Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 00:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hi-fi nørdernes kæpheste. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 19 August 2024 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

@Boman

En af mine vigtigste kæpheste en den der forbinder årsag og virkning
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2024 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Når jeg har brugt ordene “årsag og virkning” har de adresse til min oplevelse hos Boman. 

Sørger man for at rummets efterklang (RT60) reduceres, tydeliggøres effekten af at "der er ro mellem tonerne".
Det oplevedes hos Boman som en forbedret oplevelse af det, der er lykkes hos mig. At reducere rummets efterklang mest mulig.
Resultatet vil man formodentlig aldrig fortryde. Især hvis resten af anlægget er optimeret til opgaven. 

Herunder at sikre højttalerne reagerer lynhurtigt. Såvel ved opstart som stop af membranerne.
Her er elektrostathøjttalernes superlette kontrollerede membraner naturligvis i en liga for sig.
Med "de almindelige" dynamiske enheder humpende bagefter.
Lav membranvægt og svingspolernes kobling til magneten som to vigtige årsager hertil.

Audio Group Denmark og Purify er to af de førende repræsentanter for forbedring af denne problemstilling.
Lavere membranvægt og større stivhed suppleret med hver deres måde at forbedre højttalernes motorer.
Øget magnetstyrke og svingspolens kobling dertil.

Her er et billede fra PURIFY hvor anvendelsen og placeringen af kobberkapper i nærheden af svingspolen omkring magneten.
I den hensigt at øge højttalerens linearitet. Herunder reducere forvrængningen.
Reducere enhedens reaktionstid både ved opstart som stop. Forbedre koblingen af membranen til forstærkeren.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2024 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Det skal vel retfærdigvis siges at de omtalte producenter ikke er de første til at implementere det viste.
Scan Speak's ingeniør Ragnar Lian havde allerede i firserne implementeret det patenterede "Symmetric Drive". Billedet.

Her er 120 siders læsning til de der er interesseret i dansk højttalerhistorie fra 1915-2015.

Link

Fra midt i perioden SEAS første 38mm soft dome 87H i kombination med SEAS 25TV-EW basenhed med Alnico magnet.
Begge anvendt i DYNACO legendariske A-25 model med "Aperiodisk Akustisk Ventil" i kabinettet.
Højttaleren som var den første "seriøse" i min stald af hjemmebyggede køjttalere. En umiddelbart behagelig uvant lyd uden "skarpe kanter".

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 11
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes