Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 12:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hi-fi nørdernes kæpheste. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Audioloud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...

Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2024 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Ja , når man selv sammenligner ting i signalkæden , så lytter man jo til det samme musik , højt ,lavt og derimellem for at finde
forskellene .

Jeg syntes det bliver godt fremlagt i videoen at der bruges monomikrofoner og at man kan måske høre en forskel samt at man
skal opleve det selv . Skift af musik er sikkert valgt for at videoen ikke skulle blive for kedelig . Tænker også at Jay har haft
mulighed for at lave sine egne lyttesceanser for at forberedde sig til videoen !

Da jeg solgte højttalere , kunne kunden selv skifte musik , jeg skiftede bare højttalerne , men mange kunder skiftede også musik
som i videoen ?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2024 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Kabler er noget rigtigt skidt at rode med og diskutere. Vi bliver aldrig enige, når oplevelserne svinger mellem “ingen forskel overhovedet” til “ekseptionel forskel på alting”. Lad kablerne være de kæpheste vi gemmer i skabet og kun tager frem når
legekammeraterne er gået hjem. Jeg har gemt mine - for husfredens skyld

Kabler er blot et eksembel som vi alle kender til, ikke målbare klangforskelle/lydsignatur omfatter alle komponenter også print plader og chassis, svingspoler med mere. At opnår højst mulig målbar præcision er det nemmeste i denne verden , bare brug godt med feedback og DSP. Lægger man kun vægt på måling   burde der ikke være hørbar forskel på noget i dag som er lavet ud fra filosofien størst mulig målbar præcision (nul fejl teorien) , det er det ASR bl.a. står for.

Diskussionen er derfor , er det virkelig sådan?, min erfaring siger det ikke er. Men jeg ved ikke hvorfor , kan kun sige alt hifi konstruktion består af en del med teori som kan bekræftes via måling og en anden del som kun kan erfares via lytning , der er naturligvis en fællesmængde mellem de to.

Ps Vil give dig ret i influencere og branchen er afhængige af hinanden så man bør nok tage den slags videoer med et gran salt og i stedet gøre sine egne erfaringer.
.
Måske er Linkwitz ord forklaringen: What you hear is not the air pressure variation in itself but what has drawn your attention in the streams of superimposed air pressure variations  at your eardrums

Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 August 2024 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

highend-knud skrev:
Vil give dig ret i influencere og branchen er afhængige af hinanden så man bør nok tage den slags videoer med et gran
salt og i stedet gøre sine egne erfaringer.

Enig.
Er man skarp i at sammenholde argumenterne i videoen er det allerførste argument vigtigheden i at gå fra aluminium til kobber på stikkene.
Senere. Nu er vi nået til et kabel på den høje side af 75.000 dKr. Billedet!
Et af deres bedste som bruger .........aluminium stik. Hvem sagde "Kejserens nye Klæder ....... "? Godt .......
Kan de ansatte i virksomheden overbevise deres købere på et så tydeligt selvmodsigende grundlag skal de have lov til det.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Audioloud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2024 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

På deres hjemmeside henviser de til de dyre modeller / aktive modeller bruger anoiserede aluminiums-stik -huse og den dyreste er
" supreme coating " , hvad det end må være ? Tænker at filosofien er at de ikke aktive kabler lyder bedst med kobber-huse ?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2024 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg konstaterer, at det kniber med faktuel dokumentation. Det for mig interessante er at de aktive deltagere i videoen er fra den
samme generation jeg selv tilhører. Oven i købet fra samme landsdel, hvilket i sammenhængen ikke gør det bedre. Jeg ser også
Lars Kristensen i baggrunden, hvis fornavn nævnes under opstarten af seancen. Han er berygtet for at kunne sælge sand i
Sahara. På det seneste Tesla coils monteret i firmaets nye forstærkere. Jeg har overværet hans præstation, som de inviterede
audiofile sjældent stiller spørgsmål til eller på anden måde drager i tvivl.   
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Audioloud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2024 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hehe Kaj .

Tænker os gamle / semi-gamle kan sælge varen lige meget hvad ! Vi er jo jyder .

Men hvorfor have en så dyr produktions linie , hvis det ikke virker ?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 12 August 2024 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det er nu bare sådan med kabler, de kan kun trække fra, de kan ikke
lægge noget til..... mangler man dynamik og rum fornemmelse, kan
man ikke få et kabel til at rette op på dette. 🌞

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 August 2024 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

@allanowich.

Men du kan få kabel der trækker mindre fra. Din oplevelse bliver derefter at kablet der trækker mindre fra, giver bedre
dynamik og rum;-)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2024 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

@alanowich
........... og så er det mange er bange for at deres sorte kabel frarøver dem deres ultimative oplevelse.
Hvorefter man leder huller i jorden efter noget, som kan genskabe det man tror mangler.
Det er her vi sælgere kommer dem til undsætning, ved at hjælpe dem af med pengene, som først bliver til god lyd når de skiftet hænder.

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2024 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Gennem 30år med videnskabelige forsøg på Princeton Engineering Anomalies Research laboratoriet (PEAR), siger Robert
G. Jahn, den tidligere dekan for ingeniørstudiet på Princeton:
"Et er hvordan komponenter måler isoleret set. Alle former for fysiske systemer, hvad enten de er mekaniske,
elektromagnetiske, strømdynamiske, kvantemekaniske eller atomare, udviser en kapacitet for synergi og interaktive
vibrationer med lignende systemer eller med omgivelserne. Forbundne harmoniske oscillatorer, alle almindelige
musikinstrumenter, radio- og fjernsynskredsløb samt molekylernes atomare elementer har alle del i denne sympatiske
resonans, hvorved der opstår markant anderledes egenskaber end dem, der kendetegner de isolerede komponenter."

Med andre ord, målinger fortæller ikke hvad du oplever når du lytter.

Hvor har du fundet citatet,? Jeg finder noget om elektrisk fremdrift af rumfartøjer og en del om parapsykologi.

Citatet beskriver det som sker i hifi , måles et kabel isoleret tyder intet på der er hørbare forskelle på kabler, men sættes kablet ind i det samlede anlæg
og der lyttes er sagen en anden , også i blindtest.
Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 August 2024 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg gentager mig selv

Kabler skal have en vis minimums kvalitet, ALT udover det, er spild af penge

Der er een undtagelse. Hvis højttaleren har så lav impedans, at forstærkeren ikke kan levere strøm nok, kan et kabel med større modstand,
mindske forvrængningen

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 August 2024 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

@highend-knud.

Et værk af Larry Dossey, "Et med alt" (2013).
Om forskning i sind og bevidsthed.
(Ikke en abc i Hifi men forskning der går helt ind til substansen)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2024 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
@highend-knud.

Et værk af Larry Dossey, "Et med alt" (2013).
Om forskning i sind og bevidsthed.
(Ikke en abc i Hifi men forskning der går helt ind til substansen)

Ok det er vist lidt for langt ude efter min smag, men tak aligevel.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 August 2024 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

I snart mange år har min K.hest været IMD som er den værste og mest generende forvrængning fra ulineære systemer deriblandt højttalere. Den giver sig mest udslag i "lyttetrærthed" ved moderat lydstyrke, 95 - 100dB spl. Noget med: "Argh, jeg skruer lige lidt ned igen!" Det er så her forstærkeren får skylden :-)

Det skumle ved imd er at det ulineære/højere frekvens moduleret ind på lavfrekvens vandring skaber nogle nye frekvenser der overhovedet ikke før var i signalet. Modsat harmonisk forvrængning er det frekvenser der i forvejen er i signalet og derfor kan en ret høj thd accepteres. Måden at minimere imd forvrængning på er at gå 3-vejs eller mere da de forskellige membraner derved bevæger sig mindre. Samtidig at benytte så stort membran areal som muligt, I tilgift for mit system er det et fuldt fire-vejs horn system der yderligere reducere membranvandringen. Det oplever jeg som værende et letdrevet system med stort overskud og impulsvillighed.

Det er interessant at der kan købes to-vejs systemer til multi-tusinde kroner men det er faktisk disse der er hårdest udsat for imd, hvis et bastungt lydsignal presses igennem.

I Klippel’s kan ses at ved flertone test skabes der ubehageligt mange artifakte frekvenser vi ikke rigtig gider. https://www.klippel.de/know-how/measurements/nonlinear-disto rtion/multi-tone-distortion.html

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Sendt: 14 August 2024 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Enig De fleste kan faktisk redde en del, ved at tilføje subwoofere og fjerne den dybeste bas fra højttalerne. Ud over at mindske stressen på højttalerne, så kan et par velplacerede subwoofere, som er godt justeret også forbedre det totale lydbillede generelt.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2024 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
I snart mange år har min K.hest været IMD som er den værste og mest generende forvrængning fra
ulineære systemer deriblandt højttalere. Den giver sig mest udslag i "lyttetrærthed" ved moderat lydstyrke, 95 - 100dB spl.
Noget med: "Argh, jeg skruer lige lidt ned igen!" Det er så her forstærkeren får skylden :-)

Du bruger ordene “moderat lydstyrke” om et lydniveau på 95-100dB. I lytteposition formoder jeg. Hvad er værdien for “højt”?
Har ørerne godt af det på den lange bane? Du kender sikkert kravene til arbejderbeskyttelse i den sammenhæng.

En bekymring som er en af mine kæpheste Jeg har og får kun én hørelse i stereo, forstår du. Hvad gør jeg hvis bare den
ene “kanal” beskadiges? Og det skal ikke forstås sådan at jeg ikke har lyst til at “gi’ den gas”, for det har jeg, så længe det lyder
rigtigt!

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2024 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Yep, hørelsen er også en "muskel" der skal holdes ved lige og derved kun tager alderssvarende "skade". Højfrekvent punkt støj (borehammer etc..) er
væsentlig "farligere" da "squelchen" i ørene ikke når at lukke ned i tide. Du skal ikke være bekymret for dine øre, du når at blive træt af det inde de tager
skade.

Det er en vag undskyldning for ikke at give den gas ;-)

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2024 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Enig De fleste kan faktisk redde en del, ved at tilføje subwoofere og fjerne den dybeste bas fra højttalerne. Ud over at
mindske stressen på højttalerne, så kan et par velplacerede subwoofere, som er godt justeret også forbedre det totale lydbillede generelt.

Præcis, du tager en hel del modulation ud af "satellitterne" og de yder bedre. En god hjælp til to-vej systemer som så på den måde går hen og bliver 3-
vejs ;-)

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2024 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
Yep, hørelsen er også en "muskel" der skal holdes ved lige

At forenklet kalde hørelsen for "en muskel, der skal holdes ved lige" er så en af din undskyldninger for at spille med mere end 10dB over den
fastsatte støjgrænse på 85dB.
Derover er det påbudt at bruge høreværn. Det er mere end ti år siden man sænkede grænsen fra 90dB til 85dB.
Musklen du henviser til sidder i mellemøret og fra naturens hånd beregnet til at justere ørets følsomhed efter det omgivende lyd-/støjniveau.

Og som enhver anden muskel kan blive træt ved vedvarende belastning eller varig skade.
Dertil kommer nervetrådene i det indre øre, som derefter overbelastes. Ødelægges i yderste konsekvens.

Jeg har oplevet hvad det vil sige, at ørerne overbelastes. En Uriah Heep koncert i Tinghallen, Viborg
....hvor vi ikke kunne høre om motoren i bilen var startet, da vi skulle hjem ........

Det tog tre-fire dage inden vi genvandt hørelsen i formodentlig intakt stand.
Og hvad angår THD og IMD var der rigeligt af alt det der ikke skulle være til stede i gengivelsen.
Aldrig har jeg hørt så megen forvrængning. Da jeg så mig omkring var vi mange som sad med fingrene i ørerne

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2024 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Kaj, hvad i alverden får dig til at skrive om støjkrav på en arbejdsplads? Dette er et hifi forum!! Jeg synes hellere at eventuelle IMD kommer under
kontrol, så ka' du os' være med. Nårrhh nej, det er kun de statslønnede musiker i deres spillehuse der må spille højt?

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes