| Forfatter |
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6419
|
| Sendt: 20 August 2025 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Om det er noget med degaussing, demagnetisme, pulser af høj ampere eller en form for quantum teknologi som påvirker
disse ting helt ned på molekyle, atom og elektron struktur aner jeg ikke, men et eller andet sker der. |
|
|
Bare en lille opklaring m.h.t. begreber.
"Degaussing" og "demagnetisering" er en og samme ting pg fuldstændig irrelevant, da
kobber ikke er magnetisk. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 662
|
| Sendt: 20 August 2025 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kobber er ikke magnetisk, eller rettere, ferromagnetisk. Det er derimod let diamagnetisk (let frastødende). Kobber indeholder ikke uparrede
elektroner i dets atomare struktur, der er nødvendig for at det kan blive ferromagnetisk.
Men sjovt nok optræder kobber ofte i elektromagnetisk henseende, da det jo er den næstbedste leder.
Noget andet er så, at ubeskyttet kobber, som i afisolerede højtalerledninger, direkte tilsluttet, over tid danner et karbonatholdigt lag, som
omend det stadig er ledende, leder ringere end rent kobber. Der er generelt 4 oxidationstrin for kobber. De to sidste trin +3 og +4 er dog
sjældne. For at accelerere denne proces, kræves normalt vand og svovldioxid, SO2, som forekommer i noget højere koncentrationer i
byområder, sammenlignet med landzoner. Diselbiler af ældre konstruktion bidrager bl. andre til dette.
Man kan så overveje hvad man eventuelt vil gøre ved dette. Der er flere løsninger.
Det kunne så være sjovt at diskutere Densens specielle cd til forbedring af lyd i anlæg, kabler med mere ;) Gad vide hvordan Thomas Sillesen
forklarer dette?
M.v.h.
Redfox.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 21 August 2025 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der også nogen kabler der er flettet som kimber og det kan også gøre en forskel
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2025 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flettet kabel med mindre støjindstårling kan vel heller ikke måles men høre via mindre støj, bedre lyd ?
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 21 August 2025 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må da være nemt at høre eventuel støjindstråling mm.
Man stopper sin kilde, og skruer helt op for volumen, og hører hvor megen støj der er
Hvis der ingen støj er, så er det perfekt __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Musikelsker Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2019 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 21 August 2025 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op en kedelig og intetsigende tråd. Jeg er lige blevet 7 minutter ældre og er kun blevet i dårligere humør. Hverken mere oplyst eller
nysgerrig
Mikkel skrev fra starten, at det er et emne som har været oppe mange gange og eneste formål er muderkastning
Pointen i tråden er jo egentlig: "Hvorfor er der nogle mennesker som er så "dumme" at de hopper på denne typer produkter? De er i hvert fald
mindre begavede end jeg er"
Altså det jeg vil mene er en negativ tilgang til et emne. For "jeg er da heldigvis klogere end de kunder er"
Skal vi ikke vende den om? Har du oplevet noget positivt - noget som overraskede dig på en god måde? Og noget vi andre kan få noget godt ud
af? Lad os dele best-practice - og spille hinanden bedre i stedet.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 21 August 2025 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hele denne debat om kabler viser, at man lever i sin egen private HiFi verden
Almindelige højttalere - uanset pris - kan ikke gengive instrumenter og stemmer naturligt.
Fordi grundtonen og overtonerne bliver ikke gengivet samtidigt.
Så man kan bikse med kabler, højtalere, afspillere mm. indtil man får den lyd, der er "rigtig" for en.
Det er der mange som lever godt af, dyre enheder, kabler mm.
Der er rigtig mange HiFi entusiaster, der ikke kender lyden af rigtige akustiske instrumenter, de er vant til højttalergengivet musik, og tror
at det er den rigtige lyd.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2025 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller mp3,youtube kvalitet (kvaliteten af youtube kan nogen gange overraske meget positivt,
men det er max 192kbps mellem mp3 kvalitet) og aldrig har oplevet hvad god lyd kvalitet er igennem deres airpods
Det lige som dem der bare synes knorr bearnaise er rigtig bernaise sovs
Jeg det smager da godt (synes jeg) og er svært at lave forkert, men det er ikke lige så godt som rigtig bearnaise sovs
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 662
|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at være ærlig, så tror jeg, at mange af de mennesker som eventuelt godt kunne skrive noget spændende om kabler i HiFi sammenhæng,
eller alle mulig andre spændende emner, afholder sig derfra, idet der synes at være en for for hær af nej-sigere parate til at nedgøre dem,
deres kabler, deres hørelse og forståelse samt oplevelse af musik. Derfor er det kun et enkelt pift i ny og næ som kommer frem om dette
emne. Og ja, det bliver temmelig kedelig læsning.
Argumenter som f.eks. kunne være følgende kommer efterhånden frem:
- der er ikke forskel på kabler.
- det kan ikke påvises videnskabeligt at der er forskel på kabler.
- det er lige meget hvad opbygning et kabel har.
- rummet skal laves perfekt først.
- dit anlæg er slet ikke godt nok til at du kan høre forskelle.
- du er ikke uddannet elektronik-ingeniør, så du ved ikke noget og forstår intet.
- jeg har arbejdet 40+ år i branchen, og ved meget bedre.
- det meste HiFi er voodoo og selvbedrag.
- din psyke siger det lyder anderledes, men det gør det bare ikke, det er bare noget du gerne vil have.
- den sidste idiot er ikke født endnu.
- du har trægulv og intet jordspyd, så glem det.
- den sidste ½ meter ledning betyder intet, der er kilometer af ledning før den.
- det er bare strøm.
og så videre.
Med en debat der ganske hurtigt afsporer og frem for at trancendere, i stedet forfladiges til noget lavere, er der jo nok ikke den store lyst til at
begive sig ind i et selvmordslignende togt om dette ellers spændende emne. Eller alle mulige og umulige andre emner i alting HiFi.
Jeg vil såmænd også gerne foreslå, at man holder sig til en sproglig tone, som er langt mindre personlig, langt mere lødig og generelt måske
bare meget mere venlig.
Jeg synes at det er ødelæggende for en debat, hvis man bliver overfuset, uanset hvad holdning man har og hvad man mener om en emne.
Jeg synes også at det er ærgerligt, hvis for eksempel det faktum at der kan være forskellige meninger om et givent emne nedgøres, og at der
ikke er plads til disse. Man kan da i det mindste blive enige om at være uenige.
Målinger, logik, matematik og så videre, er begrænsede sprog. De kan rigtig meget, men i sidste ende bør der være plads til fri tænkning og fri
debat.
Jeg har f.eks. på et udenlandsk forum spurgt om en form for fremgangsmetode til brug for servojustering. Men nej, det ville man bestemt ikke
fortælle noget som helst om, men i stedet bruge en masse energi på at nedgøre at man ikke har en lang elektronikuddannelse og mindst
adskillige årtiers erfaring. Nå, men det lykkedes så mig selv at læse op på emnet, igennem rigtig mange manualer, elektronikbøger og at
spørge nogen jeg kender om emnet. Så kan man jo så overveje, om man selv senere vil sætte fingrene på tastaturet og skrive nogle
vejledninger, som jeg er sikker på, at mindst een anden ville kunne få gavn af i fremtiden. Men hov! så kommer de spydige nedgørende
kommentarer igen. Så det holder efterhånden hårdt med villigheden til at have lyst til at overveje, om man ønsker at indgå i en debat, eller
skrive nogle indlæg.
Og så dør et forum ud. Langsomt.
Og hvad nu hvis man for eksempel læste et indlæg flere gange og prøvede både at læse det skrevne, men også at prøve at forstå budskabet?
Det kunne jo være, at man fik en anden opfattelse af et indlæg. Eller i al fald hidsede sig lidt ned, inden man røg lige i tastaturet med
hensynsløshed, vrede, ignorance, bedreviden og storsnudethed. Ego.
Og hvad så hvis der indsniger sig nogle fejl i et indlæg? Altså faktuelle fejl? Så kan man jo vælge som modsvar, at skrive på en pæn, venlig og
ordentlig måde, at her kunne der potentielt måske være tale om en misforståelse, og spørge ind til hvad der menes, og så derefter skrive en
pæn, venlig og ordentlig sober forklaring til støtte for udredningen af misforståelsen eller fejlen.
På samme måde er der nogle gange kritik af et kort eller et langt indlæg. Og hvad så hvis det er kort? Så spørg venligt til den bruger som
skrev det man kunne ønske sig uddybet. Eller hvis man synes at noget er for langt? Så prøv at tie stille, frem for at komme med kritik, kritik,
og evindelig kritik. Man kan jo bare lade være med at læse det, eller læse mere i tråden eller det enkelte indlæg.
Derfor ender det måske ofte med, at et forum, eller måske blot et emne, bliver domineret af nej-sigere som en slags selvforherligende
korrektur-givende elite. Det mener jeg så selv at ingen er. Ingen. Uanset uddannelse, interesse, erfaring og så videre.
Det er selvfølgelig på alle slags fora, at dette forekommer. For der er sjældent en etisk linje som alle synes om, og de står sjældent ansigt til
ansigt med den eller det som nedgøres. Så det lammer debatten og begrænser ny viden, nye brugere, og lysten til selv at skrive. Nogle vil
måske endda tænke, at de slet ikke kan måle sig med disse selvbestaltede superbrugere, som dominerer. Men det skal man nu ikke være så
bange for. Man kan jo f.eks. vælge at ignorere den eller de som har ovenstående attitude, og blot selv holde en sober og indbydende tone. Det
synes jeg faktisk er langt mere "voksent" om man skulle kalde det noget, samt at det fordrer en bedre tone i indlæg, som andre også gider at
læse. frem for at søge konflikten. At nedbryde tager ikke lang tid. Men at opbygge tager lang tid.
Så skulle vi nu ikke snart sætte debatten fri, også her?
Det håber jeg.
Med venlig hilsen til ALLE.
Redfox
|
| Til top |
|
| |
Kurt Larsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2023 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt skrevet Redfox. __________________ Mvh. Kurt Larsen
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
figure 8 strøm kabel
Fandt Wireworld Mini Aurora Figure 8 Power Cable - 1.5m til 867.50 svenske kroner og de har 3 forskellige kabler med c7 stik
Nu det bare om de hæver 867.50 svenske kroner eller 455 danske kr, butikken siger priserne er i svenske kroner
Satme en sprød pris billigste wirewold mini stratus figure 8 koster i danmark 795kr
(som er modellen under den jeg købte og den billigste wireworld laver med c 7 stik)
Prisen i en kendt engelsk but er £150 næsten 1300kr
Man behøver ikke tage lån i huset for optimere,tweake sit anlæg med strømkabel
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
867.50 eller 455 danske kr ?
Prisen blev 867.50 svenske kroner
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
går virkelig godt med at regne 867.50 sek er 580kr
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er pengene trukket og jeg blev 586.34kr fattigere kabel koster £150 i england
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@redfox.
Er enig i dine ord. Og da især med tanke på detter er et hobby-forum.
Meget fint når fagfolk bryder ind med bedre viden og elskværdigt når de gør det på en venlig måde.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Der også nogen kabler der er flettet som kimber og det kan også gøre en forskel
 |
|
|
Stramme viklinger øger kapaciteten
|
| Til top |
|
| |
Mitron Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2019 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 254
|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lige lidt data på viste kabel
/preben
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 798
|
| Sendt: 22 August 2025 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må indrømme jeg kun læser indlæg i fora som h4all for at få inspiration til at afprøve nye ting. Hvad andre mener om et givent
apparat eller kabel eller what not rager mig en høstblomst. Jeg går 100 % efter hvad jeg kan høre er godt i mit setup/anlæg og
0% efter resten. Thats it folks
|
| Til top |
|
| |
Musikelsker Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2019 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 23 August 2025 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redfox: tak for det - det er det mest konstruktive indlæg, jeg har læst her på forum i lang tid. Seriøst og gennemtænkt, inden du satte dig til
tasteturet
Vedr længden af dit indlæg, så er det spot on. Hverken for kort eller for langt. Men lige præcis så kort eller langt, at vi forstår hvad du mener.
Tak for det Redfox
|
| Til top |
|
| |
doitttt Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 23 August 2025 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|