| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nixbix - Focal og Audax er to forskellige firmaer.
Dermed ikke sagt, at man ikke kan få nogle fornuftige Audax-enheder. De vil bare ikke passe med det filter, jeg har lavet, så der bliver et stykke udviklingsarbejde dér .... hvis man altså vil lave en tilsvarende konstruktion som min __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt et sæt Focal enheder her: http://www.discount-car-hifi.ch/shop/
Jeg har bygget et sæt "mini" Equilibrium, med 2 stk hds 8 pr side, (under kyndig vejledning af AKSA - tak for det!!;-)) og det kan kun anbefales!! __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 03 November 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Kunne du ikke skyde et par billeder af dine Equilibrium Jr, så vi kan se hvor flotte de er blevet?
320 euro for et sæt Utopia 6W er helt OK og DAT har R29 på tilbud til 1975/stk. Så det koster ikke en formue, at bygge et sæt Equilibrium i dag. Mine Equilibrium WB (aka Vibes) kostede ca 17000kr at bygge, og spiller som en drøm - tak AKSA.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Thomas: Jaeh, nu mangler vi andre i "Equilibrium-klubben" så bare at høre dem
LAST's Vibes har vi jo hørt, og jeg kan kun sige, at jeg synes, at de er særdeles vellykkede, både hvad lyd og udseende angår!
Det er dejligt, når andre kan få glæde af alle de mange tanker, man har gjort sig i forbindelse med sådan et projekt __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 04 November 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser flot ud Thomas.    Flot at se en nedskaleret version der er tro mod oplægget, bare tilpasset ambitionsniveau og plads-forhold  Ser flot ud i den lidt mørkere finer også. Hvad er det? Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
kæret Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
utroligt flot projekt ligesom de mindre udgaver af Equilibrium det er dejligt at der er noget at vælge imellem. Jeg bliver nød til at markere denne tråd med alle de guldkorn som der er blevet strøet med generøs hånd.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oh, tak
Jeg kan sige, at jeg har yderligere udviklingsplaner med mine Equilibrium ht'ere.
Næste skridt bliver sandsynligvis at ændre systemet til en fuld aktiv løsning med højkvalitets digitale delefiltre (kigger på Groundsound DCN24). Derudover har jeg allerede indkøbt nye mellemtoneenheder fra Thiel, som ligger og venter på at blive monteret. Jeg vil dog implementere de digitale delefiltre først, da det så bliver meget nemmere at styre det hele - og så behøver jeg ikke at begynde at indkøbe nye passive delefilterkomponenter.
Der vil naturligvis blive målt grundigt på såvel de enkelte enheder (især de nye) som det samlede system i det rum, hvor højttalerne skal være, i forbindelse med ovenstående
kæret skrev:
utroligt flot projekt ligesom de mindre udgaver af <SPAN =highlight>Equilibrium</SPAN> det er dejligt at der er noget at vælge imellem. Jeg bliver nød til at markere denne tråd med alle de guldkorn som der er blevet strøet med generøs hånd. |
|
|
__________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 22 Februar 2009 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fundet tråden her, og er som de andre imponeret over din grundighed, det er nogle meget flotte store højtalere der er frembragt.
Jeg vil egentlig bare lige høre noget helt fundamentalt om delefiltre. Når du sætter DCN24 ind, er det så ud med alle andre delefiltre i højtalerne? Hvis ja, vil det så sige, at man kan flytte delefiltret helt ud af højtaleren, og 'programmere' sig til et setup der matcher enhederne? Håber du kan tolke mit spørgsmål.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
Har fundet tråden her, og er som de andre imponeret over din grundighed, det er nogle meget flotte store højtalere der er frembragt.
Jeg vil egentlig bare lige høre noget helt fundamentalt om delefiltre. Når du sætter DCN24 ind, er det så ud med alle andre delefiltre i højtalerne? Hvis ja, vil det så sige, at man kan flytte delefiltret helt ud af højtaleren, og 'programmere' sig til et setup der matcher enhederne? Håber du kan tolke mit spørgsmål.
|
|
|
Jep, med digitale delefiltre i signalvejen er de passive delefiltre ude af billedet, så de fjernes. I øvrigt kører jeg jo med elektronisk filtrering og equalising af bassystemet i forvejen via en Behringer DCX2496. Men lydkvaliteten i Groundsound-filtrene er milevidt bedre end i Behringer'en, så den ryger også ud
Groundsound-filtrene programmeres ganske rigtigt via en PC og noget tilhørende software med en udmærket grafisk brugerflade. Der kan ses eksempler på dette på Groundsounds hjemmeside __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Jep, med digitale delefiltre i signalvejen er de passive delefiltre ude af billedet, så de fjernes. I øvrigt kører jeg jo med elektronisk filtrering og equalising af bassystemet i forvejen via en Behringer DCX2496. Men lydkvaliteten i Groundsound-filtrene er milevidt bedre end i Behringer'en, så den ryger også ud  |
|
|
Hej AKSA,
Tillad mig et måske håbløst spørgsmål - men efter at have læst på GS hjemmeside - så er der (mindst) én ting jeg ikke forstår.... så bær over
Hvordan gør du med 'niveau' regulering/udstyring af dine effektblokke - har du en 6-kanals pre? - eller er vi ude i 6 potmetre forbundet med audifile elastikker
Hvis man bruger GS DSP enhederne til dette, mindster man så ikke 'opløsning' ved alt andet en fuld styrke...
__________________ Mvh
HeJu
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok AKSA, tak for svaret omkring det aktive filter.
Betyder det, at selv novicer kan lave en højtaler, blot man følger anvisninger omkring kabinetstørrelser for enhederne, og sætter et aktivt programerbart filter med link til hver enhed, så skulle man kun finindstille efterfølgende?
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heju - niveaureguleringen foregår også i filteret, altså digitalt. Og jo, man kan miste opløsning, men da jeg ikke er ekspert på GS filtrene og digitalteknik som sådan, skal jeg ikke kunne sige, om det betyder noget. Teoretisk kunne DSP'erne køre med en væsentligt højere opløsning internt end konverterne, så det i realiteten ikke betyder noget. Men jeg ved det ikke - ved blot, at de meldinger omkring filtrene, som jeg har hørt, har været meget positive
Old_school - helt så simpelt er det nok ikke. Bl.a. kræves der målinger af enhederne, som skal indføres i filtersoftwaren og bearbejdes, og der er også behov for kontrolmålinger, hver gang man har lavet justeringer på filtrene. Men har man måleudstyr og ved, hvordan det skal bruges, så er processen meget hurtigere, da man ikke skal i gang med at skifte delefilterkomponenter, hver gang, der skal justeres ...
Og i allersidste ende skal det hele fintunes med ørerne - ofte noget man som novice kan have lidt svært ved
Ifølge Groundsounds hjemmeside er der dog noget avanceret software på vej til filtrene, som mere eller mindre skulle kunne automatisere måle- og justeringsprocessen, men præcis hvordan det kommer til at fungere, ved jeg ikke p.t. __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah - ting tager tid, må jeg jo sande.
Til gengæld er planerne om opgradering af mine Equilibrium ht'ere nu nået så langt, at jeg er begyndt at indkøbe de komponenter, der skal bruges.
Samtidig er scope for opgraderingen blevet udvidet en del, således at den samlede opgradering kommer til at sådan ud:
- SS ringradiator diskanter udskiftes med SS BE diskanter
- Focal mellemtoner udskiftes med Thiel mellemtoner
- Passive filtre (og Behringer DCX2496) erstattes med GroundSound DCN24 aktive filtre med AD8620 opgradering
- NAKSA 70 forstærkere monteres direkte bag på ht'erne til drift af diskant/mellemtone
- NAKSA 100 forstærkere monteres direkte bag på ht'erne til drift af bassystemerne
(se mere om NAKSA 70 forstærkerne her)
Status på opgraderingen er p.t. følgende:
- SS BE diskanter er indkøbt og undervejs med PostDanmark
- Thiel mellemtoner er allerede på "lager" hos mig
- GroundSound filtre er bestilt, forventes leveret i næste uge
- NAKSA 70 forstærkere er allerede på "lager" hos mig
- NAKSA 100 forstærkere forventes klar til levering inden for nogle uger (disse er ikke kritiske for start af opgradering)
Jeg regner med at lægge billeder og beskrivelser af processen her undervejs
__________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
meil Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt at se at der sker noget. Jeg har altid haft den filosofi, at man kan komme rigtig langt med opgraderinger i stedet for at starte helt forfra hver gang.
Det bliver spændende at følge. Håber der kommer billeder af projektet undervejs.
Hilsen Meil
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver sku en (endnu mere) spændende højttaler 
Hvordan fandt du frem til NAKSA 70&100?
Glæder mig til at læse mere om "tuningen" af at groundsound filter 
Hilsen Thomas
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
meil skrev:
Dejligt at se at der sker noget. Jeg har altid haft den filosofi, at man kan komme rigtig langt med opgraderinger i stedet for at starte helt forfra hver gang.Det bliver spændende at følge. Håber der kommer billeder af projektet undervejs.HilsenMeil
|
|
|
Hej Meil,
Som du kan se, er jeg helt enig. Equilibrium-højttalerne er designet med udskiftelige frontplader netop for at tilgodese dette. Heldigvis har de nye Scan-Speak BE diskanter samme mål som ringradiatorerne, og de nye Thiel mellemtoner er blot nogle få millimeter større end de nuværende, hvilket klares af en god bekendt med de rette værktøjsmaskiner
Og jo, der skal nok komme nogle billeder! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Det bliver sku en (endnu mere) spændende højttaler 
Hvordan fandt du frem til NAKSA 70&100?
Glæder mig til at læse mere om "tuningen" af at groundsound filter 
Hilsen Thomas |
|
|
Hej Meier,
Tak for roserne
Mth NAKSA-forstærkerne, så har jeg benyttet forstærkere fra Aspen Amplifiers i en årrække. NAKSA-forstærkerne er sidste nye skud på stammen. Der er tale om komplette forstærkermoduler, som blot skal tilsluttes en trafo for at spille. Jeg har 2 stk. NAKSA 70 moduler (stereomoduler) og har spillet på det ene af dem i et stykke tid. Fremragende lyd - til en uhørt lav pris! Jeg monterer et NAKSA 70 modul bag på hvert diskant/mellemtone kabinet, således at der bliver en forstærkerkanal til hver enhed - med kortest muligt kabelvej fra forstærker til enheder.
NAKSA 100 modulerne bliver monoblokke. Der vil blive monteret en monoblok bag på hvert at de fire baskabinetter. NAKSA 100 moduler leverer min. 200 W i 4 ohm, som er impedansen for de to 8" enheder i hvert kabinet. Dvs at der bliver i alt 800 W til rådighed til at drive bassystemet - og vel at mærke i "direct drive" mode (ingen komponenter mellem forstærker og enheder). Mon ikke det er nok?
Som nævnt forventer jeg, at NAKSA 100 modulerne bliver til rådighed inden for en måneds tid, men jeg kan sagtens starte opgraderingen uden dem og benytte min nuværende forstærker til at drive bassen (en kraftig PA-sag).
Jeg forventer ikke de store udfordringer med at indjustere GroundSound filtrene. Der er jo en fin grafisk brugerflade til rådighed, og jeg har god erfaring med måling og tilpasning fra mit nuværende bassystem (med Behringer DCX2496). __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder fornuftigt korte kabler og ingen passive komponenter. Når der så er membranareal og watt bagved, så kan man jo nok forvente en rimelig uanstrengt gengivelse 
Bliver spændende at høre fortsættelsen 
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
Lyder fornuftigt korte kabler og ingen passive komponenter. Når der så er membranareal og watt bagved, så kan man jo nok forvente en rimelig uanstrengt gengivelse 
Bliver spændende at høre fortsættelsen  |
|
|
Er rimeligt sikker på, at der er watt nok til rådighed
Mht membranareal må det komme an på en prøve. Jeg flytter i hus i starten af det nye år, til en stue på lige under 40 kvm, så tanken om at tilføje et subbas-system i rummet er allerede tænkt
I givet fald bliver det ikke en færdigkøbt subwoofer - tankerne går mere i retning af noget åben baffel med nogle gode, store membraner ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |