Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 00:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: På med vinylen 21 Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2025 kl. 13:06 | IP-adresse registreret Citér Musikelsker

Hej Mikkel

Jeg synes det er vældig interessant, at du anmelder så fin en bas gengivelse fra Rega pickuppen. Rega vil nok til enhver tid mene, at den skal monteres i en Rega arm med en effektiv masse på 11 gram. Så er det bare plug and play, incl en smule justering

Din kombination er jo meget anderledes. For det første har din Reed 3P tonearm en højere masse end Rega armene. Jeg husker ikke om du spiller på en 9" eller en 10.5"? I hvert fald er massen højere, som du også selv skriver - og når du så kombinerer det med Soundsmiths bronze fingerskruer + ekstra møtrik, så ender du med en ret høj effektiv masse, sammenlignet med de 11 gram original Rega tonearm.

Interessant ja - men det stemmer nogenlunde overens med resultater jeg har oplevet. Og det er ofte får jeg den bedste gengivelse, ved at kombinere en pickup, med en tonearms masse, som er tættere på det tungeste pickup fabrikanten anbefaler - end det letteste.

Men her er du nok ude i, at din opstilling er tæt på det dobbelte af hvad Rega vil anbefale? Og sikkert med en meget lav system resonans?
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2025 kl. 13:27 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Ingen tvivl om, at Rega optimerer deres pickup'er til egne arme. Men med den nye Nd serie, er det tydeligt at de er meget fleksible, og sagtens kan benyttes i andre setups. Og jeg håber da også at de kan være et alternativ til Ortofon 2M, som næsten er standard derude.

Jeg valgte i sin tid Reed armen pga. af dens fleksibiltet og at den skulle kunne fungere med alle pickup'er uanset compliance fra nåleophænget. Og til "stive" pickup'er med meget lav compliance er det nødvendigt med høj effektiv masse. Omvendt så er pickup'er med høj compliance meget nemme at have med at gøre, næsten uanset effektiv masse.

Jeg har en 9" arm og den effektive masse er ca. 14 gram. Jeg har Pernambuco træ i min arm, og det har lidt højere masse end de nuværende man kan få hos Reed. Messing-skruerne giver ca. 6 gram ekstra masse.

Med Nd5 ramte jeg en perfekt systemresonans lige omkring 9-10 Hz.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2025 kl. 22:59 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

En opdatering... der har været lidt spekulationer på "den anden kanal" om mine evner ud i vinylopsætning, så jeg præciserer her:

Min Reed arm har en effektiv masse på 13 gram.

Nd5 pickup'en vejer 5,5 gram. Hertil skal lægges 6 gram for fingerskruerne. I alt 11-12 gram.

Tjek så linket her, hvor man kan se, at med en compliance på 15 (hvilket er meget almindeligt), så havner den beregnede resonans på 8 Hz. Hvilket er lige efter bogen:

https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.ph p?eff_mass=13&submit=Submit

Tjek så samme liste med en effektiv masse på 11 gram (Rega arm) og en pickup på 5-6 gram. Så havner resonansen lige omkring 10 Hz. Igen lige efter bogen:

https://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator.ph p?eff_mass=11&submit=Submit

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum