Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 11:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Absorptionspanel ikke universelt rigtigt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2026 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt over en interessant video, som udfordrer det klassiske råd om, at man "altid" bør sætte absorption på de første refleksionspunkter (typisk sidevægge)... jeg synes den giver god mening.

Han argumenterer i korte træk for, at det ikke er universelt rigtigt, fordi effekten afhænger meget af højttalerens spredning/off-axis respons og crossover-design.

I normale stuer kommer tidlige refleksioner ofte så tæt på den direkte lyd (ca. 0–10 ms), at den blender med den direkte lyd og derfor ikke opfattes som et ekko/rum-fornemmelse. Har højttaleren har god og kontrolleret dispersion, kan refleksioner faktisk være gavnlige fordi den reflekterede lyd tonalt minder om den direkte, og absorbering sådanne tilfælde vil derfor forringe. Hvis højttaleren derimod har problemer off-axis, giver det god mening at tænke i absorption på sidevægge.

Pointen er: "Behandler du rummet...eller prøver du at redde en højttalers karakteristik med rumbehandling?"....

Jeg synes det er en ret fed måde at tænke det på, især fordi vi tit taler om "første refleksioner" som et standard-recept.

https://www.youtube.com/watch?v=VTshtgikT7Q
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

Music-Nerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2022
Sendt: 26 Januar 2026 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jeg gik med den tanke, som også er udbredt på hi-fi videoer, at jeg lytter til højttalerne og stuen. Så jeg akustikbehandlede så det
passer til min opfattelse af "korrekt lyd" og balance i lydbilledet på div. frekvenser. Sjovt nok er det 3 højttalere siden. De lød og
lyder stadig "korrekt" med samme akustik -og diffuser paneler. Hverken de eller møblerne er flyttet siden bortset fra en ny sofa
hvor den gl. stod.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2026 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er så heldig at have mit eget musikrum i kælderen, og jeg har fundet ud af, at jo mere dæmpning af rummet, jo bedre/mere korrekt bliver
musikken gengivet.

Akusikjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2026
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Januar 2026 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Skumflum: God video! Jeg mindes også at redaktøren herinde har sagt gode ting om Erin engang.

Jeg har også mit eget musikrum og er enig med erfaringerne fra videoen. Et helt dæmpet rum lyder unaturligt og ikke godt.

@Boman: Videoen siger, at det afhænger meget af højttalernes spredning. Hvis spredningen ikke er jævn, er absorbering bedst. Hvilke højttalere bruger
du? Kan være det har noget med din oplevelse at gøre.
Til top Vis Akusikjens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Akusikjens

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2026 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Akusikjens skrev:
@Boman: Videoen siger, at det afhænger meget af højttalernes spredning. Hvis spredningen ikke er jævn, er
absorbering bedst. Hvilke højttalere bruger
du? Kan være det har noget med din oplevelse at gøre.

Jeg bruger dipol højttalere (for at det meget høje lydtryk inde i kabinettet ikke skal transmitteres gennem membranen og ødelægge det
egentlige signal)

Der er to 12" bashøjttalere i hver side og Quad højttalere til resten af frekvenserne.

Ydermere er signalet digitalt korrigeret, således at alle frekvenserne ankommer til ørerne samtidigt.

Det giver en lyd som er meget tæt på den indspillede lyd, altså en meget mere naturlig lyd.

OG jo mere dæmpning af rummer, jo mere naturlig gengivelse.

Altså - rummet skal have så lidt indflydelse på lyden som muligt

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Sendt: 30 Januar 2026 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

@Boman Din tilgang virker til at være, at rummet ideelt set skal have så lille indflydelse som muligt på det signal, der rammer lyttepositionn, lidt i
retning af kontrolrum/monitor-tankegangen, hvor man søger maksimal præcision via dipoler, tidskorrektion og dæmpning.

Det perspektiv er helt legitimt (og virker! ). Mit indlæg (med inspiration i Erins video) var mere rettet mod den generelle antagelse om, at første
refleksioner altid bør absorberes, uanset højttalertype. Pointen var primært, at hvis en højttaler har god og kontrolleret off-axis respons, kan tidlige
refleksioner i nogle tilfælde bidrage positivt, fremfor automatisk at være noget, man skal eliminere.. og at de fleste højttalerproducenter typisk designer
både crossover og drivere med udgangspunkt i normale stuer.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2026 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Den tidligste refleksion er gulvet mellem højttalerne og lyttepositionen.

Den er umulig/vanskelig at dæmpe.

Jeg har købt en meget tykt gulvtæppe for minimere problemet

Akusikjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2026 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Boman lyder som om du har absorbere alle steder?

Så gætter jeg på, at de er meget tykke? Jeg har hørt rum hvor man har plastret alle vægge til med tynde 4cm plader, og det giver i hvert fald ikke en naturlig
lyd da man så ender med at absorbere øvre mellemtone og høje frekvenser uden at have kontrol med nedre mellemtone og bas.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2026 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

På væggene er der 40 mm og i loftet er 20 mm, men i hjørnerne er der skumtrekanter, og det har en stor effekt.

Akusikjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2026 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hvordan undgår du at det bliver en "skæv" absorbering?

20-40mm absorberer jo alt diskant men når man nærmer sig mellemtone er det ikke tykt nok til at absorbere frekvenserne. Så den lyd der rammer højttalernes reflektionspunkter vil absorberes
skævt og i lyttepositionen får du en refleksion hvor alt over ~1khz er absorberes men under 1khz reflekteres.

Den refleksion ankommer ikke samtidigt med den øvrige lyd - så lyder som om du har noget tidsforvrængning i mellemtonen? Hele pointen i videoen er, at hvis reflektionen ikke minder om den
direkte lyd (hvilket den ikke vil gøre med for tynd absorbering) så opfattes den som negativ påvirkning og forvrængning.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2026 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Forskellig rumdæmpning laver ikke tidsforvrængning!!!

Tidsforvrængning er, når de forskellige toner og overtoner ikke når øret samtidigt, altså at instrumenter og stemmer ikke bliver gengivet korrekt.

Uanset akustikken kan man altid kende forskel på de ægte instrumenter og stemmer, og på en højttalergengivelse af dem

Akusikjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2026 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Men er du enig i, at du modtager et signal efter den direkte lyd? Og at dette signal, pga. den skæve dæmpning, ikke vil minde om den direkte lyd men
være nærmere en low-passed version af den direkte lyd?

Og det er jo faktisk super interessant, for det er præcis det videoen handler om. Det er det Erin (og andre) siger giver en unaturlig lyd. Selv et ægte
instrument vil lyde forkert i et rum der kun har dæmpning af høje frekvenser. Det er i hvert fald min erfaring.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2026 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er, at jo mere rummet er dæmpet, jo mindre bliver den spillede musik "farvet/forstyrret" af rummet.

Akusikjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2026 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at debattere når du ikke forholder dig til hvad der skrives.

Mener du, at et rum hvor diskanten er 100% dæmpet og opfører sig lyddødt men hvor der er refleksioner/efterklang fra 100-1000hz, er et rum som vil
lyde naturligt og ufarvet? Vil et klaver i det rum lyde godt hvis der er forskel på hvor lang tid de forskellige toner hænger i rummet?

Det lader til, at vi er uenige om, hvilke akustiske og tekniske omstændigheder der er nødvendige for at opnå neutral og ufarvet lyd i et lytterum.   

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2026 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har tilsyneladende ikke udtrykt mig klart nok.

Alle reflektioner er uønskede, da de forstyrrer højttalerlyden.

Akusikjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2026 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hvorfor har du så ikke fjernet de refleksioner du har i lytterummet pga. de tynde absorbere? Spøj til side...

Ved du hvordan det kan være, at ingen studier, mixere, designere, professionelle etc lytter i lyddøde rum hvis det rent faktisk giver bedre lyd? De er alle
enige om, at der naturligvis er behov for at kontrollere refleksioner, men ingen af dem er fortalere for, at man sidder i et lyddødt rum. Er de alle galt på
den?

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2026 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Da de i studierne bruge "almindelige" højttalere, som ikke kan gengive grundtonerne samtidigt med overtonerne, kan det ikke lyde naturligt,

Dvs. de laver så god en lyd, som de kan

Akusikjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2026 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Så alle professionelle har simpelthen brugt forkerte højttalere i alle disse år? Det er da vildt, at de ikke har fået den åbenbaring endnu

Og er det rigtigt forstået, at fordi alle højttalere, udover Quad, er designet forkert, så vil alle andre højttalere lyde dårligt i et lyddødt rum. Men Quad,
som er de eneste højttalere der er designet rigtigt, vil derimod lyde bedre i et lyddødt rum? Og tilmed bedre end hvad alle andre højttalere end Quad kan
opnå uanset rum?

Mange bruger Genelec: https://www.lbtechreviews.com/wp-content/uploads/2020/09/Gen elec-The-Ones.jpg
Rammer de forskellige frekvenser ikke samtidigt her grundet deres koaxiale design?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Online
Sendt: 04 Februar 2026 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Da de i studierne bruge "almindelige" højttalere, som ikke kan gengive grundtonerne samtidigt med overtonerne, kan det ikke lyde
naturligt,

Dvs. de laver så god en lyd, som de kan

Mange studier er nu begyndt at benytte fasekorrigerede højttalere (og har gjort det i mange år). Blandt andet benytter Genelec også dette.
Man har arbejdet med fasen i studier i rigtigt mange år, måske endda altid. At der mixes på en højttaler hvor der kan være lidt forskel på grundtoner og
overtoner er vel heller ikke så galt. Det er næppe noget der har betydning for selve mixet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Online
Sendt: 06 Februar 2026 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Her lidt om hvordan Neumann studio monitors gør idag.

Neumann’s Automatic Monitor Alignment MA 1 ensures the best possible sound quality in any room – from home studios to professional control rooms.
Using the individually calibrated measurement microphone your acoustic environment is analyzed in a guided process. Advanced algorithms, derived
from decades of experience in aligning reference monitoring systems, guarantee optimally aligned frequency response, time of arrival and level for exact
and reliable monitoring.

A unique benefit of the MA 1 Algorithm is precise and effective compensation of room modes. Using MA 1 results in increased clarity, consistency across
monitors, dry bass, and time-correct, more accurate depiction of reverbs and acoustic spaces.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes