Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 14:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Equilibrium Enigma Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 31
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2025 kl. 11:39 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Det nye forstærkermodul blev testet i går og fungerer efter bogen

Og bananstikkene er loddet forsvarligt på, så jeg skal bare have kondensatorerne til diskantbåndene forbundet, så kan topsystemerne testes

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Oktober 2025 kl. 19:29 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det lyder jo lovende
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2025 kl. 16:36 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Det lyder jo lovende

Ja, men desværre har nogle andre ting trængt sig på, så jeg er gået lidt i stå. Forhåbentlig dog kun kortvarigt - planen er at komme videre i løbet af ugen

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Oktober 2025 kl. 14:46 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Fladstik kan give rigtigt gode forbindelser, hvis stikkene er af god kvalitet. Det har vist sig, at de fladstik, der fulgte med til de lineære strømforsyninger, jeg har indkøbt til Starkrimson Ultra forstærkerne, ikke er gode

De har godtnok en slags "lås", som skal forhindre dem i at glide af, men til gengæld sidder de og rokker, når de er sat helt på, og jeg kan være i tvivl om, hvorvidt de giver ordentlig forbindelse hele tiden. Hvis ikke, så kan det have været årsagen til, at det ene forstærkermodul opgav ævret, da disse moduler ikke bryder sig om, at plus- eller minusforsyningen forsvinder!

Inden jeg fortsætter med test af forstærkerne på Enigma-enhederne, bliver alle forbindelser på de lineære strømforsyninger derfor loddet på de forbindelser, der ellers er beregnet til fladstikkene. De første to moduler fik turen i dag:

Herefter blev forstærkermodulerne gen-testet på et sæt små højttalere, som aldrig har spillet så godt før

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2025 kl. 14:11 | IP-adresse registreret Citér Meier

Lidt irriterende…
Jeg husker svagt, at den hedengangne Duelund talte om “lyden af et spadestik”
Han var ikke begejstret for plastic og stik….
Han mente at det stik der lød bedst var et spadestik - jeg kan så ikke huske hvilke han brugte…

Når det er sagt, så burde der da være spadestik der bedre end det du beskriver?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2025 kl. 10:49 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Lidt irriterende…
Jeg husker svagt, at den hedengangne Duelund talte om “lyden af et spadestik”
Han var ikke begejstret for plastic og stik….
Han mente at det stik der lød bedst var et spadestik - jeg kan så ikke huske hvilke han brugte…

Når det er sagt, så burde der da være spadestik der bedre end det du beskriver?

Det bedste stik er ingen stik

Det har hele tiden været meningen, at jeg ville lodde direkte på spadestikforbindelser på strømforsyningerne, men da jeg rykkede lidt rundt på forstærkermodulerne undervejs, var det praktisk med nogle nemme forbindelser, indtil placeringen var på plads, så jeg ikke behøvede at løsne skrueforbindelserne på forstærkermodulerne.

Nu er der i hvert fald rigtigt god forbindelse mellem strømforsyninger og forstærkermoduler - ikke mere pjat

Og jo, selvfølgelig findes der meget bedre spadestik, men dem, der fulgte med til strømforsyningerne, virkede umiddelbart gode. Problemet med dem er bare, at de er meget bløde i godset, så når de har været af- og påmonteret en eller to gange, sidder de ikke længere ordentligt. Jeg har indkøbt nogle andre, som jeg har brugt til forbindelserne på mellemtoneenhederne. De er langt bedre og sidder virkeligt godt fast

Skal det være rigtigt godt, så ville jeg kigge på WBT-0655, som jeg har brugt et par steder:

De er lavet ordentligt og er også gode at lodde på (anbefales), men er desværre også dyre ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2025 kl. 10:46 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg fik testet det andet sæt forstærkere på de små testhøjttalere i går, hvilket forløb helt uproblematisk. Jeg var endnu engang overrasket over, hvor godt mine små testhøjttalere (et sæt let modificerede JPW Mini Monitors fra 90'erne) lød

Jeg fik også loddet WBT fladstik på de sidste kabler fra bånddiskanterne i begge højttalere, så nu kan forstærkerne tilsluttes til enhederne i begge topkabinetter, og jeg kan få lavet en præliminær test (dvs. uden delefiltre pånær kondensatoren til diskantbåndene) af de samlede topsystemer

Hvis alt går vel, fortsætter jeg med montering af basenhederne ...

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2025 kl. 14:23 | IP-adresse registreret Citér Meier

Når de små testhøjttalere kan spille - så skulle der jo være håb for lyd fra de store

Det bliver jo nok først rigtigt interessant, når alle dele er sat til (og justeret) - men bestemt et stor skridt fremad

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2025 kl. 09:25 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Når de små testhøjttalere kan spille - så skulle der jo være håb for lyd fra de store

Det bliver jo nok først rigtigt interessant, når alle dele er sat til (og justeret) - men bestemt et stor skridt fremad

Ja, jeg har store forhåbninger om, at enhederne i topkabinetterne spiller

Grunden til, at jeg vil lave en provistorisk test, er at jeg lige vil prøve at danne mig et indtryk af lyden, inden jeg arbejder videre

Et reality check, om man vil ...

Men selvfølgelig bliver det da først rigtigt sjovt, når jeg får målt på det samlede system og sat delefiltre og DSP op, og musikken spiller!

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2025 kl. 12:27 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg er i gang at teste den første højttaler med de indbyggede forstærkere til diskantbåndet og mellemtonerne tilsluttet.

Diskantbåndet har en 47uF kondensator foran sig, mens mellemtonerne sidder direkte på forstærkerudgangen.

Kondensatoren foran diskantbåndet er bestemt ikke af dårlig kvalitet, men selv med den som mellemled lyder diskantbåndet virkeligt luftigt, lækkert og totalt uanstrengt

Mellemtonerne har den åbenhed og gennemsigtighed, som jeg allerede har hørt tidligere, da jeg lavede de indledende tests for at finde de rigtige enheder til projektet - og som jeg også har hørt senere hos en god ven, der også benytter dem

Kondensatoren foran diskantbåndet bliver fjernet, når alle de indledende øvelser og målinger er foretaget - den er der kun som en sikkerhedsforanstaltning, da målesystemet i min DEQX Pre-8 stadig er i beta-versionen og kan lave nogle unoder. Der forventes dog snart en endelig version af firmwaren (inkl. målesoftwaren) til DEQX'en, så måske bliver det den, jeg kommer til at bruge, når jeg når dertil

Lydmæssigt tegner det rigtigt godt, synes jeg!

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2025 kl. 18:47 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det står helt sikkert et sted i tråden, men hvor langt nede var det at mellemtonerne skulle deles?
Bare sådan ca

Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Oktober 2025 kl. 20:50 | IP-adresse registreret Citér Heine Dupont

Jeg bliver nødt til at sende en helt offentlig venlig tanke til Aksa, for at dele selv meget små detaljer i hans super spændende Enigma projekt.

Denne tråd og den oprindelige tråd er et læringsstudie i alle de små og store tanker om design og detaljer, som bør betænkes af alle som kaster sig ud
i Gør-Det-Selv versionen af højttalere.

Jeg selv har haft fornøjelsen af at besøge Aksa, høre Equilibrium i hans stue og blive smittet totalt af den både minutiøse og kompromisløse tilgang til
at konstruere højttalere.

Mit eget projekt går alt for langsomt til at lave en meningsfyldt tråd, som andre kan få glæde af, så det springer vi over.

Til slut vil jeg bare sige tak for at dele og ikke mindst forklare hvilke overvejelser, som ligger bag alle dine gode og rationelle overvejelser om dette og
hint. Og jeg håber og forventer at slutresultatet bliver ikke bare helt fantastisk, men fuldstændigt i særklasse, når det kommer til den gode og lækre
lyd i stuen.

På et tidspunkt kunne det være fedt med en opsummering af projektet på engelsk som kunne deles i diverse onlinefora til glæde for håbefulde og
ambitiøse selvbyggere. Måske kunne man få noget AI til at skrive en god opsummering af tråden. Tror verden ville blive taknemmelig.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2025 kl. 22:06 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Det står helt sikkert et sted i tråden, men hvor langt nede var det at mellemtonerne skulle deles?
Bare sådan ca

Mellemtonerne er planlagt til at blive delt et eller andet sted mellem 120 og 150 Hz.
Den endelige beslutning omkring deling bliver taget, når jeg har fået målt på det hele - og sikkert også eksperimenteret lidt med delefrekvensen
Opefter forventer jeg at dele omkring 1500 Hz

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2025 kl. 22:28 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Heine Dupont skrev:
Jeg bliver nødt til at sende en helt offentlig venlig tanke til Aksa, for at dele selv meget små detaljer i hans super spændende Enigma projekt.

Denne tråd og den oprindelige tråd er et læringsstudie i alle de små og store tanker om design og detaljer, som bør betænkes af alle som kaster sig ud
i Gør-Det-Selv versionen af højttalere.

Jeg selv har haft fornøjelsen af at besøge Aksa, høre Equilibrium i hans stue og blive smittet totalt af den både minutiøse og kompromisløse tilgang til
at konstruere højttalere.

Mit eget projekt går alt for langsomt til at lave en meningsfyldt tråd, som andre kan få glæde af, så det springer vi over.

Til slut vil jeg bare sige tak for at dele og ikke mindst forklare hvilke overvejelser, som ligger bag alle dine gode og rationelle overvejelser om dette og
hint. Og jeg håber og forventer at slutresultatet bliver ikke bare helt fantastisk, men fuldstændigt i særklasse, når det kommer til den gode og lækre
lyd i stuen.

På et tidspunkt kunne det være fedt med en opsummering af projektet på engelsk som kunne deles i diverse onlinefora til glæde for håbefulde og
ambitiøse selvbyggere. Måske kunne man få noget AI til at skrive en god opsummering af tråden. Tror verden ville blive taknemmelig.

Jeg takker mange gange for roserne

Equilibrium Enigma projektet har vist heller ikke slået nogen hastighedsrekorder!

Jeg er jo i den heldige situation, at jeg allerede har noget, som spiller rigtigt godt, så jeg har tilladt mig at give mig selv god tid. Og dermed har der også været tid til at komme ind på små detaljer her i tråden - forhåbentlig til gavn/glæde for andre højttalerbyggere

Når første del af projektet er færdigt, laver jeg gerne en opsummering, og det vil ikke være noget problem også at lave en engelsk udgave til den tid ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2025 kl. 11:37 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg er kommet i gang med at teste forstærkere og enheder i topkabinettet i den anden højttaler

Belært af erfaringerne fra testen af det første topkabinet, valgte jeg at teste bånddiskanten separat til at starte med. Ved den første test fandt jeg nemlig ud af, at det var svært at høre lyden fra bånddiskanten, når de 8 mellemtoner spillede samtidig

Det skyldes blandt andet, at selvom bånddiskanten har en god følsomhed (92-93 dB), så overgås det let af den samlede følsomhed af 8 stk. mellemtoner, som hver især har en følsomhed på ca. 87 dB. I testopstillingen spiller mellemtonerne desuden helt uden filtrering, så de "blander sig" også i bånddiskantens område. Ikke ideelt, når man gerne lige vil høre den lækre, luftige lyd fra bånddiskanten!

Og under testen i dag fik jeg derfor mulighed for endnu engang at nyde bånddiskantens dyder - helt uden indblanding

Der kan heldigvis kompenseres for forskellen i følsomhed i DEQX Pre-8, hvor man kan ændre udgangsniveauet på de enkelte udgange, og man kan derudover også regulere niveauerne i selve filteropsætningen

Da jeg benytter Pre-8'eren i mit nuværende system er det dog ikke praktisk også at bruge den til testformål. I stedet benytter jeg en god, billig SMSL D-6s DAC med ægte balancerede udgange, som jeg fodrer med et digitalt signal fra en billig bluray afspiller - eller med et signal fra DAC'ens Bluetooth-mulighed. SMSL DAC'en lyder rigtigt fint og er meget neutral, så den er rigtigt god til testformål.

Jeg forventer at komme videre med og afslutte testen af topkabinet nr. 2 senere i dag ...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2025 kl. 11:55 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Test af topkabinet nr. 2 blev udført i går med godt resultat, så i næste uge starter opgaven med montering af basenheder og test af disse med de tilhørende forstærkere med servokontrol

Der er en hulens masse indstillinger på forstærkerne, men efter at have læst manualen nogle gange har jeg fundet frem til de indstillinger, som jeg mener er de rigtige. Om indstillingerne så er de helt rigtige - ja, det vil vise sig

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2025 kl. 14:32 | IP-adresse registreret Citér Meier

Det er sku lidt spændende med den bas
Jeg har altid været fascineret af servostyring, så det her bliver jo interessant.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2025 kl. 12:21 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Meier skrev:
Det er sku lidt spændende med den bas
Jeg har altid været fascineret af servostyring, så det her bliver jo interessant.

Jeg er så heldig at have hørt servostyringen i praksis, og det kan altså noget!
Systemet er reelt ret enkelt og ser basalt set sådan ud:

Basenhederne er på helt normal vis forsynet med en svingspole, der driver membranen, men de har så også en sensorspole, som sender et signal tilbage til elektronikken. Sensorsignalet sammenlignes med det tilførte signal realtime og ved hjælp af det korrigeres der - stadig realtime - for afvigelser i membranbevægelserne. Det lyder simpelt, men jeg er sikker på, at det ikke har været en nem opgave at konstruere ...

Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2025 kl. 13:30 | IP-adresse registreret Citér Heine Dupont

Der er især tre ting jeg glæder mig til at høre mere om.

1. hvordan båndet integrerer til mellemtoneområdet - kan medvirke til at afgøre om jeg skal renovere de bånd jeg har liggende på hylden
2. hvordan bassystemet performer - overvejer jo selv noget tilsvarende
3. om forstærkerne lyder så godt eller bedre en Naksa'erne, som jeg jo stadig har på hylden.

Så følger nysgerrigt med i den daglige udvikling.
Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2025 kl. 15:51 | IP-adresse registreret Citér Meier

En lille smule OT, men havde du prøvet disse danske forstærkermoduler?
https://purifi-audio.com/eigentakt

Du havde vist prøvet deres enheder ikke?

<< Forrige Side af 31 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes