Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1875
|
Sendt: 23 April 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lau16: Jeg satser på at komme med nogle flere lytteindtryk senere.
Mammon: Jeg regner med at poste nogle målinger, når jeg får dem lavet.
Miju: Delefrekvenser er 2800 Hz og 250 Hz. High/mid er 12 dB/oktav. Mid/bas er 24 dB oktav (ca.). Mellemtonen ruller selv af ved omkring 250 Hz, og der indskydes blot en lille 6 dB/oktav afskæring mellem preamp og effekt. På grund af mellemtonens afrulning bliver filtreringen et eller andet sted mellem 18 og 24 dB/oktav. Basserne skæres præcis 24 dB/oktav med Behringer'en.
Hansson og Miju: Det er bevidst, at der ikke er lavet gennemføring af kabler inden i kabinetterne - både af hensyn til kontaktovergange og frihed i forhold til kabelvalg og antal forstærkere. Mht. til at få lidt mere styr på kablerne bagpå, så er jeg faktisk i gang med at tænke over en løsning. Det vil være meget simpelt f.eks. at skrue en holder eller to fast i de bolte, som alligevel holder bagpladerne - men det skal samtidig været noget, der ser ordentlig ud, jeg stiller mig jo ikke tilfreds med hvadsomhelst
I øvrigt vil der også blive designet nogle "fødder" (eller platforme, tror jeg, man skal kalde det) til kabinetterne. Meningen er, at de skal være i granit, men hvis pengene ikke slår til, så bliver de i MDF med intern dæmpning
Lige nu nyder jeg dog bare den kraftigt opgraderede lyd __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
hansson Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 437
|
Sendt: 23 April 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige sige for god ordens skyld det var sådan en løsning som Aksa beskriver jeg oprindeligt mente. Altså bare noget der holder kablet ind til kabinettet på bagsiden ned til bunden. Det med kabler imellem kabinetterne virker måske lidt omstændigt når der er 3 kabinetter.
/hansson
|
Til top |
|
|
Kristensen Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 23 April 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa.
Jeg har lige et enkelt spørgsmål - jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan du har fæstnet fronterne?
Er det noget med møbelmøtrikker i mdf og så noget finer uden på? Der er vel fæstnet lige så mange steder som bagpladerne?
Har du evt. et billeder der viser noget af det?
Mvh Kristensen.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristensen skrev:
Hej Aksa.
Jeg har lige et enkelt spørgsmål - jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan du har fæstnet fronterne?
Er det noget med møbelmøtrikker i mdf og så noget finer uden på? Der er vel fæstnet lige så mange steder som bagpladerne?
Har du evt. et billeder der viser noget af det?
Mvh Kristensen. |
|
|
Forpladerne er forsynet med gevindbøsninger. Der er så skruet et passende antal bolte igennem den indvendige forplade, som holder den udvendige forplade. Jeg tror desværre ikke, at jeg har nogen billeder af det ..... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Ugge Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 25 April 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 25 April 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak - må nu nok lige minde om, at jeg ikke har lavet kabinetterne selv (så var jeg aldrig blevet færdig). Men selv med snedkerfremstillede kabinetter ligger der nogle hundrede timer i at lave opgraderinger, tilpasninger m.m. samt overflytning af enheder fra prototypekabinetterne
Og jeg nyder altså synet - og lyden - af "the Two Towers" hver dag  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 26 April 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg nyder altså synet - og lyden - af "the Two Towers" hver dag
mvh AKSA
Pas nu på at Bin Laden ikke finder ud af det!... så kommer der bare et par fly.. og.... 

mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
mvh AKSA
Pas nu på at Bin Laden ikke finder ud af det!... så kommer der bare et par fly.. og.... 

mvh. |
|
|
Hæ - tror næppe han kan finde vej til min ringe bolig, og ellers må jeg jo skræmme ham væk med noget hamrende ureligiøs musik for fuld skrue __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
Sendt: 29 April 2006 kl. 05:24 | IP-adresse registreret
|
|
|

Meget flotte højttalere!
Hvorfor har du dog ikke valgt at "gå linen ud" og lave ren d'appolito med 2 mellemtoner - en over og en under diskanten? Jeg er spændt på dit svar.
Hvor har du købt din Behringer DCX2496, og hvad står sådan en svend i? Er den svær at bruge?
Suverænt kompromisløst arbejde!
Stort tillykke herfra!
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:

Meget flotte højttalere!
Hvorfor har du dog ikke valgt at "gå linen ud" og lave ren d'appolito med 2 mellemtoner - en over og en under diskanten? Jeg er spændt på dit svar.
Hvor har du købt din Behringer DCX2496, og hvad står sådan en svend i? Er den svær at bruge?
Suverænt kompromisløst arbejde!
Stort tillykke herfra! |
|
|
Hej David,
Mange tak for roserne
Der er flere grunde til, at jeg ikke har valgt d'Appolito. Først og fremmest ville det give problemer med tilpasningen til diskanten rent følsomhedsmæssigt, hvis jeg havde brugt to Focal mellemtoner. Som det er nu, passer følsomheden på de to enheder til hinanden fuldstændigt. Der er ikke anvendt dæmpning af diskanten. Dernæst er jeg ikke overbevist om, at en d'Appolito konfiguration i sig selv ville give nogen særligt ekstra effekt. Jeg har hørt mange gode konstruktioner både med og uden en sådan konfiguration.
Jeg har købt Behringer'en via en bekendt for nogle år siden, hvor det kun var muligt at få den hos importøren, men i dag er det bare at Google lidt, så finder du den en række steder. Jeg har set priser helt nede omkring kr. 2100, hvilket er nærmest et røverkøb, når man tænker på, hvor meget den kan.
Hvis man skal bruge Behringer'en fornuftigt, er en smule simpelt måleudstyr nødvendigt, så man kan lave sig en in-room frekvenskurve, men Behringer'en er ikke svær at betjene - omend den kræver en smule tilvænning. Der er i øvrigt også et PC-interface i den (seriel forbindelse), som kan være nemmere for nogen at gå til. Jeg har prøvet det, og det er fint nok - jeg synes bare, at det er ligeså nemt at justere direkte på apparatet __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var et smukt lys i stuen her til aften, så jeg kunne ikke dy mig for at nappe et par billeder mere. Her er et af dem:
 __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Havde du nogle målinger af dem ? De ser godt nok flotte ud. Har selv leget med både HDS8 samt R29. Har du overvejet de nye Nomex HDS'er? Dem du bruger udgår så vidt jeg ved (Kunne være du skulle anskaffe et par erstatninger hvis nogle skulle springe engang, da de bliver sværre at få fat i snart).
|
Til top |
|
|
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Der var et smukt lys i stuen her til aften, så jeg kunne ikke dy mig for at nappe et par billeder mere. Her er et af dem:
 |
|
|
Hej AKSA,
Hvad er det for en cd hylde-holder-ting der gemmer sig bag den højre HT ?
Haugaard
|
Til top |
|
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold op hvor ser det bare godt ud... Den "stereobænk" du har, er det en home made?
__________________ Mvh
Kenneth
|
Til top |
|
|
meil Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 158
|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt smukt, flot valg i træsorter, det passer
sammen den hele.
Du skrev tidligere at du måske ville opgradere
til 10” i stedet for de 8” du har, vil du afsløre hvilket enheder der er tale
om ? Hvorfor jeg spøger er fordi jeg har respekt for dine valg.
Hilsen
Meil
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
KBAndersen skrev:
Hold op hvor ser det bare godt ud... Den "stereobænk" du har, er det en home made? |
|
|
Hej Kenneth,
Rack'en er fra det engeske firma Standdesign, modellen hedder såvidt jeg husker Saturn (er dog ikke sikker på, at den laves mere). Den eksisterer dog kun i natur bøg - hvidbøgsfinishen har jeg selv lavet __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
meil skrev:
Smukt smukt, flot valg i træsorter, det passer sammen den hele.
Du skrev tidligere at du måske ville opgradere til 10” i stedet for de 8” du har, vil du afsløre hvilket enheder der er tale om ? Hvorfor jeg spøger er fordi jeg har respekt for dine valg.
Hilsen
Mei
|
|
|
Hej Meil,
Ja, det med træsorterne var jo en del af planen
En dag når jeg kommer til lidt penge - eller rettere mange penge - kunne det være sjovt at prøve med nogle 10" enheder i stedet.
Med lidt browseri på nettet fandt jeg nogle Eton 11" enheder, som passer som fod i handske i den kabinetstørrelse, jeg anvender. De hedder 11-581/50HEX.
Men det er blot én mulighed - der findes masser af gode enheder derude __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Havde du nogle målinger af dem ? De ser godt nok flotte ud. Har selv leget med både HDS8 samt R29. Har du overvejet de nye Nomex HDS'er? Dem du bruger udgår så vidt jeg ved (Kunne være du skulle anskaffe et par erstatninger hvis nogle skulle springe engang, da de bliver sværre at få fat i snart). |
|
|
Hey Syncroniq,
Jeg har ikke fået lavet nogle nye målinger endnu. Ja, jeg har overvejet de nye Nomex enheder, men lige nu bliver der ikke lavet noget om - det vil jo være ganske kostbart at skifte alle 8 enheder ud. Dem jeg har, er ganske rigtigt udgået, men jeg det er virkeligt gedigne enheder, så jeg tror de holder! Det er jo også altid et spørgsmål om at behandle tingene pænt __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
miju skrev:
mvh AKSA

mvh.
|
|
|
Hæ - tror næppe han kan finde vej til min ringe bolig, og ellers må jeg jo skræmme ham væk med noget hamrende ureligiøs musik for fuld skrue  |
|
|
Min knægt siger at han har noget "Slayer" som du skulle kunne låne HVIS NU ham der kommer forbi....
Aner ikke hvad det er for noget, men har godt lagt mærke til at bilen lyder forfærdeligt når han kommer hjem til sin gamle far, så hvis DET er slayer, så er jeg sikker på at du med den cd kan jage HVEM SOM HELST af "helvede til".....I guder det er hæsligt.
Michael
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haugaard skrev:
Hej AKSA,
Hvad er det for en cd hylde-holder-ting der gemmer sig bag den højre HT ?
Haugaard |
|
|
Hej Haugaard,
CD-holderen har jeg fået forærende af en god ven, som ikke syntes, den lige passede hos ham. Mig bekendt er den fra ILVA. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|