Forfatter |
|
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 386
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh... Jeg har selv prøvet med strømfiltrering uden succes, endda også med den jord mit gamle hus har, men derfor vil jeg da ikke afvise at
andre kan have held med diverse tiltag i den retning. Om et apparat så er "i stykker", "dårligt designet", eller endda "tilbageleveres til
garantireparation" er vel egentlig ligegyldigt hvis man oplever en forbedring. One mans misery might be another mans bliss.
Du skriver til gengæld at du aldrig har savnet det... Betyder det at du aldrig har afprøvet det?
__________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1269
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
Du skriver til gengæld at du aldrig har savnet det... Betyder det at du aldrig har afprøvet det? |
|
|
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1269
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
I de mange forskelige anlæg, som jeg har haft, har jeg ALDRIG være generet af net støj.
Eller er der andre ting, som kan blive bedre med jordledning????
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3358
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spoiler warning. Indlægget kan være behæftet med ironi og sarkasme.
Det er vigtigt med jordforbindelse, hvis anlægget skal fungere og gengive musikken med dets fulde potentiale.
Firmaet Entreq tilbyder trækasser fyldt med svensk mosemuld så man ad den vej får jordforbindelse uden uheldig forbindelse med
installationens jord.
Det er så effektivt at man på det seneste har udvidet med særlige typer til bilen, hvor jordspyd er vanskeligt at implementere
|
Til top |
|
|
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu bruger skærmede 230v kabler.. kunne det godt tænkes at det ville være fornuftig med en jordforbindelse,, så evt. ind strålet støj
kan komme væk fra skærmen
og måske noget rørgrej som har ground på stel, kunne have godt af det.. mit forsøg med jord gav ingen effekt på lyden,, men synes mit støjfilter
gør
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har af og til haft afprøvet med jord på netstikkene. Blev kun forværret. Musikken blev mere metallisk at lytte på, en
diskant betoning på toppen af lyden.
Den betoning kan vel kun havde været forvrængning, og hvorfor, skal jeg ikke kunne sige.
Har dog en enkelt gang fået et godt resultat af at jorde en Hiraga 20w-amp med jordspyd. Baggrundsstøjen forsvandt.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
Skal måske lige tilføje, efter mit held med Hiraga`tilsluttet jordspyd, var erfaringen jeg gav videre, at det er godt med
jordspyd.
Må dog erkende jeg senere hen ikke fik forbedringer af tilslutte anden amp (også kl-a) til jordspyd.
Det var nærmest bare aha-oplevelsen med Hiragaen der levede videre i mit sind.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Nils Valla.
I det konkrete tilfælde kunne det hørbare resultat være resultatet af apparaternes interne kabelføring.
Herunder hvordan strømforsyningens og indgangssignalets stel og fælles nul er forbundet med hinanden.
Det er en problemstilling alle selvbyggere har haft inde på livet. For slet tale om hvad selv professionelle kæmper med.
|
Til top |
|
|
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i min gamle lejlighed lyttet til anlægget med såvel som uden jordforbindelse i stikket. Jordforbindelse gav primært ro
og "sortere baggrund", hvis det ellers er et begreb, som giver mening for de, som læser dette. Nu er vi flyttet i hus, hvor der er
jord i alle stik, så det udnytter jeg i den tro, at lyden også er bedre her - men jeg kan naturligvis ikke vide det, da jeg ikke har haft
årsag til at prøve det uden. Jeg anerkender fuldt og helt, hvis andre har andre erfaringer.
Mvh Jens.
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 274
|
Sendt: 13 December 2024 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis alle apparater benytter jordede stik, må det alt andet lige betyde, at man ikke skal spekulere på om stikket er korrekt
monteret - hvad angår fase og nul. Her tænker jeg på stelstrømme imellem apparaterne.
Eller er der også faldgruber her?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2024 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Stelstrømme mellem apparaterne". Små spændingsforskelle mellem deres kabinetter eller tilslutningsstik.
I så fald hvorfor vælge at lade den forbindelse gå gennem elinstallationens jordforbindelse?
Hvorfor ikke forbinde de enkeltes stelterminaler på musikanlæggets komponenter med hinanden med et 4mm2 kabel til eksempel?
Udenom resten af installationen samtidig med at mulig støj fra apparater tilsluttet strømnettet i huset ikke har forbindelse til musikanlægget.
Det være sig vaskemaskine, tørretumbler, induktionskogepladen you name it
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 13 December 2024 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy S. skrev:
Hvis alle apparater benytter jordede stik, må det alt andet lige betyde, at man ikke skal spekulere på om stikket er korrekt
monteret - hvad angår fase og nul. Her tænker jeg på stelstrømme imellem apparaterne.
Eller er der også faldgruber her? |
|
|
Hvis formålet udelukkende er at skabe et fælles referencepunkt for at undgå ground loops, er en fælles stelforbindelse en fin løsning.
|
Til top |
|
|