Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The Equilibrium Project active Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 63
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Så fik jeg lige nuppet et par hurtige skud af de nye baser og fødder.

Basen er i 10 mm matforkromet stål, fødderne i matforkromet messing.

Jeg vender tilbage med lidt om lyden i forhold til mine SD-fødder adudiofil-udgave.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 16:21 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Og så lidt om lyden med de nye baser og fødder. Sammenligningsgrundlaget er stadig SD-fødder i audiofil-udgaven, afpasset efter højttalernes vægt:

1. Først og fremmest er lydbilledet blevet lidt mere "forward". Ikke på den irriterende måde, hvor sangerne står mindre end en meter fra dig og råber dig ind i fjæset, men på en god og velafbalanceret måde.

2. I samme åndedrag virker det, som om for/bag dybden er øget.

3. Dynamikken er forbedret - der er ligesom kommet lidt bedre punch på tingene (og det var ikke dårligt i forvejen).

4. Bassen har fået en øget præcision.

5. Præcisionen i stereobilledet er generelt forbedret lidt.

6. Det var de positive tendenser. Men der er også lidt, der trækker i den modsatte retning:

7. På visse tracks virker diskanten umiddelbart lidt mere ru og mindre velopløst i den øverste top end tidligere.

8. Øvre bas kan have lidt tendens til oppustethed (dette er dog marginalt og vil kunne justeres i det digitale delefilter, når det kommer op og køre).

Alt i alt må jeg dog sige, at hos mig virker J.S. Feet ganske udmærket. Jeg vil eksperimentere lidt mere med vinkling osv. i den kommende tid.

Dernæst er der (endelig) ved at komme gang i mit egentlige upgrade-projekt igen, og jeg er ved at gøre klar til at sætte de nye forstærkermoduler fast bag på højttalerne.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 16:31 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Nydeligt arbejde der
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 08:43 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jaeh - J.S. Feet er jo nydelige i sig selv og efter min mening endnu flottere i den satinagtige matkrom. Baserne har en af mine venner lavet, og han kan også sit kram

Og så har forkromningsanstalten også gjort et nydeligt stykke arbejde

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 10:24 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Ja, der er fod på det, må man sige.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret Citér Aksa

I morgen starter jeg på næste trin i upgrade-processen.

Forpladerne til diskant/mellemtone sektionen bliver afmonteret, fordi der skal gøres plads til de nye mellemtoneenheder. De har nemlig en diameter, der er nogle få millimenter større end de nuværende.

Så jeg tager forpladerne under armen og drager ud til en god ven som har et helt maskinværksted i sin kælder (en stor kælder) - deriblandt en stationær fræsemaskine, som kan klare opgaven

Fortsættelse følger ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Operationen med forpladerne lykkedes, og i formiddags fik jeg samlet diskant/mellemtonekabinetterne igen med de nye enheder. Dvs. en Accuton/Thiel mellemtone og den nye Scan-Speak beryllium diskant.

Jeg har indtil videre koblet enhederne på det eksisterende delefilter. Det passer naturligvis ikke helt, men det skal også kun benyttes til lidt tilspilning af enhederne, indtil jeg kan få GroundSound-filtrene gjort klar og installeret.

En kort lytning afslører dog, at filteret ikke er helt skævt i forhold til de nye enheder, så man kan sagtens holde ud at lytte på det.

I øvrigt er det allerede ved første lytning på kendt materiale meget tydeligt, at den SS diskant har væsentligt bedre opløsning og luft i toppen den den "gamle" SS ringradiator

Der kommer lige et par billeder, når jeg får tid

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 18:52 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Så fik jeg tid til at få fundet et par billeder af "ombytningen" frem.

Her er de gamle enheder på vej ud:

og her er de nye enheder kommet i og det hele er samlet igen:

Det ser jo meget nemt ud, men det tager nogle timer at skille alt ad, bore nye huller til boltene til de nye mellemtoner - og så montere alt igen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 19:31 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Ser fint ud. Fortrækker du diskanter inderst eller yderst?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret Citér Aksa

allanowich skrev:
Ser fint ud. Fortrækker du diskanter inderst eller yderst?

Jeg har bedst erfaring med at have dem inderst - og sådan er det også implementeret nu. Jeg ved ikke, om der findes nogen teorier om, hvad der er bedst, men ved at have dem inderst og ved at vinkle højttalerne mod lytteren, minimerer man velsagtens også lidt af den fysiske faseforskydning, der er mellem diskant og mellemtone

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 01:46 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Hej Aksa

Der findes godt nok flere højttalere med asymetrisk opbygning med enheder, f.eks ProAc og de ældre Snell A, C og type 1 samt Magnepan. Ja, der er flere endnu. Men langt de fleste har ikke nogen specific regel, om diskanterne skal være inderst eller yderst. Så det må man finde ud af selv hvad, der er bedst alt efter opstilling og stuen de står i. Men Snell som nævnt foroven, er der særlige regler for opstilling. For her skal diskanterne være yderst. De skal såmænd heller ikke vinkles med lytteren. Dine ht'ere er der ikke nogen særlige regler, så det er op til dig. Så jeg ville bare lige vide, hvad du fortrak alt efter dine ekperimenter, hvad dette angår.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Oktober 2011 kl. 09:00 | IP-adresse registreret Citér Sund

Perspektivet og energiudstrålingen er det der påvirkes af diskantens placering. Bredden af perspektivet kan direkte høres, mens energiudstrålingen mest kommer til udtryk ved at der er flere forskellige frekvenser diskanten ruller af ved pga. uens afstand til kanterne af kabinettet. 

Fakta som Dali i alle årene har udnyttet og gjort opmærksom på i deres vejledninger. Og derfor de tidligere næsten altid lavede spejlede sæt med forskudt diskant. Det er en dyr løsning, så bl. a. derfor laver man det ikke mere.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 00:51 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Allanowich: Ja, der findes masser af højttalere med assymmetrisk placerede enheder. Og der er ingen tvivl om, at det er noget, som har en lydmæssig betydning. Filtrene i mine højttalere er udviklet med enhederne placeret som nu.

Sund: Interessant info om Dali. Heldigvis har man som selvbygger selv kontrol over placering af enheder, og om man ønsker "spejlede" højttalere

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2011 kl. 10:01 | IP-adresse registreret Citér Aksa

En statusrapport på upgrade-projektet:

I sidste uge fik jeg fat i nogle kraftige alu-vinkler, som skal bruges til montering af de seks forstærkere på bagpladerne af højttalerne.

Vinklerne var dog "rå", dvs. uden huller af nogen art til montering. Ligeledes var der ingen forborede huller i forstærkernes køleplader, som vinklerne skulle monteres på. Hver køleplade skulle monteres med 2 vinkler - en foroven og en forneden, og hver vinkel skulle monteres med 2 stk. M5 unbrakobolte. Derudover skal hver vinkel monteres med 2 stk. skruer i bagpladen.

Dvs. at hver vinkel skulle forsynes med 4 stk. huller. Derudover skulle hver køleplade forsynes med 4 stk. M5 gevind (2 i hver ende).

Så en del af min weekend er gået med at

- bore 48 stk. huller i de 12 vinkler
- bore 24 stk. huller i de 6 køleplader
- skære 24 stk. M5 gevind i kølepladerne

Alt er lavet i hånden - jeg har ikke nogen søjleboremaskine (kunne jeg godt have brugt til denne opgave )

Næste step bliver montering af forstærkere og ringkernetrafoer på bagpladerne.

Der kommer et par fotos, når jeg lige får tid ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Har lige lavet nogle finjusteringer på beslagene og er nu ved at måle op til placering af såvel forstærkere som ringkerner.

Er også ved at kigge på, hvordan kabelføringen skal løbe - der skal jo både føres strøm og signal. GroundSound filtrene regner jeg med at placere inde i diskant/mellemtonekabinetterne i rummet bag diskanten.

Har ikke fået tid til at tage flere fotos endnu, men mon ikke det lykkes i weekenden

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 10:41 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Glæd dig til at få liv i groundsound-modulerne. Der er så meget HUL igennem, kontrol over bassen og en generel ro(sort
baggrund) i lydbilledet
Benytter selv Accuton mellemtoner og det er kanon ufarvet og uforvrænget lyd, som kan hives ud af de enheder.
Spændt på dit lytteindtryk af berylium diskanterne. Mange har jo et "interessant" forhold til denne type hårde membraner i det
øvre område. især efter kedelige lytteoplevelser med f.eks B&W parret med forkert udstyr.
Jeg har hørt Alu-domen (9800) fra scanspeak i Von sweikert. og det lyd dejligt - brugen af et produkt er lige så vigtigt som
produktet i sig selv.
Jeg benytter selv Morel Supreme og er ovenud tilfreds. Men det er altid spændende at høre erfaringer fra andre... som også
sigter lidt højere med deres DIY   
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Digital_Thor skrev:
Glæd dig til at få liv i groundsound-modulerne. Der er så meget HUL igennem, kontrol over bassen og en generel ro(sort
baggrund) i lydbilledet
Benytter selv Accuton mellemtoner og det er kanon ufarvet og uforvrænget lyd, som kan hives ud af de enheder.
Spændt på dit lytteindtryk af berylium diskanterne. Mange har jo et "interessant" forhold til denne type hårde membraner i det
øvre område. især efter kedelige lytteoplevelser med f.eks B&W parret med forkert udstyr.
Jeg har hørt Alu-domen (9800) fra scanspeak i Von sweikert. og det lyd dejligt - brugen af et produkt er lige så vigtigt som
produktet i sig selv.
Jeg benytter selv Morel Supreme og er ovenud tilfreds. Men det er altid spændende at høre erfaringer fra andre... som også

Jep - har jo hørt GroundSound tidligere i et andet system, hvilket netop var grunden til mit valg. Ser meget frem til at få endnu mere hul igennem, end jeg allerede har. Og baskontrollen vil garanteret være klasser bedre end hvad min Behringer DCX2496 kan præstere - selv om den gør det meget pænt.

Jeg må sige, at jeg allerede nu er dybt imponeret over Accuton-enhederne. Selv med et ikke tilpasset passivt delefilter spiller de utroligt lækkert, glat og med masser af hul igennem. Dette kompletteres rigtigt fint af Scan-Speak beryllium diskanterne, som har en nærmest fløjlsagtig udstrakthed og luft opefter. Begge enheder startede med ligesom at være lidt tilbageholdende, men nu hvor de har fået lov til at spille nogle timer - også med pæn volumen af og til - begynder de virkelig at lukke op

Og de er absolut ikke tilspillet endnu!

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 11:19 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

Aksa skrev:
Digital_Thor skrev:
Glæd dig til at få liv i groundsound-modulerne. Der er så meget HUL igennem,
kontrol over bassen og en generel ro(sort
baggrund) i lydbilledet
Spændt på dit lytteindtryk af berylium diskanterne. Mange har jo et "interessant" forhold til denne type hårde membraner i
det
produktet i sig selv.

Jep - har jo hørt GroundSound tidligere i et andet system, hvilket netop var grunden til mit valg. Ser meget frem til at få
endnu mere hul igennem, end jeg allerede har. Og baskontrollen vil garanteret være klasser bedre end hvad min Behringer
DCX2496 kan præstere - selv om den gør det meget pænt.

Jeg må sige, at jeg allerede nu er dybt imponeret over Accuton-enhederne. Selv med et ikke tilpasset passivt delefilter
spiller de utroligt lækkert, glat og med masser af hul igennem. Dette kompletteres rigtigt fint af Scan-Speak beryllium
diskanterne, som har en nærmest fløjlsagtig udstrakthed og luft opefter. Begge enheder startede med ligesom at være lidt
tilbageholdende, men nu hvor de har fået lov til at spille nogle timer - også med pæn volumen af og til - begynder de virkelig
at lukke op

Og de er absolut ikke tilspillet endnu!

Så er der kun lige det, at man med et bedre anlæg, nemt opdager at alt musik ikke nødvendigvis er lige godt indspillet alt
sammen. Men man kan jo ikke tage skade af at prøve at lytte til noget nyt musik en gang imellem... og heldigvis er der
masser at vælge imellem i den store verden, som er glimrende indspillet

Bliver fedt med de HT'er. Især det at du har bas i både top og bund. det udjævner mange stående bølger i rummet og giver
derved en klart bedre bas fra starten af

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Digital_Thor skrev:
Så er der kun lige det, at man med et bedre anlæg, nemt opdager at alt musik ikke nødvendigvis er lige godt indspillet alt
sammen. Men man kan jo ikke tage skade af at prøve at lytte til noget nyt musik en gang imellem... og heldigvis er der
masser at vælge imellem i den store verden, som er glimrende indspillet

Bliver fedt med de HT'er. Især det at du har bas i både top og bund. det udjævner mange stående bølger i rummet og giver
derved en klart bedre bas fra starten af

Jeg må sige, at det med at kunne høre forskel på indspilningers kvalitet har været ganske tydeligt her hos mig i en årrække. Men det bliver selvfølgelig ikke mindre tydeligt, efterhånden som kvaliteten af grej og enheder øges

Lige i disse dage har jeg haft den glæde at lytte til nogle indspilninger, som jeg tidligere syntes lød lidt kedelige, og opleve, at med de nye enheder kan der alligevel være nye oplevelser i sådanne indspilninger

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2011 kl. 16:16 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Blot for det tilfælde, at nogen skulle være interesserede, så er mellemtoneenheden en Accuton (Thiel) C173-6-090. Denne enhed har et par "øjne", som i virkeligheden dæmpemateriale indsat i membranen (fra Thiel/Accutons side) for at dæmpe enhedens øvre resonans.

Denne enhed er en ren mellemtone (der findes også Accuton enheder med "øjne", som er bas/mellemtoner) med en kampvægt på gedigne 3,5 kg! Størstedelen af denne vægt stammer fra en massiv neodymiummagnet, og følsomheden er da også oppe på ca. 93 db/m.

<< Forrige Side af 63 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum