Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 10 April 2025 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine 2 subwoofere står ved standerne i rummets hjørner op ad hovedhøjttalerne. De har DSP, og det fødes hovedhøjttalerne også med
- det fungerer fint med alle de justeringsmuligheder, og de er godt integrerede - man hører ikke subwoferne, kun når de slukkes.
Men, mit lille rum har udslukning i basområdet hvor jeg har lyttepositionen, så jeg tænkte om der er noget i at placere
subwoferne mere optimalt. Af flere grunde er det bøvlet at flytte dem som forsøg, så jeg spørger her om nogle har
prøvet det råd som Paul McGowan fra PS Audio giver:
1. stil subwooferen lige der hvor lyttepositionen er.
2. find ud af hvor der er mest bas i rummet
3. stil subwooferen der (jeg vil så gøre det for begge subwoofere)
Har nogen prøvet den procedure?
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 10 April 2025 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den fremgangsmetode benyttede vi også da jeg arbejdede i Audioscan/HFK... og det virker!
Stil sub'en i sofaen, og kravl rundt på alle fire. Og der hvor sub'en siger mest, der skal den stå! 
Nogen gange er det så rent indretningsmæssigt ikke så godt, men så har man muligheden for at vælge!
Alt for mange placerer desværre sub'en, hvor de er mindst synlige, pga. af "indretnings-eksperten" i hjemmet. Og hvorfor smide penge efter en sub, hvis man alligevel ikke benytter den korrekt?! 
DSP kan meget, men rette op på grundlæggende akustik kan det ikke...
|
Til top |
|
|
Audioloud Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...
Bruger siden: 14 Juli 2022 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 10 April 2025 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt så skal højttalere ikke stå i hjørnerne !!! Få dine højttalere ud i rummet væk fra sidevægge og bagvæggen . lav en
opstilling af dine standerhøjttalere der danner en ligesidet trekant mellem højttalere og lyttepositionen , altså samme afstand som
der er mellem højttalerne som der er fra højttalerne til lyttepositionen ! Når det lyder godt , så kan du begynde at sætte dine
subwoofere op ! PS Audio har ret .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2025 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle højttalere skal pege ligefrem andre skal pege lidt mod lyttepositionen !!! Prøv dig frem før du tilslutter / opsætter
subwoooferne .
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2025 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audioloud. Tak, jeg har ret godt styr på det, og egentlig hjørneplacering er ikke gældende for hovedhøjttalerne, kun subwooferne.
Der er også lavet meget akustisk rumtilpasning. Som du sikkert ved, så er en placering ude i rummet ikke muligt i et lille lytterum,
men med absorbenter og diffusorer på alle flader går det udmærket - lyder og måler ret godt med kort og ret jævn efterklangstid.
Hele opstillingen inkl. lyttepositionen og anlægget er justeret ind på halve cm, og noget bøvlet at skille fra hinanden, så derfor
efterspurgte jeg om konkrete erfaringer med netop subwoofernes placering væk fra nuværende hjørneplacering ved
hovedhøjttalerne - har du sådanne erfaringer?
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2025 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subwoofere er stort set rundstrålende - og mine bruges kun under 40 Hz
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2025 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm , Har du bagudvendt basport , så ville jeg stoppe basporten med nogle sokker eller lignende , da du jo har subwoofere til at
gøre dette arbejde ! Og da du har et lille rum så måske også hvis porten er frontvendt ! Små rum er bare besværlige .
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2025 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basser er jo rundstrålende ! Eller mener du dipole ? Der er mange muligheder ? Man kunne måske prøve at vende subbasserne
mod hinanden , men så skal de jo fasevendes .
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 10 April 2025 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Små rum er slet ikke besværlige... de har et roomgain lige som alle andre normale rum. Og umiddelbart er det nemmere at få en god efterklang i et mindre rum.
Har du efterprøvet PS audio's (og min) løsning? Ellers vil den mest optimale løsning være at placere dine subs tæt ved dine hovedhøjtalere.
Men da bas ikke er retningsbestemt i den dybeste bas, så kan du sådan set placere dem hvor som helst i rummet, med PS Audio's løsning in mente. Og ja, du kan også vende din subs om med bagsiden mod lyttepositionen, da de fleste subs kan vende fasen. Mulighederne er mange, så du skal prøve dig frem. Gode råde er fine, men praktisk erfaring er bedre.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2025 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke højttalere og hvilke subwoofere og hvilke rumdimensioner ???
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 April 2025 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja , til Gige ! Man kun også stille subwooferne ved siden af lyttepositionen / stolen / sofaen .
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 396
|
Sendt: 11 April 2025 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære hifiigen, Jeg kan anbefale denne artikel om subwoofere og lineær bas: https://mehlau.net/audio/multisub_geddes/
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 11 April 2025 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselbaink: tak for link. Lidt kompliceret opstilling, men det "værste" er, at den måde at få bedst bas i rummet på ud fra den metode, er
ved
at anvende 3 subwoofere, og det er 1 for meget i mit tilfælde.
Mit DSP i afspillekæden er Math Audio plugin i foobar2000, hvor alt over den grønne linje dæmpes ned til den grønne linje.
I mine subwoofere er der også automatisk DSP. Med REW og ørerne, er de efterfølgende finjusteret til "bedste blend" med hovedhøjttalerne.
Som jeg skrev indledningsvist, er jeg interesseret i at høre om nogle har konkrete erfaringer med den metode, som Paul McGowan,
PS Audio, anbefaler. Jeg søger den erfaring med henblik på, om der skulle være optimeringsmulighed. I YouTube videoen, hvor han omtaler
metoden, virker det til han kun anvender 1 subwoofer - hvordan med hans metode anvendt på 2 subwoofere? Men hvordan virker det med
den optimale placering af den 1. subwoofer, når den 2. skal placeres med lyttemetoden? Min erfaring er, at 2 subwoofere er mere end
dobbelt så effektfulde end bare 1, så jeg vil holde fast i brugen af 2 subwoofere.
Det er overhovedet ikke fordi mit system ikke spiller godt i bassen - man kan det optimeres ved omplacering, vil jeg prøve det - som omtalt
er det i mit tilfælde noget bøvlet, så jeg vil gerne høre om andres erfaring. Mikkel G. har meldt ind - er der andre? __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 11 April 2025 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stol du bare på paul McGowan... han er en erfaren herre, der ved hvad han taler om. Og jeg har selv efterprøvet det i praksis, og det virker. Og jo, det virker også med to subs:
Stil en sub i lytteposition, og find de to steder i stuen hvor bassen siger mest. Så har du to placeringer til dine to subs 
Problemet er bare, at selv om man ydmygt spørger efter svar og hjælp, så er der altid en kloge-åge, der hellere vil gå over åen efter vand... Men den simple løsning er som regel den bedste. If it ain't broken, don't try and fix it 
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 11 April 2025 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint, Mikkel, men som jeg nævner ovenfor, undrer jeg mig når 2 subwoofere skal anvendes - påvirker de ikke hinanden, så når den ene er placeret optimalt, bliver den placering ikke optimal når den anden subwoofer aktiveres på sit sted??
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 11 April 2025 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg rettede lige mig selv inden jeg så dit svar 
Se ovenfor...
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

|
Sendt: 11 April 2025 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, point taken.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 11 April 2025 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv det nu i praksis... på et tidspunkt skal man give slip på teorien og bevæge sig ud i at prøve det.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 12 April 2025 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hifiigen.
Her i huset skulle Højttalerne over 2.2m ind og frem i rummet før jeg ikke mere hørte basudligning.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1109
|
Sendt: 12 April 2025 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører osse med to subs i et mindre rum, dog uden DSP. Har haft flere placeringer, osse i andre større rum. I det tidligere lidt
større rum, havde jeg også det problemer med manglende bas i lyttepositionen. Jeg fil dem løftet ca 50 cm op fra gulvet og det
løste det. Nu i et mindre rum har de en forskudt placering. En lidt trukket ud til sidevæggen til højre og en til venstre for
lyttepos. Det er optimalt her. Jeg oplever at det også det en stor fordel, at cutte ved lidt over der hvor dine hovedhøjtalere falder
af. Så blender de bedre. Men det ved du måske. Jeg kører med gulvhøjtalere der runder de 30.
|
Til top |
|
|