Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 12:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Strøm og jordforbindelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 December 2024 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Vi bor i et Rækkehus opført i 93/94. Udtagene er med jord, og der er tilsluttet det stribede jordkabel i dåsen. MEN jeg tor ikke, at jordforbindelsen virkser
på bogle af udtagene.
Skal der være fungerende jord i et byggeri fra den tid, og kan man selv checke ?

Håber der er en elektriker som kan hjælpe.

På forhånd tak.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 December 2024 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Ifølge sikringsstyrelsen skal der pr. 1. marts 1994 etableres jord. Citat fra styrelsens hjemmeside:

Hvornår blev jordforbindelse lovkrav?
Jord har været et krav i nye installationer siden 1994. Mange ældre boliger har ikke jord.
Hvis du skal have etableret jord, vil elektrikeren typisk slå et to meter langt, galvaniseret jernspyd ned uden for huset og forbinde det til
tavlen.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2024 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Og fra samme sted supplere med .......Citat:

Det er først fra 1. marts 1994, at det er et krav (at der skal være beskyttelsesleder i alle stikkontakter). I forbindelse med udskiftning/fornyelse
af stikkontakter, har det frem til 28. februar 2009 været tilladt at bruge stikkontakter med jordkontakt (tre ben) selvom der ikke er trukket en
beskyttelsesleder frem.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 December 2024 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hvorfor virker det ikke, tror du? Kun en autoriseret elektriker med en professionel installationstester er kvalificeret til at kontrollere din jordforbindelse
korrekt.

Hvis du alligevel ønsker at lave en simpel test selv, kan du bruge et multimeter. Mål spændingen mellem fase og jord i stikkontakten:

Ingen spænding: Indikerer med sikkerhed, at jordforbindelsen ikke fungerer.
Spænding til stede: Det betyder dog ikke nødvendigvis, at jordforbindelsen fungerer korrekt. Denne metode kan derfor kun afsløre en manglende
forbindelse, men ikke bekræfte en velfungerende jordforbindelse.

En mere omstændig test kunne være at skaffe en 40 meter lang ledning, forbinde den ene ende til jordskinnen i din el-tavle og derefter teste for
gennemgang til jord i stikkontakten.

Ingen af disse test kan påvise jordforbindelsens kvalitet, som f.eks.modstanden i jordlederen.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 10 December 2024 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Med den simple metode - altså fase til jord - er der ingen spænding. Jeg må have fat i elektrikeren. SUK
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 December 2024 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Der kom nogle nye regler på et tidspunkt, hvor der skal være virksom jord i alle stikkontakter ... før det , skulle der være jord i køkken og bad

så dit hus er nok fra den tid hvor virksom jord ikke var påkrævet...man trak dog tit jordledninger til alle kontakter,,   men de blev ikke altid monteret

er du heldig er jordledning til stue   monteret   ,i alle lampesteder   og så videre ført til måler tavle .. som så kan monteres,, tror dog ikke på det

hvad skal du bruge din jordforbindelse til ?
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2024 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke undgå at blive en smule imponeret over med hvilken præcision, du er i stand til at at gengive det jeg citerede.
Eller er det sådan at du ikke læser det der ER skrevet inden du sætter dig til tastaturet

Kaj. skrev:
Ifølge sikringsstyrelsen skal der pr. 1. marts 1994 etableres jord. Citat fra styrelsens hjemmeside:

Hvornår blev jordforbindelse lovkrav?
Jord har været et krav i nye installationer siden 1994. Mange ældre boliger har ikke jord.
Hvis du skal have etableret jord, vil elektrikeren typisk slå et to meter langt, galvaniseret jernspyd ned uden for huset og forbinde det til tavlen.

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2024 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

At du gider Kaj
jeg forsøger med min kommentar at hjælpe manden.. feks, hvordan han kan få jord til at virke ,, for han er heldig at jord er fremme i kontakter

derved giver det mulighed for at få koblet jord til , ved at undersøge hvor de er afbrudt...og jordspyd er helt sikkert monteret ..da der skal være jord i

feks vaskemaskine stik

jeg skriver dette     Der kom nogle nye regler på et tidspunkt, hvor der skal være virksom jord i alle stikkontakter ---

men det findes installationer før 1994   det har virksom jord i stuen..   og der findes også installationer efter 1994   der ikke har virksom jord

så trådstarter er såmænd bare uheldig at jord ikke er monteret færdig

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2024 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

@Tubetram
Når jeg læser ordentlig korrektur på det jeg skrev til dig ser jeg at det nedenstående mangler.   
Det interessante er at huset er bygget i perioden med nye regler (1994) og
.....som du ser er der ingen garanti for at der er trukket sikringsjord til kontakterne før i 2009.

Kort og godt. Vil trådstarter have jord i stikkene skal der en elektriker ud og gennemgå installationen.
Det er ikke en opgave vi kan hjælpe med her .......

Kaj. skrev:
Og fra samme sted supplere med .......Citat:

Det er først fra 1. marts 1994, at det er et krav (at der skal være beskyttelsesleder i alle stikkontakter).
I forbindelse med udskiftning/fornyelse af stikkontakter, har det frem til 28. februar 2009 været tilladt at bruge stikkontakter med jordkontakt (tre ben) selvom der ikke er trukket en beskyttelsesleder frem.

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2024 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Trådstarter nævner at der er gul/grønne ledning i stikdåse..   så med lidt held får en elektriker undersøgt og etableret jord fra eltavle til stikdåse

det var værre hvis ikke jordledning var i kontakt.....men   uden at kende til huset   er det ikke nemt at fjern hjælpe

kan lige nævne at jeg har arbejdet med el siden 1972

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2024 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Tubetram skrev:

kan lige nævne at jeg har arbejdet med el siden 1972

Med den information som reference - må man selv udføre opgaven, hvis man kan?

Og til trådstarter - er tanken at jordforbinde dit anlæg?

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2024 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

(( Kaj skrev      Med den information som reference - må man selv udføre opgaven, hvis man kan?))

det vil kræve et autoriseret elfirma at udføre det lovligt ,,,,man må i praksis ikke gøre ret meget selv

hvis det er til anlæg man vil bruge den eksisterende jord,    så kan det vel nok diskuteres hvor godt det er ,,, den jord afleder fra diverse

brugsapparater   ,,vaskemaskine -billader--osv.    

bedste vil vel være en separat jord til anlægget ,   så kommer der ikke støj fra   brugsapparater   til jordledning

jeg har prøvet begge former for jordledning.. fik dog ikke noget bedre lydmæssig , på nogen af dem , (bruger et støjfilter nu )

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2024 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Tubetram skrev:
bedste vil vel være en separat jord til anlægget ,   så kommer der ikke støj fra   brugsapparater   til jordledning

jeg har prøvet begge former for jordledning.. fik dog ikke noget bedre lydmæssig , på nogen af dem , (bruger et støjfilter nu )

I henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen i Danmark skal jordforbindelse etableres korrekt og ensartet i hele installationen.

Fælles jordforbindelse sikrer ensartet elektrisk potentiale, reducerer støj (hvis man nu benytter flere stikkontakter til sit anlæg), men vigtigst af alt,
beskytter mod elektriske stød.

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2024 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

det var dårligt formuleret af mig...   ikke 2 jordspyd    men trække en jordledning   fra den eksisterende jord,,   ,,som så ikke går igennem

rivenet og andre jernkonstruktioner,, foruden diverse brugsgenstande ,,,,jeg bilder mig ind at køre en direkte jordledning alt andet lige vil være bedre

det var det jeg testede, uden brugbar resultat

det var jo noget af et påfund de fik i elrådet med at alle metaldele skal potentiale udlignes..   hvis det var så farligt at undlade dette ,, burde mange

mennesker være døde af farlig berøring..   men godt vi har HFI ,,det er nemlig den der beskytter mod farlig stød, hvis den ikke var der skulle der en

helt anden form for jord til.. som kunne få sikringer til at springe

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 11 December 2024 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal du bruge en jordforbindelse?

Jeg har haft Hi-fi anlæg i mere end 50 år, uden jordforbindelse, og har aldrig savnet det

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2024 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

OT. Alt var bedre for 70 år siden. 220Vac installationsledningerne var isoleret/beviklet med bomuld hvilket jo er ren High-End i
dag, og tænd/sluk kontakten var i messing så man kunne mærke hvis der var overgang i el-systemet. Stikkontakterne var
udformet så 6 mm strikepinde kunne isættes direkte med en rød pølse for enden, stegetid ca. 15 sekunder. Nu om stunder
bruger vi kolde Paagen kanelsnegle når der skarp-lyttes ;-)
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Sendt: 11 December 2024 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

@ e-type

Hvis du skal have etableret et nyt jordspyd, så skal du vælge at at få et kobberbelagt spyd banket i jorden.
De kobberbelagte sikret imod galvanisk tæring, hvilket de gammeldags galvaniserede spyd ikke helt er.
Problemet er at der i vores elinstallationer i dag, findes switchmode forsyninger, LED-drivere, computere, frekvensstyrede varmepumper og lign.
Disse sviner ikke kun, så man kan høre det i HiFi anlægget, men sender også støjstrøm/returstrøm tilbage til jord spyddet, gennem beskyttelseslederen.

Hvis du har et eksisterende jordspyd, så kan du få det målt efter med en resistivitetmåling kan foretages efter Wenner eller Schlumberger metoden.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Sendt: 11 December 2024 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg har haft Hi-fi anlæg i mere end 50 år, uden jordforbindelse, og har aldrig savnet det

Bare fordi man ikke selv savner / har brug for det er det ikke det samme som at det også gælder for andre. En mands sandhed er den andens
problem, vi er ikke alle ens.

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2024 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Forhåbentlig er strømforsyningerne også så gode i dag, at DC siden er så ren som en barnenumse, uanset hvad der måtte foregå af unoder på AC siden.
IMO er det udelukkende et spørgsmål om en sikker el-installation.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 12 December 2024 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Boman skrev:

Bare fordi man ikke selv savner / har brug for det er det ikke det samme som at det også gælder for andre. En mands sandhed er den andens
problem, vi er ikke alle ens.

Kan du/I ikke forklare mig, hvad der bliver bedre med jordforbindelse???

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes