The Equilibrium Project - opsummering
Nu hvor udviklingen af the Equilibrium Project er ved at nærme sig sin afslutning, tænker jeg, at det vil være på sin plads med en opsummering.
Sådan startede det – historien før historien
Det hele startede omkring 2003, hvor jeg fik ideen til et stort højttalersystem med fire basenheder i hver side, fordelt med to enheder i toppen og to enheder i bunden af hver højttaler. Ideen med placeringen af basenheder på den måde kom fra en artikel i High Fidelity, hvor det var blevet vist, hvordan de løbetidsforskelle, der opstår på den måde, kan være med til at minimere kedelige rumresonanser.
En bekendt havde det rette antal Peerless HDS 8” basenheder til salg, så dem nappede jeg!
Både en Vifa og en Scan-Speak Ring Radiator diskant blev afprøvet, og begge lød godt, men Scan-Speak’en vandt, både fordi den lød lidt bedre, og fordi den passede i følsomhed til den valgte mellemtoneenhed, en Focal Audiom 6W, som jeg havde hørt spille fremragende i de store Focal Utopia højttalere.
En god ven med måleudstyr hjalp med at lave et delefilter til delingen mellem diskant og mellemtone, og det kom til at lyde aldeles fremragende.
Jeg havde allerede en god forstærker, en AKSA 55 Nirvana fra Aspen Amplifiers i Australien, til at drive diskant og mellemtone. Det var fra starten planen, at basserne skulle deles aktivt, så de skulle have deres egen forstærker – og et elektronisk delefilter.
High Fidelity tilbød netop i den periode de første ICEpower evalueringsmoduler til læserne, så jeg lagde billet ind på et sæt og var så heldig, at jeg fik mulighed for at købe et sæt.
Jeg fandt et meget kapabelt aktivt analogt delefilter (SAW-30) hos Thel Audioworld. Det havde mange indstillingsmuligheder og mulighed for lidt equalising.
Så manglede jeg bare nogle kabinetter. De blev bestilt hos en kabinetsnedker, som på det tidspunkt lavede kabinetter til mange selvbyggere. Der var tale om helt almindelige firkantede kasser, men kabinetterne var opdelt i tre enkeltkabinetter pr. side, en idé jeg valgte at gå videre med. Kabinetterne var i rå MDF, men de fik lidt finish i form af noget finer på fronten og grå filt på siderne, og så blev der ellers proppet dæmpemateriale og enheder i dem. Kabinetterne kan ses på allerførste side af denne tråd.
Alt blev samlet, og sådan fødtes prototypen til The Equilibrium Project. Den spillede virkeligt godt, og efter et par år blev det tid til næste skridt!
De snedkerfremstillede kabinetters historie …
Arbejdet med at gå fra prototyperne til de snedkerfremstillede kabinetter er beskrevet rimeligt detaljeret i starten af tråden, så jeg vil ikke gå i dybden med det her. Kort fortalt, så blev de nye, lækre kabinetter klargjort, hvorefter højttalerenhederne blev flyttet over i dem i flere tempi, og et nyt delefilter med topkomponenter (men med samme værdier) mellem diskant og mellemtone blev implementeret.
Den første udgave af Equilibrium Project højttalerne i de endelige kabinetter blev indviet
17. april 2006. Diskant og mellemtone var delt passivt, mens basserne nu blev styret af en Behringer Ultradrive Pro DCX2496, som både fungerede som delefilter og DSP-enhed. Forstærkerne var stadig AKSA 55 Nirvana Plus og ICEpower A500.
Så går vi full active!
Jeg brugte højttalerne uændret indtil 2012, hvor diskanterne blev skiftet til Scan-Speak beryllium (D3004/664000) og mellemtonerne skiftet til en Accuton 6½” keramisk enhed med neodymium magnet (C173-6-090). De kørte i første runde med det eksisterende passive delefilter, men i sommeren 2012 gik The Equilibrium Project full active med Ground Sound DCN24 filtre/DSP og NAKSA 70 forstærkere til diskant/mellemtone og NAKSA 100 forstærkere til basserne. Alle forstærkere var nu monteret på bagpladerne. Samlet set en stor lydmæssig forbedring!
Et års tid senere, i sommeren 2013, blev NAKSA 70 forstærkerne til diskant og mellemtone skiftet ud med NAKSA 80 forstærkere. På papiret en tilsyneladende lille ændring, men rent lydmæssigt en pæn gevinst
Større og bedre basenheder, et projekt i projektet
I starten 2015 begyndte jeg at eksperimentere med nogle større og bedre basenheder – nærmere betegnet nogle 10” Scan-Speak 26W/8867T00, som jeg havde købt brugt året før.
Eksperimenterne faldt så godt ud, at jeg besluttede at gå i gang med den store opgradering af alle fire basmoduler, hvilket betød helt nye forplader, ændringer i interne afstivninger m.v.
Fordi de nye basenheder var så store i forhold til forpladernes bredde, at der kun blev 15-20 mm gods tilbage i siderne og ved underkant/overkant, når hullerne til enhederne var lavet, ville vridningsstabiliteten i MDF-pladerne blive for lav, og jeg besluttede mig for at lave de nye forplader i 20 mm aluminium i stedet for.
Det blev en større opgave, som nærmest blev et lille projekt i sig selv, og som først var helt færdig i starten af 2016. Men igen en forbedring, der var til at tage og føle på!
Nye forstærkere til diskant og mellemtone – igen
Efter at have benyttet forstærkere fra Aspen Amplifiers i Melbourne i mange år blev jeg interesseret i at prøve noget dansk fra Mirand Audio. Det endte med, at NAKSA 80 forstærkerne efter en del rumsteren rundt med tingene på bagpladerne blev erstattet nogle TSSA v4 moduler i slutningen af 2017. De spillede godt og lignede NAKSA 80’erne meget i spillestil, men forskellen på Mirand Audio modulerne og NAKSA 80’erne viste sig at være meget lille. Mirand’erne var et mulehår foran NAKSA’erne på nogle punkter, medens NAKSA’erne var et mulehår foran på andre punkter.
Med andre ord et stort stykke arbejde uden at opnå nogen egentlige forbedringer – men sådan er det nogle gange, når man vil prøve noget nyt.
Helt nyt maskinrum!
I foråret 2017 var fruen og jeg i Australien – inklusive et besøg hos min gode ven Hugh i Melbourne, alias Aspen Amplifiers. Her fik jeg lyttet en del på hans nyeste forstærker, Maya 200. Endda op mod de NAKSA 80 forstærkere, jeg benyttede tidligere, hvilket gav et godt sammenligningsgrundlag. Den nye Maya var en fantastisk forstærker, og det var tydeligt at høre de store forbedringer i forhold til NAKSA’en.
Derhjemme var jeg i gang med at få Mirand’erne installeret, så efter den investering og en Australienstur var kassen noget tom …
Men der var plantet en tanke, og i efteråret 2020 havde jeg fået købt de fire Maya forstærkere, jeg skulle bruge. Jeg havde også gjort et heldigt brugtkøb og fået fat i fire Ground Sound PA3CC forstærkere, som jeg ville bruge til bassystemerne.
Så hele det eksisterende ”maskinrum” på bagpladerne blev ryddet, og der blev lavet et helt nyt layout med nye Toroidy audiophile grade trafoer, ny ledningsføring etc.
Resultatet var rigtigt godt! Og nok en af de største lydmæssige forbedringer i højttalernes lange liv. Der var simpelthen forbedringer over hele linjen, hvor Maya-forstærkerne gav en helt ny dimension i lydbilledet og lydkarakteren, medens de genbrugte PA3CC forstærkere sørgede for en meget mere kraftfuld, spillevillig og dynamisk bund.
Med denne opgradering er vi nået frem til den udformning, som højttalerne har i dag – men historien er ikke helt slut endnu …
Flytning og nyt lytterum
I starten af 2022 flyttede vi til en ny, mindre bolig (der var for mange kvadratmeter og for meget have og vedligeholdelse i det gamle hus fra 1935).
Heldigvis med en god, stor stue, hvor jeg vurderede, at musikken sagtens ville kunne udfolde sig.
Anlægget havde på det tidspunkt været pakket ned i et halvt år, så der var en stor længsel efter god lydkvalitet!
I den nye stue skulle der spilles på den lange led, og det viste sig at være en rigtigt god ting. For det gjorde det muligt at placere lyttepositionen (vores nye sofa) mange meter væk fra bagvæggen, hvilket gav et betydeligt løft i lydkvaliteten, og overordnet set er det nye lytterum nok det bedste, jeg har haft.
En række opgraderinger på min front end (streamer, DAC/pre) er hver gang kommet klart og tydeligt igennem på højttalersystemet, som virkelig har hul igennem.
En æra er ved at slutte
Det lakker mod enden for the Equilibrium Project – ikke fordi højttalerne er ved at være udslidt, tværtimod vil der være rigtigt mange gode år i dem endnu – men fordi jeg er ved at bygge et nyt, ultimativt højttalersystem, Equilibrium Enigma (se tråden om dette
her).
Derfor har jeg sat the Equilibrium Project højttalersystemet til salg allerede nu, så interesserede købere har mulighed for at komme og høre systemet. Se i øvrigt den netop opdaterede salgsannonce under Køb, Salg & Bytte
Interesserede kan blot sende mig en PB
Der har gennem årene været talt en del om pris og hvad systemet ville koste, hvis det var en fabrikshøjttaler, så for god ordens skyld har jeg lavet en beregning af, hvad det ville koste at lave et Equilibrium Project højttalersystem i dag. Det ser sådan ud:
Systemet består i hovedtræk af følgende:
4 x Maya 200 forstærkermoduler: ca. kr. 30.000 (inkl. told/moms)
4 x Ground Sound PA3CC moduler: ca. kr. 20.000
6 x Toroidy trafoer: ca. kr. 4.000
2 x Ground Sound DCN24: ca. kr. 9.000
8 x 10” Scan-Speak 26W/8867T00: ca. kr. 23.000
2 x Accuton 6,5” mellemtoner: ca. kr. 18.000
2 x Scan-Speak beryllium diskanter: ca. 7.000
Snedkerfremstillede, fuldfinerede kabinetter med buede flerlagssider: ca. kr. 25.000
20 mm alu frontbafler m. bearbejdning og pulverlakering: ca. kr. 15.000
Priserne er baseret på dagspriser for eksisterende produkter og oprindelig købspris for udgåede produkter. Jeg har ikke indregnet alle smådelene, såsom udriggere, fødder, kabler og en masse andre småting, og der er kun indregnet (anslået) arbejdsløn for kabinetter og frontbafler.
Ud fra ovenstående ville den samlede pris for for alle dele til et nyt Equilibrium Project højttalersystem ligge omkring 150.000 kr.
Men – der er jo heller ikke
bare tale om et sæt højttalere! Det er i virkeligheden et komplet
anlæg, blot uden signalkilde. Der løber et enkelt (skærmet) signalkabel med WBT NextGen phonostik fra hver højttaler. Hvis man sætter stikkene i analogudgangen på en streamer med analogudgang og volumenkontrol eller en CD-afspiller med volumenkontrol, så er man kørende
Jeg har gennem tiderne haft systemet stående i flere meget forskellige rum, hvor det mindste kun var omkring 20 kvm, men det har altid været muligt at opnå god lyd ved hjælp af Ground Sound DCN24 modulernes DSP-muligheder.
Jeg håber nu på, at der melder sig en køber, der kan få glæde af systemets kvaliteter. Når først systemet er sat op og en gang for alle justeret ind efter rummet (hvilket jeg naturligvis tilbyder at gøre som en del af salget), er der ikke noget, man skal foretage sig – undtagen at nyde musikken