Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 05:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Equilibrium Enigma Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 December 2025 kl. 14:55 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Equilibrium Enigma projektet holder lige lidt juleferie

Der er gået juleræs i den herhjemme, så der er dårligt tid til at lytte til musik - og slet ikke til at lege med DSP-mulighederne i DEQX Pre-8'eren ...

Kalenderen er stort set fyldt op hver eneste dag indtil efter nytår , men ugen efter håber jeg på at kunne gå i gang igen

Så lige nu vil jeg bare sige tak for de mange gode input undervejs og ønske alle læsere af tråden en rigtigt god jul og et godt nytår

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2025 kl. 18:03 | IP-adresse registreret Citér Meier

Lige over
Nyd julen og hyg dig.
Hilsen Thomas
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2026 kl. 09:53 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Her efter juleferien har jeg været i gang med at kigge på, om volumen i mellemtonekamrene er korrekt - blot for at udelukke at jeg skulle have lavet en bøf, da jeg beregnede og tegnede kabinetterne

Jeg startede med at tage en tilfældig mellemtoneenhed ud og sætte den i mit oprindelige testkabinet, som er på 4,8 l, og lavede derefter en test af enhedens opførsel i det kabinet med DATS. Der var heldigvis ingen afvigelse fra de resultater, som jeg benyttede til beregning af mellemtonekamrene.

Derefter lavede jeg en præcis beregning af mellemtonekamrenes indvendige volumen - ikke nogen simpel opgave med både skrå sideflader og skrå top- og bundflader i kabinetterne. Overordnet set handler det dog "bare" om imaginært at dele kabinetterne op i firkantede bokse og bokse med facon som retvinklede trekanter og beregne volumen af de enkelte elementer, men der skal måles præcist op, og der skal måles ind til pladerne - ikke kun til dæmpematerialet!

Min beregning viser, at mellemtonekammeret i hvert Enigma-kabinet er på ca. 48 l, så reelt er det lidt for stort - hvilket er medvirkende årsag til frekvensgangen dykker i den laveste ende af mellemtonernes arbejdsområde. Det var faktisk helt bevidst, at jeg lavede kamrene lidt for store, da jeg villle have mulighed for at eksperimentere med volumen (og udformning). I første runde vil jeg smide nogle sandposer ind for at se, hvor det helt rigtige niveau ligger

Når jeg siger "medvirkende årsag", er det fordi baffle step formodentlig også indvirker på frekvensgangen - og i det spil er der flere faktorer, som jeg ikke ved, hvordan påvirker det hele. F.eks. ved jeg ikke, hvor meget baffle step, der opstår i en linesource, og jeg kender heller ikke indvirkningen af den skråt afskårne forplade.

Overordnet set kunne jeg bare kompensere for alt i DEQX'en, men jeg foretrækker at have så godt styr på de akustiske forhold som muligt inden jeg går for hårdt værks med DSP-korrektioner

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2026 kl. 18:09 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Nærfeltsmålinger i dag viser heldigvis ingen problemer med for tidlig afrulning af mellemtonesektionen på grund af kabinettets lidt for store volumen, og forsøg med sandposer giver ikke nogen nævneværdige forskelle i mellemtonernes opførsel nedefter, så jeg lader det være, som det er indtil videre

Jeg har også sammenlignet dagens målinger med de første nærfeltsmålinger, jeg foretog, og de stemmer fint overens. Det betyder, at jeg nu kan fortsætte med opsætningen af det samlede system, så det håber jeg på at kunne komme videre med i løbet af ugen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2026 kl. 06:32 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det er jo små, men gode fremskridt

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2026 kl. 18:32 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg har arbejdet med at lave et par in-room målinger mere i dag og er efterfølgende gået i gang med at lære at bruge equalizer-delen af softwaren i DEQX Pre-8'eren. Der er nogle ting, man lige skal sætte sig ind i for at sikre, at man får koblet målinger og korrektioner af frekvensgangen sammen

Jeg ville egentlig have lavet et par screenshots af, hvordan det ser ud på skærmen, men fik slukket for det hele og pakket målemikrofon mv. ned, inden jeg kom i tanker om det, så det kommer senere

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2026 kl. 17:26 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Nu med musik ...
Selv om jeg slet ikke er færdig med justeringerne, er de dog så meget på plads, at jeg havde lyst til at prøve at høre, hvordan tingene hang sammen, så her i eftermiddag satte jeg strøm på Enigma'erne og satte noget musik på

Første indtryk er, at de absolut kan noget med åbenhed og klarhed, ligesom rumgengivelsen er på et nyt niveau med flot panorering og dybde. Som jeg godt vidste, mangler der lidt energi i nedre mellemtone, men inden jeg piller mere, skal jeg lige have lavet en ny måling, så jeg kan se nogenlunde, hvor meget det drejer sig om

Toppen er særdeles velopløst og luftig/uanstrengt, og bassen går dyyyybt med flot præcision. Der skal også rettes lidt på frekvensgangen i bunden, men mine rumresonanser er under ekstrem god kontrol

Jeg er rimeligt imponeret over, hvor godt Enigma'erne gør det - især i betragtning af, hvor uoptimalt de er opstillet ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2026 kl. 10:41 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Som det ses, så er Enigma'erne ikke optimalt placeret:

Jeg håber at kunne komme videre med målinger og efterjusteringer i dag

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2026 kl. 10:59 | IP-adresse registreret Citér Meier

Flot billede af to imponerende systemer
Efter en lang indledende fase, så går det jo pludseligt stærkt.
Det er jo ret interessant med bassen, men det blive da også interessant at følge processen med at få integreret de 3 meget
forskellige teknologier.
Jeg ville gætte på, at både frekvensdomænet og tidsdomænet har stor indflydelse her, så det bliver sjovt at se lidt målinger af
puls og firkant efterhånden som projektet skrider frem.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2026 kl. 13:56 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Ja, Equilibrium Enigma projektet startede med noget planlægning i 2021, hvorefter jeg ret hurtigt gik i gang med at indkøbe de forskellige ting, som skulle indgå, men jeg gik faktisk først i gang med at bygge kabinetter midt i 2023. Kabinetterne blev først klar til montering af enheder m.m. i anden halvdel af 2025, og jeg nåede så hen over nytåret, før det lykkedes at komme til musikken

I dag har jeg målt og lavet tilpas med korrektioner til, at det faktisk spiller ganske fint og rimeligt lineært i den ret håbløse opstilling, der er mulig lige nu. At det allerede nu lyder godt nu, er for mig en klar indikation af, at konceptet ikke er helt ved siden af, og af at DEQX Pre-8'eren er særdeles kapabel, så jeg er godt tilfreds med "the state of the Enigmas", som tingene står p.t.

Jeg kan tilføje, at integrationen mellem de forskellige områder umiddelbart virker særdeles god. Jeg kan dog ikke vise firkanter (og jeg lytter heller ikke sådan ) og impulsmålinger, da DEQX softwaren p.t. ikke har disse muligheder. Jeg har netop været i kontakt med DEQX, som skulle have nogle målemæssige forbedringer på vej, omend der ikke er nogen info om hvornår, så vi får se ...

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2026 kl. 21:23 | IP-adresse registreret Citér Meier

Nu er målinger jo ikke et mål i sig selv, men de kan ofte afsløre nogen ting der kan være svære at lytte sig frem til.
Firkanter ref.eks umulige at gengive, men det er lidt interessant at se, hvordan resultatet ser ud.
En ret frekvens gang ses ofte som et mål, men måske er det mere de små/hurtige spring der giver unoder? (Blot en påstand)
Sådan kan man filosofere over mange målinger 😁

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2026 kl. 07:59 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg kan ikke være mere enig i, at målinger ikke er et mål i sig selv

De er til gengæld et fremragende værktøj til at få tingene godt på plads, også selv om en linealret frekvensgang ikke er målet. Jeg bruger altid "raw" målingerne til at vurdere, om der er områder, hvor der skal sættes særligt ind, inden jeg går over til en kurve med smoothing, der minder mere om, hvordan vi egentlig lytter, når hjernens psykoakustiske processer har behandlet det indkomne "signal"

Der er det helt overordnede problem i de målemetoder, vi benytter, at en målemikrofon aldrig kan opfatte lydsignaler på samme måde, som vores øre/hjerne kombination gør ...

Dertil kommer, at vi allesammen opfatter det hele lidt forskelligt og - endnu værre - har måske endog meget forskellige præferencer

Med andre ord - målinger er særdeles vigtige, og nogle ting, som f.eks. korrekt fase, kan være meget vanskelige at høre og kræver hjælp fra målingerne, men endelige justeringer kræver det menneskelige øre.

Ovenstående er naturligvis bare min helt personlige mening

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2026 kl. 10:13 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Bare fordi mine Equilibrium Enigma nu har fået strøm og lyd på, er det på ingen måde det samme som at der ikke skal arbejdes videre med nogle af de planlagte forbedringer

Der er selvfølgelig ikke meningen, at Enigma'erne bare skal stå på et par flyttetæpper på gulvet - de skal naturligvis stå på mine yndlings-højttalerfødder, Stack Audio AUVA 100. Men AUVA'erne kræver et M8 gevind. Jeg kunne godt lave en gevindløsning i baskabinetternes bundplader, men jeg synes ikke, at det er helt stabilt nok.

Så planen er at sætte en 15 mm stålplade under hvert baskabinet. Stålpladen bliver forsynet med gevind til højttalerfødderne i hvert hjørne og bliver skruet fast i baskabinettets bundplade med en gummiplade imellem. Udover at danne en solid platform for højttalerfødderne, bliver dette også til en constrained layer damping løsning

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2026 kl. 09:31 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det bliver jo interessant, om du oplever de samme forbedringer her, som på de andre højttalere.
Citat:
"Rumgengivelsen var meget bedre, og det samme gjaldt præcisionen i stereobilledet. Præcisionen i bassen fik også et nøk mere, ligesom andre
detaljer blev lettere at høre "

Hvordan går det med opstillingen?
Er de kommet ind på plads, eller står de stadigvæk "håbløst" placeret?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 30 Januar 2026 kl. 10:06 | IP-adresse registreret Citér Præsten

Det ser godt ud, AKSA.
Nu er det jo ikke åben baffel men jeg er spændt på at høre bassen, og om du kan slippe for kabinetlyd.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2026 kl. 11:33 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Det bliver jo interessant, om du oplever de samme forbedringer her, som på de andre højttalere.
Citat:
"Rumgengivelsen var meget bedre, og det samme gjaldt præcisionen i stereobilledet. Præcisionen i bassen fik også et nøk mere, ligesom andre
detaljer blev lettere at høre "

Hvordan går det med opstillingen?
Er de kommet ind på plads, eller står de stadigvæk "håbløst" placeret?

Det bliver under alle omstændigheder en stor forbedring at få Enigma'erne i større afstand fra lyttepositionen - lige nu fungerer de nærmest som "stue-hovedtelefoner"

Mht opstillingen generelt, så varer det nok lidt, inden jeg kan komme til at ændre på den. Der ligger salgsannoncer her på HiFi4all og Facebook markedspladsen på Equilibrium Project højttalerne, både i den fulde udgave og i en nedskaleret udgave, men det vrimler ikke ligefrem med købere ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2026 kl. 13:38 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Præsten skrev:
Det ser godt ud, AKSA.
Nu er det jo ikke åben baffel men jeg er spændt på at høre bassen, og om du kan slippe for kabinetlyd.

mvh

Præsten

Jeg takker - men det er jo stadig kun rå MDF
Som tidligere nævnt i tråden, så er der klare planer for slutfinish, omend de ligger et stykke ude i fremtiden ...

Åben baffel i mit rum ville give store problemer med bagvægsreflektioner, fordi højttalernes positioner er låste af hensyn til stuens daglige brugbarhed, så mit designbrief har taget højde for det ved, at jeg har valgt lukkede kabinetter.

Jeg tror ikke på, at man helt kan slippe for kabinetlyd, når man benytter lukkede konstruktioner. Men jeg mener til gengæld, at man helt sikkert kan lave tiltag, der begrænser kabinetlyden så meget, at den ikke længere udgør et problem, hverken målemæssigt eller lyttemæssigt. Det handler naturligvis i høj grad om soliditet, men også i mindst lige så høj grad om intelligent udformning af de kamre, som enhederne placeres i. Som du sikkert har set, benytter jeg mig af forskellige former for afstivninger i Enigma-kabinetterne, og skrå flader i sider, top og bund modvirker stående bølger i mellemtonekamrene

Baskabinetkonstruktionen i Enigma'erne er lidt et kapitel for sig. De to 12" enheder og kabinetsiderne i hvert kabinet bliver holdt i et jerngreb af de kraftige metalstænger inden i kabinetterne, og back-to-back princippet er i sig selv vibrationsudlignende. Derudover sikrer en lodret plade midt i kabinettet afstivning/dæmpning af såvel for- og bagplade som top- og bundplade.

Lige nu er bassen kun nødtørtigt indjusteret, men stadig rigeligt godt til, at jeg kan konstatere, at jeg sjældent har hørt de dybe strygere så godt og nuanceret gengivet på gode klassiske indspilninger (ja, de kan godt findes) som fra de servostyrede GR Research basser!

Og så vil jeg da også lige nævne, at jeg har et par yderligere vibrationsdæmpende tiltag i ærmet. De er ikke nævnt tidligere, men hvis jeg bliver tilfreds med det hele, når Enigma'erne kommer ind på deres rette pladser, kan jeg begynde at løfte sløret for de tiltag ...

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 02 Februar 2026 kl. 18:42 | IP-adresse registreret Citér Præsten

Aksa skrev:

Lige nu er bassen kun nødtørtigt indjusteret, men stadig rigeligt godt til, at jeg kan konstatere, at jeg sjældent har hørt de dybe strygere så godt og
nuanceret gengivet på gode klassiske indspilninger (ja, de kan godt findes) som fra de servostyrede GR Research basser!

GR's servostyrede basser er simpelthen uforlignelige. Jeg har endnu ikke hørt noget der kan konkurrere med dem. Jeg foretrækker det hele som åben
baffel. Måske kunne du have lavet en art diffusor bag enhederne, som Steinway-Lyngdorf (og Holstein) gør? Men - det er nok for sent nu

Glæder mig til at høre mere om afstivninger, finish osv.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2026 kl. 09:40 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Præsten skrev:
GR's servostyrede basser er simpelthen uforlignelige. Jeg har endnu ikke hørt noget der kan konkurrere med dem. Jeg foretrækker det hele som åben baffel. Måske kunne du have lavet en art diffusor bag enhederne, som Steinway-Lyngdorf (og Holstein) gør? Men - det er nok for sent nu

Glæder mig til at høre mere om afstivninger, finish osv.

mvh

Præsten

Du er så heldig at have et rum, hvor åben baffel fungerer rigtigt godt, men her er jeg udfordret af både bagvæg og hjørneplacering. Selv med kraftig dæmpning af bagvæggen og eventuelt også diffusering ville det ikke kunne fungere tilfredsstillende. Dæmpningen af bagvæggen ville ødelægge den fornuftige efterklangstid, og på grund af hjørneplaceringen ville diffusering blot øge problemet med bagsideudstrålingen ...

Da jeg begyndte at planlægge Equilibrium Enigma'erne, vidste jeg godt, hvor de skulle stå, og ud over fornuftig placering af højttalere og lytteposition havde jeg absolut ingen interesse i at omdanne stuen til et lyddødt studie. Så hele designøvelsen for højttalerne skulle tage højde for, at højttalerne skulle kunne spille fremragende i et almindeligt boligrum med hyggelig indretning på en sådan måde, at rummet også kunne bruges på helt almindelig vis, når der ikke blev lyttet.

Hjørneplacering er ikke nødvendigvis god latin i forbindelse med placering af højttalere, men den direktivitet, der følger med valget af linesource-princippet, tager brodden af problemet med refleksioner fra sidevæggene, og de øvrige unoder, der altid er i et rums akustik, klares med DEQX Pre-8'erens DSP, og implementering af korrekt fase klares ad samme vej

Nu er Enigma'erne endnu ikke kommet ind på deres endelige pladser, så jeg kan selvfølgelig ikke være sikker på, at designopgaven er løst fuldstændigt i forhold til lyden, men i betragtning af hvor godt de spiller på en helt "off" placering, er jeg faktisk ikke bekymret ...

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2026 kl. 20:39 | IP-adresse registreret Citér Meier

Flot kurve ned til 20Hz
Kan dit udstyr måle lavere?
Mest fordi jeg er nysgerrig mht hvor dybt servosystemet går.
Aksa skrev:

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum