Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 02:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streamer UDEN Airplay2… Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 November 2025 kl. 15:43 | IP-adresse registreret Citér Nilau

Hej alle….
Jeg er på udkig efter en “streamer” som jeg kan bruge til Apple Music…
Kravet er, at streameren IKKE må understøtte Airplay2. Kun den “gamle” Airplay (1).
Der skal også være en COAX S/Pdif udgang på den…

Er der nogen hér der har et bud på et emne jeg kan kigge efter?
Måske har du selv et emne?

MVH.
Nilau
Østerbro, Kbh.
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 November 2025 kl. 18:55 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Det er tricky! Hvis det skal være nyt, så bliver det svært

AirPort Express (2nd Gen) med OS 7.6.9 (efter den version kørte de Airplay 2) - godt nok optisk ud og ikke coax, men du får trods alt lossless (alt bliver
omsamplet til 44,1Khz). Jeg er ikke klar over om man kan downgrade softwaren.

Eller DIY projekt? en Raspberry Pi og f.eks. Shairport Sync. Hvis din DAC understøtter USB lyd ind - perfekt, så skal du ikke bruge mere. Ellers skal du
købe en SPDIF HAT til den (HifiBerry Digi+, Allo DigiOne, m.fl.).

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2025 kl. 19:06 | IP-adresse registreret Citér skumflum

.... HifiBerry Digi+ måler virkelig dårligt, så den vil jeg nok undgå. HiFiBerry Digi2 Pro eller Allo DigiOne skulle være bedre.

Men bedst af alt er faktisk via USB, hvis du har muligheden.

sualc79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 November 2025 kl. 21:27 | IP-adresse registreret Citér sualc79

Primare NP5, måske du kan købe den jeg har, da jeg overvejer at skifte..
Til top Vis sualc79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sualc79

sualc79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 November 2025 kl. 21:31 | IP-adresse registreret Citér sualc79

Sorry fandt at np5 mk1 har AirPlay 2…
Til top Vis sualc79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sualc79

yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 November 2025 kl. 03:13 | IP-adresse registreret Citér yahooboy

Jeg går ud fra at årsagen til at du søger en streamer med Airplay (1) er fordi Airplay to kan overføre lossy?

Mit forslag er en iPad (evt. brugt) en USB-C til Coax/SPdif converter og en lille app. Dermed direkte lossless lyd.

https://store.hiby.com/products/hiby-uc10-usb-to-coaxial-s-p dif-digital-audio-converter evt.
https://www.aliexpress.com/item/1005006377991533.html med en lidt ældre iPad

https://darko.audio/2025/11/lysoniq-the-9-app-that-helps-unl ock-apple-musics-hi-res/

Og selvfølgelig en iPad hvis du ikke har en liggende i en skuffe
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2025 kl. 14:02 | IP-adresse registreret Citér Nilau

Tak, til jer alle!
Ja, det hele handler om at kunne streame (ægte!) lossless fra Apple Music. (16-bit/44,1 khz).
Efter at have købt en WiiM Pro fandt jeg ud af, at input var komprimeret (AAC) og WiiM viste 256 kbps… WTF!
Jeg lavede lidt research og jeg havde en gammel iPad liggende (A1458). Jeg prøvede at streame AM fra dén, og så
viste WiiM Pro 900 kbps. Yes! A1458 er fra lige før Airplay2 blev introduceret og den sender kun i Airplay (1).
Min WiiM Pro omstiller sig til Airplay (1) og jeg kører lossless via coax spdif ind i en Audio Note DAC3 Sig. konverter.
Det lyder fremragende.
Det er dog lidt belastende kun at kunne bruge en gammel iPad til AM. Så jeg ville gerne bruge min noget nyere iPad Pro da
brugerfladen til AM er langt bedre. Uha…. Den bruger jo Airplay2 og dermed et komprimeret/kompromitteret signal. Det lyder
bestemt udmærket selv om det kun er AAC. Det skal siges. For at køre lossless fra iPad Pro, måtte jeg installere en gammel
Airport Express som kun kan arbejde med Airplay (1). Og SÅ kan min iPad Pro lige pludselig godt streame lossless…i Airplay (1)!
Min WiiM Pro får signalet fra Airport Express via et 20cm Toslink optisk kabel.
Men det er egentlig skandaløst at man i AM-appen ikke har en mulighed for at skifte mellem Airplay (1) og Airplay2. Den første
kører ægte lossless, den anden sætter en flaskehals ind. Jeg véd godt, at man med Airplay2 har flere muligheder med
multirumsstyring osv. men man efterlader alle dem der går op i bedst mulig gengivelse, på perronen!
Så, nu kan jeg altså få ægte lossless 16-bit/44,1 khz igennem mit anlæg, men jeg ville gerne undvære den lille stump Toslink-
kabel. Jeg véd egentlig ikke rigtig om den korte optiske forbindelse har en degraderende indflydelse på den samlede gengivelse?
Hva’ siger I andre om dén sag??
Jeg VIL dog have en kæde uden Toslink. Så min meget teknisk kyndige bror har udtænkt en løsning fra Raspberry Pi. Noget med
“Zero 2 W” + “ShairPlay” + “HAT” og andet sjov! Sættes op til KUN at køre Airplay (1). Der kommer lineær PSU på det hele.
Signalet streames derfra til min WiiM Pro og derved undgås Toslink. Dette skulle kunne opfylde alle mine (lyd)ønsker… ;-)
Det var en længere historie… Giver det mening for jer?

MVH.
Nilau

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2025 kl. 14:23 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Der er noget jeg ikke helt forstår. Hvad vil du bruge din Wiim løsning til? Hvis du nu går DIY vejen, så kunne du overveje en "Rigtig" Pi i stedet for den
noget svagere Zero 2. På den måde, kan du lave din egen DIY streamer, som kan lidt tilsvarende det din Wiim kan.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2025 kl. 16:03 | IP-adresse registreret Citér Nilau

skumflum skrev:
Der er noget jeg ikke helt forstår. Hvad vil du bruge din Wiim løsning til? Hvis du nu går DIY vejen, så
kunne du overveje en "Rigtig" Pi i stedet for den
noget svagere Zero 2. På den måde, kan du lave din egen DIY streamer, som kan lidt tilsvarende det din Wiim kan.

Hej “skumflum”…
Jeg vil gerne beholde WiiM Pro da den er ret alsidig i sin virkemåde. Virkelig god tilhørende app. Og godt bygget. Supergo’ med
lineær strømforsyning. (Topping P50).
Hvad er en “rigtig Pi”?

Mvh.
Nilau

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2025 kl. 18:58 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Okay, så du beholder WiiM’en for app’en og fleksibiliteten - fair nok

Men bare så jeg forstår kæden:
Hvis din Pi bliver AirPlay 1-receiver, hvordan skal den så "snakke" med WiiM’en? For mig at se har WiiM Pro kun analog eller optisk (Toslink) indgang.

Jeg spørger bare, fordi hvis målet er at få lossless AirPlay 1-lyd ind i DAC’en, så kunne Pi’en jo levere det direkte via en SPDIF-HAT – uden at WiiM’en behøver være i kæden. WiiM’en kan så stadig bruges som ren streamer til fx Tidal Connect, Spotify Connect osv., men ikke som “mellemled” for Pi’en.

Om Pi-spørgsmålet: Alle Pi’s er "rigtige"... forskellen er bare, at Pi Zero er en nedskaleret model med minimumshardware. Det er stadig en fully fledged computer, men hvor de klassiske Pi’s (fx Pi 4) har 2 GB RAM og en 1.5 GHz quad-core CPU, så har Zero’en en mere beskeden CPU (500 MHz–1 GHz single core) og 512 MB RAM, er ca. der omkring.

Begge kan fungere som AirPlay-receiver, men Zero’en er hurtigt presset, hvis man vil køre mere avanceret software. En Pi 4 giver dig til gengæld mulighed for at køre fuld streamer-software som Volumio, Moode eller piCorePlayer. Dermed kan du bygge noget der ligner det en Wiim kan (software mæssigt) - dog nok ikke så polereret som Wiim.

Hvis du kun skal bruge den som AirPlay-receiver, er Zero 2 sikkert fin (jeg går ud fra din bror har undersøgt det, og den er også billigere). Men du har ikke tænkt dig at sætte en DAC-HAT på Pi’en, vel? Jeg tænker nemlig, at du får et bedre resultat ved at holde signalet digitalt så længe som muligt - altså med en SPDIF-HAT, direkte til din DAC (eller, hvis du absolut vil, via WiiM’ens optiske input - hvis din DAC kun har én indgang).

Jeg er nysgerrig på, hvordan dukonkret har tænkt signalvejen mellem Pi og WiiM

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2025 kl. 17:54 | IP-adresse registreret Citér Nilau

skumflum skrev:
Okay, så du beholder WiiM’en for app’en og fleksibiliteten - fair nok Men bare så jeg forstår kæden: Hvis
din Pi bliver AirPlay 1-receiver, hvordan skal den så "snakke" med WiiM’en? For mig at se har WiiM Pro kun analog eller optisk
(Toslink) indgang. Jeg spørger bare, fordi hvis målet er at få lossless AirPlay 1-lyd ind i DAC’en, så kunne Pi’en jo levere det
direkte via en SPDIF-HAT – uden at WiiM’en behøver være i kæden. WiiM’en kan så stadig bruges som ren streamer til fx Tidal
Connect, Spotify Connect osv., men ikke som “mellemled” for Pi’en. Om Pi-spørgsmålet: Alle Pi’s er "rigtige"... forskellen er bare,
at Pi Zero er en nedskaleret model med minimumshardware. Det er stadig en fully fledged computer, men hvor de klassiske Pi’s
(fx Pi 4) har 2 GB RAM og en 1.5 GHz quad-core CPU, så har Zero’en en mere beskeden CPU (500 MHz–1 GHz single core) og
512 MB RAM, er ca. der omkring. Begge kan fungere som AirPlay-receiver, men Zero’en er hurtigt presset, hvis man vil køre
mere avanceret software. En Pi 4 giver dig til gengæld mulighed for at køre fuld streamer-software som Volumio, Moode eller
piCorePlayer. Dermed kan du bygge noget der ligner det en Wiim kan (software mæssigt) - dog nok ikke så polereret som Wiim.
Hvis du kun skal bruge den som AirPlay-receiver, er Zero 2 sikkert fin (jeg går ud fra din bror har undersøgt det, og den er også
billigere). Men du har ikke tænkt dig at sætte en DAC-HAT på Pi’en, vel? Jeg tænker nemlig, at du får et bedre resultat ved at
holde signalet digitalt så længe som muligt - altså med en SPDIF-HAT, direkte til din DAC (eller, hvis du absolut vil, via WiiM’ens
optiske input - hvis din DAC kun har én indgang). Jeg er nysgerrig på, hvordan dukonkret har tænkt signalvejen mellem Pi og
WiiM

Hej “skumflum”…
Jeg vender lige tilbage, når jeg har talt med min bror. Du stiller nogle gode spørgsmål… ;-)

MVH.
Nilau

olen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 November 2025 kl. 20:22 | IP-adresse registreret Citér olen

Du kunne også kigge på en hat fra Ian Canada. De kan også købes i Europa.

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes