Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 03:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Gadget - fup og fakta Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2025 kl. 14:04 | IP-adresse registreret Citér doitttt

jeg kan sige sikirgholder er vigtig
og bruge keramik sikring med quartz sand
til 3kr
det også opskriften på hifisikring til flere tusind
fup og humbrug
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Sendt: 12 Juli 2025 kl. 14:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Sikringsholderen er vigtig. Enig. Især de tyndvæggede printmonterede "bløde" clips uden fornøden fjederkraft er ofte samtidig plaget af korosion
med deraf dårlig kontakt.
Hiver man den gamle sikring ud og skifter til en anden - HIFI udgave eller ej - skaber det ofte kortvarigt bedre kontakt, hvorved "den nye er
meget bedre end den gamle". Det handler mest af alt om at forstå sammenhængen mellem årsag og virkning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2025 kl. 14:48 | IP-adresse registreret Citér doitttt

her noget om burn in
men ved ikke om det er rigtigt
citat
Niels Bohr viste i sit banebrydende arbejde, at elektroner, når de passerer gennem en leder, f.eks. kobbertråd, møder modstand. Hvis
kobbermolekylet ikke kender elektronen, siger han "vent". "Hvem er du?" Elektronen skal forklare sig, indtil kobbermolekylet siger ok. Det
forsinker transmissionen. Men efter nogle måneder lader ledningen bare elektronerne passere

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Juli 2025 kl. 15:13 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Nu der snakkes om sikringer (og gadgets), er der så ikke noget f.eks forstærker der har både hifi sikringe, holdere
rigtige hifi fødder, hifi strømkabel ikke bare noget sort standard strømkabel og så videre

Så slipper man for at skal købe det som ekstra udstyr og kan bruge penge på musikken eller optimering af rummet istedet for
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Sendt: 13 Juli 2025 kl. 14:05 | IP-adresse registreret Citér Jan Guldberg Ra

Hej doittt interessant,så er der måske alligevel en forklaring.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juli 2025 kl. 15:22 | IP-adresse registreret Citér Mitron

Jeg følte mig nu ikke truffet....jeg korrigerede blot Kaj's mulige indtryk af at jeg ikke havde haft fingrene i bolledejen ;-)

Og jeg er enig med Kaj i at placeboeffekt er en overset faktor i mange tilfælde ;-)
Når jeg testlytter gør jeg det mange gange over flere dage med samme setup netop for at udelukke dette.

Og hvad angår tykkelsen af forbindelsen i et TO3 hus så længden vel også noget mindre end en sikring på 2 cm ;-)

vh/ preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 15:32 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Må ærligt indrømme jeg enten med det samme kan høre noget ikke er for mig og
andre gange skal der gå flere måneder før jeg for en ærlig rigtig oplevelse af hvordan en forstærker eller
højtaler lyder efter den der nye højttalere, forstærker rus,placebo effekt er overstået

Typisk kan man først lang tid efter returretten er udløbet bedømme et stykke hifi som en forstærker højttalere
eller en sikring, om effekten eller den manglende effekt er der

Kurt Larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2023
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Juli 2025 kl. 16:40 | IP-adresse registreret Citér Kurt Larsen

Det med at teste over længere tid, den køber jeg ikke, hvis man ikke kan høre en forskel med det samme, så har det ihvertfald for mig ingen
effekt, hvis man synes det har en effekt efter flere dages test, så er det fordi man har vænnet sig til lyden, i min optik.

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 17:48 | IP-adresse registreret Citér Mitron

Når jeg skriver test over flere dage skyldes det selvfølgelig, at jeg derved forsøger at tager højde for et øjebliks eufori over at kunne høre en
forskel / forbedring.

/preben

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 17:51 | IP-adresse registreret Citér Mitron

Som med al anden "videnskab" er det jo nødvendigt at kunne reproducere et forbedret resultat

/preben

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 18:41 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Når lyttetest er tilstrækkeligt er jeg helt på linje med Mitron. Øjeblikkets eufori risikerer at sidestilles med placebo.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 23:41 | IP-adresse registreret Citér doitttt

meget er placebo effekt.
er du stessed ,lyder det af h til.
men sidder du med et glas rødvin, lyder det rigtig godt.
eller hub på lyttetest, lyder det netrual.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 23:44 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Lyder også bedre om aftenen end om dagen

Og er det koldt eller varmt tænker jeg også gør en forskel

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 10:04 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

doitttt og Gasolin - I har begge lagt lodder i mit udsagn om at musikoplevelser er "summen af vores sanser".
Og er man i tvivl så tænk på hvilke følelser og indre billeder et nostalgisk musikstykke kan fremkalde.

Og har man selv skiftet en sikring, udskiftet et kabel, bygget elektronik, skiftet en pickup, monteret en ny rem på grammofonen, udskiftet
strømforsyning til samme, flyttet en højttaler og/eller monteret nye fødder på dem eller på apparaterne - you name it - så er der ingen
grænser for hvor glad man bliver, hvor godt det spiller og hvor meget man har lyst til at fortælle andre om det skete.

For tre måneder senere at ændre på andre ting, som er endnu bedre end de man allerede har glemt forandret.

Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2025 kl. 17:13 | IP-adresse registreret Citér Mitron

doitttt, gasolin og Kaj.

Præcist hvad jeg mente med at teste over flere dage..tak ;-)

/preben

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Juli 2025 kl. 19:48 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Kaj. skrev:
...så er der ingen grænser for hvor glad man bliver, hvor godt det spiller og hvor meget man har lyst til at fortælle andre om det skete.

For tre måneder senere at ændre på andre ting, som er endnu bedre end de man allerede har glemt forandret.

Kender følelsen af at ville dele noget godt med andre, når man ved at man har skabt noget unikt. Men "vi" er også gode til at "irettesætte" hinanden... i stedet for at hylde oplevelsen: "for hvis du tror du er noget, så der noget du har misforstået"...

Og at oplevelsen af at have skabt noget unikt forstærkes ved, at man netop ikke tre måneder senere føler behov for at ændre på det gode man har skabt... det er et holdbart "tweak"

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 16 Juli 2025 kl. 09:56 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Står jeg alene med oplevelsen af, at selv den største (subjektive) forbedring bliver "hverdag"? At man har vænnet sig til resultatet eller det i virkeligheden var placebo, resultatet man var kommet frem til? Hjernen har vænnet sig til resultatet? Når vi bevæger os på kanten af det mål- og dokumenterbare (det subjektive) udsætter vi os for den frie fortolkning af det vi fortæller. Irettesættelsen.

Vil man udenom det subjektive er det entydigt vigtigt at kunne dokumentere fakta, men det er lige så vigtigt at dokumentationens beskrivelse i ordform modtages og forstås, for ellers er vi jo lige vidt. Det er min opfattelse at "her kniber det ofte", Mikkel. Viljen mangler i vid udstrækning.

Vi kan hver for sig, være aldrig så dygtig på et område. Heldig om man vil. Men man kan ikke være dygtig på alle områder og heldig hver gang. Uanset hvor klog man opfatter sig selv. Og man behøver ikke gøre sig klog på fakta. Deraf ordets betydning. Fakta. Det kan man læse sig til, støttet af erfaring med det konkrete emne. Du véd hvad jeg tænker på. Det er ikke et krav til nogen som helst at vide alt! Selv genier indenfor videnskaben er karakteriseret ved "at vide "alt" på ET specifikt område".

HIFI. Selv det unike bliver "hverdag på et tidspunkt". Det er her tanken hos konstruktøren melder sig "hvad sker der, hvis jeg i stedet gør således". For sæt nu det kan gøres endnu bedre? Den tanke møder alle konstruktører på et tidspunkt. Kigger vi historikken bag dine højttalere er du ramt af tanken flere gange. Det er næppe slut (du behøver ikke svare nu). Bare vent og se. Men der går sikkert mere end tre måneder som jeg skrev. Man skulle jo nødig tabe ansigt. Måneder, nej - år er mere sandsynligt. Eller man venter med at offentliggøre det man arbejder på, så man undgår irettesættelsen. Det gælder om at tøjle sin begejstring, hvis man vil undgå at blive irettesat.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2025 kl. 10:23 | IP-adresse registreret Citér gasolin

At man har vænnet sig til resultatet eller det i
virkeligheden var placebo, resultatet man var kommet frem til? Hjernen har vænnet sig til resultatet?

Når man tweaker sit anlæg,bil så skal man jo samligne med samme anlæg,bil uden tweaks for lige som at opleve den
forskel der måtte være eller den der ikke er der

Knorr bearnaise kan mange li og mange synes det noget ..... hvis ikke man samligner med rigtig bearnaise sovs
oplever man ikke en forskel og kan tro at knorr bearnaise sovs som man fik da man var lille, er rigtig bearnaise sovs

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2025 kl. 10:34 | IP-adresse registreret Citér gasolin

Men hvem gider at untweake sit anlæg (hvis ikke det kun er en sikring)

For at lytte til den forskel der måtte være med og uden tweaks, for at "høre" hvor meget eller lidt man har fået med de penge man har ofre på tweaks

(Nogen tweaks er dog heldigvis gratis eller meget billige f.eks en flise under subben,højttalerne,
ikea skærebrættet eller Ludic Rumble Pads til 10 euro for 4 fødder,stk)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2025 kl. 18:18 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Kaj. skrev:
Vil man udenom det subjektive er det entydigt vigtigt at kunne dokumentere fakta, men det er lige så vigtigt at dokumentationens beskrivelse i ordform modtages og forstås, for ellers er vi jo lige vidt. Det er min opfattelse at "her kniber det ofte", Mikkel. Viljen mangler i vid udstrækning.

Hvorfor er den henvendt til mig? Jeg formulerer mig da fint. At det ikke modtages korrekt, kan jeg ikke holdes ansvarlig for

Kaj. skrev:
Kigger vi historikken bag dine højttalere er du ramt af tanken flere gange. Det er næppe slut (du behøver ikke svare nu). Bare vent og se. Men der går sikkert mere end tre måneder som jeg skrev. Man skulle jo nødig tabe ansigt. Måneder, nej - år er mere sandsynligt. Eller man venter med at offentliggøre det man arbejder på, så man undgår irettesættelsen. Det gælder om at tøjle sin begejstring, hvis man vil undgå at blive irettesat.

Nu er det efterhånden 1½ år siden at mine højtalere stod klar i sin nuværende form... så jo, der er gået mere end 3 md. Tanken har strejfet, men så sætter jeg mig ned og hører noget musik, og så er alt glemt igen. For en ting er tanken om at skulle splitte dem og måske skade noget undervejs. Noget andet er, at jeg af erfaring ved hvor lille en evt. forbedring ville være, da standarden allerede er meget høj. Så jeg taber ikke ansigt. Men irettesat... det slipper jeg ikke for uanset

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes