funkler den som næsten ny.
Der skal ikke være lys i skalanålene.
Som tidligere skrevet, er jeg aftager af træværket fra en SS12 hvis der står en pæn defekt og samler støv derude et sted.
Sov godt kære Tandbergnørder
|
Til top |
|
|
Onkel Leon Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her lige lidt friske billeder, så man kan se at det altså er blåt og ikke hvidt  Efter rengøring vendte jeg glasset, og det gav
lidt mere blåt skær.
Beklager at det er lidt kornet, men opdagede først i dag, at indstillingerne på kameraet var forkerte. Ville ellers lave fint
makrohalløj osv.
|
Til top |
|
|