Forfatter |
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Nils valla, der rammer du lige min kæphest. At undgå at bruge basrefleks, fordi de giver en
forkert lyd til hjernen. Der kommer lyd fra refleksporten, der ikke er i fase og give mudder. |
|
|
I alle tilfælde er det reproduceret musik.
Om så du river musikken i stykker kan din hjerne genkende hvad den hører (genkender svingningerne).
Jeg har et fint afstemt reflekssystem og for mig er der ingen kvaler og lyttetræthed.
Hurdlen ligger nok snare i, når en fyr som dig med trykkammer-HT, lytter Refleks-HT, bliver det kunstigt, ikke naturligt,
reproduceret.
Når jeg lytter lukkede HT mangler jeg overtoner ;-)
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overtoner = forvrængning!?!?
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 07 August 2024 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forvrængt, betyder forvrænget i fh til mediets musik-signal.
Under tiden kan forvrænget hifi gengive lyden man kender fra reel-life.
Når vi lytter hifi koncentreret, er der for hjernen/ørerne ikke kun tale om koncentreret hifi. For mens du lytter HIFI
kommer myriader af anden lyd til hjernen, lyd som hjernen udelukker hvis ikke den er relevant for dig og det du forsøger
at gøre, lytte Hifi
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er I sikre på, at port og slavebas er det samme?
Som jeg forstår det, falder lydtrykket med stejlere slope nedad med en port, hvorimod en slave har en mindre stejl slope.
Samtidig så jeg en video med Paul fra PS Audio, der fortalte at slaven er i fase, hvorimod port er i modfase. Det er nyt for mig.
__________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
Audioloud Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...
Bruger siden: 14 Juli 2022 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm , i en portet højttaler dannes der en energi som slår tilbage på den aktive enhed også ved en slavevebas dannes en energi
foran slaveenheden som slår tilbage på den aktive enhed , og dette mudrer lyden . Dette kan dæmpes ved at dæmpe refleksporten
og ved at sætte en plade foran slaveenheden ! Nu virker porten ikke længere optimalt men det gør slaveenheden !
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3358
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu da vi er godt i gang med "bas" som en af vores "kæpheste" har jeg opdaget at frekvensmæssig udstrakthed er vigtig.
Vores ører er mildest dårlige til at høre lyde i takt med faldende frekvens under et par hundrede hertz.
En manglende følsomhed, som er niveauafhængig. Prøv at spille musik ved lav styrke og gentag med 6-10dB højere niveau.
Allerede her opleves gengivelsen - bas især - langt mere fyldig.
Iagttagelse af Fletcher Munson kurverne er en af mine kæpheste, som jeg velvilligt fremfører i sammenhængen.
Selv har jeg via mine højest besynderlige subwooferkonstruktioner tilnærmet mig en frekvensgang som kompenserer for ørernes naturlige
mangler.
Konstrueret med tilnærmet jævnt stigende niveau til ned under 20Hz.
Kabinetterne jeg anvender har alle fået monteret akustisk ventil system for at sænke basresonansernes Q.
Princippet inspireret af mine allerførste selvbyggede højttalere med en subjektiv ren, resonansfri men "kedelig" afdæmpet bas.
En kopi af Dynaco A25 udstyret med en SEAS 25TV-EW bas med alnico magnet.
De nuværende subwoofere som har ansvaret for det beskrevne er to nyrenoverede ombyggede Coral 10F-60 enheder.
Nye svingspoler og ophæng, så de med deres meget kraftige keramiske magneter har kontrol over membranerne.
Den nuværende gengivelse er alt andet end kedelig.
Det der gør den interessant er at den er overraskende ægte, når indspilningen indeholder bastoner helt ned til grænsen for det hørbare.
Og, ja det kan mine basenheder i den valgte konstruktion og opstilling.
|
Til top |
|
|
highend-knud Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
Er I sikre på, at port og slavebas er det samme?
Som jeg forstår det, falder lydtrykket med stejlere slope nedad med en port, hvorimod en slave har en mindre stejl slope.
Samtidig så jeg en video med Paul fra PS Audio, der fortalte at slaven er i fase, hvorimod port er i modfase. Det er nyt for mig. |
|
|
Det er omvendt ,lukket har 12db reflex 24db slave ca 30 db pr oktav , afrulningen hænger sammen med Q som igen bestemmer
impuls/transient gengivelsen, for optimal impuls gengivelse uden eftersving bør Q være omkring 0.5 , det er relativt nemt at opnår i et lukket
system, og man kan afstemme en basreflex som til samme afrulning som lukket og dermed få samme Q og impulsgengivelse , man for så
ikke udvidet frekvensområde , kun alle ulemperne reflex port støj signal ud af porten, ingen kontrol under resonans osv, ved ikke om det er
muligt at afstemme slave på samme måde, fandt denne illustration fra
https://audiojudgement.com/passive-radiator-speaker-design/
|
Til top |
|
|
niceday Udelukket fra forum

Torben tager en pause!
Bruger siden: 27 Juli 2024 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
I teorien, ja...
Slutresultatet i praksis er IKKE det samme... der er langt mindre forvrængning og mere nuancering/detaljer med en slavebas, men stadig samme volumen som en port!
Problemet er, at mange oplever naturlig bas som "fattig" bas... de er vant til "mere".
Forvrængningen fra en port øger oplevelsen af volumen. Ganske som højere i frekvens, hvor forvrængning opleves som højere volumen.
Årsagen til at mange producenter vælger basport, er alene pga. den lavere konstruktions-pris... et paprør er væsentligt billigere end en slaveenhed, eller f.eks. transmissionslinje (dyrere kabinet). |
|
|
Nu er det sådan at en port gør at basenheden forvrænger mindre fordi den tager sig af de dybe frekvenser som basenheden så ikke skal lave og derfor får mindre udsving.
Det du kalder forvrængning fra en port er helt enkelt for meget niveau eller for højt afstemt port. En port forvrænger ikke da luft er det mest lineære og en højttaler med perfekt afstemt port forvrænger mindre end alle andre principper. Når det er sagt så er lukket kabinet med akustisk ventil alle andre typer overlegent mht impulse og tilpasning i almindelige rum.
Igen er slavebas princippet fremme igen fordi det er meget nemmere at have med at gøre plus at man kan få mere output i det dybe. Forestil dig en port der skulle lave det samme som f.eks 2 x 10" slaveenheder som i PS audio, den vil blive ret stor i diameter og flere meter lang.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg taler udelukkende om forvrængningen fra selve porten, som gør bassen unuanceret, udetaljeret og ofte for buldrende... At selve basenheden forvrænger mindre er i det lys ligegyldigt, da portens forvrængning overdøver det.
Problemet er, at basrefleksporte ikke afstemmes perfekt, da dette kun styrer impulskontrollen og ikke forøger outputtet. Og det er det ekstra output producenterne søger. Øget port-output = øget forvrængning af bassen, med mere bulder-/imponator-bas...
Og som du selv nævner, så har slavebas-princippet alle fordelene, men ingen ulemper.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1109
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rummets bidrag er nærmest 60-70 % af de gode lyd. Så må de andre principper komme efter....
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 07 August 2024 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel, jeg er nysgerrig efter at lære noget af det du nævner om afstemning.
Hvordan afstemmer man, efter din mening korrekt?
Kan du henvise til noget litteratur?
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 07 August 2024 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den faktiske beregningsmodel kan jeg ikke give dig... jeg måtte selv på den store Google, da jeg søgte viden til mit projekt. Men viden er derude...
Korrekt afstemning må være, når man får mest muligt ud af det signal, der tilføres højtaleren. Flere vise personer har fortalt mig, at man kan måle og beregne til et vist punkt, og så må ørerne i brug.
Jeg begik selv den "fejl", at starte den anden vej... jeg ville opleve først, og siden få bekræftet. Det fungerede også, men er mere tidskrævende 
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2024 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her lidt brugbart forenklet legetøj til basrefleks entusiasterne
Derudover er der, som Mikkel skriver, et hav af litteratur omhandlende kabinetsprincippet. Resulterende i tilsvarende mange
forskelligartede lydresultater. Det er tydeligt at der ikke findes én “rigtig” måde at konstruere en basreflekshøjttaler.
Her er man tydeligvis i den boldgade hvor det er konstruktørens musikalske smag som afspejler resultatet. Som det altid er
når det gælder lyd.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2024 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er med på, at der findes masser af materiale om emnet…..
Min interesse går på, at Mikkel siger, at selve porten tilfører forvrængning.
Det er nyt for mig.
Jeg er med på, at en slot-port, hvis dimensioneret er for “lav”, kan tilføre peaks, der dog ofte ligger over tuningfrekvensen.
Men, jeg vil gerne læse mere om forvrængning fra en almindelig port, der er dimensioneret fornuftigt.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 08 August 2024 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan typisk ses på målinger, hvor porten bliver målt separat. Så kan det altid diskuteres om det er mere eller mindre hørbart, alt efter placering osv. Fornuftigt set, burde man ofte dæmpe lidt bag højttaleren og forvrængning i bas er også sværere at høre. Jeg har dog aldrig brudt mig om portede højttalere og ser heller ikke nogen grund til dem til mit forbrug. Jeg hælder bare 3,5kW i systemet og bruger lidt EQ - wupti 
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2024 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ dichael.
Til spørgsmålet om forvrængning har I begge ret - eller i det mindste mulighed for at blive enige. Læs afsnittet om
forvrængning. Link
Det undrer mig at man med Google som opslagsværk ikke selv læser op på og sammenholder den akkumulerede viden og
erfaring der findes om emnerne på nettet.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2024 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der blev spurgt ind til Mikkels synspunkter, står nok ikke på Google ;-)
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 08 August 2024 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nils.
Jeg er ikke Mikkel’s advokat.
Min reaktion kommer af forsøget på at koncentrere mig (og andre) om emnet. Som åbenbart lige nu er basrefleks højttalere og
deres egenskaber.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 08 August 2024 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Der blev spurgt ind til Mikkels synspunkter, står nok ikke på Google ;-)  |
|
|
Jeg har redegjort for mine synspunkter... det er måske ikke korrekt at kalde det forvrængning, når det kommer fra en basport, men af mangel på bedre ord. Faktum er at der tilføjes noget "ukorrekt" i lyden, når princippet ikke er korrekt benyttet, men blot skal tilføje noget "effekt" i bunden af frekvensområdet 
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 08 August 2024 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hvis princippet er korrekt benyttet?
Hvis en slaveenhed er underdimensioneret, tilføjer den så ikke også noget ukorrekt (i dette tilfælde reel forvrængning) hvis slaven tvinges ud i en vandring der er tæt på dens grænse? Og kan en slaveenhed, ligesom en port, ikke også tunes til at give dét du og Boman kalder "80hz boom"?
|
Til top |
|
|