Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 01:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The Equilibrium Project active Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 63
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 April 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret Citér JRGW

Du må sidde med et bredt smil når du lytter musik,fantastisk følelse når tingene lykkedes måske også sjovere end bare at købe færdiglavede ting.

Mht. elektronisk delefilter så hørte jeg fra en som havde prøvet dette at det var svært at få det til at hænge ordentlig sammen,fasedrej eks. det var selvfølgelig før DSP alderen.Måske er det løsningen som skal til,det er vel ikke bare at købe eks. et LC Audio filter og så indsætte de rigtige værdier i filteret.Nu ved jeg godt du bruger Behringer her er nok flere muligheder for at rette ind.

Hvad siger forstærkeren til at drive enhederne direkte med den lave impedans det medfører,overvejer/drømmer selv at drive en 12" bas på 3,6ohm med eks. en ZAP modul eller noget lign.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret Citér Aksa

JRGW skrev:

Du må sidde med et bredt smil når du lytter musik,fantastisk følelse når tingene lykkedes måske også sjovere end bare at købe færdiglavede ting.

Mht. elektronisk delefilter så hørte jeg fra en som havde prøvet dette at det var svært at få det til at hænge ordentlig sammen,fasedrej eks. det var selvfølgelig før DSP alderen.Måske er det løsningen som skal til,det er vel ikke bare at købe eks. et LC Audio filter og så indsætte de rigtige værdier i filteret.Nu ved jeg godt du bruger Behringer her er nok flere muligheder for at rette ind.

Hvad siger forstærkeren til at drive enhederne direkte med den lave impedans det medfører,overvejer/drømmer selv at drive en 12" bas på 3,6ohm med eks. en ZAP modul eller noget lign.

Blot det at blive færdig med et projekt i denne størrelsesorden er en sejr i sig selv - og når det samtidig er en succes, ja så er man da glad. Og det er rigtigt morsomt at vide, at færdigkøbte højttalere vil koste formuer, hvis de blot skal prøve at følge med.

Det er rigtigt, at der kan være fasedrej i elektroniske filtre af den analoge slags. I princippet ville man godt kunne bruge et filter à la LC Audio, og sådan et havde jeg i starten (fra THEL Audioworld i Tyskland). Det fungerede fremragende, men Behringer'en er faktisk en digital lydprocessor, og i bassen, hvor jeg bruger den, kan de analoge filtre, jeg har hørt, slet ikke være med, og tilpasning af rumakustik ligger som regel langt uden for analoge filtres rækkevidde.

Min ICEpower forstærker (med 500A moduler) siger absolut intet til at drive ht'ere i omkring 4 ohm, og jeg har sågar prøvet at køre mine basser i 2 ohm, hvilket også gik fint. Dog siger B&O, at de ikke kan stå inde for, at den kan holde til 2 ohms drift i længden, så jeg har konfigureret basserne til 8 ohm. En ekstra effektforstærker til at drive basserne er lidt i tankerne på længere sigt - måske noget UCD, som jeg tror jeg kan klemme ned i mit nuværende kabinet, selv om der så skal være 4 kanaler. Men lige nu skal der bare nydes musik

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Nu hvor projektet er mere eller mindre afsluttet, er det lidt spændende at kigge tilbage på, hvordan det hele så ud, inden de nye kabinetter kom til. Og det er måske især interessant at kigge lidt på, hvad opgraderngerne egentlig har bestået i. Jeg vil sige, at de vigtigste opgraderinger er følgende:
  1. Væsentligt forbedrede kabinetter, hvor der især er taget langt mere hensyn til resonansdæmpning, f.eks. ved brug af dobbelte for- og bagplader med bitumen imellem, buede sider for at undgå stående bølger, samt væsentligt bedre afstivning

2. Kraftigt forbedret delefilter og cabling i diskant/mellemtonesektionen, hvor der er benyttet Mundorf Extreme Silver/Oil og Silver/Gold kondensatorer, Duelund modstande og X-coils i delefilteret samt NLE og the Equilibrium Cable sølvkabler. Filteret er i øvrigt hardwiret på en sådan måde, at der ingen steder er brugt ekstra ledning til at forbinde komponenterne med hinanden. Desuden er komponenterne i delefilteret monteret på resonansdæmpende materiale på en solid MDF-plade, der er dæmpet ned mod kabinetbunden med en bitumenplade

