Forfatter |
|
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 09 December 2024 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi bor i et Rækkehus opført i 93/94. Udtagene er med jord, og der er tilsluttet det stribede jordkabel i dåsen. MEN jeg tor ikke, at jordforbindelsen virkser
på bogle af udtagene.
Skal der være fungerende jord i et byggeri fra den tid, og kan man selv checke ?
Håber der er en elektriker som kan hjælpe.
På forhånd tak.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3358
|
Sendt: 09 December 2024 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge sikringsstyrelsen skal der pr. 1. marts 1994 etableres jord. Citat fra styrelsens hjemmeside:
Hvornår blev jordforbindelse lovkrav?
Jord har været et krav i nye installationer siden 1994. Mange ældre boliger har ikke jord.
Hvis du skal have etableret jord, vil elektrikeren typisk slå et to meter langt, galvaniseret jernspyd ned uden for huset og forbinde det til
tavlen.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2024 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og fra samme sted supplere med .......Citat:
Det er først fra 1. marts 1994, at det er et krav (at der skal være beskyttelsesleder i alle stikkontakter). I forbindelse med udskiftning/fornyelse
af stikkontakter, har det frem til 28. februar 2009 været tilladt at bruge stikkontakter med jordkontakt (tre ben) selvom der ikke er trukket en
beskyttelsesleder frem.
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 09 December 2024 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor virker det ikke, tror du? Kun en autoriseret elektriker med en professionel installationstester er kvalificeret til at kontrollere din jordforbindelse
korrekt.
Hvis du alligevel ønsker at lave en simpel test selv, kan du bruge et multimeter. Mål spændingen mellem fase og jord i stikkontakten:
Ingen spænding: Indikerer med sikkerhed, at jordforbindelsen ikke fungerer.
Spænding til stede: Det betyder dog ikke nødvendigvis, at jordforbindelsen fungerer korrekt. Denne metode kan derfor kun afsløre en manglende
forbindelse, men ikke bekræfte en velfungerende jordforbindelse.
En mere omstændig test kunne være at skaffe en 40 meter lang ledning, forbinde den ene ende til jordskinnen i din el-tavle og derefter teste for
gennemgang til jord i stikkontakten.
Ingen af disse test kan påvise jordforbindelsens kvalitet, som f.eks.modstanden i jordlederen.
|
Til top |
|
|
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 10 December 2024 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den simple metode - altså fase til jord - er der ingen spænding. Jeg må have fat i elektrikeren. SUK
|
Til top |
|
|
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
Sendt: 10 December 2024 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kom nogle nye regler på et tidspunkt, hvor der skal være virksom jord i alle stikkontakter ... før det , skulle der være jord i køkken og bad
så dit hus er nok fra den tid hvor virksom jord ikke var påkrævet...man trak dog tit jordledninger til alle kontakter,, men de blev ikke altid monteret
er du heldig er jordledning til stue monteret ,i alle lampesteder og så videre ført til måler tavle .. som så kan monteres,, tror dog ikke på det
hvad skal du bruge din jordforbindelse til ?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2024 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke undgå at blive en smule imponeret over med hvilken præcision, du er i stand til at at gengive det jeg citerede. Eller er det sådan at du ikke læser det der ER skrevet inden du sætter dig til tastaturet
Kaj. skrev:
Ifølge sikringsstyrelsen skal der pr. 1. marts 1994 etableres jord. Citat fra styrelsens hjemmeside:
Hvornår blev jordforbindelse lovkrav? Jord har været et krav i nye installationer siden 1994. Mange ældre boliger har ikke jord. Hvis du skal have etableret jord, vil elektrikeren typisk slå et to meter langt, galvaniseret jernspyd ned uden for huset og forbinde det til tavlen. |
|
|
|
Til top |
|
|
Tubetram Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2024 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
At du gider Kaj
jeg forsøger med min kommentar at hjælpe manden.. feks, hvordan han kan få jord til at virke ,, for han er heldig at jord er fremme i kontakter
derved giver det mulighed for at få koblet jord til , ved at undersøge hvor de er afbrudt...og jordspyd er helt sikkert monteret ..da der skal være jord i
feks vaskemaskine stik
jeg skriver dette Der kom nogle nye regler på et tidspunkt, hvor der skal være virksom jord i alle stikkontakter ---
men det findes installationer før 1994 det har virksom jord i stuen.. og der findes også installationer efter 1994 der ikke har virksom jord
så trådstarter er såmænd bare uheldig at jord ikke er monteret færdig
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2024 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Tubetram Når jeg læser ordentlig korrektur på det jeg skrev til dig ser jeg at det nedenstående mangler. Det interessante er at huset er bygget i perioden med nye regler (1994) og .....som du ser er der ingen garanti for at der er trukket sikringsjord til kontakterne før i 2009.
Kort og godt. Vil trådstarter have jord i stikkene skal der en elektriker ud og gennemgå installationen. Det er ikke en opgave vi kan hjælpe med her .......
Kaj. skrev:
Og fra samme sted supplere med .......Citat:
Det er først fra 1. marts 1994, at det er et krav (at der skal være beskyttelsesleder i alle stikkontakter). I forbindelse med udskiftning/fornyelse af stikkontakter, har det frem til 28. februar 2009 været tilladt at bruge stikkontakter med jordkontakt (tre ben) selvom der ikke er trukket en beskyttelsesleder frem. |
|
|
|
Til top |
|
|
Tubetram Forum Bruger

|
Sendt: 10 December 2024 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trådstarter nævner at der er gul/grønne ledning i stikdåse.. så med lidt held får en elektriker undersøgt og etableret jord fra eltavle til stikdåse
det var værre hvis ikke jordledning var i kontakt.....men uden at kende til huset er det ikke nemt at fjern hjælpe
kan lige nævne at jeg har arbejdet med el siden 1972
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2024 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
kan lige nævne at jeg har arbejdet med el siden 1972 |
|
|
Med den information som reference - må man selv udføre opgaven, hvis man kan?
Og til trådstarter - er tanken at jordforbinde dit anlæg?
|
Til top |
|
|
Tubetram Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2024 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
(( Kaj skrev Med den information som reference - må man selv udføre opgaven, hvis man kan?))
det vil kræve et autoriseret elfirma at udføre det lovligt ,,,,man må i praksis ikke gøre ret meget selv
hvis det er til anlæg man vil bruge den eksisterende jord, så kan det vel nok diskuteres hvor godt det er ,,, den jord afleder fra diverse
brugsapparater ,,vaskemaskine -billader--osv.
bedste vil vel være en separat jord til anlægget , så kommer der ikke støj fra brugsapparater til jordledning
jeg har prøvet begge former for jordledning.. fik dog ikke noget bedre lydmæssig , på nogen af dem , (bruger et støjfilter nu )
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2024 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
bedste vil vel være en separat jord til anlægget , så kommer der ikke støj fra brugsapparater til jordledning
jeg har prøvet begge former for jordledning.. fik dog ikke noget bedre lydmæssig , på nogen af dem , (bruger et støjfilter nu )
|
|
|
I henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen i Danmark skal jordforbindelse etableres korrekt og ensartet i hele installationen.
Fælles jordforbindelse sikrer ensartet elektrisk potentiale, reducerer støj (hvis man nu benytter flere stikkontakter til sit anlæg), men vigtigst af alt,
beskytter mod elektriske stød.
|
Til top |
|
|
Tubetram Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2024 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var dårligt formuleret af mig... ikke 2 jordspyd men trække en jordledning fra den eksisterende jord,, ,,som så ikke går igennem
rivenet og andre jernkonstruktioner,, foruden diverse brugsgenstande ,,,,jeg bilder mig ind at køre en direkte jordledning alt andet lige vil være bedre
det var det jeg testede, uden brugbar resultat
det var jo noget af et påfund de fik i elrådet med at alle metaldele skal potentiale udlignes.. hvis det var så farligt at undlade dette ,, burde mange
mennesker være døde af farlig berøring.. men godt vi har HFI ,,det er nemlig den der beskytter mod farlig stød, hvis den ikke var der skulle der en
helt anden form for jord til.. som kunne få sikringer til at springe
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1269
|
Sendt: 11 December 2024 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal du bruge en jordforbindelse?
Jeg har haft Hi-fi anlæg i mere end 50 år, uden jordforbindelse, og har aldrig savnet det __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 11 December 2024 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
OT. Alt var bedre for 70 år siden. 220Vac installationsledningerne var isoleret/beviklet med bomuld hvilket jo er ren High-End i
dag, og tænd/sluk kontakten var i messing så man kunne mærke hvis der var overgang i el-systemet. Stikkontakterne var
udformet så 6 mm strikepinde kunne isættes direkte med en rød pølse for enden, stegetid ca. 15 sekunder. Nu om stunder
bruger vi kolde Paagen kanelsnegle når der skarp-lyttes ;-)
|
Til top |
|
|
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 545
|
Sendt: 11 December 2024 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ e-type
Hvis du skal have etableret et nyt jordspyd, så skal du vælge at at få et kobberbelagt spyd banket i jorden.
De kobberbelagte sikret imod galvanisk tæring, hvilket de gammeldags galvaniserede spyd ikke helt er.
Problemet er at der i vores elinstallationer i dag, findes switchmode forsyninger, LED-drivere, computere, frekvensstyrede varmepumper og lign.
Disse sviner ikke kun, så man kan høre det i HiFi anlægget, men sender også støjstrøm/returstrøm tilbage til jord spyddet, gennem beskyttelseslederen.
Hvis du har et eksisterende jordspyd, så kan du få det målt efter med en resistivitetmåling kan foretages efter Wenner eller Schlumberger metoden.
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 386
|
Sendt: 11 December 2024 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Jeg har haft Hi-fi anlæg i mere end 50 år, uden jordforbindelse, og har aldrig savnet det  |
|
|
Bare fordi man ikke selv savner / har brug for det er det ikke det samme som at det også gælder for andre. En mands sandhed er den andens
problem, vi er ikke alle ens. __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
skumflum Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forhåbentlig er strømforsyningerne også så gode i dag, at DC siden er så ren som en barnenumse, uanset hvad der måtte foregå af unoder på AC siden.
IMO er det udelukkende et spørgsmål om en sikker el-installation.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1269
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
Boman skrev:
Jeg har haft Hi-fi anlæg i mere end 50 år, uden jordforbindelse, og har aldrig savnet det  |
|
|
Bare fordi man ikke selv savner / har brug for det er det ikke det samme som at det også gælder for andre. En mands sandhed er den andens
problem, vi er ikke alle ens. |
|
|
Kan du/I ikke forklare mig, hvad der bliver bedre med jordforbindelse??? __________________ Boman
|
Til top |
|
|