Forfatter |
|
Musikelsker Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2019 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 17 April 2025 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvilken væske bruger I i jeres ultralydsvasker?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6372
|
Sendt: 18 April 2025 kl. 01:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Degritter får flg. pr. vandtank:
100 milliliter Isopropanol
900 milliliter demineraliseret vand
2-3 milliliter af Degritters egen rensevædske
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Musikelsker Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2019 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 19 April 2025 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det Boydk
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 19 April 2025 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min opskrift igennem de seneste 30 år..:
9dl demineraliseret/destilleret vand
1dl isopropylalkohol
2-3 dryp sulfosæbe (t. opvask)
2-3 dryp afspændingsmiddel (t. opv.maskine)
Hvis pladerne kun er en smule snavsede kan man nøjes med 1/2 dl. isopropylalkohol.
Ingen “eksotiske” væsker i denne formel…
Go’ fornøjelse!
MVH.
Nilau
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 20 April 2025 kl. 04:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau......
Tror du missede ordet "ultralydsvasker" i åbningsindlægget.
Din opskrift fungerer fremragende på "støvsuger"-vaskemaskiner, men til ultralydsvaskere
er det No Go.
Sulfo og diverse afspændingsmidler får en ultralydsvasker til at skumme ad h..... til.
De små bobler får en ultralydsvasker til at fungere dårligere = luftbobler i rillerne
i stedet for vædske.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 22 April 2025 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-) Har i en del år benyttet Photoflo fra Kodak uden issues. Generelt er afspændingsmiddel til opvaskemaskiner noget skidt. Kan desværre ikke længere finde den lange artikel jeg baserer mit udsagn på, men den lagde grundlaget til de ultralydsvaskere jeg fremstillede 50 sæt af for nogle år siden. De gik meget videnskabeligt til sagen, og her var konklusionen at alm. afspænding efterlader en film på overfladen. Jeg mener ikke længere man kan købe Photoflo, men Ilford laver en "Wetting agent". Der findes også andre, ved at søge på Photoflo substitute :-)
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 22 April 2025 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afspændingsmiddel benyttes for at fjerne spændingen i vandet, så rensevæsken netop synker dybere ned i rillen.
Kan forstille mig det ingen betydning har med ultralyd som vibrerer væsken ind i rillen.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 22 April 2025 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Nilau......
Tror du missede ordet "ultralydsvasker" i åbningsindlægget.
Din opskrift fungerer fremragende på "støvsuger"-vaskemaskiner, men til ultralydsvaskere
er det No Go.
Sulfo og diverse afspændingsmidler får en ultralydsvasker til at skumme ad h..... til.
De små bobler får en ultralydsvasker til at fungere dårligere = luftbobler i rillerne
i stedet for vædske. |
|
|
Hej Boydk…
Du har ret…
Jeg hæftede mig ikke rigtig ved “ultralyden”!
Men hvis man dropper sulfoen…skulle det nok kunne gå..?
MVH.
Nilau
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2025 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Men hvis man dropper sulfoen…skulle det nok kunne gå..?
MVH.
Nilau |
|
|
Er ikke sikker.
Kan kun tale for Degritter, som jeg selv har. Den varierer sin ultralydsfrekvens med helt op til 120KHz, hvor
"alm." ultralydskar har en fast frevens på 30-40KHz, så måske, det er forskellen?
Men jeg har prøvet både Ilfo-tool og noget andet hardcore, særdeles effektivt stads, som jeg selvfølgelig ikke
kan huske, hvad hedder. Fælles for dem begge var, at de skummede som bare pokker i Degritter´en.
Degritter leverer en lille flaske til samme formål. Inholdet er ikke specificeret, men det skummer overhovedet ikke,
så derfor bruges det "her i hytten" __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 23 April 2025 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå. Så er jeg her igen :-) Jeg har fundet dele af den artikel jeg tidligere beskrev. Den er så med opdateret info, og bestemt med indhold jeg ville rette mig efter. Den er lang med henvisninger til andre fora, ligesom de ligeledes anmelder nogle andre modellers egenskaber. Der er meget at læse, og man kan virkelig komme langt med den viden der præsenteres.
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 386
|
Sendt: 23 April 2025 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifm. Degritter husker jeg at Michael Fremer testede den og advarede imod at benytte sulfo til ultralyd med mindre man ønsker en lille oversvømmelse Jeg har tidligere anvendt et af de her non-specific ultralydskar på 6 liter med en selvbygget anordning der kunne køre 6 plader rundt ad gangen. Her var det intet problem med et par dråber sulfo, så længe det ikke er sulfo med paraffin (det efterlader synlige plamager). Nu kører jeg med en HumminGuru, og her ville jeg heller ikke køre med sulfo, der vil selvfølgelig ske det samme som med Degritter pga. det forholdsvis lille kar. I stedet anvender jeg deres egen løsning, og det er sikkert bare et afspændingsmiddel af en slags. Jeg føler mig mest tryg ved at anvende det producenten anbefaler, selv om det selvfølgelig er en ekstra indtægtskilde for dem af fraråde andre midler. __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2025 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
selv om det selvfølgelig er en ekstra indtægtskilde for dem af fraråde andre midler. |
|
|
Enig...... Selvfølgelig er det det.
Derfor er alt, der ikke kunne skade fysiske dele i Degritter´en afprøvet. L´Art Du Son bl.a.
samt et utal af forskellige blandinger.
Det halvgiftige afspændingmiddel, jeg ikke kunne huske i gåt, hedder Triron X-100, og det var nok det værste.
Fungerede overmåde godt, da jeg havde OkkiNokki, men ikke i Degritter. Var næsten umuligt at fjerne helt bagefter,
og krævede mere end 10 gennemskylninger af maskinen for at få de sidste rester ud.
Deværre blev erkendelsen, at det af producenten medleverede fluidum er det, der virker allerbedst.
Med en 100 ml bøtte, og 1-2 ml pr. tankfuld, der holder til 30-40-50 vaske, alt efter hvor beskidte, pladerne er,
er det en helt OK økonomi __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2025 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det middel HumminGuru sælger koster heller ikke det vilde, kunne sikkert ikke finde noget der var billigere alligevel. Og der skal kun et par
dråber i hver omgang, den lille flaske holder sgu nok hele min levetid, men jeg har købt 2 for en sikkerheds skyld da de ikke kostede noget
videre __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 23 April 2025 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med almindelige vakuumrensere er reglen den, skummer det - er der for meget sæbe i.
Har overvejet om ikke også jeg skal skifte til ultralyd. Kan se de kan købes ned til 15ookr, hmm - er de mon noget værd?
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2025 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gav i måske 2013 2.700 kr. for ultralydskaret (over eBay), fik fikset en planetmotor til det, og så noget fiksfakseri med en alu-stang og
nogle dørstopper-knopper til afstand mellem pladerne. Havde en Moth RCM som jeg så kunne tørre pladerne med.
Til knap 1.000 kr. vil en Vevor udgave (kender den ikke) da være billig, men husk tørring.
Jeg er dog meget glad for at have skiftet til en HumminGuru. Ligesom en Degritter (eller en AudioDesk for den sags skyld) er det løsninger
der er noget mere praktiske idet man sætter gang i det, og så er pladen bare færdig. Vandforbruget (som bør være destilleret) er også MEGET
mindre.
__________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 19 Maj 2025 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter, Audiodesk pladerens, fortyndet i demineraliseret vand. Efter ultralydsvask sprøjter jeg, Project Wash It 2, på pladerne og kører nogle
gange rundt med velourbørste og tørrer af med en korthåret fiberklud. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|