3. Optimering af dæmpemateriale i kabinetterne

4. Konsekvent brug af Kimber 8TC kabel i baskabinetterne

5. Konsekvent brug af Speakon STX bøsninger
Kan alle disse tiltag så høres? Svaret er et stort, rungende JA!!!

Arbejdet har taget en forfærdelig masse af min fritid i denne uge, men jeg har da haft tid til at lytte lidt, så her er de første lytteindtryk:

Den mest slående forbedring er øget ro! Dernæst en betydelig udvidelse af rummets størrelse på de optagelser, hvor det er der. Samtidig fornemmes en noget større udstrakthed opefter (hvor jeg ellers bestemt ikke syntes, at der manglede noget!) og en langt bedre adskillelse af de enkelte aktører på optagelserne (stemmer, instrumenter). Til det skal lægges en form for yderligere klarhed, som får små detaljer i optagelserne til at stå tydeligere frem, og man bemærker også at nuanceringen i basområdet er blevet kendeligt bedre (og den var absolut god i forvejen ...).

Er jeg tilfreds med forbedringerne? Ja, MON ikke!!! De overstiger langt, hvad jeg havde forventet at opnå med min kabinet-opgradering, som i hvert fald i nogen grad var begrundet i ønsket om at få "møbler" og ikke bare højttalere. Begge dele er sådan set lykkedes, så jeg klager ikke!!

P.S. Der kommer lidt flere fotos, når jeg en dag får mulighed for at tage nogle billeder i dagslys

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 21 April 2006 kl. 09:01 | IP-adresse registreret Citér jazzman

"buede sider for at undgå stående bølger"

faktisk betyder buede sider ikke ret meget for stående bølger, når vi taler frekvenser under ca. 800Hz. Der "summeres" over det område, frekvenserne fordeler sig på, så resultatet bliver det samme.

MEN! Buede sider har langt færre egenvibrationer, da de alene pga. faconen er stivere. Jeg vil nok tro, at det bitumen, du har sat på siderne, rent faktisk er overflødigt. Så de har bestemt deres berettigelse, udover at det ser enormt godt ud!

Tillykke med et no-compromise system herfra!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret Citér Aksa

jazzman skrev:

"buede sider for at undgå stående bølger"

faktisk betyder buede sider ikke ret meget for stående bølger, når vi taler frekvenser under ca. 800Hz. Der "summeres" over det område, frekvenserne fordeler sig på, så resultatet bliver det samme.

MEN! Buede sider har langt færre egenvibrationer, da de alene pga. faconen er stivere. Jeg vil nok tro, at det bitumen, du har sat på siderne, rent faktisk er overflødigt. Så de har bestemt deres berettigelse, udover at det ser enormt godt ud!

Tillykke med et no-compromise system herfra!

Helt enig - de buede sider har ikke nogen effekt mht. stående bølger nedefter. Men i mellemtonen, som jeg regner for ekstremt vigtig for den samlede lyd, har de utvivlsomt en effekt. Og som du siger (hvilket jeg ikke fik nævnt direkte), så har de buede sider stor styrke og egendæmpning og er med til at give kabinetterne en fremragende afstivning

Og tak for roserne

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Lige et par billeder af det sidst færdige "tower" - venstre kanal:

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 21 April 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret Citér KBAndersen

Hold k.. det ser hammer godt ud....

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 April 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret Citér miju

Her fra!!...

SMUKT!!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 21 April 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret Citér Jan

hej

Jeg kan måske lige sublere mht. de buede sider.

De er limet sammen af tynde MDF plader, som i nok ved så er en MDF plade blødere i midten end ude i kanterne. Det betyder i dette tilfælde, at den samlede plade skiftevis er hård og blød, det er resonansdæmpende i sig selv. Tilmed er der brugt en lim der aldrig bliver 100% stiv eller hård om man så må sige, så limen vil også virke resonansdæmpende.

Godt at høre det blev bedre end forventet. AKSA

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 21 April 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret Citér JRGW

Et par spørgsmål ang. delefilter komponenter finder du X coils bedre end Duelund's spoler?Hvad med deres kondensatoer du har her valgt Mundorf ekstreme serien og ikke Duelund.

Nu er det sådan at svaret afhænger af hvem du spørger,et svar var at Duelunds kondensatoer var bedre end de pådampede Mundorf.Du har øjensynligt arbejdet/eksperimenteret en del og fået nogle gode erfaringer.

Jeg har selv købt Interteknik's bedste serie til afløsning af Solen MKP men var i tvivl om ikke Mundorf var bedre....desværre får man ikke ro i sindet for man stræber jo opad og vil gerne det bedste...måske en sygdom.

Jeg påtænker at lave et delefilter med samme data bare hardwired (på print inde i højtaleren nu) og med bedre komponenter og med seperate kabler til de enkelte sektioner quardwire.Aktiv bas er også på ønskelisten ak ak man drømmer....

Sidste spørgsmål hvordan får du pladerne til at hænge fast med bitumen imellem,min tanke er det som sælges til biler og det klæber på den ene side og holder alligevel ikke altid ordentligt.Hvis man bruger skruer så ødelægges virkningen vel?

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret Citér Aksa

JRGW skrev:

Et par spørgsmål ang. delefilter komponenter finder du X coils bedre end Duelund's spoler?Hvad med deres kondensatoer du har her valgt Mundorf ekstreme serien og ikke Duelund.

Nu er det sådan at svaret afhænger af hvem du spørger,et svar var at Duelunds kondensatoer var bedre end de pådampede Mundorf.Du har øjensynligt arbejdet/eksperimenteret en del og fået nogle gode erfaringer.

Jeg har selv købt Interteknik's bedste serie til afløsning af Solen MKP men var i tvivl om ikke Mundorf var bedre....desværre får man ikke ro i sindet for man stræber jo opad og vil gerne det bedste...måske en sygdom.

Jeg påtænker at lave et delefilter med samme data bare hardwired (på print inde i højtaleren nu) og med bedre komponenter og med seperate kabler til de enkelte sektioner quardwire.Aktiv bas er også på ønskelisten ak ak man drømmer....

Jeg ved faktisk ikke, hvordan Duelunds spoler lyder, da jeg ikke har prøvet dem. Til gengæld ved jeg gennem mange års erfaring, at X-coils virker - og at de giver en betragtelig forbedring i forhold til selv kraftige luftspoler.

Mht. til Mundorf er det lidt det samme - bortset fra, at der nok ikke er ret mange, der har nået at afprøve Silver/Oil og Silver/Gold typerne endnu. Det eneste jeg kan sige, er at de lyder en hel del bedre end de almindelige Mundorf Extreme, som ellers regnedes for noget af det bedste førhen.

Som du selv er inde på, er der mange meninger om både spoler og kondensatorer. Jeg vil overhovedet gøre mig klog på, hvordan alting lyder - jeg ved bare, at de komponenter, jeg har brugt her, virkelig rykker

JRGW skrev:

Sidste spørgsmål hvordan får du pladerne til at hænge fast med bitumen imellem,min tanke er det som sælges til biler og det klæber på den ene side og holder alligevel ikke altid ordentligt.Hvis man bruger skruer så ødelægges virkningen vel?

Nej, skruer ødelægger ikke virkningen. Det er jo de store pladeflader, de skal dæmpes, og det bliver de helt fint, også selv om der sidder skruer i dem. Jeg har brugt teknikken før i mindre målestok og har derfor god erfaring med virkningen - og var derfor heller ikke bekymret for at "genbruge" ideen igen. Så forpladerne er skruet fast med bolte indefra

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Et par billeder mere - som lovet. Her det ene "tower":

Og her en detalje af diskant/mellemtonesektionen:

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 April 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret Citér Henrik300

Hej Aksa

Som tidligere skrevet så ser det rigtig godt ud. Kan vi ikke få et billed hvor man kan se hele ht. på en gang så man ikke skal kører billedet op og ned.

Pft.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Henrik300 skrev:

Hej Aksa

Som tidligere skrevet så ser det rigtig godt ud. Kan vi ikke få et billed hvor man kan se hele ht. på en gang så man ikke skal kører billedet op og ned.

Pft.

Hej Henrik - det kommer her :

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 22 April 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret Citér Henrik300

Hej igen

Takker og føj et godt helhedsindtryk

lau16
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2004
Sendt: 22 April 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret Citér lau16

Det er høj klasse det der, håber det lyder lige så godt som de ser ud, men vi får vel en update  når de er spillet til.

PIONEER DV-686AV-S
PIONEER DVR-550HX-S
AUDIOVECTOR M3 SUPER
AUDIOVECTOR AV3CI SUPER
JBL CONTROL 1
TMC WHITE & YELLOW
VDH CLEARWATER X2
Til top Vis lau16's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lau16 Besøg lau16's Websted

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 22 April 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret Citér mammon

Har du nogle målinger vi må se?

Ellers stor ros til din snedker!

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 April 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret Citér miju

Hvordan var det du delte? mellem diskant & mid samt mellem mid. & bas??

Delefrekvenser & stejlhed??

Og hvad er syatemets følsomhed samt f-3??

mvh.

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 22 April 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret Citér hansson

På trods af at jeg synes det er et sæt møg lækre højtalere du har fået sat sammen, må man så komme med et lille kritikpunkt?

Kunne man ikke køre kablerne fra det øvre baskabinet, samt diskant/mellemtone ned langs kabinettet frem for at de hænger ud fra højtaleren på den måde?

Nu skal de bare sættes i masseproduktion, så er du en rig mand

/hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 April 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret Citér miju

Jeg har tænkt lidt det samme..

Det gør jeg selv på mine, men de er godtnok ikke et højt tårn som disse med  et par basser øverst, men som man kan se i min tråd her, et stort 12" bas system med en to vejs oven på.

Men her har jeg gjort det at delefiltre for begge sidder i bas kabinetter, (som man også kan se billeder af, hvor jeg så internt i bas kabinettet trækker kabler til en Speakon bøsning øverst på bas kabinetterne, der går så kun godt 40 cm. kabel mellem bas kabinet og "top" kabinetterne.

Det ser lidt bedre ud og er meget praktisk.

MEN! der er dog så det minus at det indskyder et par forbindelsels led i form af stik og bøsninger, nogle vil så hævde at det er negativt!? DOG! vil jeg sige at om jeg køre gennem disse Speakon forbindelser ekstra eller direkte (har prøvet netop for sammenlignings skyld) kan jeg ikke høre nogen forskel på.. (det skal der sikkert være nogen der påstår de kan eller måske endda kan??? men det er jeg ret ligegled med,det er ikke dem der skal høre på det alligevel, og når det er godt nok til mig så er det DET! der tæller!!..)

Men den her gjorte måde giver støre frihed hvad angår forbindelser og kabel valg mm.

Jeg har så købt noget relativ dyrt Taralabs RSC kabel og strippet det, dette er anvendt hele vejen inde i højtaleren, både som hard wiring i delefiltrene og ud til enhederne..

Jeg bruger så det samme som højtaler kabel (nu noget lidt dyre med stadig samme mærke og type = RSC leder til "top" systemet)  køre så biwiring ud til terminalerne monteret i bas kabinetterne, med opdeling mellem top (diskant & mid ) og bas, og bi amping med aktiv deling mellem top & bund.

Her kan jeg se at man faktisk kan tri ampe, en til top (diskant / mid.) og en amp, til hver af bas kabinetterne.. ja måske endda også mellem diakant og mid.?? det giver jo nogle store muligheder..

Kabler hængende og "daske" bag højtalerne eller ej er jo en smags sag..  under alle omstændigheder giver den her praktiserede løsning mindre kontakt overgange...

mvh.

<< Forrige Side af 63 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum