Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 04:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Equilibrium Enigma Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2026 kl. 13:13 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Flot kurve ned til 20Hz
Kan dit udstyr måle lavere?
Mest fordi jeg er nysgerrig mht hvor dybt servosystemet går.

Målesystemet i DEQX Pre-8'eren måler ned til 3Hz

Som du kan se på viste graf, så stikker målekurven ud forbi den tykke streg, som er 20 Hz i den viste udgave. Men jeg kan rykke grafen mod højre indtil det punkt, hvor den ender, som er ved 3Hz, hvilket vises, når jeg holder musen hen over punktet.

Samtidig vises niveauet i det aktuelle punkt i forhold til det højeste punkt på den aktuelle kurve.

Det er ikke helt til at sige, hvor meget gating, systemet benytter ved de helt lave frekvenser, men der er afgjort fint output fra basserne i 10-20Hz området. Den graf, du citerer, er ukorrigerede målinger på de enkelte områder midt i mit rum, dvs. relativt fri for room gain (gulvet er svært at fjerne ), og der hvor Enigma'erne står lige nu (tæt på sidevæg), er der langt mere room gain ned mod de helt lave frekvenser, og der er ingen som helst problemer med at gengive f.eks. 16Hz orgeltoner ved godt niveau - i øvrigt uden at basserne på nogen som helst måde bevæger sig voldsomt

Der er med andre god overensstemmelse mellem målinger og oplevet niveau i "kælderoktaverne"

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2026 kl. 15:53 | IP-adresse registreret Citér Aksa

I dag fik jeg bestilt de to 15 mm stålplader, som skal danne base for mine Stack Audio AUVA 100 højttalerfødder

Stålpladerne bliver skåret til på nøjagtigt mål, så der skal blot afgrates/rundes kanter, inden jeg kan gå i gang med at lave huller/gevind til fødder og skruehuller til fastspænding af pladerne mod bunden af baskabinetterne. Når al bearbejdning er overstået, får pladerne en gang sort metalmaling (det bliver nok Hammerite).

Målene på pladerne er valgt således, at pladerne bliver trukket 5 mm ind under baskabinetterne bundplader hele vejen rundt for at lette højttalernes samlede udtryk - det bliver spændende at se, hvordan det ser ud

Hver stålplade vejer ca. 30 kg, så når hele kombinationen af baskabinet med enheder og stålplade bliver færdig, vil et baskabinet veje ca. 85 kg. Det er vist et meget godt fundament for resten af højttaleren!

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Februar 2026 kl. 07:28 | IP-adresse registreret Citér Meier

Aksa skrev:

Målesystemet i DEQX Pre-8'eren måler ned til 3Hz

Som du kan se på viste graf, så stikker målekurven ud forbi den tykke streg, som er 20 Hz i den viste udgave. Men jeg kan rykke
grafen mod højre indtil det punkt, hvor den ender, som er ved 3Hz, hvilket vises, når jeg holder musen hen over punktet.

Det er ikke helt til at sige, hvor meget gating, systemet benytter ved de helt lave frekvenser, men der er afgjort fint output fra
basserne i 10-20Hz området. Den graf, du citerer, er ukorrigerede målinger på de enkelte områder midt i mit rum, dvs. relativt
fri for room gain (gulvet er svært at fjerne ), og der hvor Enigma'erne står lige nu (tæt på sidevæg), er der langt mere room
gain ned mod de helt lave frekvenser, og der er ingen som helst problemer med at gengive f.eks. 16Hz orgeltoner ved godt
niveau - i øvrigt uden at basserne på nogen som helst måde bevæger sig voldsomt

Der er med andre god overensstemmelse mellem målinger og oplevet niveau i "kælderoktaverne"

Det er lidt vildt, hvis du kan spille ned til 3Hz….
Specielt, hvis hele forløbet måler som kurven viser.
Jeg ville nok have forventet en del flere udsving undervejs.
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2026 kl. 12:38 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Målesystemet starter ganske vist målingerne ved 3Hz, og jeg er sikker på, at enhederne bevæger sig dernede, men ligefrem "spille" vil jeg nok ikke kalde det

Og som nævnt, så har jeg på fornemmelsen, at der foregår noget gating ved målingerne, i hvert fald på den graf, vi har fat i. Til gengæld er jeg ikke i tvivl om, at der er fint output ned til de 15-16Hz - det kan både ses og høres

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2026 kl. 13:13 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Det kribler noget i ørerne for at komme til at høre Enigma'erne i deres tiltænkte opstillingsposition, så jeg brugte nogle timer i går på at skabe plads til de gamle (Equilibrium Project) højttalere, når deres kabinetter er blevet skilt fra hinanden

Jeg er nu næsten klar med at have mulighed for at opbevare dem i en periode, og jeg håber på at kunne få dem ud af stuen i løbet af et par uger

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 14 Februar 2026 kl. 17:43 | IP-adresse registreret Citér Præsten

Så kan det være at det snart er tid til et besøg

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2026 kl. 08:58 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Præsten skrev:
Så kan det være at det snart er tid til et besøg

mvh

Præsten

Der er i hvert fald lys for enden af tunnelen

Når de nuværende Equilibrium Project højttalere er kommet ud af stuen, skal der først og fremmest eksperiementeres lidt med opstillingen af Enigma'erne - og sikkert også lidt med lyttepositionen ...

Og så skal der nye målinger og indjusteringer til! Meeeeen - i forhold til alt hvad der er gået forud, vil det kunne klares på ret kort tid

Du hører nærmere ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2026 kl. 15:39 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Stålpladerne, der skal sættes under baskabinetterne, blev afhentet fra skæreriet i går og blev læsset af på min gode vens "hobby"-maskinværksted (han har ca. 50 store, professionelle værktøjsmaskiner), hvor vi skal efterbehandle kanter og lave huller/gevind til AUVA 100 fødderne, samt huller til at skrue pladerne fast mod bunden af baskabinetterne

Og jo, pladerne var som forventet ret tunge (ca. 30 kg/stk.), men med et godt tag og et par kraftige arbejdshandsker fik jeg dem ind på værkstedet - en ad gangen - uden at tabe dem over fødderne

Forhåbentlig kan vi komme i gang med dem i løbet af næste uge ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2026 kl. 17:50 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Der er blevet arbejdet på stålpladerne til montering under baskabinetterne i dag

Første opgave var at fjerne al løs rust på stålpladerne, hvilket gik forholdsvis let med en roterende stålbørste på en vinkelsliber. Dernæst skulle kanterne afgrates efter den industrielle skæring, hvilket også gik helt fint med en anden skive på vinkelsliberen - så efter et par timer var pladerne både fri for rust og uden skarpe kanter, så de var til at håndtere - også uden handsker

Anden opgave på dagens program var at få udlagt og lavet huller og M8 gevind til højttalerfødderne, hvilket også kom på plads:

Stålpladerne er ikke nogen skønhedsåbenbaring, selv efter fjernelse af rusten, men det er uden betydning, da de bliver malet sorte og bliver trukket ind under baskabinetternes bundplader

Af deciderede værkstedsopgaver mangler der nu blot at blive boret huller til de skruer, der skal holde stålpladerne og baskabinetterne sammen, hvilket forhåbentlig bliver klaret i næste uge, så jeg efterfølgende kan få malet pladerne og limet gummi på dem ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2026 kl. 11:25 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Der er planlagt en værkstedsdag i morgen, hvor det sidste metalarbejde bliver klaret. Hvert baskabinet har en lodret afstivningsplade i 19 mm MDF, så der skal laves huller til nogle lidt længere skruer, der går igennem hver stålplade og op i den lodrette plade, samt huller til nogle lidt kortere skruer i hver side af stålpladerne som går igennem disse og skrues direkte i baskabinetternes bundplader.

Med lidt held kommer der lidt billeder, når metalarbejdet er udført

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2026 kl. 08:31 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Stålpladerne fik de nødvendige hulller på værkstedet i går, og efter undersænkning og afgratning af alle boringerne kunne jeg tage dem under armen og fragte dem hjem

Pladerne skal nu slibes og affedtes, inden jeg går i gang med at male dem

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2026 kl. 13:18 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Slibning og affedtning af stålpladerne er nu overstået, og i går blev jeg færdig med maling af kanterne på den side af pladerne, hvor gummipladerne skal sidde

Skæring af gummipladerne blev også klaret i går, og i dag fik jeg den første gummiplade limet på (med min sædvanlige fugelim):

Det er nok lidt svært at se, at det er en gummiplade, når det hele er sort i sort

Ud over at spartle fugelimen godt ud inden montering af gummipladen har jeg lagt den anden stålplade oven på gummipladen for at få den så plan som muligt:

Som det ses, er kun kanterne på stålpladerne malet på den side, hvor gummipladerne skal sidde, da det sikrer, at fugelimen binder direkte på metallet.

Når fugelimen på den første plade har hærdet noget under pres i 3-4 timer, limer jeg gummipladen på den anden stålplade og bytter om på stålpladerne, således at også den anden gummiplade kommer under pres.

Når fugelimen er hærdet (efter ca. 24 timer), skal der lige bores igennem gummipladerne via skruehullerne. Efter grundig støvsugning af skruehullerne skal undersiderne af stålpladerne så males (2 gange). Mens malingen tørrer, bliver Equilibrium Project højttalerne skilt ad og flyttet ud af stuen, hvorefter stålpladerne monteres på baskabinetternesx bunde - og kan Equilibrium Enigma højttalerne blive flyttet ind på på plads!

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 08 Marts 2026 kl. 16:43 | IP-adresse registreret Citér Meier

Så er bunden da nået
Jeg tænker ikke at de blive nemme at vælte…..
Det er vel ret optimale vilkår for de fine enheder - såhvis samspillet mellem enhederne kan laves uden unoder, så mon ikke det
hele går op i højere enhed?
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2026 kl. 08:52 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Så er bunden da nået
Jeg tænker ikke at de blive nemme at vælte…..
Det er vel ret optimale vilkår for de fine enheder - såhvis samspillet mellem enhederne kan laves uden unoder, så mon ikke det
hele går op i højere enhed?

Jeg vil jo gerne have ordentlig bund i Enigma'erne - såvel fysisk som lydmæssigt

Og ja, der er 8 stk enheder "højere oppe" i systemet, som allerede i testopstillingen arbejdede fint sammen både den ene og den anden vej. Jeg tænker ikke, at det ændrer sig ved at flytte højttalerne til en mere optimal position

Men vi taler da om en noget usædvanlig konfiguration, så man ved selvfølgelig aldrig helt præcist, hvordan tingene kommer til at fungere - ikke før en endelig afprøvning!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2026 kl. 13:29 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Stålpladerne fik første gang maling på bunden i går, men andre ting presser på i dag, så anden gang bliver først i morgen

Måske lykkes det med "installation" af Equilibrium Enigma'erne i løbet af weekenden

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2026 kl. 08:06 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Sidste gang maling af stålpladerne blev overstået i går

De får lov til at tørre igennem i dag, og så skulle jeg kunne gå i gang med at montere dem på baskabinetterne i morgen

Mere nyt snart ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2026 kl. 12:02 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg har været i gang med montere bundpladen på det første baskabinet

Jeg startede med at tage topkabinettet ned af baskabinettet, som derefter blev vendt på hovedet. Så kunne jeg slæbe bundpladen over:

Efter finjustering og forboring af huller blev den så skruet fast med et pænt antal skruer:

Og så stjal jeg lige Stack Audio AUVA 100 højttalerfødderne fra de gamle højttalere:

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2026 kl. 09:48 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Begge Equlibrium Enigma højttalere er nu klar med bundplader og højttalerfødder monteret

De skal nu bare ind på deres endelige pladser. Venstre kanal er allerede på vej ind:

Topkabinettet skal blot op på plads, og stikkene til de interne forbindelser forbindes, så er den spilleklar

Højre kanal afventer, at jeg får skilt den anden Equilibrium Project højttaler ad ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2026 kl. 13:35 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Så er Equilibrium Enigma højttalerne endelig kommet op og stå i stuen!

Der skal nu (gen)måles og laves DSP-justeringer - og jeg vil også eksperimentere lidt med lytteafstand, vinkling osv.

Og der skal selvfølgelig lyttes ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2026 kl. 10:52 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg har fået lyttet en del på Enigma'erne de sidste par dage - og WOW! Godt nok havde jeg forventet forbedringer i forhold til Equilibrium Project højttalerne, som spillede bedre end det meste, jeg har hørt, men Enigma'erne tager tingene til et nyt niveau

Det mest slående ved Enigma'erne er deres fuldstændigt uanstrengte spillestil, uanset lydniveau

Jeg har ikke haft linesources før, men jeg havde ladet mig fortælle, at uanstrengtheden er karakteristisk for dette princip - og jeg må sige, at det holder stik!

I virkeligheden er det nok ikke så underligt, for den benyttede båndenhed har et membranareal svarende til en 10" bas, og de 8 stk. 5" enheder i hver side har et samlet areal, som er større end en 12" bas. Men hverken båndet eller mellemtonerne skal spille bas, og de har derfor et enormt overskud.

I basområdet er der i alt 4 stk. 12" basser til rådighed. Selv om de slet ikke har behov for "hjælp", så får de masser af det. For det første er højttalerne placeret i et hjørne, hvilket giver et betragteligt room gain, og for det andet er basserne servostyrede ved hjælp af sensorspoler i selve enhederne. Signalet fra sensorspolerne benyttes via avanceret elektronik i de tilhørende forstærkere, der er koblet direkte til svingspolerne, til at kontrollere enhedernes udsving og dermed mindske forvrængning. Hver enhed har en 400 watt forstærker til rådighed.

Pyha - sikke en masse teknik! Nogen vil nok spørge, om det overhovedet kan spille musik? Svaret er et stort og rungende JA!

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum