Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The Equilibrium Project active Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 63
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret Citér meil

Aksa skrev:

Hej Meil,

Ja, det med træsorterne var jo en del af planen

En dag når jeg kommer til lidt penge - eller rettere mange penge - kunne det være sjovt at prøve med nogle 10" enheder i stedet.

Med lidt browseri på nettet fandt jeg nogle Eton 11" enheder, som passer som fod i handske i den kabinetstørrelse, jeg anvender. De hedder 11-581/50HEX.

Men det er blot én mulighed - der findes masser af gode enheder derude

Ja Eton 11-581/50HEX har nogle rigtige behagelige data, lidt i samme klasse som ATC 9” (SB75-234 LC) og SS 10” (26W/8861T00)

Jeg finder det svært at vælge i mellem disse tre, hvis jeg en dag skulle vælge.

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret Citér jazzman

Jeg købte 12" udgaven af Eton: 12-680/62. Den kommer i et 75l mock-up kabinet (reflex, fb 22Hz) i weekenden, og så kommer der en tråd. Men 11" versionen har højere mekanisk Q, noget, der godt kunne trække op! SS 26W har en fæl opbrydning i nedre mellemtone, der bekymrer mig. Ellers ser den ud til at være topklasse.

Eton er billigst på eBay, fx der hvor jeg købte: AundS hifi. Men SS har symmetric drive...livet er ikke let...

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret Citér miju

Aksa skrev:
miju skrev:

Og jeg nyder altså synet - og lyden - af "the Two Towers" hver dag

mvh AKSA

Pas nu på at Bin Laden ikke finder ud af det!... så kommer der bare et par fly.. og....

mvh.

Hæ - tror næppe han kan finde vej til min ringe bolig, og ellers må jeg jo skræmme ham væk med noget hamrende ureligiøs musik for fuld skrue

Ja og byde ham på en bajer og flæskesteg!!

Bortset fra det så...

Den enkle 6 db. deling/afruldning du har lavet på mid.  kan jeg forstå er realiseret med en kondensator før powerampen.. altså mellem pre & power eller???

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret Citér Aksa

miju skrev:

Den enkle 6 db. deling/afruldning du har lavet på mid. kan jeg forstå er realiseret med en kondensator før powerampen.. altså mellem pre & power eller???

mvh.

Ja, sådan set. Blot er der det ved det, at min AKSA GK-1R preamp er forsynet med rør i udgangen, og da der i forvejen sidder en kondensator efter røret i selve konstruktionen, skal jeg blot ændre på værdien af denne kondensator for at få den nødvendige afrulning.

AKSA GK-1R preamp'en har både en udgang med rør og en udgang med transistorer. Rør-udgangen benytter jeg til diskant/mellemtone, medens transistor-udgangen benyttes til bas-sektionen.

Hvis der havde været tale om en ren transistorforforstærker, ville man i de fleste tilfælde blot have kunne sætte en kondensator ind lige før udgangsbøsningen.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret Citér Mik112

Hej Aksa,

Det du har bygget er beundringsværdigt, noget i en klasse helt for sig, både lydmæssigt og visuelt, sådan er det! Når du en dag bliver rigtigt godt træt af højttelerne, fordi du skal videre;-) så send lige en PB, der er kontant afregning.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Mik112 skrev:

Hej Aksa,

Det du har bygget er beundringsværdigt, noget i en klasse helt for sig, både lydmæssigt og visuelt, sådan er det! Når du en dag bliver rigtigt godt træt af højttelerne, fordi du skal videre;-) så send lige en PB, der er kontant afregning.

Mvh/Mik112

Hej Mik112,

Tror sør'me ikke lige jeg har planer om at sælge "babyerne" sådan lige med det samme!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret Citér Mik112

Aksa skrev:
Mik112 skrev:

Hej Aksa,

Mvh/Mik112

Hej Mik112,

Tror sør'me ikke lige jeg har planer om at sælge "babyerne" sådan lige med det samme!

Nu skrev jeg altså også "en dag"  . Men som du, - af nogen ved, har gamle drenge tit kløe

Mvh/Mik112

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Mik112 skrev:
Aksa skrev:
Mik112 skrev:

Hej Aksa,

Mvh/Mik112

Hej Mik112, Tror sør'me ikke lige jeg har planer om at sælge "babyerne" sådan lige med det samme!

Nu skrev jeg altså også "en dag" . Men som du, - af nogen ved, har gamle drenge tit kløe

Mvh/Mik112

Jaeh, man hviler jo ikke på laurbærrene! Men netop derfor er kabinetterne designet med løse forplader, således at det vil være muligt at udskifte enhederne, hvis noget ekceptionelt bedre skulle vise sig - så det med "en dag" kan godt have rigtigt lange udsigter

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 01:02 | IP-adresse registreret Citér Mik112

Aksa skrev:
Mik112 skrev:
Aksa skrev:
Mik112 skrev:

Hej Aksa,

Mvh/Mik112

Hej Mik112, Tror sør'me ikke lige jeg har planer om at sælge "babyerne" sådan lige med det samme!

Nu skrev jeg altså også "en dag" . Men som du, - af nogen ved, har gamle drenge tit kløe

Mvh/Mik112

Jaeh, man hviler jo ikke på laurbærrene! Men netop derfor er kabinetterne designet med løse forplader, således at det vil være muligt at udskifte enhederne, hvis noget ekceptionelt bedre skulle vise sig - så det med "en dag" kan godt have rigtigt lange udsigter

Æv....for mig , men godt og smart for dig med fremtidssikrede forplader. Regner med 30-40 gode år ude i horisonten, så du vender bare tilbage, hvis du ikke må have dem på dit plejehjem.....hvem ved, - måske accepteres de på mit. Og til den tid gør det ikke noget hvis diskanter og mellemtone er feset af    

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Her kommer så en lille opsummering på projektet:

- Højttalerne har nu spillet et par uger, og jeg kan konstatere, at de første lytteindtryk holder sig. I forhold til prototype-udgaven er der tale om betydelige forbedringer på alle områder. Overordnet set er der kommet en ny rumlighed over lydbilledet, forstået på den måde, at rum på optagelser (hvor det findes) nu aftegnes med en langt mere præcis pensel, ligesom luft omkring instrumenter, stemmer m.m. er et par klasser bedre. Samtidig er detaljeringsgraden øget ganske væsentligt, og skæringer, som jeg ikke har lyttet til i lang tid, fremstår nærmest som nye! Uanset den øgede detaljeringsgrad er den homogenitet, som før kendtegnede systemet, ikke sat over styr - tværtimod - og det er ofte svært at holde fødderne i ro, når der lyttes til rytmisk musik (såmænd også ofte, når der lyttes til klassisk ). Der er for mig ingen tvivl om, at forbedringerne i høj grad skyldes det komponentmæssigt forbedrede delefilter, men der er absolut heller ikke nogen tvivl om, at de kraftigt forbedrede/afstivede/resonansdæmpede kabinetter har en stor del af æren. De oprindelige prototyper vejede ca. 60 kg pr. side, medens den nuværende udgave er kommet op på omkring 80 kg pr. side (og der er ingen granitfødder endnu!), hvilket alene er en tydelig indikation.

- Hvad så nu?
Tjah, i virkeligeheden er jeg jo slet ikke helt færdig. Systemet spiller skam - og det endda ganske fremragende. Men en del ting skal stadig finjusteres og færdiggøres. Undervejs i projektet fik jeg lavet en grovmåling og grovjustering af bassystemet, men nu hvor det hele er spillet lidt til, skal der eksperimenteres lidt mere med mængden af dæmpemateriale i basmodulerne, og når jeg er færdig med det, skal der laves en endelig indjustering af bassen. Dernæst skal jeg have implementeret afskæringen af mellemtonen nedadtil i min AKSA GK-1R preamp (sammen med et par andre modifikationer af lydmæssig karakter), og jeg skal have gang i en stenhugger mht. granitfødderne (håber budgettet kan klare det ) Når jeg så er sikker på, at alt spiller som jeg gerne vil have det, skal alle samlinger mellem for/bagplader selve kabinetterne fuges med sort fugemasse - både af hensyn til udseendet og for at sikre fuldstændig tæthed.

Jeg regner med, at der går nogle måneder endnu, inden jeg er helt færdig (følg blot med her i tråden!) - men hvad gør det, når jeg allerede kan nyde en kraftigt opdateret lyd?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Så er der blevet målt lidt - og der er vel at mærke tale om en in-room måling, foretaget i lyttepositionen:

Yderenderne af kurven skal tages med med et gran salt, bl.a. på grund af mit forholdsvis simple måleudstyr - men det ser da helt pænt ud, synes jeg. Og ørerne siger det samme

Jeg mangler stadig lidt finjustering af bassen, men det kommer stille og roligt

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret Citér syncroniq

Hey,

Kan du fortælle noget om målingen ? Går ud fra det er uden gatening ? Rummet må man sige opfører sig pænt. Dog virker det til du kan trimme filteret imellem diskant og mellemtone en smugle (omkring de 2500Hz). Ved 300-400Hz går jeg ud fra det er rummet ? Kan du prøve og lave en gated måling ? Så får man et bedre billede af den øvre del. Men jeg syntes det er lidt mærkeligt at den dropper af sådan i toppen. Hvilken mic har du brugt?

Men jeg syntes det ser godt ud. Synd du ikke bor i jylland, så kunne vi smide mit Clio på.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret Citér Aksa

syncroniq skrev:

Hey,

Kan du fortælle noget om målingen ? Går ud fra det er uden gatening ? Rummet må man sige opfører sig pænt. Dog virker det til du kan trimme filteret imellem diskant og mellemtone en smugle (omkring de 2500Hz). Ved 300-400Hz går jeg ud fra det er rummet ? Kan du prøve og lave en gated måling ? Så får man et bedre billede af den øvre del. Men jeg syntes det er lidt mærkeligt at den dropper af sådan i toppen. Hvilken mic har du brugt?

Men jeg syntes det ser godt ud. Synd du ikke bor i jylland, så kunne vi smide mit Clio på.

Hey Syncroniq,

Målingen er lavet med yderst simpelt udstyr: en lydtryksmåler med dataopsamling fra det tyske firma Hifish samt en tilhørende CD med frekvenssweeps. Jeg har brugt et tertssweep til målingen, da det ligner musik mest. Droppet i toppen er en kombination af rummet og måleudstyret.

Jeg er ikke sikker på, at det lille dyk omkring 2,5k skyldes filteret, da det ikke forekommer på alle målinger. Det samme gælder i nogen grad også dykket omkring 3-400 Hz. Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med en gated måling ..... jeg er på ingen måde ekspert i måleudstyr

Jeg har en god bekendt, som har Clio, så på et tidspunkt får jeg sikkert lokket ham herud. Erfaringen med mit eget simple måleudstyr er dog, at det gør det ganske glimrende og at der kommer fremragende lyd ud det, når jeg bruger det til at justere ind med. Man skal bare kende udstyrets begrænsninger, så går det fint

Der var nogle hifi-bekendte på besøg til en lytning i går - så jeg er lidt spændt på, om de kommer med nogle kommentarer her

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret Citér LAST

Hej Aksa – tak for sidst

Selvfølgelig skal aftenen lige have et par ord med på vejen.

Først vil jeg sige, at når man ser højttalerne med de nye kabinetter ”live”, bliver man lidt overvældet – de er MEGA FLOTTE.

Men det er vel lyden som folk vil høre lidt om? Nå, men hvordan lyder de så – ja det er squ svært at sige. Hver gang man havde hørt et nyt track, sad man tilbage med er en følelse af at havde været på en musikalsk rejse i tid og sted – FANTASTISK. Uanset om man hørte Chicago/Reiner fra sidst i halvtresserne eller Diana Krall’s ”Live in Paris”, var illusionen perfekt. Ikke et ord om stram bas, åben mellemtone og luftig diskant - når først musikken spiller glemmer man alt om teknik, kondensatorer med sølvfolie og frekvensområder. Det eneste som kan forstyrre musikken er kaffemaskinens klukken, sidemandens indtagelse af sprøde taco-chips eller lyden af ens egne fødder mod gulvet. Underholdning i absolut topklasse.

Selvom det var noget tid siden jeg sidst hørte ”the Two Towers”, var det tydeligt at forbedringerne havde rykket gengivelsen klasser op. Det var faktisk meget overraskende at det kunne blive så meget bedre.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Casper Unnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2005
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret Citér Casper Unnerup

Det er godt nok det mest inponerende DIY projekt jeg nogensinde har set
hvor har du købt enhederne hende?

Til top Vis Casper Unnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper Unnerup

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret Citér Aksa

LAST skrev:
Hej Aksa – tak for sidst

Selvfølgelig skal aftenen lige have et par ord med på vejen.

Først vil jeg sige, at når man ser højttalerne med de nye kabinetter ”live”, bliver man lidt overvældet – de er MEGA FLOTTE.

Men det er vel lyden som folk vil høre lidt om? Nå, men hvordan lyder de så – ja det er squ svært at sige. Hver gang man havde hørt et nyt track, sad man tilbage med er en følelse af at havde været på en musikalsk rejse i tid og sted – FANTASTISK. Uanset om man hørte Chicago/Reiner fra sidst i halvtresserne eller Diana Krall’s ”Live in Paris”, var illusionen perfekt. Ikke et ord om stram bas, åben mellemtone og luftig diskant - når først musikken spiller glemmer man alt om teknik, kondensatorer med sølvfolie og frekvensområder. Det eneste som kan forstyrre musikken er kaffemaskinens klukken, sidemandens indtagelse af sprøde taco-chips eller lyden af ens egne fødder mod gulvet. Underholdning i absolut topklasse.

Selvom det var noget tid siden jeg sidst hørte ”the Two Towers”, var det tydeligt at forbedringerne havde rykket gengivelsen klasser op. Det var faktisk meget overraskende at det kunne blive så meget bedre.

Hilsen LAST

Hej LAST!

Pyh - nu ved jeg jo slet ikke, hvad jeg skal sige. Hvis ovenstående er din oplevelse, så er jeg meget benovet ..... også selv om jeg selv synes, at det lyder fremragende.

Og ja, jeg er også selv dybt overrasket over, at det kunne blive meget bedre - men jeg synes jo også, at der er sket store ting.

Tak til dig og fætteren for en hyggelig aften - som altid med noget spændende musik

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Casper Unnerup skrev:

Det er godt nok det mest inponerende DIY projekt jeg nogensinde har sethvor har du købt enhederne hende?

Hej Casper,

Mange tak

Enhederne er jo sådan set standardenheder fra Scan-Speak (diskant), Focal (mellemtone) og Peerless (basser). Diskanten fås i de almindelige selvbyggerbutikker, men både Focal mellemtonen og basserne er udgået.

Hvis man vil lave et tilsvarende projekt vil man være nødt til at finde en anden mellemtoneenhed, eftersom Focal ikke længere sælger til selvbyggere. Mht. basenhederne, så laver Peerless nogle andre enheder i dag, som næsten har identiske data, så her ville der nok ikke være så store problemer.

MHenckel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Maj 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret Citér MHenckel

Aksa skrev:

Hvis man vil lave et tilsvarende projekt vil man være nødt til at finde en anden mellemtoneenhed, eftersom Focal ikke længere sælger til selvbyggere. Mht. basenhederne, så laver Peerless nogle andre enheder i dag, som næsten har identiske data, så her ville der nok ikke være så store problemer.

Jeg har købt Focal 6 WM mellemtone enheden hos www.remo.nl for 2 mdr siden - så prøv at skriv til  dem om de har flere.

Morten

Til top Vis MHenckel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MHenckel Besøg MHenckel's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret Citér Aksa

MHenckel skrev:

Aksa skrev:

Jeg har købt Focal 6 WM mellemtone enheden hos www.remo.nl for 2 mdr siden - så prøv at skriv til dem om de har flere.

Morten

Jep, der er stadig nogen, der ligger inde med nogle Focal-enheder. Men jeg kan dog nævne, at mine enheder er Audiom 6W (uden M'et), som har en lidt højere følsomhed end WM. Derudover er der vist kun små forskelle på de to enheder

Casper Unnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2005
Sendt: 12 Maj 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret Citér Casper Unnerup

jeg er forælsket i det kabinetter

men hvis jeg skal lave dem bliver det med et lidt billige projekt. har ikke tænkt mig at bruge 30k på et par ht'er.

jeg har ikke råd til high-end udstyr. da jeg er studerende

men kender en der gerne vil lave kabinetterne. og så vil jeg gerne lave en budget version

Til top Vis Casper Unnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper Unnerup

<< Forrige Side af 63 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes