| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været i gang med jording af afskærmningerne.
Den øverste af de tre afskærmninger er forbundet med køleribberne på den øverste forstærker (til en af boltene, der holder køleribberne på plads). Køleribberne er igen forbundet med jordforbindelsen fra elinstallationen.
Jordforbindelsen videreføres til den midterste afskærmning.
Fra den midterste afskærmning videreføres jordforbindelsen til den nederste afskærmning.
Alle forbindelser er skruet stramt til - de skal kunne klare 240 V i nødstilfælde!
Foreløbig er den ene højttaler klaret __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Man kan da kun have respekt for din kompromisløse tilgang til dine højtalere ville godt høre dem en dag. Jeg har fulgt godt med i din spændene tråd !
Jeg giver dig også ret i din slogan synes ordet High end ordet er totalt misbrugt samt meget misforstået.
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
Hej
Man kan da kun have respekt for din kompromisløse tilgang til dine højtalere ville godt høre dem en dag. Jeg har fulgt godt med i din spændene tråd !
Jeg giver dig også ret i din slogan synes ordet High end ordet er totalt misbrugt samt meget misforstået. |
|
|
Ja, jeg synes jo, at når jeg går i gang med noget, så kan jeg lige så godt lave alle de ting, som jeg mener er vigtige. Og det skal helst også se lidt pænt ud
Hvis du har planer om at komme til "staden" på et tidspunkt, så send mig endelig en PB, så finder vi sagtens ud af noget med en lytning!
Det er altid hyggeligt at have "nye ører" forbi - det bliver typisk til nogle gode snakke om musik og lyd __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2014 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et ekstra detailbillede af, hvordan signalkabel og USB (til styring af Ground Sound filtrene) er udført:
Der er udført rundinger i kanten af hulpladen (inden den blev malet), som passer til henholdsvis signalkabel (med gummitylle) og USB-stik  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 15 Februar 2014 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Sonic skrev:
Hej
Jeg giver dig også ret i din slogan synes ordet High end ordet er totalt misbrugt samt meget misforstået. |
|
|
Ja, jeg synes jo, at når jeg går i gang med noget, så kan jeg lige så godt lave alle de ting, som jeg mener er vigtige. Og det skal helst også se lidt
pænt ud
Hvis du har planer om at komme til "staden" på et tidspunkt, så send mig endelig en PB, så finder vi sagtens ud af noget med en lytning!
Det er altid hyggeligt at have "nye ører" forbi - det bliver typisk til nogle gode snakke om musik og lyd  |
|
|
Hej
Tusind tak for invitation jeg skriver en pber når jeg næste gang Er i hovedstaden __________________
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2014 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må vist være på tide gøre status over dette projekt, som ret beset er ved at nå sit 10-års jubilæum (når man regner de oprindelige højttalere i "almindelige" firkantede kabinetter med)!
Det første man med berettigelse kan spørge sig selv om er, om jeg med projektet har opnået den lydforbedring, som jeg havde håbet på?
Til det kan jeg heldigvis svare med et stort og rungende JA!
Jeg synes, at jeg for stadig relativt rimelige penge (jaja - alt er relativt) har opnået en lyd, som gør mange rigtigt dyre systemer rangen stridig - samtidig med, at jeg har fået systemet "designet" således at det er til at holde ud at være i stue med (fruen klager i hvert fald ikke).
Men - hvis man spørger mig, om jeg så ikke er ved at være færdig, så vil svaret være et lige så stort og rungende NEJ!
Hvorfor så det? Ganske enkelt - jeg tror aldrig, at jeg bliver færdig med at forbedre på systemet
Lige nu har jeg en opgradering af bassystemerne med 10" enheder i kikkerten - og sammen med dén forbedring en mulig opgradering af forpladerne fra MDF til aluminium. Samtidig vil jeg nok opgradere den interne kabelføring til bassystemerne og lave nogle andre mindre forbedringer på baskabinetterne.
Ligeledes påtænker jeg at forbedre signalkablerne fra Ground Sound filtrene til forstærkerne. Der skulle nok være noget at hente her.
Og jeg er også i gang med at kigge på yderligere forbedringer af strømmen i form af bedre stik, kontakter og kabler.
Listen fortsætter - men lige nu ved jeg ikke, hvornår de forskellige tiltag bliver sat i værk ...
Overordnet set synes jeg, at jeg nået til et godt sted, men jeg har ikke tænkt mig at hvile på laurbærrene
Og alle forbedringer vil blive omtalt her - stay tuned  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Heine Dupont Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 09 Marts 2014 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa,
Jeg synes der er enormt meget læring af dit projekt på så mange måder. I korte træk har jeg hørt efter på følgende punkter:
1. Se på den samlede enhed fra kilden til højttaleren - alt er i spil og kan forbedres.
2. Sæt et mål for hvad du gerne vil opnå og vær tro mod det
3. Vælg et koncept du tror på og arbejd med det
4. Gode ting tager tid og kræver omtanke og sans for detaljen
En ting er helt sikkert - dit system spiller bare godt.
Hilsen Heine
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heine Dupont skrev:
Hej Aksa,
Jeg synes der er enormt meget læring af dit projekt på så mange måder. I korte træk har jeg hørt efter på følgende punkter:
1. Se på den samlede enhed fra kilden til højttaleren - alt er i spil og kan forbedres.
2. Sæt et mål for hvad du gerne vil opnå og vær tro mod det
3. Vælg et koncept du tror på og arbejd med det
4. Gode ting tager tid og kræver omtanke og sans for detaljen
En ting er helt sikkert - dit system spiller bare godt.
Hilsen Heine |
|
|
Hej Heine,
Det er dejligt, at andre kan bruge nogle af de erfaringer, man har gjort sig gennem et langt "højttalerliv" (det startede lææænge inden de nuværende højttalere  )!
Ud over de ting, du nævner, så vil jeg også sige, at en god portion stædighed/vedholdenhed er en virkelig god ting  . Man støder af og til på forhindringer/udfordringer, der gør, at man er nødt til justere "kursen" lidt - og det er nok der, hvor nogen kan have en tendens til at give op.
Du har allerede haft udfordringer, men har arbejdet dig igennem dem, så jeg er sikker på, at du også nok skal nå frem til et godt resultat
Og så har du jo i øvrigt ikke hørt mit system med de sidste tiltag - det er faktisk blevet bedre endnu ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med at planlægge de næste opgraderinger, men i mellemtiden kan vi da godt kigge på et "skud" af systemet, som det så ud i det dejlige forårslys forleden dag
 __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 23 Marts 2014 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot syn, også på en forårsdag
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 23 Marts 2014 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej aksa.
helt utroligt du helt privat (sikkert få ressourcer) har kunne bygge så smuk en højtaler.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 24 Marts 2014 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
hej aksa.
helt utroligt du helt privat (sikkert få ressourcer) har kunne bygge så smuk en højtaler.
mvh nils |
|
|
Hej Nils,
Tak for roserne
Jeg vil skynde mig at nævne igen (det er nævnt i starten af tråden, men tænker at du nok ikke har læst den hele vejen igennem  ), at kabinetterne fik jeg i sin tid en meget dygtig snedker til at lave, så en hel del af roserne må gå til ham
Men den grundlæggende idé og designet er fra min hånd, ligesom de mange, mange timer, der er lagt i at få bragt højttalerne til det niveau, de har i dag. Heldigvis har jeg også nogle gode venner, der giver en hånd med forskellige ting i ny og næ. F.eks. har en af mine gode venner, som er yderst "metal-kyndig", hjulpet med at få bukket afskærmningerne. Jeg har så til gengæld hjulpet ham med alt det elektriske og akustiske (målinger) til hans nye højttalersystem.
Som selvbyggere kan vi have rigtigt meget glæde af hinanden - og så er det samtidig hyggeligt
Men ja, det er helt "privat" __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 26 Marts 2014 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej aksa.
jo, jeg har fulgt med i din tråd.
i min verden har du bygget dem. din rolle har måske mere været arkitektens, ham der samler trådene, men æren tilkommer altid (med grund) arkitekten, selvom han måske ikke direkte slår hver eneste søm.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2014 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er så småt gået i gang med at kigge lidt yderligere på forbedring af strømmen til højttalerne.
Efter i en årrække at have eksperimenteret med kabler og stik, såvel på strømsiden som på signalsiden, er jeg nået frem til, at "rene" og ensartede materialer er at foretrække - herunder at kabler og stik bør være i det samme materiale (såvidt det overhovedet er muligt).
Da strømkablerne i vores vægge er af kobber, så skal de kontakter, stik og kabler, der transporterer strømmen videre, også være det. Mine nuværende netkabler er af kobber, men såvel kontakten i væggen som stikkene på kablerne har ledere i messing
Når man så begynder at kigge alle de "audiofile" netstik osv. efter i sømmene, opdager man, at de minsandten også næsten alle sammen har kontakter i messing! I min søgen har jeg dog endelig fundet frem til nogle, hvor kontakterne er i kobber
Jeg planlægger derfor at benytte følgende strømbærende komponenter:
Furutech FP-SWS-D vægudtag
Furutech FI-E38 Schuko stik
Furutech FI-28 IEC stik
Furutech FI-09 IEC netbrønde
Det var så planen - næste skridt er at finde Furutech tingene til en god pris __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Maj 2014 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der sandelig lækkerier ind ad døren
Her er så et lidt nærmere kig:
Og når man så får kigget lidt på indmaden, kan man se, at det er virkeligt godt kram. Schuko-stikkene og IEC-stikkene har samme type tilslutninger som kontakten og netbrønden, så der helt klart dømt god forbindelse her.
Alle strømførende dele er lavet af ren kobber, som er forgyldt
Prøv lige at spørge, om jeg glæder mig til at komme i gang med arbejde med disse lækkerier! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 10 Maj 2014 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør du.....den bliver svær at stikke..... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 10 Maj 2014 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal så forbinde alle de fine kobber stik
__________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2014 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
| Hvad skal så forbinde alle de fine kobber stik |
|
|
Et kobberkabel - selvfølgelig
Spøg tilside - lige nu benytter jeg Groneberg Quattro Reference netkabel ud til højttalerne. Jeg er ganske godt tilfreds med dette no-nonsense kabel, som gav et betydeligt løft i forhold til de Cardas-kabler, jeg benyttede før. Tillige har Groneberg-kablet den fordel, at det kan købes i metermål.
Der er ingen tvivl om, at jeg fremover vil eksperimentere med andre kabler. Jeg har leget en del med at lave netkabler selv, og jeg har nogle ideer til konstruktion af et netkabel, som jeg skal have afprøvet på et tidspunkt. Lige nu er tiden bare ikke til det, og så er Groneberg-kablet bestemt til at leve med  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 11 Maj 2014 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et kobberkabel hmmmm det havde aldrig jeg ikke gættet på
Det er godt med en reference til videre eksperimentern.
Det bliver interessant at høre om dine oplevelser med de nye stik og høre om de gør en foreskel hos dig __________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |