Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 04:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Tænd/sluk af Mark Levinson fra PC? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AnalogOgDigital
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2024
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 August 2025 kl. 00:34 | IP-adresse registreret Citér AnalogOgDigital

Min ML 532H forstærker giver mulighed for at man kan tænde eller sætte den i standby per netværksforbindelse, men jeg kan ikke få det til og virke 

Jeg kan fint tilgå dens statusside via en webbrowser, så der er altså netværksforbindelse den vil bare ikke tage imod kommandoer, eller, nok mere sandsynsligt, jeg gør det forkert når jeg prøver og sende kommandoer til den.

ML har lavet en fin manual hvor de liste hvilke kommandoer man kan bruge, deres syntax og så videre - de har bare ikke skrevet hvordan man skal sende dem fra sin PC. Jeg tror tanken er, at det skal gøres ligesom hvis man sender kommandoer til så meget andet grej - dog er det nok mere til prof hifi grej og maskiner på fabrikker det bruges.

Måske nogen her har erfaringer de vil dele?

Jeg har forsøgt mig med Telnet og NCAT værktøjerne på min PC, men uden held. Jeg skal ikke kunne sige om jeg kommer igennem til forstærkeren eller ej, men IP adressen er god nok for jeg kan jo "se" den via min webbrowser og Ping virker også.

Mark Levinsons 'Control guide' kan findes på deres hjemmeside under support og 532H.
Til top Vis AnalogOgDigital's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AnalogOgDigital

bech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 August 2025 kl. 08:51 | IP-adresse registreret Citér bech

Har ML ikke en support du kan skrive til?
Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech

AnalogOgDigital
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2025 kl. 17:31 | IP-adresse registreret Citér AnalogOgDigital

bech skrev:
Har ML ikke en support du kan skrive til?

Du har ret, jeg skal selvfølgelig høre supporten hos ML.

Men hvis nogen har erfaringer de vil dele mht. styrring over netværk, der vil jeg gerne stadig høre om dem.

Til top Vis AnalogOgDigital's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AnalogOgDigital

MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 August 2025 kl. 08:55 | IP-adresse registreret Citér MJohansen

Hej,

Fra manualen:

The Nº532 dual monaural power amplifier is always a slave device.
A separate master device must be used in conjunction with the
Nº532 amplifier.

As a slave device, the Nº532 responds to the following ML Net
commands sent from the master device:

• Status Reporting – status conditions of the Nº532 slave(s) are
reported to the master device; status includes Temperature,
Session Time, Total On Time, and Fault Reporting.
• Standby State – the master device controls the Standby state
of the Nº532 amplifier.
• Synchronized LEDs – the Standby LEDS of the master device
and all assigned slave devices blink in unison.
Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen

AnalogOgDigital
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2025 kl. 20:13 | IP-adresse registreret Citér AnalogOgDigital

Tak, men min 532 er den mere beskedne 532H.

Som en del af dokumentationen hos ML til 532 og 53x familien, der ligger der en Control Guide, også kaldet en No 5 Series Amplifiers Serial Communications Protocol, og den beskriver muligheden for styrring via ethernet og går i detaljer om de enkelte kommandoer. Desværre er der bare ikke detaljer om hvordan man sender de kommandoer, men det synes meget lig hvordan eksempelvis maskiner kan styres i en fabrik - altså hvor man bruger et program på en PC.

Jeg kender altså kommandoerne og min PC har forbindelse til forstærkeren da jeg kan tilgå dens status side, men selve det og sende kommandoerne er så det der mangler.

Jeg har rakt ud til supporten hos ML, deres første respons er de vil undersøge og vende tilbage. En del tid er gået siden de byggede min forstærker, så det er fair nok.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 16 August 2025 kl. 16:02 | IP-adresse registreret Citér Ronin

Det er ikke til styring fra en PC. Mark Levinson apparaterne er link-forbundne med netværkskabler, og triggeren kommer fra forforstærkeren, der så kan tænde/slukke effekttrin, dacs og cd-afspillere/drev. Den vej igennem kan man f.eks. også udlæse cd-afspillerens navn i forforstærkerens display osv.

AnalogOgDigital
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2025 kl. 17:29 | IP-adresse registreret Citér AnalogOgDigital

Jeg har nu hørt tilbage fra Mark Levinson, der har haft afprøvet mulighederne for åbenbart har de ikke de oprindelige udviklerne i huset længere. 

Lidt spøjst, men hatten af for de prøvede.

Desværre er meldingen, som et par af jer også har ment, at man ikke kan styre forstærkeren via netværk, det er åbenbart kun til og se status og jeg må sige jeg under mig over, hvorfor de har dokumenteret kommadoer i en manual som var det noget man kunne bruge.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 September 2025 kl. 09:47 | IP-adresse registreret Citér Ronin

Der er ikke noget spøjst over at de oprindelige udviklere ikke længere er i "huset". Mark Levinson har været igennem en del gennem de sidste mange år, og det er i dag helt andre folk der står bag omend filosofien er den samme.

Kommandoerne er fra gamle dage hvor der især i USA var stor efterspørgsel på custom installation hvor styringen bl.a. blev håndteret af Crestron og lignende systemer. Men det er jo heller ikke mere avanceret end at det dybest set inkluderer tænd/sluk, lydstyrke, indgangsvalg osv.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 September 2025 kl. 17:26 | IP-adresse registreret Citér klogesen

Hej AnalogOgDigital.

Ville det ikke være lettest at bruge den 12 Volt triggerfunktion, som din forstærker vist er udstyret med? Den er da lavet til formålet.
Hvis du ikke har en forforstærker med 12V on/off funktion, kan den vel ret let etableres med nogle batterier.

Mvh Bo

AnalogOgDigital
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2025 kl. 04:53 | IP-adresse registreret Citér AnalogOgDigital

klogesen skrev:
Hej AnalogOgDigital.

Ville det ikke være lettest at bruge den 12 Volt triggerfunktion, som din forstærker vist er udstyret med? Den er da lavet til formålet.
Hvis du ikke har en forforstærker med 12V on/off funktion, kan den vel ret let etableres med nogle batterier.

Mvh Bo

Hvis det havde været lettere, der havde jeg selvfølgelig gået den vej. Men når nu ML havde lagt en manual på deres hjemmeside, der beskrev de mulige kommandoer man skulle kunne sende, der troede jeg selvfølgelig der var en bedre mulighed.

Sagen er, at jeg gerne ville kunne gøre det automatisk fra en PC som jeg streamer musik fra. Hvis jeg havde kunnet sende kommandoer via netværksforbindelsen, altså den som man kan bruge til og få status fra forstærkerens indbyggede webserver fra, der kunne jeg let havde fået musikserver softwaren på PC'en til at vække forstærkeren og ligeledes sætte den i stand by. Men det gik så ikke.

Jeg tænker, at jeg kan få PC'en til at bruge trigger muligheden, men der skal så lige lidt ekstra elektronik til. Jeg er ved at samle mig stumperne til et relæ de kan styres via USB, hvor relæet skal forbindes til trigger porten.

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes