Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 04:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: CD afspiller åbner ikke skuffe? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
GrandmasterB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2021
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 31 August 2025 kl. 11:18 | IP-adresse registreret Citér GrandmasterB

Nu har jeg i flere dage kigget på en Sony CDP-X505ES, som ikke skubber skuffen ud. Alt andet virker, og jeg har skiftet rem, smurt metalstangen og smurt fedt på gear. Jeg har trukket stik ud og trykket dem på plads igen uden at det ændrer noget.

Hvis jeg "låser skuffen op" nedefra (under bundpladen), så kan jeg skubbe skuffen manuelt ud. Når jeg så tænder maskinen og trykker 'Open/Close' (med skuffen ude), så kører skuffen ind og kan spille en CD fra start til slut. Når jeg trykker 'Open/Close' (med skuffen inde & uden en CD i skuffen), så flytter laserhovedet op og ned. Så knappen virker.

Jeg har smurt de blå kontakter under laseren og lagt tryk på dem i forskellige retninger mens jeg trykker 'Open/Close' mens skuffen er inde. Intet sker. Jeg har kigget på printpladen, men kan ikke se, om noget usædvanligt.

Jeg synes, at maskinen er for god til at opgive, så er der en der kan hjælpe mig videre? 

Til top Vis GrandmasterB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GrandmasterB

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 September 2025 kl. 10:45 | IP-adresse registreret Citér Ronin

Når du tænder den, så burde den automatisk køre skuffen ind uden at du behøver trykke på "open/close".

Hvis den opfører sig som en CDP-X707ES, jeg havde, så virker open/close slet ikke. Min lukkede nemlig selv skuffen når man tændte den, men knappen
var ikke responsiv. Resten af maskinen virkede fint.

Det var en fejl i en e-prom, og det holdt hårdt at få den lavet. Det er vel nok 10-12 år siden.

Prøv eventuelt at høre Sound2Vision om han har erfaringer med det. Han plejer at kunne løse de fleste af den slags opgaver.

GrandmasterB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2021
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 September 2025 kl. 17:37 | IP-adresse registreret Citér GrandmasterB

Ja, skuffen kører ind, når man tænder maskinen. Den stopper midt på vej ind, når jeg trykker 'open/close'. Den forbliver halvvejs ude, men når
jeg trykker igen på knappen, så kører den helt ind.
Så knappen virker, men skuffen vil ikke trykkes ud.
Til top Vis GrandmasterB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GrandmasterB

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2025 kl. 07:09 | IP-adresse registreret Citér mn1974

Prøvede lige open AI, den kom med dette!

Du sagde:
Nu har jeg i flere dage kigget på en Sony CDP-X505ES, som ikke skubber skuffen ud. Alt andet virker, og jeg har skiftet
rem, smurt metalstangen og smurt fedt på gear. Jeg har trukket stik ud og trykket dem på plads igen uden at det ændrer
noget.

Hvis jeg "låser skuffen op" nedefra (under bundpladen), så kan jeg skubbe skuffen manuelt ud. Når jeg så tænder
maskinen og trykker 'Open/Close' (med skuffen ude), så kører skuffen ind og kan spille en CD fra start til slut. Når jeg
trykker 'Open/Close' (med skuffen inde & uden en CD i skuffen), så flytter laserhovedet op og ned. Så knappen virker.

Jeg har smurt de blå kontakter under laseren og lagt tryk på dem i forskellige retninger mens jeg trykker 'Open/Close'
mens skuffen er inde. Intet sker. Jeg har kigget på printpladen, men kan ikke se, om noget usædvanligt.
ChatGPT sagde:
Det lyder som om du allerede har gjort et grundigt og systematisk stykke arbejde på din Sony CDP-X505ES – og det er
ikke en maskine, man lige piller ved uden omtanke, så godt gået!

Ud fra din beskrivelse har du allerede udelukket en række almindelige fejl. Her er en opsummering og nogle mulige næste
trin:

🔄 Symptomer, du beskriver:
Skuffen kører ikke ud, når du trykker "Open/Close".

Du kan skubbe den ud manuelt, og så trækker den den fint ind og afspiller CD’er korrekt.

Laser bevæger sig op/ned, når du trykker "Open/Close" – så knappen og logikken er aktiv.

Du har skiftet remmen, smurt gear og glidepind, og rengjort/smurt kontakter.

Du har forsøgt at påvirke blå kontaktafbrydere (switches) uden reaktion.

Ingen tydelige skader på printplade eller forbindelser.

🔍 Sandsynlige fejlområder
Her er de mest sandsynlige fejlårsager givet situationen:

1. ✅ Tray loading detection switch (skuffe-sensoren) fejler
Maskinen bruger en switch eller optisk sensor til at opdage, om skuffen er helt lukket før den tillader en ny
åbningssekvens.

Hvis denne kontakt ikke aktiveres korrekt, vil spilleren "tro", at skuffen stadig er på vej ind eller allerede er åben/lukket,
og derfor nægte at køre ud.

Mulig løsning:

Find den kontakt (ofte en mikro-switch eller en bladfjederkontakt), der aktiveres, når skuffen er helt lukket.

Tjek om den aktiveres mekanisk korrekt – du kan bruge en multimeter i kontinuitetstest-mode for at se, om den faktisk
skifter status.

Prøv midlertidigt at bypasse eller kortslutte switchen for at se om spilleren så åbner skuffen.

2. ✅ Logikfejl i tray-mekanismens mikrocontroller-sekvens
CDP-X505ES har en relativt intelligent styring – hvis noget virker "ude af sync", fx at skuffen ikke er præcist hvor den skal
være, kan softwaren nægte at bevæge den.

Dette kan ske, hvis gearene er slidte, gear ikke "nulstilles", eller hvis den manglende åbningsbevægelse ikke resetter
tilstanden.

Mulig løsning:

Nulstil maskinen: Træk strømstikket i 5–10 minutter, sæt det i igen, og start med skuffen halvt åben, og se om logikken
resætter sig.

3. ✅ Motoren til skuffeåbning får ikke strøm / fejl i H-driver transistor
Selvom remmen er ny, og mekanikken smurt, kan selve motoren være uden strøm.

Hvis fx en driver-transistor, relæ eller FET på printkortet er død, vil motoren ikke aktiveres.

Mulig løsning:

Lyt efter klik eller summen fra motoren, når du trykker på 'Open/Close'. Hvis der intet sker (ingen bevægelse, ingen lyd),
så er der højst sandsynligt ikke spænding til motoren.

Brug multimeter til at måle om motoren får spænding, når du forsøger at åbne skuffen.

Hvis ikke, så trace tilbage på printkortet og check komponenter som motor-driver-transistorer.

4. ❓ Slidt plastikgear, der glider over
Nogle Sony ES-modeller har gear, der med alderen mister greb (slidte tænder, plast der er blevet sprødt).

Hvis det lille gear mellem motor og hovedgear glider over, sker der intet, selvom motoren roterer.

Mulig løsning:

Hold et øje på gearene mens du prøver at åbne skuffen – brug fx et spejl eller fjern metalbund midlertidigt.

Du kan også markere gear med tusch og se, om de flytter sig.

🔧 Praktisk forslag til fejlsøgning
Åben maskinen igen, og hold øje med motoren og gearene, mens du trykker Open/Close.

Brug multimeter og mål spændingen til skuffe-motoren, når du forsøger at åbne. Der bør komme DC-spænding kortvarigt
(fx 5–12V afhængig af model).

Find og test "tray closed"-kontakten – den kan være den blå switch du nævnte, eller en anden fysisk kontakt længere
inde.

Tjek hovedprintet nær motorstyring for kolde lodninger eller mørkfarvede komponenter (særligt små relæer og FETs).

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes