Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 08:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: High Fidelity ’Kaskode" forstærker Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2020
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 August 2024 kl. 07:01 | IP-adresse registreret Citér jensting

Hej Alle,

Spørgsmål: Hvad er erfaring med soft start til strømforsyning? Det er jo en klasse AB forstærker, så man kan ikke "bare" sætte en NTC/Inrush-Current-Limit modstand permanent i serie.

Jeg har kigget lidt på DIY Audio, og jeg kan godt li' denne relativt enkle løsning med serie modstand (eller Inrush-Current-Limit elementer) der bli'r kortsluttet af et relæ efter et sekund eller deromkring. Det kræver en standby supply, men jeg kan godt ofre en 9V trafo og en 7812 for at skåne hele resten af systemet.

Til top Vis jensting's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensting

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 August 2024 kl. 07:25 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Behovet for softstart afhænger af størrelsen på transformator og elektrolytbank. Hvor store værdier anvender du?
Samtidig vil det være hensigtsmæssigt, at sikre delay på udgangsrelæet ved opstart, så udgangstrinnet når at være DC stabilt
når det kobler højttaleren til. Samtidig har jeg i mine konstruktion sikret, at det måler DC på udgangen så det i tilfælde af
fejl ikke tilslutter højttalerne.

Sådanne kredsløb konstruerer man selv Se diagrammer på min hjemmeside. Klik på WWW ikonet i bunden af
dette indlæg.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2024 kl. 07:57 | IP-adresse registreret Citér jensting

Kaj. skrev:
Behovet for softstart afhænger af størrelsen på transformator og elektrolytbank. Hvor store værdier anvender du?

300 VA E-I (tror jeg) kerne, 33+33V, 2 x 33000 uF på 48V siden.

Citér:

Samtidig vil det være hensigtsmæssigt, at sikre delay på udgangsrelæet ved opstart, så udgangstrinnet når at være DC stabilt
når det kobler højttaleren til. Samtidig har jeg i mine konstruktion sikret, at det måler DC på udgangen så det i tilfælde af
fejl ikke tilslutter højttalerne.

Det er der jo på forstærkeren allerede.

Citér:

Sådanne kredsløb konstruerer man selv Se diagrammer på min hjemmeside. Klik på WWW ikonet i bunden af
dette indlæg.

Det gør jeg.

M V H

Jens

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2024 kl. 09:00 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Trafo og lytter.
Jeg vil foreslå dig at opstarte elektrolytterne forsigtigt stigende i spænding. Jeg benyttede variotrafo. Uden en sådan med en
tilstrækkelig effektmæssig stor formodstand. Oplad og aflad nogle gange.
Oplad og mål spændingen for at se om der er lækage, så spændingen falder uden forbrug. Er det ikke tilfældet aflader
du.
Og nu sammenkobles det hele med en passende træg sikring til primæren. Der tændes uden softstart og starter det hele op
uden sikringen springer er softstart overflødigt.

Jeg har til eksempel i mange år benyttet en 500VA ringkerne og 2x22.000uF uden softstart uden problemer.

Men med de nye - den ene med 2x600VA trafo og 4x20.000 uf og den anden med 1 x 2.000VA trafo og 2x 80.000uF kunne jeg
ikke snige mig udenom softstart
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2024 kl. 08:07 | IP-adresse registreret Citér jensting

Hej Kaj,

Godt tip, tak. Og super flotte projekter på din side!

Jeg må indrømme at udgangspunktet var noget med relæ styring, fordi jeg gerne vil ha' fjernstyring (forstærkere står ved højttalerne, kilde har kontrol udgang) . Og så kunne jeg lige så godt tilføje soft start.

M V H

Jens

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2024 kl. 19:01 | IP-adresse registreret Citér jensting

Og så er komponenterne kommet. Og PCBerne.

Det er lidt spændende

Jeg startede med at checke alle modstandsværdierne, og skrive komponent numre på hver af de små poser, og så skulle loddekolben ellers i gang. Dioder først, så modstande (opad i fysisk størrelse). Det bli'r sjovt.

Ved at komme i gang

Dioder og en modstand.

M V H

Jens

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2024 kl. 11:45 | IP-adresse registreret Citér jensting

Næsten i mål. Mangler bare elektrolytter, udgangs netværk (spole og modstand) og alt det der sidder på køleplade vinkel.

Der er ekstra plads omkring to de  indgangs diff-par. Det er til hvis man har nogle små køleplader til at holde termisk balance. Det har jeg heldigvis . (Projekt fra DIY-Audio.) Nu er der jo DC servo på udgangen, så det er nok mest fordi det ser godt ud.

M V H

Jens

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 23 August 2024 kl. 20:06 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Det ser lækkert ud... det bliver spændende at høre mere om, når den er færdig
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

fritfalds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2024
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 August 2024 kl. 21:08 | IP-adresse registreret Citér fritfalds

Hvor får du lavet PCB'en? Hvilket program anvender du til at tegne det?
Til top Vis fritfalds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fritfalds

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2024 kl. 08:16 | IP-adresse registreret Citér jensting

fritfalds skrev:
Hvor får du lavet PCB'en? Hvilket program anvender du til at tegne det?

Jeg bruger KiCAD til at tegne, og får fabrikeret hos Aisler. Når jeg har fået testet prototypen, og rettet evt problemer, offentligør jeg både KiCAD filerne og de egentlige Gerber fabrikations filer.

M V H

Jens

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2024 kl. 21:07 | IP-adresse registreret Citér jensting

Det hele skal jo passe i en kasse. 

Jeg har tænkt et dual-amp arrangement, hvor et chassis har én kaskode forstærker og én mindre klasse A forstærker. Til henholdsvis bas og resten af højttaleren.

Så, i hver chassis én transformator med viklinger til begge forstærkerere, og to sæt ladelytter.

Det er en R-kerne transformator, og den er 320 VA. Af dem går 240 VA til Kaskode forstærkeren og 80 VA til en 20 W klasse A forstærker.

Det kabinet jeg tænker på er et Mini Dissipante 4U 300mm fra Modushop. Intern bredde 250mm, intern dybde 300mm og intern højde 165mm.

Set fra oven, med transformator i midten (dybde retning fra top til bund). Rigelig plads i dybde og i bredde (indvending i kabinet starter i 0,0 )

Hjørnet nederst til venstre er så tænkt til Klasse-A forstærker. Den skal måske stå på højkant, men der er ikke så meget elektronik i den. (Jeg har komponenter til en l´Audiophile 20 W klasse-A af Hiraga, men det er en anden historie.)

Kaskode forstærker kommer så på anden etage. Der er 9-10 cm optaget af ladelytter på den ene side, kaskode forstærker print kan så bo ovenpå. Lytterne på kaskode forstærkeren er 4 cm høje, så der er plads til et par cm til afstand. På billedet ligger PCB bare på resten, men det kommer til at blive løftet op af montage.

Dvs at klasse-A forstærker finder plads i det tomme rum tættest på kameraet.

Nemt og ligetil.

M V H

Jens

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2024 kl. 13:32 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@jensting

Hvordan er resultatet blevet? Jeg forestiller mig du har fået liv i forstærkeren i en mere færdig version.
Er praksis lig med teorierne? Jeg spørger fordi jeg selv har oplevet små ændringer fra testboard til den færdige konstruktion.

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2024 kl. 16:48 | IP-adresse registreret Citér jensting

Hej Kaj,

Mnæh, jeg er ikke kommet så langt. Jeg har fået langt de fleste af stumperne til montage osv hjem, men mangler lige at komme videre. Jeg skal nok opdatere når der kommer noget nyt.

M V H

Jens

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2024 kl. 20:30 | IP-adresse registreret Citér jensting

Hej Alle,

Jeg fik strøm på. Vario trafoen var ikke nødvendig, men det er altid rart at ha' en. På en eller anden måde fik jeg begge 42V AC forsyninger rigtige (man skal forbinde en svævende 9V AC oven på den store 33V AC, og det kan gøres rigtigt og forkert).

Jeg havde ikke forbundet output forsyningsspænding, eller devices, så der var ikke noget der virkede som sådan. Men der var heller ikke noget der brændte af.

Jeg prøvede at trimme den regulerede forsyning. Med blandede resultater; der løber for meget strøm i bias (15 mA i stedet for 12.5 mA) hvilket gør trim område for lille, så jeg endte med at trimme til =/- 55V. Som så ikke var vildt konstante.

Jeg må lige simulere lidt på afhængighed af input spænding for at se om det er forventet.

Der var den rigtige spænding over modstandene i input diff par strøm bias, og spændingen på udgangen (dvs før output bias, som ikke havde Q113 monteret) varierede når jeg åbnede eller lukkede input.

Nå, jeg må videre med at få monteret - det næste er at bore huller i køleplade profil.

M V H

Jens

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2024 kl. 06:55 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Din test uden Q113 monteret? Den er da en vigtig aktiv del af driverkredsløbet til udgangstrinnet.

Og glæden ved en variotrafo kommer først til udtryk, når udgangstrinnet kobles på. Bemærk, at du endnu ikke har 100%
sikkerhed for at et og andet er gået galt i dit kredsløbslayout. Det er her variotrafoen og din hurtige reaktion bidrager til at
undgå det hele løber løbsk for dig. Selvsving i den endelige konstruktion og andet djævelskab man først i den endelige
konstruktion ser resultatet af. Sagt ud fra bitter erfaring.

Derfor investerede jeg som det første 4.500 kr i en variotrafo, da jeg startede mit projekt. Og den har reddet flere potentielt
farlige situationer. Den og oscilloskopet i forening. Jeg siger det bare ……….

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2024 kl. 08:14 | IP-adresse registreret Citér jensting

Hej Kaj,

Ja, der var hverken udgangstrin eller Q113, så spændingsforstærker udgangen var bare helt forkert. Det var til at forstå. Jeg venter med Q113 til jeg monterer køleplade - den skal passe i hullet.

Jeg har skam en vario trafo. Heldigvis var der ikke noget der gik galt da jeg skruede op, men når jeg kommer til det store show, så er den på igen. Jeg kan også bruge den til at undersøge strøm bias i den regulerede strømforsyning under indgangs spændings variation, det er ellers lidt svært.

M V H

Jens

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2024 kl. 09:06 | IP-adresse registreret Citér jensting

Hej Alle,

Jeg fik opdateret strøm generator til spændingsregulator (reduceret R203 og R205), ændringer også i BOM. Så kan jeg få den rigtige regulerede spænding. Reguleringen er lidt gennemsnitlig (varierer med indgangsspænding), men det ser man også i simulering.

I plottet ser vi de to regulerede spændinger når den ensrettede indgangs spænding ændres med +/- 10 %. Udgangsspændingerne varierer med +/- 1,5 %. Men målinger (tak til vario trafo ) viser variation med en del mere (orange punkter). Problemet er ikke spændingen over LED, som er det der skulle holde strøm i regulator (og dermed spænding) konstant. LED spændingen varierer fra 1,765 V til 1,770 V.

Nåh, men jeg la'r regulatoren være. Det vigtige er støj filtrering af forsyningen, mener jeg, og der har jeg forøget kondensator værdi og tilføjet en film kondensator til høje frekvenser.

M V H

Jens

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2024 kl. 09:17 | IP-adresse registreret Citér jensting

jensting skrev:
Jeg fik opdateret strøm generator til spændingsregulator (reduceret R203 og R205), ændringer også i BOM. Så kan jeg få den rigtige regulerede spænding.

Det jeg mente var at jeg ændrede reference spændingen ved at reducere den modstand som den konstante(1) strøm flyder ned i. Det kan jeg nemlig gøre ved at lodde en større modstand i parallel med den eksisterende. For at lave den tilsvarende ændring i strøm, en reduktion, skulle jeg lodde modstande ud for at sætte større modstande i, og det er ikke sjovt...

M V H

Jens

(1) eller hvad den nu er...

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2024 kl. 11:00 | IP-adresse registreret Citér jensting

Hej alle,

Køleplade boret. Det hjælper med en søjleboremaskine. Hullerne er ikke, gentager, ikke symmetriske. Så jeg lavede en der vendte anderledes end jeg havde tænkt, og så fik jeg tilføjet "for" og "bag" til min DrillGuide (til at printe ud).

Kanterne af hullerne skal omhyggeligt renses for trevler - der må ikke komme noget i klemme mellem glimmerskiver og køleplade.

M V H

Jens

jensting
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2024 kl. 18:04 | IP-adresse registreret Citér jensting

Hej Alle,

Nå, men det lykkedes at lodde alting på. Det vile sige, at jeg fandt ud af at mine TO-220 devices sad for langt fra deres lodde terminaler, så benene når ikke helt ned.

Suk.

Ellers fint nok.

Kraver på alle bolte. Der bruges 3mm bolte on nogle kraver der holder bolten fra kanten af et 4mm hul, så alle huller til bolte er 4mm. Det er kun TO-3 pakkerne der har noget forbundet elektrisk til huset, så der er forbindelse på printet og jeg bruger låse skiver over og under.

Bolte i, vendt omkring og møtrikker på for at gøre det muligt at svinge rundt med det hele.

Termo paste under glimmer skive, og så under transistor.

næsten færdig, bare Q113 tilbage - den skal monteres med termo paste mellem sig selv og kølepladen. Jeg håber at termo paste ikke er elektrisk ledende...

Og efter transistoren er trukket igennem. Det er forhåbentlig meget funktionelt, for det ser lidt gennemsnitligt ud.

Og så langt kom jeg. Der er ikke nogle kortslutninger mellem køleplade og bolte eller komponenter. Der er forbindelse fra TO-3 huset til den relevante del af print (positiv og negativ forsyning). Så mangler jeg bare at lave lednings netværk til at få strøm til udgangstrinnet.

M V H

Jens

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum