Jeg købte en New Old Stock kassetteafspiller for små 5 mdr. siden. Harman Kardon TD 4400. Jeg har cirklet omkring
kassettebånd i nogle år og set You tube videoer fra hi-fi entusiaster, som også gik op i og lyttede til kassettebånd. Jeg er
en mega musik nørd og er de senere år begyndt at lede efter alternativ jazz i alle afskygninger. Jeg har fundet spændende
produktioner på vinyl fra østeuropa i 70'erne og 80'erne. De er i overraskende høj hi-fi kvalitet. Jeg købte en non over
sampling DAC i dec. '23. CD'er lyder pludselig så analog som vinyl. Så jeg køber CD'er når jeg kan få en udgivelse ny eller
går på jagt i brugte online. Free jazz og elektronisk musik fra 90'erne, 00'erne og 10'erne er der ret meget af 2. hand til
ca. 150/180 kr. inkl. fragt fra et EU land. Under min søgen efter vinyl og CD, begyndte der at dukke ret spændende små
produktioner op på kassette både brugt, men til min overraskelse i stor stil nyt. Specielt på Bandcamp. Udover streaming
og downloads, var kassette eneste fysiske medie. Så jeg tog altså springet og købte en ca. 31-33 år NOS cassette deck.
Jeg har ikke haft kassettebåndoptager siden jeg var ca. 20 år gl. Jeg husker det ikke som høj kvalitet, men kunne jo sælge
min TD 4400 hvis det ikke var noget. Det kommer så aldrig til at ske. Det lyder super godt if. t. hvad jeg huskede.
Selvfølgelig har jeg også en godt hi-fi system modsat dengang. Men hele æstetikken omkring det har virkelig taget mig
med storm. Sammenlignet med vinyl og CD, har kassettebånd mindre kanalseparation, båndsus i stille sekvenser og dolby
B får det til at lyde mørkt, hvorfor jeg hører uden, da det mere sus ikke høres når musikken spiller, ligesom knitren fra
vinyl. Som hi-fi entusiast "burde" jeg ikke kunne lide kassettebånd modsat CD og vinyl. Men trods de åbenlyse lavere
kvaliteter, så giver det mig utrolig fornøjelse. Jeg føler glæde ved at tage et bånd ud af kassetten og sætte det i maskinen.
Hele den taktile proces med at åbne/lukke låget, fysisk trykke på knappen og hører lyden af tonehovedet der går op. Sus i
nogle sek. inden musikken starter og selve musikken som den lyder på bånd. Det giver mig glæde og stor fornøjelse af
musikken. Ikke ligesom vinyl og CD, men som "noget andet". Jeg faldt tifældigt over en video hvor
Audiophiliac Steve Guttenburg deler sin
entusiasme med Dyanco rør forstærker. Han taler om sin lytte session med den, som jeg har det med kassetteafspilleren.
Så jeg blev inspireret til en tråd om æstetikken i hi-fi.
Har du en særlig forkærlighed for et medie eller komponent, eller hele dit system som teoretisk ikke er perfekt hi-fi lyd if.
t. korrekthed, eller som ikke "burde" koste store summer, da der jo er grænser for hvad man kan proppe i dem af div.
dimser til en vis pris. Eller omvendt ikke "burde" lyde rigtigt til den lave pris osv. . Singledriver HT, 78'ere, spolebånd, 90'er
alt-i-en anlæg, svinedyrt high-end, harddisk eller andet, så del endelig her.
HUSK denne tråd handler ikke om korrekthed, sammenligninger, målinger og rigtige frekvens, tværtimod. Det handler om
hvad der gør dig glad at lytte til. Hvad der giver dig musikglæden enten på en, eller som mig, flere forskellige måder
lydmæssigt.