Forfatter |
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3359
|
Sendt: 16 August 2024 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som illustration af overstående er her et screenshot fra videoen.
Sammensætningen af niveauerne for grundtone og harmoniske giver instrumentet dets lydmæssige særpræg. Dets klang.
Harmoniske overtoner - dem vi i sammenhæng med elektronikken omtaler som forvrængning (THD). Farvning af lyden.
17 minutter henne i videoen får vi et interessant indblik i sammenhængen mellem det ydre øres udformning (pinna) og hørelsen.
Hørelsen som er individuel og resultat af samarbejdet over tid mellem ørets fysik og hjernen hos det enkelte menneske.
Vi kan konstatere at ørerne har forskellig følsomhed afhængig af retningen lyden lommer fra. Hvilket ikke overrasker nogen.
Men at evnen til at registrere forskel på op og ned er frekvensafhængig. Se kurven. Forklaring i videoen.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2024 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Min kæpheste er at musikken skal gøre mig glad udfra det mood jeg er i
Det medfører at jeg vælger højtaleren ud fra hvad jeg generelt hører
om det så er HiFi korrekt ud fra Boman eller Mikkels definition rager mig en h…..blomst.
Jeg har ikke en formel på den bedste højttaler sorry. |
|
|
Næh, hvem har det? En formel på den “rigtige højttaler”. Den rigtige lyd.
Når man tænker på de utallige forsøg tilsvarende mange producenter har forsøgt sig med, er der grund til at give dig ret.
Jeg er fortsat overbevist om at vi hver har vores anvendte løsningsforslag til opgaven med tilsvarende lyst til at fortælle om den.
Vel vidende det umulige i opgaven. Altsammen foranlediget af interesse for hobbyen. Til inspiration for andre, måske.
Med den mulighed at de det ikke interesserer slipper for at kommentere det uinteressante!
For hvorfor bruge tid på noget som man ikke har interesse i?
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 16 August 2024 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
@Valla Du er musiker. Du bør vide, at et instruments klang dannes af instrumentets grundtone og dets frembragte harmoniske overtoner og blandinger af disse. |
|
|
Ligger i mine ord. Kaj, prøv høre noget musik kun ud gennem dine bas-HT (så forstår du nok bedre hvad jeg forsøgte at skrive)
|
Til top |
|
|
highend-knud Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 16 August 2024 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udligere et par at mine kæpheste, jagter jeg ikke nul fejl , det er dødsdømt på forhånd og de tekniker man bruger til at reducere fejlen giver tit endnu dårligere lyd , men gode data.
Satser på at den uundgåelige fejl har den rigtige struktur, samtidig må fejlen gerne være så lille som mulig, men det er ikke afgørende.
Afdøde Steen Duelund sagde vores apparater bør tilstræbes at lave de fejl som sker når et lydsignal gå gennem luften, det har vi millioner af år vendet os til, afrulningen af frekvens området i top er her tilnærmet en 6 ordens bessel funktion overgangs frekvensen er afhængig af afstand temperatur og luftfugtighed ,THD har overvægt af anden harmonisk og THD bør stiger med lydstyrken, i luften er ingen nedre grænse frekvens, hvilket kun kan tilnærmes.
Tekniker som tilnærmer sig denne naturlige opførsel er bl.a single ended kredsløb, DC kobling , rør og grammofon, uendelig baffel, de fleste må nøjes med foldet baffel ( lukket eller akustisk ventil) I den modsatte grøft er bl.a Feedback ,digital teknik og symmetriske kredsløb ,basreflex, tekniker som typisk tilføre unaturlige fejl som kan være vanskelige for os at acceptere.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2024 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Kaj. skrev:
@Valla Du er musiker. Du bør vide, at et instruments klang dannes af instrumentets grundtone og dets frembragte harmoniske overtoner og blandinger af disse. |
|
|
Ligger i mine ord. Kaj, prøv høre noget musik kun ud gennem dine bas-HT (så forstår du nok bedre hvad jeg forsøgte at skrive) |
|
|
Nu da du vil have mig til at forklare det du mangler at fortælle  bliver jeg jo nødt til at gætte. Da jeg sendte 2khz ind i en højttalerenhed må jeg forstå (gætter mig til) du mener enheden ikke kan gengive de harmoniske overtoner i fald jeg forbinder den til et delefilter som eksempelvis deler ved 4khz. Rigtig forstået? I så fald. Jo, den kan mageligt frembringe 2, 4, 6 og for den sags skyld endnu højere harmoniske. Fordi der er tale om højttalerenhedens egen frembragte forvrængning som delefilteret ingen eller i bedste fald kun ringe indflydelse har på. Og tager du eksemplet på billedet nedenfor hvor basenheden har til opgave at gengive alt fra bas til og med mellemtone vil du se, at der i takt med øget niveau kan opstå harmoniske helt op i diskantområdet. Samtidig med at vi kan tage Flemmings fremførte og yderst relevante problematik med i ligningen. Nils, er der noget jeg har glemt?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 16 August 2024 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utopia
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 16 August 2024 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er i øvrigt også metoden til at teste alverdens elektroniske kredsløb (Receiver, Transmittere & mixere). Hvor der er et dynamsik område, hvor der
ønskes spurious frit dynamisk område på fx. 80dB benyttes altid to-tone stimuli med beregning af 1dB kompression og 3 dB IP punkt. Det er
nøglepunkter i al elektronik der skal behandle kraftige signal samtidig med svage.
Hæ hæ, Kaj, nåede lige at læse utopia ;-) Men ellers IMD er er det ulineære i en enhed (funktion ala e opløftet til x) OG den modulation der kaldes
doppler effekten på en enhed. En enhed der udstyres med 50Hz samtidig med 500Hz vil kunne lyde som det med toget der suser forbi en overkørsel,
hvor klokkerne stiger i frekvens for at falder når vi i toget passere. Det samme med enheden udadgående (mod dig) højere frekvens og vice versa..
Kan du se din membran bevæge sig ligger du allerede på nogen procent!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
highend-knud Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 16 August 2024 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 17 August 2024 kl. 07:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det evige kompromis, som alle på en eller anden måde må indgå, for at bygge en given højttaler. Der er dog debat om hvor meget forvrængning vi egentlig kan høre. Men, forskellen på store og små højttalere er bestemt tilstede - Erinaudiocorner testede det til mindste detalje: 
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 17 August 2024 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ikke mange enheds producenter oplyser 1dB compression dvs, hvor power ind vs. ud er 1dB i forskel og dermed ulineær eller IMD niveauer. Det skal
Purify dog have ros for at oplyse. Ofte er det forstærkeren der får skylden for at forvrænge (lige før vi skruer ned) men det er der IMD rigtig kicker ind.
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2024 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
nils valla skrev:
[QUOTE=Kaj.] @Valla Du er musiker. Du bør vide, at et instruments klang dannes af
instrumentets grundtone og dets frembragte harmoniske overtoner og blandinger af disse. |
|
|
Ligger i mine ord.
Kaj, prøv høre noget musik kun ud gennem dine bas-HT (så forstår du nok bedre hvad jeg forsøgte at skrive) |
|
|
Nu da du vil have mig til at forklare det du mangler at fortælle  bliver jeg jo
nødt til at gætte.
Det bliver ligesom noget pjat, men
en bas-HT i et flerevejssystem, kraftigt beskåret (12db-oktav) omk 200hz begrænser mængden af overtoner man hører.
Hvis så man tænker mange HT-enheder, kraftigt beskåret, bliver der grænser for hvor mange overtoner den enkelte HT-
enhed gengiver.
Men som du ved er jeg ikke HT-bygger, der er sikkert grænser for hvor godt de mange delefrekvenser fungere
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2024 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
"Nu da du vil have mig til at forklare det du mangler at fortælle bliver jeg jo nødt til at gætte" skulle også havde stået i
tekstfeltet.
"Det bliver ligesom noget pjat, men" (skal forstås som mine ord bliver noget pjat)
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2024 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Niels Valla.
Delefilteret sidder foran højttalerenheden i signalkæden.
Det betyder af filteret kan reducere harmoniske fra forstærker og andet før filteret!
Højttalerenhederne sidder efter filteret!.
Det betyder at filteret ingen virkning har på højttalerenhedernes egenforvrængning! (THD + IMD)
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 17 August 2024 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er et højtaler-signal ikke AC? Så burde det vel være ligemeget om filteret sidder før eller efter enheden, når man ser fra + til - ?!?!
Jeg har selv fået på hattepulden for i en anmeldelse af skrive at Audiovector sætter filteret efter enheden... 
Men det hænger vel sammen med forstærkerens opbygning, hvor plus ofte sidder på udgangen af transistorerne og minus går til strømforsyningen... eller hvad? 
Det er et oprigtigt spørgsmål 
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2024 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tegner et diagram med forklaring, men jeg venter frokostgæster, så det bliver først senere.
Hvorefter dette indlæg kan fjernes  Men som udgangspunkt er du forkert på den Mikkel ......
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2024 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mikkel.
Kigger vi på signalvejen kommer signalet fra forstærkeren.
Det fortsætter gennem delefilteret ud til svingspolen og tilbage til forstærkerens nulpunkt.
Nulpunktet er det neutrale stelpunkt for alle spændinger og signaler for nu at runde det af.
Nu kommer vi til højttaleren. Den er i teknisk sammenhæng en transducer, som omsætter strøm til mekanisk bevægelse.
Strømmen som på sin vej passerede delefilteret videre gennem svingspolen tilbage til forstærkeren.
Den mekaniske bevægelse omdannes via membranen til trykbølger vores ører opfatter som lyd.
Det er i den proces forvrængningen opstår !!!
Der er tale om en forvrængning frembragt af højttalerenhedens mekaniske konstruktion !!!
Et simpelt eksempel. Forestil dig membranen svinge på blot to forskellige frekvenser samtidig, for nu at forenkle problematikken.
Alene det er en udfordring.
Suppler det med membranopbrud og andet mekanisk og akustisk forstyrrende på membranens frie bevægelse.
Resultatet bliver såvel harmonisk forvrængning som Intermodulations forvrængning. ( THD og IMD)
Så kommer indvendingen at "det må delefiltret kunne forhindre"?
Nej. Forvrængningen vi taler om er frembragt af højttalerens mekaniske konstruktion og passerer ikke delefilteret. !!!
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 17 August 2024 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Op foran forstærkeren med det filter så der er direkte fat i enheden.. Så slipper man da af med lidt af balladen
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2024 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo ikke delefilteret som er årsag til højttalernes THD og IMD forvrængning.
Heller ikke hvis en og anden skulle tænke at nedenstående løsning skulle hjælpe.
Man kunne jo få den tanke at spolens ændrede placering kunne forsvare påstanden om at delefilteret sidder efter højttaleren.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 17 August 2024 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er vi helt enige... jeg havde læst det forkert 
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 17 August 2024 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kaj
Overtonerne i optagelsen dæmpes i filtrene hvorefter HT tilsætter egne overtoner ?
|
Til top |
|
|